2011-08-28, 22:12
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Viggen var det första flygplanet med centraldator. Alltså var det överlägset i all strid. Klart, då lämnar vi diskussionen.

Något nytt om F-35 förresten? Vill minnas att denna tråd handlade om den...
Du väljer att bortse från tex F-4 Phantom II.
Citera
2011-08-28, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Du väljer att bortse från tex F-4 Phantom II.
Jag har läst att det skjöts ner "drivvis" av F4or. Detta trots att det hade centraldator? Hänger fan inte med nu
Citera
2011-08-28, 22:33
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
Jag har läst att det skjöts ner "drivvis" av F4or. Detta trots att det hade centraldator? Hänger fan inte med nu
Kanske för att flygplanet har använts mycket omfattande i skarp strid.
Citera
2011-08-28, 22:40
Medlem
Med andra ord spelade det ingen roll.
Citera
2011-08-28, 23:12
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Kanske för att flygplanet har använts mycket omfattande i skarp strid.
Eller att de helt saknade förmåga att försvara sig själv med halvbra robotar och med urusla skjutregler?
Citera
2011-08-28, 23:26
Medlem
Dr.Spins avatar
Känns som om tråden glider OT av någon märklig anledning.

Frågan lyder huruvida F35 är ett fiasko eller inte.
Är F35 verkligen så bra att den är en matchvinnare i dueller om 2 F35 mot 3-4 Rafale/EF2000?
Är F35 verkligen så bra att den är matchvinnare mot Gripen NG i styrkeförh. 2 mot 6-9?

I jaktrollen känns F35 som ett fiasko och som bombflyg funkar de andra tillräckligt bra.
Citera
2011-08-28, 23:42
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
På samma sätt delar de belysta planen med sig av informationen och kan således se till att andra flygplan kan undvika hotet.

Och delar man information (d.v.s. sänder) så riskerar man att röja sig

Citat:
Med radar måste man söka aktivt för att hitta en fiende. Visst kan man använda olika taktiker för att bättre på oddsen men nu pratar vi inte om luftvärn utan om stealthens vara eller ickevara. För att upptäcka att ett flygplan kommer in i ett område så behöver man antingen höra det, se det (antagligen IR) eller belysa det (radar).

Om när då väl spaningsresurser (som mycket väl kan vara passiva) har lokaliserat målet
så kan eldledningsradar tända upp i precis rätt ögonblick, utan att flygplanet
utan smygegenskaper kan göra ett dugg åt det.

Citat:
Den uppfinningen du pratar om, radarn, har nämligen en tendens att avslöja sin existens när den skickar ut ljus.

Om det inte vore för LPI, som gör tillförlitlig upptäckt och lokalisering så mycket svårare.

Citat:
Sinussatsen ger tillräckligt bra data (inom 85% rätt vid maxdistans á 6 pixlar i bredd). Distansmässigt pratar vi avstånd om ca 40-60km vilket med avvikelsen blir 40km+/-3km till 60km +/-4,5km. Detta är fullt tillräckliga avstånd för att en modern IR-sökare i en fire and forget robot ska kunna ta över.

Bortsett från verkligheter där F-22 enligt de britter som mött det ska vara stört omöjlig
att få läsning på på en bråkdel så korta avstånd.

Citat:
F35 är rätt enkel att komma upp i baken på, även för en Mig21. Mot F22an skulle Mig21:an behöva använda sin EBK alt vara smart och genskjuta F22:an.

Om det nu inte vore för att MiG-21:an är en MiG-21:a, som vare sig har
bränsle eller tjänstetopphöjd för något dylikt.
För att inte tala om hur de flygplan som ligger efter F-22:orna skulle få glädjefnatt
när en MiG-21.a dyker upp rakt framför dem som en levande måltavla.

Citat:
F22orna använder dessutom med största sannolikhet LPI-läget vilket gör att man vet uteffekten, därmed har man koll på vad distansen kan vara med hyffsad sannolikhet.

Bortsett från i verkligheten där man inte har minsta aning om uteffekten i LPI-mod,
då radar då kan sänder med en eller flera söklober, i en eller flera frekvenser
och med en eller flera uteffekter.

Citat:
Är dessutom Mig21an signaturdämpad mot IR och radar någorlunda så har den goda möjligheter att vinna luftstrider mor båda planen. (förutsätter alla andra uppgraderingar och ev. starkare motor).

Uppgradering som i ett helt nytt flygplan...

Citat:
F35 må ha det bästa IRST-systemet idag, men det är ett klumpigt, törstigt och bränslekonsumerande flygfä som inte kan gömma sig mot annat än radar.

Om det inte vore för att F-35 har "smygegenskaper".

Citat:
En signaturdämpad Mig21 skulle i duell se F35 först, antingen genom radarsensorerna (upptäcka belysning) eller IRST tack vare att det är ett mindre flygplan och för att F35 tycker om att synas på IR-kameror (pga friktion, bränslekonsumtion och storlek).

En "signaturdämpad" MiG-21:a skulle ha långt större radarsignatur, större värmesignatur
och skulle ha mycket mindre kapabla sensorer än vad F-35 har.

Att tro att MiG-21 skulle kunna matcha F-35 är lika löjeväckande som att tro
att T-34 skulle kunna matcha M1 Abrams.

Citat:
Jag upprepar det igen. Bra sensorer minskar behovet av stealth då samma effekt (undvika upptäckt) nås ändå genom att undvika sändare.

Vilket förutsätter att fienden dels är en idiot (sänder med alla sändare kontinuerligt)
och att han saknar passiva sensorer.
Man kan dock inte bygga upp sitt flygvapen på antagandet att fienden är idioter.
I verkligheten så kommer fienden, precis som t.ex. Juggarna 1999
att undvika att sända kontinuerligt och de kommer att utnyttja alla de passiva sensorer som de har.

Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Det intressanta med F-35 och dess smygegenskaper är att de hinner bli obsoleta innan det är ute på förband... En gigantisk felsatsning.

USA, Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Spanien, Italien, Sverige, Ryssland, Kina,
Japan, Indien och Sydkorea verkar dock inte hålla med dig,
då de alla utvecklar nya flygplan med smygteknik.
T.o.m. Iran utvecklar flygplan med låtsassmygegenskaper.

Men Nordkorea håller kanske med dig...

[quote=Koll99]Viggen var det första flygplanet med centraldator. Alltså var det överlägset i all strid.QUOTE]

USA flög med centraldator samt FBW, datoriserat navigationssystem, multimodradar och HUD
redan under 1950-talet i Vigilante.
D.v.s. en nivå som Sverige inte nådde fullt ut förrän med Gripen.

Phantom klarade f.ö. att användas som kvalificerat jakt och attackplan i ett och samma skrov
redan på 1960-talet,vilket Sverige återigen inte nådde upp till förrän med Gripen,
Ryssland först med senare Flanker.
Citera
2011-08-28, 23:50
Medlem
Citat:
Känns som om tråden glider OT av någon märklig anledning.

Frågan lyder huruvida F35 är ett fiasko eller inte.
Är F35 verkligen så bra att den är en matchvinnare i dueller om 2 F35 mot 3-4 Rafale/EF2000?
Är det inte vedertaget att den här frågan är typ...dryg att svara på
Citera
2011-08-29, 04:28
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Och delar man information (d.v.s. sänder) så riskerar man att röja sig

Om när då väl spaningsresurser (som mycket väl kan vara passiva) har lokaliserat målet
så kan eldledningsradar tända upp i precis rätt ögonblick, utan att flygplanet
utan smygegenskaper kan göra ett dugg åt det.

Om det inte vore för LPI, som gör tillförlitlig upptäckt och lokalisering så mycket svårare.

Bortsett från verkligheter där F-22 enligt de britter som mött det ska vara stört omöjlig
att få läsning på på en bråkdel så korta avstånd.
Det här är vad diskussionen handlade om.
Citat:
Samma effekt (stealth) som F35 och F22 uppnår går att nå genom att utrusta gamla flygplan (även Mig21) med bra sensorer på gamla flygplan så de helt enkelt undviker sändarstationer. (Dvs flygplan med radar på).
Man kommer rätt långt med att bara lyssna. Problemet för F22 är att den saknar IRST utan förlitar sig på att snappa upp radar eller radiosändningar från fientligt flyg. Ett flygplan som då kan undvika F22ans radar och se den med IRST har goda chanser att vinna en drabbning. Sensorerna för fientlig radar etc behöver inte heller vara bäst, den behöver bara vara tillräckligt bra för att varna i tid.

Jag orkar inte med en anal debatt som bara urartar. Kan man uppnå samma stealtheffekt genom att undvika radarstationer? Ja eller nej? Stealtheffekten är i mina ögon undvikandet av upptäckt, men det är säkert något annat för dig.
Citat:
För att inte tala om hur de flygplan som ligger efter F-22rna skulle få glädjefnatt

Bortsett från i verkligheten där man inte har minsta aning om uteffekten i LPI-mod,
då radar då kan sänder med en eller flera söklober, i en eller flera frekvenser
och med en eller flera uteffekter.

Uppgradering som i ett helt nytt flygplan...

