Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Vad är chansen att norskarna frånträder F35-avtalet? Hade jag varit norrman så hade jag velat ha Gripen nu, även om det är svårt att bortse från min stora patriotism för att istället se det med norska ögon.
Men sannolikt hade jag, om jag varit norrman, blivit förbannad och tyckt att Gripen vore ett bättre köp.
Om inte annat så iaf för mixens skull. Behåll 12-24 F35 så man kan göra punktanfall och ha något diskretare spaning men använd Gripen eller F16 för resten. Vill man nå Arktiska områden så är F35 uteslutet, vill man jaga Tu160 så är F35 uteslutet, vill man genomföra "show of force" och/eller interceptuppdrag så är F16 och Gripen överlägsna i fart, räckvidd och pris för insatsen.
Jag har tidigare sagt att det finns en roll för F35, men för alla andra så finns bättre alternativ. har man några flygplan med större signatur så kommer dessa, lätt utrustade, vara fenomenala på att locka till sig fiendens uppmärksamhet utan att riskera särskilt mycket medan F35orna lite mer diskret kan genomföra attackuppdraget och sticka.