2009-05-08, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Xenofobi.
Ajdå, det var så illa. :/
Men med tanke på att jag bara kan göra en prövning efter jag fått ut slutbetyget, hamnar jag då i kompletteringsgruppen.

Yep, läkare var det tänkt. Läser på komvux nu och har en bit kvar, så jag hinner inte söka innan reformen kickar in heller.

Ja, det verkar tyvärr vara så. Hittade denna info:
http://www.hsv.se/download/18.6d5fe98611d3f068f148000399518/faktablad_vux_efter2010.pdf

Det finns ingen möjlighet att göra en prövning innan slutbetyget skrivs?
Senast redigerad av Olmo 2009-05-08 kl. 13:50.
Citera
2009-05-08, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olmo
Ja, det verkar tyvärr vara så. Hittade denna info:
http://www.hsv.se/download/18.6d5fe98611d3f068f148000399518/faktablad_vux_efter2010.pdf

Det finns ingen möjlighet att göra en prövning innan slutbetyget skrivs?

Hm, jag vet faktiskt inte. Har försökt att googla runt, men hittar bara info om att inte alla kommuner ens tillåter att man gör en prövning om man inte har IG i ämnet.

Får hoppas att jag kan göra en prövning innan slutbetyget sätts då. :/
Citera
2009-05-08, 13:57
Medlem
Citat:
Hm, jag vet faktiskt inte. Har försökt att googla runt, men hittar bara info om att inte alla kommuner ens tillåter att man gör en prövning om man inte har IG i ämnet.

Får hoppas att jag kan göra en prövning innan slutbetyget sätts då. :/

Ja, borde ju gå på något sätt att göra det tycker man.

Sedan är det väl inte helt säkert att det kommer krävas 20.0 på alla läkarutbildningar i direktgruppen? En stor majoritet av alla med 20.0 har väl kompletterat?

Lycka till iaf.
Citera
2009-05-08, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olmo
Ja, borde ju gå på något sätt att göra det tycker man.

Sedan är det väl inte helt säkert att det kommer krävas 20.0 på alla läkarutbildningar i direktgruppen? En stor majoritet av alla med 20.0 har väl kompletterat?

Lycka till iaf.

Skrev fel innan, kommer att läsa mina meritpoäng också, så jag kommer ju att ligga strax under 22,5. Får hoppas det räcker.

Tack!
Citera
2009-05-09, 08:20
Medlem
Samsis avatar
Senanmälan och antal poäng

Gjorde precis en senanmälan till Filosofi A (30p/50%) i Umeå. Kan jag läsa den här kursen parallellt med ett heltidsprogram?

Kommer kursen strykas om jag kommer in på ett program? Är ganska säker på att det är lugnt, men vill gärna få det bekräftat.
Citera
2009-05-09, 08:25
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samsi
Gjorde precis en senanmälan till Filosofi A (30p/50%) i Umeå. Kan jag läsa den här kursen parallellt med ett heltidsprogram?

Kommer kursen strykas om jag kommer in på ett program? Är ganska säker på att det är lugnt, men vill gärna få det bekräftat.

Du har helt rätt. Du kan bli antagen till ett heltidsprogram samt den aktuella kursen (eftersom den är på halvfart).
Citera
2009-05-09, 08:32
Medlem
Samsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Du har helt rätt. Du kan bli antagen till ett heltidsprogram samt den aktuella kursen (eftersom den är på halvfart).

Trevligt, trevligt! Tack för snabbt svar.
Citera
2009-05-09, 13:58
Medlem
På min utbildning jag sökt är det 124 som sökt den i förstahand utav 696 sökande totalt.

Nu är det så att jag sökt den med prio #1 på min ansökan, alltså är jag en av dem 124.

Gynnar detta mig på något sätt än dem som söker utbildningen i 2:a och 3:e hand? Om inte, varför publicerar dem då antalet sökande i förstahand?

Tack
Citera
2009-05-09, 14:05
Medlem
Cosmominds avatar
Citat:
Ajdå, det var så illa. :/
Men med tanke på att jag bara kan göra en prövning efter jag fått ut slutbetyget, hamnar jag då i kompletteringsgruppen.

Yep, läkare var det tänkt. Läser på komvux nu och har en bit kvar, så jag hinner inte söka innan reformen kickar in heller.

20.0 räcker ju inte ens. Under 10% av alla som har det och söker till läkarlinjen i betygskvoten som kommer in. Och jag är rätt säker på att det är fler än 10% som inte tentat upp sina betyg på komvux. Så din bästa chans nu är att försöka på HP istället.
Citera
2009-05-09, 14:08
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horpenis
På min utbildning jag sökt är det 124 som sökt den i förstahand utav 696 sökande totalt.

Nu är det så att jag sökt den med prio #1 på min ansökan, alltså är jag en av dem 124.

Gynnar detta mig på något sätt än dem som söker utbildningen i 2:a och 3:e hand? Om inte, varför publicerar dem då antalet sökande i förstahand?

Tack

Det gynnar dig inte på något sätt. Du konkurrerar om din plats med alla som inte kommit in på en utbildning med högre Prio.
En anledningen att publicera antalet förstahandssökande är att du då vet hur många du minst kommer att konkurrera med, i ditt fall 123 stycken.
Citera
2009-05-09, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmomind
20.0 räcker ju inte ens. Under 10% av alla som har det och söker till läkarlinjen i betygskvoten som kommer in. Och jag är rätt säker på att det är fler än 10% som inte tentat upp sina betyg på komvux. Så din bästa chans nu är att försöka på HP istället.

Enligt senaste antagningsstatistiken från Lund (dit jag kommer söka), var det tillochmed 4,8% av behöriga sökande som kom in på betygskvoten, med sina 20,0. så jag vet att det är konkurrens om platserna, ja.

Men vi vet ju inte hur det kommer att se ut efter 2010 heller. För att spekulera lite, så tror jag inte att alla som söker i direktgruppen har 20.0 och 2.5 meritpoäng direkt från gymnasiet.

Jag ska ringa min syo på måndag och kolla hur det ser ut med prövningar, med lite tur så får jag göra en innan jag tar ut slutbetyget.
Citera
2009-05-09, 20:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall
HP sket sig totalt.
BG 17,xx

Haha men du har ju kommit in garanterat. Förra året var det ~10,6(?). Du behöver inte vara orolig alls, jag som hade 13,xx på BG och 0,5 () på HP ligger lite sämre till. Haha.. när man äntligen verkligen vill börja plugga så kommer lågkonjunkturen... man skulle ha pluggat mer gymnasiet..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in