Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
På samma sätt delar de belysta planen med sig av informationen och kan således se till att andra flygplan kan undvika hotet.
Och delar man information (d.v.s. sänder) så riskerar man att röja sig
Citat:
Med radar måste man söka aktivt för att hitta en fiende. Visst kan man använda olika taktiker för att bättre på oddsen men nu pratar vi inte om luftvärn utan om stealthens vara eller ickevara. För att upptäcka att ett flygplan kommer in i ett område så behöver man antingen höra det, se det (antagligen IR) eller belysa det (radar).
Om när då väl spaningsresurser (som mycket väl kan vara passiva) har lokaliserat målet
så kan eldledningsradar tända upp i precis rätt ögonblick, utan att flygplanet
utan smygegenskaper kan göra ett dugg åt det.
Citat:
Den uppfinningen du pratar om, radarn, har nämligen en tendens att avslöja sin existens när den skickar ut ljus.
Om det inte vore för LPI, som gör tillförlitlig upptäckt och lokalisering så mycket svårare.
Citat:
Sinussatsen ger tillräckligt bra data (inom 85% rätt vid maxdistans á 6 pixlar i bredd). Distansmässigt pratar vi avstånd om ca 40-60km vilket med avvikelsen blir 40km+/-3km till 60km +/-4,5km. Detta är fullt tillräckliga avstånd för att en modern IR-sökare i en fire and forget robot ska kunna ta över.
Bortsett från verkligheter där F-22 enligt de britter som mött det ska vara stört omöjlig
att få läsning på på en bråkdel så korta avstånd.
Citat:
F35 är rätt enkel att komma upp i baken på, även för en Mig21. Mot F22an skulle Mig21:an behöva använda sin EBK alt vara smart och genskjuta F22:an.
Om det nu inte vore för att MiG-21:an är en MiG-21:a, som vare sig har
bränsle eller tjänstetopphöjd för något dylikt.
För att inte tala om hur de flygplan som ligger efter F-22:orna skulle få glädjefnatt
när en MiG-21.a dyker upp rakt framför dem som en levande måltavla.
Citat:
F22orna använder dessutom med största sannolikhet LPI-läget vilket gör att man vet uteffekten, därmed har man koll på vad distansen kan vara med hyffsad sannolikhet.
Bortsett från i verkligheten där man inte har minsta aning om uteffekten i LPI-mod,
då radar då kan sänder med en eller flera söklober, i en eller flera frekvenser
och med en eller flera uteffekter.
Citat:
Är dessutom Mig21an signaturdämpad mot IR och radar någorlunda så har den goda möjligheter att vinna luftstrider mor båda planen. (förutsätter alla andra uppgraderingar och ev. starkare motor).
Uppgradering som i ett helt nytt flygplan...
Citat:
F35 må ha det bästa IRST-systemet idag, men det är ett klumpigt, törstigt och bränslekonsumerande flygfä som inte kan gömma sig mot annat än radar.
Om det inte vore för att F-35 har "smygegenskaper".
Citat:
En signaturdämpad Mig21 skulle i duell se F35 först, antingen genom radarsensorerna (upptäcka belysning) eller IRST tack vare att det är ett mindre flygplan och för att F35 tycker om att synas på IR-kameror (pga friktion, bränslekonsumtion och storlek).
En "signaturdämpad" MiG-21:a skulle ha långt större radarsignatur, större värmesignatur
och skulle ha mycket mindre kapabla sensorer än vad F-35 har.
Att tro att MiG-21 skulle kunna matcha F-35 är lika löjeväckande som att tro
att T-34 skulle kunna matcha M1 Abrams.
Citat:
Jag upprepar det igen. Bra sensorer minskar behovet av stealth då samma effekt (undvika upptäckt) nås ändå genom att undvika sändare.
Vilket förutsätter att fienden dels är en idiot (sänder med alla sändare kontinuerligt)
och att han saknar passiva sensorer.
Man kan dock inte bygga upp sitt flygvapen på antagandet att fienden är idioter.
I verkligheten så kommer fienden, precis som t.ex. Juggarna 1999
att undvika att sända kontinuerligt och de kommer att utnyttja alla de passiva sensorer som de har.
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Det intressanta med F-35 och dess smygegenskaper är att de hinner bli obsoleta innan det är ute på förband... En gigantisk felsatsning.
USA, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Spanien, Italien, Sverige, Ryssland, Kina,
Japan, Indien och Sydkorea verkar dock inte hålla med dig,
då de alla utvecklar nya flygplan med smygteknik.
T.o.m. Iran utvecklar flygplan med låtsassmygegenskaper.
Men Nordkorea håller kanske med dig...
[quote=Koll99]Viggen var det första flygplanet med centraldator. Alltså var det överlägset i all strid.QUOTE]
USA flög med centraldator samt FBW, datoriserat navigationssystem, multimodradar och HUD
redan under 1950-talet i Vigilante.
D.v.s. en nivå som Sverige inte nådde fullt ut förrän med Gripen.
Phantom klarade f.ö. att användas som kvalificerat jakt och attackplan i ett och samma skrov
redan på 1960-talet,vilket Sverige återigen inte nådde upp till förrän med Gripen,
Ryssland först med senare Flanker.