2012-08-27, 14:14
Medlem
F-35 critics rip procurement plan at NDP hearing
http://www.cbc.ca/news/politics/story/2012/08/21/pol-cp-f-35-ndp-hearing-critics.html

Citat:
Wheeler was among four witnesses to appear on Parliament Hill on Tuesday before a panel of New Democrat MPs, who interrupted their summer recess in an attempt to put last spring's incendiary controversy back on the public radar.

"The F-35 is only 25 per cent through its flight test program. That's only the preliminary flight tests. That's the laboratory testing," Wheeler told the four New Democrats.

"The more combat-realistic testing starts in 2017 and won't be finished until 2019. Anybody, including my country, who buys this airplane before then, is a fool because you don't know what you're getting in terms of performance. And you don't know what you're getting in terms of cost."

Citat:
Defence journalist Scott Taylor testified the F-35 is a weapon meant for conducting first strikes on potential adversaries and has a dubious potential as an interceptor in the skies over Canada.

Wheeler was even more critical, calling the emphasis on stealth technology a passing "fad" and tearing apart the capabilities of the fighter-bomber, which is expected to intercept threats coming into Canadian airspace and attack ground targets.
Citera
2012-08-27, 14:27
Medlem
http://youtu.be/cLbMW-eIZWU

Citat:
CBC News has seen critical new documents that raise troubling questions about whether the F-35 fighter jet could pass its own performance test and about how it was selected in the first place.
Citera
2012-08-27, 18:07
Medlem
Den sista osäkerheten för Gripen NG i Norge lär ju vara borta nu då...

Jag kan tänka mig att man gnisslar tänder rätt ordentligt nu i Norge, då dels USA deklarerat att man INTE tänker ta så mycket ansvar för Europa och dels F-35äventyret verkar sluta i ekonomisk bankrutt på alla nivåer.

Värt att påminna om i dagens SvD:
Citat:
Enligt rapporten blir F-35 det i särklass dyraste alternativet med en kostnad på 21 000 dollar per flygtimme (eller till och med 31 000 dollar per timme i ett alternativ). Det är väsentligt över de 18 000 dollar som Jane's räknar med för Eurofighter och de 16 500 dollar i timmen som det beräknas kosta att flyga med franska Rafale. Kostnaden per flygtimme för Gripen ligger på 4 700 dollar.

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/dyrt-flyga-med-norges-nya-stridsflygplan_7451192.svd

Norrmännen har så SJUKT lång näsa nu...
Senast redigerad av 11204 2012-08-27 kl. 18:12.
Citera
2012-08-27, 18:17
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11204

Jag kan tänka mig att man gnisslar tänder rätt ordentligt nu i Norge, då dels USA deklarerat att man INTE tänker ta så mycket ansvar för Europa och dels F-35äventyret verkar sluta i ekonomisk bankrutt på alla nivåer.

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/dyrt-flyga-med-norges-nya-stridsflygplan_7451192.svd

De är är välkomna in i JAS-klubben.
Citera
2012-08-27, 18:48
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:

Jo, som jag *host* skrev i juli så finns rapporten här: http://www.stratpost.com/gripen-operational-cost-lowest-of-all-western-fighters-janes
Citera
2012-08-27, 20:53
Medlem
Jo men då *host* hade ju inte regeringen bestämt sig för att satsa på Gripen även framledes... Nu har de gjort det, liksom Schweiz, vilket gör att det alternativet inte bara är teoretiskt och hängandes på Norge. Utan nu är chansen stor att både Sverige och Schweiz har nya Gripen - och kan flyga med dem - innan Norge ens har fått sitt första F-35.

Som för övrigt ännu inte är operativt...
Citera
2012-08-27, 22:38
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Jo men då *host* hade ju inte regeringen bestämt sig för att satsa på Gripen även framledes... Nu har de gjort det, liksom Schweiz, vilket gör att det alternativet inte bara är teoretiskt och hängandes på Norge. Utan nu är chansen stor att både Sverige och Schweiz har nya Gripen - och kan flyga med dem - innan Norge ens har fått sitt första F-35.

Som för övrigt ännu inte är operativt...

