Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-07-10, 21:40
  #1
Medlem
Hej,
Jag såg precis att jag blivit antagen till min drömutbildning på Göteborgsuniversitet nu till hösten, vilket jag inte räknat med. Eftersom ja inte räknat med det har jag gjort upp planer för hösten (skaffat ett bra arbete med boende och allt i annan stad).

Jag har inte bestämt mig för om jag ska börja på studierna nu redan i höst eller vänta ett år eller två. Men nu till kruxket, jag vet ju inte om jag kommer in nästa år! Nu till min fråga - jag har hört om personer som gått på upprop och skrivit in sig på högskolan och sin utbildning, efter ca halva första terminen tagit kontakt med syon och sagt att de av famljeskäl inte kunnat studera i höst men gärna skulle vilja göra det nästa år vid samma skola. Detta har fått till följd att de har blivit beviljade studieuppehåll och börjat på studierna året efter. (detta har dock inte skett vid Göteborgs universitet)

Är det någon av er som har hört eller har själva gjort något liknande? Har ni några tips till mig? Och tror ni att det skulle fungera?
Citera
2008-07-10, 21:51
  #2
Medlem
Sweeper80s avatar
Börja plugga nu istället. Inte sällan blir saker inte som man tänkt sig senare.
Citera
2008-07-10, 22:13
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Börja plugga nu istället. Inte sällan blir saker inte som man tänkt sig senare.

Hm...
Men finns möjligheten tror du att göra som jag beskrev? Så jag är garanterad plats nästa år?
Citera
2008-07-10, 23:10
  #4
Medlem
Sweeper80s avatar
Jag är vis på erfarenhet mannen; men du kan ju alltid prova det som du skrev. Varför fega ur liksom? Vad kan hända?
Citera
2008-07-11, 19:38
  #5
Medlem
Spyrrans avatar
Det låter onödigt krångligt. Men tänker du genomföra det, så får du först ta och tala med chefen på jobbet. Se om de kan vänta några månader till innan du börjar arbeta där, samt att det är okej att du arbetar kortare tid än planerat. Du ska inte ta för givet att det är okej för arbetsgivaren, som lätt kan anställa någon annan istället.

Och ska du göra så, så tänk på att det kommer att synas i ditt CV. Visst kan du utelämna den "lilla detaljen" om att du påbörjade utbildningen redan ett år tidigare. Men då skulle CV't se bättre ut med längre arbetslivserfarenhet.

Sedan blir man oftast bara garanterad en plats vid nästa års utbildning (egentligen vissa program), om man studerar basåret. Vid studieuppehåll gäller andra regler om man vill ha en garanterad plats. Som till exempel en längre sjukskrivning, graviditet/ värnplikts- eller civilpliktstjänstgöring. Oavsett anledning så behöver man intyg på detta. Vet inte hur det är med familjeskäl, men det måste vara något riktigt illa för att du ska få ta studieuppehåll större delen av läsåret, och sedan fortsätta.
Citera
2008-07-11, 20:09
  #6
Medlem
tigertompas avatar
Det här är kanske lite ot, men om man gör lumpen, så kan man i alla fall få uppskov ett år med studierna om man har kommit in.

Tror inte att man bara kan gå på uppropet och sedan ta studieuppehåll. Då man håller på att kalla in reserver de första veckorna. Tror man behöver ett antal poäng innan man kan ta studieuppehåll.

Gå in på http://www.gu.se och läs om studieuppehåll där. Då får du nog de bästa svaret.
Citera
2008-07-12, 16:18
  #7
Medlem
Det är ju så att jag vet att en vän till mig gjorde så, fast det skedde vid högskolan i Jönköping.

Spyrran, det som du säger är iofs väldigt vettigt. Tänkte inte på att det kommer synas att min utbildning tagit ett år längre än väntat.

Anledningen till att jag skrev här var att se om någon hade personlig erfarenhet av det. Jag kommer dock ta kontakt med syon på GU på måndag. Skriver sen här hur det går ifall det skulle vara någon mer som är/kommer komma i samma sits som mig
Citera
2008-07-12, 19:10
  #8
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brigg
Det är ju så att jag vet att en vän till mig gjorde så, fast det skedde vid högskolan i Jönköping.

Spyrran, det som du säger är iofs väldigt vettigt. Tänkte inte på att det kommer synas att min utbildning tagit ett år längre än väntat.

Anledningen till att jag skrev här var att se om någon hade personlig erfarenhet av det. Jag kommer dock ta kontakt med syon på GU på måndag. Skriver sen här hur det går ifall det skulle vara någon mer som är/kommer komma i samma sits som mig

Det är ingen fara med den saken. Då säger du bara; ja, jag skrev in mig, men så fick jag det här jobberbjudandet förstår du, det var som perfekt för mig, varför jag inte kunde tacka nej till det. Jag ville så gärna prova det yrket, och därför började jag inte läsa förrän ett år efter att jag blev inskriven.
Citera
2009-04-13, 03:01
  #9
Medlem
orkarNs avatar
Stora tråden om antagning till högskola

Ju närmre vi kommer sista dagen för inskickandet av ansökan till högskolan desto fler blir trådarna, och desto mindre relevanta blir frågeställningarna för någon annan än TS. Då A&S är ett diskussionsforum snarare än någon sorts akutmottagning för vilsna studentaspiranter gör vi här ett försök att samla alla SYO-frågeställningar i en tråd.

