Citat:
Ursprungligen postat av Nello
Min fråga då, att Gripen är så överlägsen i många segment, menar framförallt t.ex rapporten innan som säger hur pass billig gripen är i drift, att man får jävligt mycket "punch for a buck".
Kan ni försöka upplysa mig om varför den är så svårsåld? för att den verkar så klockren för många länder, visst jag förstår att det är korruption och en massa annat bakom som gör att marknaden är jobbig. Men ändå det känns som att jävligt många länder förbiser dom uppenbara fördelarna.
Varför är det så? Varför är Gripen så svårsåld? Jag menar inte bara norge utan dom flesta affärer där Gripen verkar "förlora" (jag har faktiskt inte koll alls på hur bra den säljer men med tanke på alla skriverier om misslyckade affärer låter det som att den är svårsåld)
När man läst tråden så blir man nästan mörkrädd över hur vissa regeringar har resonerat kring F-35 och att Gripen förlorat mot den när det är klart och tydligt att dom utgår från helt olika parametrar/förutsättningar.
Förlåt om frågan är OT mod får gärna ta bort inlägget isåfall.
Gripen är svårsåld för att AB och CD varianterna har ganska bristfälligt IR-system, något som kommer åtgärdas i NG (E/F). Tyvärr är det något som EF2000, Rafale, ryska plan etc har redan idag och att ha täckning (observation) 360 grader är minst sagt en fördel. Gripen har även haft lite bristfällig MAWS (Missile approach warning system) som verkar ha kommit först i en separat spaningskapsel. Sedan har Gripen lite svagare radar, mindre vapenlast och sämre störsändare i baken än Rafale.
Alla dessa saker är åtgärdade i Gripen NG och kan sättas in vid en större uppgradering av C/D. Problemet är bara att det inte finns implementerat idag.
Så Dassault har rätt i läckorna. Rafale F3+ är bättre än Gripen C/D i rå prestanda. När det kommer till NG så är enda fördelen för Rafale och EF2000 en större vapenlast vilket betyder färre sortier för att leverera vapenmängd X i målet Y.
Räknar man däremot defensivt (alltså flygplan i luften över tid, tillgänglighet, fältmässighet osv) så är det no contest för Gripen. Den kan landa nästan vart som helst, kräver minst tid på marken och är svårast att upptäcka i alla spektrum (undantaget radar för F35) och den är överlägsen gällande manöverduglighet.
Så förutom mutor så handlar det om kravspec. Indien t.ex ville ha garantier som bara USA, Ryssland och Frankrike kunde ge (I viss mån även EADS). Gripen NG ger dock bra offensiva prestanda (stor vapenlast) i en plattform som egentligen är byggd för den defensiva rollen. Så där är anledningen till att "bara" 6 länder använder stridsflyget. NG är ett stort kliv framåt och kommer att sälja extremt bra. Första kunden har lagt sin beställning innan planet är färdigdefinierat (Sverige räknas inte), när produktionen kommit igång så kommer fler hoppa på. Vem vill liksom inte ha prestanda som EF2000, Rafale, FA18 Super Hornet mfl till halva priset?