2009-04-21, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axelaxel
Har inte läst igenom tråden så noggrant, så det är möjligt att många tidigare ställt samma fråga och fått den besvarad. Ber om ursäkt isf.

Jag funderar hursomhelst på att ta tag i studierna till nästa höst (då det nya betygsystemet går igång), och funderar dels på psykologprogrammet, dels på en arkitekturutbildning. Båda har ju i princip 20.0 som nedersta gräns idag (i Stockholm), så jag undrar; kan man räkna med någon nämnvärd nedgång i intagssnittet HT10? Hur mycket?

Förstår att det är svårt att sia om, men någon som är mer insatt än jag själv kanske kan ge en gissning!

Jag vet inte hur det ser ut med psykologprogrammet men Umeå startar ju upp en arkitektutbildning nu till hösten så borde inte det isåfall bli en liten minskning av gränsen till nästa höst?
Citera
2009-04-25, 12:08
Medlem
nollie3flips avatar
Jag har gjort en anmälan på studera.nu innan sista ansökningsdagen.

Om jag sedan vill lägga till fler utbildningar, göra en s.k sen anmälan, så står det att "sen anmälan behandlas i mån av tid".

Betyder det att hela min anmälan kommer läggas undan och behandlas i mån av tid, eller gäller det bara för de utbildningar som jag har lagt till i efterhand?

Det känns ju inte värt att lägga till fler utbildningar om det kommer riskera att högskoleverket inte har tid med min anmälan.

Så nu måste jag få veta; hur ligger det till?
Citera
2009-04-25, 12:12
Medlem
Shetlandsjohnnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollie3flip
Jag har gjort en anmälan på studera.nu innan sista ansökningsdagen.

Om jag sedan vill lägga till fler utbildningar, göra en s.k sen anmälan, så står det att "sen anmälan behandlas i mån av tid".

Betyder det att hela min anmälan kommer läggas undan och behandlas i mån av tid, eller gäller det bara för de utbildningar som jag har lagt till i efterhand?

Det känns ju inte värt att lägga till fler utbildningar om det kommer riskera att högskoleverket inte har tid med min anmälan.

Så nu måste jag få veta; hur ligger det till?

Sen anmälan påverkar ej anmälan i tid.
Citera
2009-04-25, 12:30
Medlem
blaQues avatar
Hur ska man tacka ja till antagningarna??

Jag måste få svar på detta, ingen syo hade goda svar iaf.

Jag har sökt läkarutbildningen på sex olika lärosäten, därefter juristutbildning på fem andra.

I den ordningen. Så frågan lyder, om jag blir antagen som reserv på läkarutbildningen, men kommer in på jurist, ska jag då tacka ja till jurist?

Kommer min reservplats på läkarutbildningen då strykas, eftersom jag tackat ja till någon annan? Hur gör jag om jag vill ha en chans till på andra antagningen?

Kan man tacka ja till både antagning och reservplats?

Snälla hjälp, vill inte strykas från reservplats bara för att jag klickat fel.
Citera
2009-04-25, 12:51
Avslutad
Dum fråga kanske, men då får jag väl antas vara dum

Jag oroar mig något så enormt över högskola och antagningsbeskedet. Har b.la sökt en kurs på 60 hp och när man går in på studera.nu och följer sin anmälan så står det "PG" i rutan där kursen finns. Kollade upp det och det betydde platsgaranti. Vad menas med det?
Citera
2009-04-25, 13:23
Medlem
nollie3flips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shetlandsjohnny
Sen anmälan påverkar ej anmälan i tid.

Är du säker på det?

Någon som an verifiera detta?
Citera
2009-04-25, 13:38
Medlem
Shetlandsjohnnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollie3flip
Är du säker på det?

Någon som an verifiera detta?

Se här.
Citat:
Ursprungligen postat av studera.nu
Sena utbildningsalternativ
Om du har gjort en anmälan i tid, men vill lägga till något alternativ efter sista anmälningsdag, kommer endast de nya alternativen betraktas som sena

Och så behandlas dessa enbart i mån av tid. Jag har själv lagt till två anmälningar under mina 2 som jag lade in i tid. På min anmälan står de två första som vanligt och de andra 2 står undertill med anmärkning om sen anmälan bredvid.
Citera
2009-04-25, 16:32
Medlem
Isbiten90s avatar
Kan man ändra sin prioritering i efterhand?
Citera
2009-04-25, 16:39
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowrunner
Dum fråga kanske, men då får jag väl antas vara dum

Jag oroar mig något så enormt över högskola och antagningsbeskedet. Har b.la sökt en kurs på 60 hp och när man går in på studera.nu och följer sin anmälan så står det "PG" i rutan där kursen finns. Kollade upp det och det betydde platsgaranti. Vad menas med det?

Platsgaranti innebär att du är garanterad att bli antagen till utbildningen om du:

1) Uppfyller behörighetskraven

2) Anmälde dig i tid
Citera
2009-04-25, 16:46
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blaQue
Jag måste få svar på detta, ingen syo hade goda svar iaf.

Jag har sökt läkarutbildningen på sex olika lärosäten, därefter juristutbildning på fem andra.

I den ordningen. Så frågan lyder, om jag blir antagen som reserv på läkarutbildningen, men kommer in på jurist, ska jag då tacka ja till jurist?

Kommer min reservplats på läkarutbildningen då strykas, eftersom jag tackat ja till någon annan? Hur gör jag om jag vill ha en chans till på andra antagningen?

Kan man tacka ja till både antagning och reservplats?

Snälla hjälp, vill inte strykas från reservplats bara för att jag klickat fel.

Du kan kvarstå som reserv till max 165 hp och som antagen till max 45 hp.

Du kan alltså tacka ja till 5 av dina 6 reservplatser till läkarutbildningen samt din antagning till Juristprogrammet.
Om du i urval 2 blir antagen till något läkarprogram så stryks din antagning till Juristprogrammet.
Om du inte har någon antagning alls i urval 1 så kan du kvarstå som reserv till 210 hp och då kan du kvarstå på alla läkarutbildningar som du har sökt.
Citera
2009-04-25, 16:46
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isbiten90
Kan man ändra sin prioritering i efterhand?

Nej.
Citera
2009-04-25, 17:11
Medlem
Isbiten90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Nej.
Jag har läst att man kan det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera