2009-04-25, 17:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Platsgaranti innebär att du är garanterad att bli antagen till utbildningen om du:

1) Uppfyller behörighetskraven

2) Anmälde dig i tid

Okej! Tack så mycket för svaret!
Citera
2009-04-25, 17:33
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isbiten90
Jag har läst att man kan det.

Från studera.nu:

Du får inte ändra i din prioritetsordning. Om du antas till en högre rangordnad utbildning i det andra urvalet, stryks du från eventuellt lägre prioriterat alternativ, även om du antagits till detta i det första urvalet.
Citera
2009-04-26, 08:23
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Jag anmälde mig till 8 olika kurser samt skickade in mina meriter dagen innan sista anmälningsdag. Mina meriter har fortfarande inte registrerats på studera.nu. Innan när jag loggade in och klickade på följ anmälan så stod där "handläggning pågår" under alla mina kurser, nu står där Du uppfyller inte grundläggande behörighet för utbildningar på basnivå/grundnivå på grund av följande: * Grundläggande obehörig - Meriter saknas. Men jag har ju skickat mina fucking meriter! Vad göra?
Senast redigerad av Bobbo Viking 2009-04-26 kl. 08:51.
Citera
2009-04-26, 08:28
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo Viking
Jag anmälde mig till 8 olika kurser samt skickade in mina meriter dagen innan sista anmälningsdag. Mina meriter har fortfarande inte registrerats på studera.nu. Innan när jag loggade in och klickade på följ anmälan så stod där "handläggning pågår" under alla mina kurser, nu står där Du uppfyller inte grundläggande behörighet för utbildningar på basnivå/grundnivå på grund av följande: * Grundläggande obehörig - Meriter saknas. Men jag har ju skickat mina meriter! Vad göra?

Vad är det för meriter?
Är det meriter som kan registreras?
Citera
2009-04-26, 08:46
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Citat:
Vad är det för meriter?
Är det meriter som kan registreras?
Det är betyg från gymnasie och komvux.
Citera
2009-04-26, 09:25
Medlem
Citat:
Jag anmälde mig till 8 olika kurser samt skickade in mina meriter dagen innan sista anmälningsdag. Mina meriter har fortfarande inte registrerats på studera.nu. Innan när jag loggade in och klickade på följ anmälan så stod där "handläggning pågår" under alla mina kurser, nu står där Du uppfyller inte grundläggande behörighet för utbildningar på basnivå/grundnivå på grund av följande: * Grundläggande obehörig - Meriter saknas. Men jag har ju skickat mina fucking meriter! Vad göra?

Det är söndag, det kommer troligen inte laddas upp något under en helg. MEN det är roligt att det är fler än jag som har detta problem. Jag skickade in mina intyg för över en månad sedan, inget har kommit upp ännu.
Dock så hämtas gymnasiebetyg ur databasen...
Citera
2009-04-26, 09:46
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Det är betyg från gymnasie och komvux.

Då är det iaf meriter som kan registreras.

Det är lite lurigt det där med vilken information som syns när man skall följa sin anmälan.
Förmodligen så har din anmälan fram tills nu inte gått i någon maskinell behörighetsbedömning.
Nu har den dock gjort det och då står det att du är obehörig, vilket ju stämmer fram tills dess att dina meriter registrerats. Ha lite is i magen och avvakta.
Det viktiga är inte hur din anmälan är bedömd nu, det viktiga är hur den är bedömd när det är dags för urval.

Från och med nästnästa vecka kommer VHS börja skicka ut kontrollbesked. Om de skickar ett kontrollbesked till dig där det saknas registreringsbara meriter så skall du kontakta dom.
Citera
2009-04-26, 09:48
Medlem
Citat:
Då är det iaf meriter som kan registreras.

Det är lite lurigt det där med vilken information som syns när man skall följa sin anmälan.
Förmodligen så har din anmälan fram tills nu inte gått i någon maskinell behörighetsbedömning.
Nu har den dock gjort det och då står det att du är obehörig, vilket ju stämmer fram tills dess att dina meriter registrerats. Ha lite is i magen och avvakta.
Det viktiga är inte hur din anmälan är bedömd nu, det viktiga är hur den är bedömd när det är dags för urval.

Från och med nästnästa vecka kommer VHS börja skicka ut kontrollbesked. Om de skickar ett kontrollbesked till dig där det saknas registreringsbara meriter så skall du kontakta dom.

Ska man tolka det som att då ska allt vara klart med meriter? som är inskickade innan 15 april?
Citera
2009-04-26, 10:34
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Ska man tolka det som att då ska allt vara klart med meriter? som är inskickade innan 15 april?

Ja. Om det finns inscannade meriter som ännu inte registrerats så håller de på kontrollbeskedet ett tag. Alla kontrollbesked går inte ut samtidigt, de sprids ut över en och en halv månad.
Citera
2009-04-26, 11:30
Bannlyst
Hur mkt tror ni TB på chalmers höjs nu efter alla extra ansökningar? =/
Citera
2009-04-27, 16:34
Medlem
Lunatichais avatar
Har jag uppfattat detta korrekt?

Säg att jag har ångrat min anmälan och vill komma in på den utbildning jag prioriterat som nummer 3. Kan jag då stryka prioritering 1 och 2 utan att min anmälan betecknas som "sen" eller något annat ofördelaktigt? Som jag uppfattat det kan man göra detta fram till urval 1 (d.v.s. fram till början av juli). Är jag ute och cyklar?

Mycket tacksam för svar! Ber också om ursäkt om detta tagits upp tidigare i tråden.
Citera
2009-04-27, 16:40
Medlem
Som jag nämnt tidigare stod det "Obehörig" på alla mina val då mina betyg inte skickats in än eftersom jag inte tagit studenten. Detta förstår jag, och det är inga problem med detta då jag ringt till antagningen och hört med dem och dem sa att det är okej (trots att det på alla mina polares val står "Handläggning pågår").

Tittade dock på mina val en stund sen och märker att det står "Obehörig" på alla mina val förutom en, nämligen det valet jag räknar minst med att komma in på. På det valet står det helt plötsligt "Handläggning pågår". Vad kan detta betyda?

Är bara nyfiken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in