Om det inte vore för att F-35 har "smygegenskaper".
Diskussionen handlar i första hand om huruvida stealtheffekten kan uppnås med ett gammalt flygplan eller inte.
Det finns officiella siffror för APG77 i LPI-läge, och då man vet vilket avstånd man kan upptäcka ett objekt på så vet man uteffekt och då har man siffror att jobba med.
Vilka plan skulle flyga osynligt efter F22orna? Och varför diskuterar du F22an som är blind bakåt och i IR-spektrat? Alla fpl som undviker sökkonen och som är någorlunda moderna har en klar edge mot F22.
Ett litet plan med låg IR-signatur kan ha sämre IRST-system än en F35 men ändå hitta F35an först.

Citat:
En "signaturdämpad" MiG-21:a skulle ha långt större radarsignatur, större värmesignatur och skulle ha mindre kapabla sensorer än vad F-35 har.
Fel, lägre värmesignatur, högre RCS. Ett flygplan på 5 ton som har anpassats för att dämpa sin IR-signatur kommer att synas mindre än ett plan som väger över 13 ton. Anpassning för stealth leder till ökad friktion och absorbering av ljus vilket gör kroppen varmare. Dessutom är F35 inte särskilt bränslesnål vilket leder till samma resultat.

Citat:
Att tro att MiG-21 skulle kunna matcha F-35 är lika löjeväckande som att tro
att T-34 skulle kunna matcha M1 Abrams.

Vilket förutsätter att fienden dels är en idiot (sänder med alla sändare kontinuerligt)
och att han saknar passiva sensorer.
Man kan dock inte bygga upp sitt flygvapen på antagandet att fienden är idioter.
I verkligheten så kommer fienden, precis som t.ex. Juggarna 1999
att undvika att sända kontinuerligt och de kommer att utnyttja alla de passiva sensorer som de har.
Nej och nej. Om man däremot satte Javelins på ett T-34 chassi med en ställning för siktet (som kan eleveras) så finns det situationer där T-34an skulle kunna lyckas. Över lag är dock Abrams en bättre stridsvagn även i detta fall.

Ang juggarna så visar dem precis det som varit min poäng. Om man inte använder radarn aktivt så är man beroende av passiva system. F22 ser inte IR-signaturer, F35 kräver pga sin design det bästa IRST-systemet på marknaden för att kompensera sin signatur. Moderna plan som Rafale, EF, Gripen NG har goda chanser att matcha både F22 och F35 och dessutom att vinna fighter.

Hur som haver så känns hela denna "debatt" lika OT som den med krokofanten och för allas trevnad så släpper jag även denna.
Citera
2011-08-29, 07:34
Medlem
B0llkalles avatar
Citat:
Kan man uppnå samma stealtheffekt genom att undvika radarstationer? Ja eller nej?

Det blir väl lite svårt om man skall utföra sitt uppdrag också. Ifall F-22orna exempelvis skyddar något mot anfall från luften, och du vänder så fort du ser deras radar så innebär ju det bara att de sparar robotar.

Citat:
Vilka plan skulle flyga osynligt efter F22orna?

Andra F-22or?

Citat:
Ang juggarna så visar dem precis det som varit min poäng. Om man inte använder radarn aktivt så är man beroende av passiva system. F22 ser inte IR-signaturer, F35 kräver pga sin design det bästa IRST-systemet på marknaden för att kompensera sin signatur. Moderna plan som Rafale, EF, Gripen NG har goda chanser att matcha både F22 och F35 och dessutom att vinna fighter.

F-22 flyger väl snabbare och högre. Kan de andra planen förbli oupptäckta tillräckligt länge för att F-22an inte skall kunna undvika roboten?

Dessutom finns det ju alltid en AWACS med i bilden (om den inte har blivit nedskjuten av ryssarna eller möjligen kineserna i framtiden).

Citat:
Hur som haver så känns hela denna "debatt" lika OT som den med krokofanten

Stor skillnad.
Citera
2011-08-29, 08:48
Medlem
Citat:
Varför inte, centraldatorn styr flygplanets alla funktioner som är avgörande för strid.
Ja men om den jobbar med 100 eller 266 ghz spelar ingen roll, den ska inte ladda program eller köra spelgrafik.
Citera
2011-08-29, 10:59
Medlem
Flipp-Flopps avatar
Citat:
För att inte tala om hur de flygplan som ligger efter F-22rna skulle få glädjefnatt

Jag menar inte att mig21 ska vinna men...

Så du räknar alltså med att F-22an ska ha numerärt överläge.
Tänk på att F22 (och F35) ALLTID kommer att slåss i kraftigt numerärt underläge pga extremt dyrt pris och att det komplicerade underhållet tvingar de flesta flp att stå på backen.

För varje F-22 i luften så kommer motståndaren att ha ~10ggr så många flp i luften för samma kostnad.

Detta är största nackdelen med F22 (underhåll + pris)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in