Vad är chansen att norskarna frånträder F35-avtalet? Hade jag varit norrman så hade jag velat ha Gripen nu, även om det är svårt att bortse från min stora patriotism för att istället se det med norska ögon.

Men sannolikt hade jag, om jag varit norrman, blivit förbannad och tyckt att Gripen vore ett bättre köp.
Citera
2012-08-27, 22:48
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Vad är chansen att norskarna frånträder F35-avtalet? Hade jag varit norrman så hade jag velat ha Gripen nu, även om det är svårt att bortse från min stora patriotism för att istället se det med norska ögon.

Men sannolikt hade jag, om jag varit norrman, blivit förbannad och tyckt att Gripen vore ett bättre köp.
Om inte annat så iaf för mixens skull. Behåll 12-24 F35 så man kan göra punktanfall och ha något diskretare spaning men använd Gripen eller F16 för resten. Vill man nå Arktiska områden så är F35 uteslutet, vill man jaga Tu160 så är F35 uteslutet, vill man genomföra "show of force" och/eller interceptuppdrag så är F16 och Gripen överlägsna i fart, räckvidd och pris för insatsen.

Jag har tidigare sagt att det finns en roll för F35, men för alla andra så finns bättre alternativ. har man några flygplan med större signatur så kommer dessa, lätt utrustade, vara fenomenala på att locka till sig fiendens uppmärksamhet utan att riskera särskilt mycket medan F35orna lite mer diskret kan genomföra attackuppdraget och sticka.
Citera
2012-08-27, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Om inte annat så iaf för mixens skull. Behåll 12-24 F35 så man kan göra punktanfall och ha något diskretare spaning men använd Gripen eller F16 för resten. Vill man nå Arktiska områden så är F35 uteslutet, vill man jaga Tu160 så är F35 uteslutet, vill man genomföra "show of force" och/eller interceptuppdrag så är F16 och Gripen överlägsna i fart, räckvidd och pris för insatsen.

Jag har tidigare sagt att det finns en roll för F35, men för alla andra så finns bättre alternativ. har man några flygplan med större signatur så kommer dessa, lätt utrustade, vara fenomenala på att locka till sig fiendens uppmärksamhet utan att riskera särskilt mycket medan F35orna lite mer diskret kan genomföra attackuppdraget och sticka.

Det är väl mer eller mindre en välkänd "hemlis" att F35 blivit "degraderad" till pimpad bombtruck?
Citera
2012-08-27, 23:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Köpet av F 35 har med Norges säkerhetspolitiska beroende av USA att göra, man måste se till Norges historia från VK2 till dagens dato för att förstå bevekelsegrunderna, utan USA´s stöd så måste Norge pumpa in flera hundra miljarder extra i försvaret under ett ett par årtionden.

Sverige är är inget säkerhetspolitiskt alternativ efter drygt 20 års nedrustningar och ett försvar som i princip är ett tomt skal.
Om Norge ändrar sig så köper man Super Hornet och inte Gripen.
Senast redigerad av Sonnenwende 2012-08-27 kl. 23:38.
Citera
2012-08-27, 23:38
Medlem
Citat:

Vad jag hört så är Norska folket rätt sura på sina politiker, som ljög folket rätt upp i ansiktet och sa att F35 var både billigare och bättre för Norge. Gripen hade varit betydligt billigare, och förmodligen bättre(?) för Norge.

Är inte Gripen E/F bättre än F35 på att försvara ett litet land? Känns som F35s styrka enbart är offensiven?

Prio ETT för ett litet land är väl ändå att hindra typ bombflyg att komma in över landet, inte att kontra med egna bombflyg?
Citera
2012-08-27, 23:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ööööööHH
Vad jag hört så är Norska folket rätt sura på sina politiker, som ljög folket rätt upp i ansiktet och sa att F35 var både billigare och bättre för Norge. Gripen hade varit betydligt billigare, och förmodligen bättre(?) för Norge.

Är inte Gripen E/F bättre än F35 på att försvara ett litet land? Känns som F35s styrka enbart är offensiven?

Prio ETT för ett litet land är väl ändå att hindra typ bombflyg att komma in över landet, inte att kontra med egna bombflyg?
Prio 1 för ett litet land är att hålla sig väl med den starkaste killen i kvarteret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in