2009-05-07, 18:19
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hej Kanin
Fick mail idag om att anmälan till högskola är behandlad. Betyder detta att det är för sent att stryka eller lägga till val?

Nej.

Inte om det gäller anmälan till HT2009.
Citera
2009-05-07, 20:27
Medlem
Hej Kanins avatar
Det var det jag tänkte, men det är alltid skönt att vara helt säker. Tack.
Citera
2009-05-07, 20:37
Medlem
elevators avatar
Om min flickvän tar studenten den 10 juni, och har sökt till en sommarkurs som startar vecka 24 (8-14/6), medför detta något problem?
Citera
2009-05-07, 21:00
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elevator
Om min flickvän tar studenten den 10 juni, och har sökt till en sommarkurs som startar vecka 24 (8-14/6), medför detta något problem?

Ja, det verkar ganska problematiskt.

Urvalet till sommarterminen gjordes för en vecka sen, så vill hon gå en sommarkurs så blir det till att hoppas på att kursen inte är full.
Om lärosätet ligger i närheten av där hon bor så föreslår jag att hon tar med sig slutbetyget så fort hon har det i näven och går och snackar med en antagningshandläggare på det aktuella lärosätet.
Citera
2009-05-07, 21:21
Medlem
elevators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Ja, det verkar ganska problematiskt.

Urvalet till sommarterminen gjordes för en vecka sen, så vill hon gå en sommarkurs så blir det till att hoppas på att kursen inte är full.
Om lärosätet ligger i närheten av där hon bor så föreslår jag att hon tar med sig slutbetyget så fort hon har det i näven och går och snackar med en antagningshandläggare på det aktuella lärosätet.

hennes betyg blir satta 1 juni, detta förbättrar inte situationen?
Citera
2009-05-07, 21:43
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elevator
hennes betyg blir satta 1 juni, detta förbättrar inte situationen?

Tveksamt.
Hon har inte grundläggande behörighet för högskolestudier förrän hon har slutbetyget i handen.
Citera
2009-05-07, 21:47
Medlem
Murrvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Det funkar bra.
Underskrift, namnförtydligande och telefonnummer skall mamma krita dit.
Om man följer instruktionerna på studera.nu så skall två personer vidimera kopiorna.
Tackar för hjälpen, känner mig så sjukt nervös. Vill inte att nåt ska gå fel.
Får skicka in och hoppas på det bästa.

Hm, kanske missuppfattade dig men det står ju så här "Kopiorna ska vara vidimerade av en person." på studera.nu.
Citera
2009-05-07, 21:49
Medlem
Någon som vet tills när man kan stryka alternativ?

Tack.
Citera
2009-05-07, 21:51
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murrvin
Tackar för hjälpen, känner mig så sjukt nervös. Vill inte att nåt ska gå fel.
Får skicka in och hoppas på det bästa.

Hm, kanske missuppfattade dig men det står ju så här "Kopiorna ska vara vidimerade av en person." på studera.nu.

Sorry, då har dom ändrat det. Tidigare stod det att kopiorna skulle vara vidimerade av två personer.
Men de godkände ändå om de bara var vidimerade av en person...

Så det kanske är lika bra att det numer står att det räcker med en person.
Citera
2009-05-07, 21:54
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedrakn
Någon som vet tills när man kan stryka alternativ?

Tack.

Fram tills första urval.
Vi vet från studera.nu att antagningsbeskeden kommer i mitten av juli. Urvalet sker då några dagar tidigare.
Förslagsvis sätter du sista juni som ett bra sista datum att ha bestämt dig om du vill stryka en utbildning.
Citera
2009-05-07, 22:19
Medlem
Det här med kontrolluppgifter, vad är det dom går igenom då? VHS går igenom alla meriter en gång till eller vadå?
Citera
2009-05-07, 22:26
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Det här med kontrolluppgifter, vad är det dom går igenom då? VHS går igenom alla meriter en gång till eller vadå?

Tanken är att du skall dubbelkolla så att du och VHS har samma bild av vilka meriter du har.
Det vill säga att alla gymnasie/komvux-betyg är rätt registrerade och att alla akademiska meriter från Ladok-systemen har förts över korrekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in