Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Köpet av F 35 har med Norges säkerhetspolitiska beroende av USA att göra, man måste se till Norges historia från VK2 till dagens dato för att förstå bevekelsegrunderna, utan USA´s stöd så måste Norge pumpa in flera hundra miljarder extra i försvaret under ett ett par årtionden.
Sverige är är inget säkerhetspolitiskt alternativ efter drygt 20 års nedrustningar och ett försvar som i princip är ett tomt skal.
Om Norge ändrar sig så köper man Super Hornet och inte Gripen.
Först ut, ursäkta eventuella stavfel eller grammatiska fel, jag använder Google Translate för att skriva detta, eftersom jag är norska.
Sonnenwende är 100% korrekt, Norge räknar med USA för skydd, liksom de övriga NATO-länder partner. Historiskt sett USA har varit en mycket bra partner sedan WW2, med Marshallplanen + försvar stöd. Att ge upp en lojal allierad för en som har en ojämn rekord i bästa fall inte skulle vara ett klokt drag, och jag skulle tro många i Norge inte skulle vilja att detta heller. Den enda politiska parti som jag kan se faktiskt gå igenom med att köpa något annat än en NATO plan, skulle vara "SV", ett parti med mindre än 3% i de nuvarande omröstningar, en längst till vänster (gränsar till kommunistiska) parti, är detta Party SAAB skickade lobbyist för att försöka svänga över till sin sida.
Ärligt jag inte kunde se Norge går med JAS Gripen, även om de var gratis.
En annan faktor är att "Kongsberg Våpenfabrikk", försöker få fler försvarskontrakt med USA, och den andra Nato nationer, som med Polen och «Naval Strike Missile» affär. Och USA med "CROWS / II" vapensystem. Köpa F-35 kommer att landa mycket goodwill med USA, som är större vapen marknad än Sverige är (uppenbarligen).
När det gäller prestanda planet, jag vet jag inte kommer att ändra några hjärtan och sinnen här (jag har läst nästan hela tråden). Men de norska piloter tycker att F-35 är ett bättre val samt simuleringar killarna på militären har gjort. Att inte tala om civila analysföretag anlitats för att göra en utvärdering. Var och en av dem gynnade F-35. Jag litar dessa människor mer än jag SAAB och Lockheed Martin PR killar.