Posta här om du undrar något om högskoleantagningen och/eller

* Har en fråga som inte kommer leda till någon diskussion
* Inte tycker att du hittar på http://www.studera.nu/
* VHS telefonlinje för sökande [0771-550 720] är nerringd av folk som planerat lika dåligt som du
* Känner att du vill avsluta inlägget med "men det kanske är en dum fråga.."

Diskussioner om program, ämnen, högskolor etc. tas inte här så länge de inte är direkt relevanta - det vill säga, till exempel, om ansökningsförfarande är annorlunda på någon högskola. Ni fattar. Lycka till.
Citera
2009-04-13, 10:05
  #10
Medlem
Jag kan börja med första inlägget.

Eftersom jag registrerade mig på studera.nu i Tisdags så har jag ännu inte fått någon PIN-kod, och jag har hört att man behöver den för att anmäla sig. Men när jag var klar och skickade in min anmälan så stod det
Citat:
Din anmälan till Höstterminen 2009 har mottagits
En bekräftelse på din anmälan skickas inom kort till den e-postadress som du lämnat.
Vill du se din anmälan eller göra ändringar kan du göra det genom att följa länken "Din anmälan" i menyn till vänster. Där kan du från och med nu följa behandlingen av din anmälan.

När du har fått din PIN-kod (engångskod) som skickas till din folkbokföringsadress ska du skriva in den efter att du loggat in med ditt personnummer och lösenord.
Sen kan du se och ändra dina personuppgifter i "Din profil" samt se vilka meriter som registrerats under "Dina meriter".
Du kan då också se ditt antagningsbesked och svara på det.

Antagningsbesked på Dina sidor
När antagningsbeskedet finns på Dina sidor skickas ett e-postmeddelande till dig. Antagningsbeskedet finns som pdf-fil och kan skrivas ut. Du kommer alltså inte att få något besked per post.
Betyder det att anmälan är "final", att jag inte behöver en PIN-kod för att anmäla mig till högskole/universitets-studier? Anledningen till att jag undrar detta är att jag hela tiden får konflikterande uppgifter.
Citera
2009-04-13, 10:30
  #11
Medlem
bertans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psypher
Jag kan börja med första inlägget.

Eftersom jag registrerade mig på studera.nu i Tisdags så har jag ännu inte fått någon PIN-kod, och jag har hört att man behöver den för att anmäla sig. Men när jag var klar och skickade in min anmälan så stod det
Betyder det att anmälan är "final", att jag inte behöver en PIN-kod för att anmäla mig till högskole/universitets-studier? Anledningen till att jag undrar detta är att jag hela tiden får konflikterande uppgifter.

Du kommer behöva pin-koden senare när du ska godkänna antagningen.
Citera
2009-04-13, 10:32
  #12
Medlem
Kan någon hjälpa mig med mina frågor om ansökan till högskolan???

Hej!

Jag har sökt till läkarprogrammet (PIL) på KI, och har fått en kallelse till deras begåvningstest, men nu har jag klantat till det riktigt ordentligt!

Man skulle även skicka en anmälan till studera.nu som ska vara inne den 15:e, och när jag gjorde det så stod det att betyg kan man komplettera med fram till 18/6. Så bra, tänkte jag, då skickar jag inte in något nu utan skickar mitt slutbetyg när jag har det. Sedan igår läste jag att man bara kan komplettera med "dokument som är utfärdade efter sista kompletteringsdag". Och nu har jag ju inte alla mina betyg här hemma, och det tar 7 arbetsdagar att beställa dem. De betyg jag inte har här är kemi A, biologi A, Fysik A, Matematik D. Däremot har jag betygen i B-kurserna för de tre förstnämnda, och jag undrar nu därför:

1. Räcker det att jag skickar in B-kurserna och inte A-kurserna? (jag har alltså tillräckligt med poäng om jag skickar in de betyg jag har hemma, så av den anledningen behöver jag dem inte)

2. Jag kan som jag förstått det inte skicka in matematik D i efterhand, men kan jag göra en prövning i matematik E och komplettera med detta betyg, och strunta i att skicka D-kursen (jag har alltså MVG i D-kursen, så jag kan förmodligen inte göra en prövning i denna kurs)?

3. Vad händer egentligen om man skickar in ett betyg en vecka efter sista anmälningsdag, som är betygsatt före detta datum? Räknas hela anmälan då som en sen anälan, eller vad?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback