Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel-Ben-ny
Domen är en offentlig handling och nu fanns intresse och då är det definitivt topic i en skvallertråd om Anna Book. Det visar ju också tydligt hur AB försöker ge sken av den perfekta familjen och i stället för att skaffa sig ett vanligt hederligt jobb fortsätter sina försök att leva på ett numera närmast obefintligt kändisskap. Att hon fortsatt kommer med i div. TV beror på att producenterna anser det som god underhållning när AB gör sig till åtlöje.
Vilken skada gör det att vi är några som läser domen?
Min syn på det är helt enkelt, vänd på det: -Skulle du/ni vilja att nån la ut en dom gällande dina barn/minderåriga syskon eller liknande om de begått ett liknande brott?
Omyndiga, barn i lagens mening, ska inte hängas ut i media eller på nätet, det är vad jag anser. Jag har jobbat och jobbar med ungar, både brottsoffer, vittnena och gärningsmännen i rätt många år, allt från grova sexbrott till grova misshandlar/personrån/dråp. Tror inte någon av dem som jag jobbat med som efter domen fallit, vill att saker ska fram till den stora allmänheten. Det river upp; offren vill gå vidare, gärningsmännen vill sona sina brott och gå vidare, vittnena vill glömma och gå vidare. Några undantag har jag träffat på men då har det inte handlat om sexualrelaterade brott, det är oerhört mkt skam hos dem som gjorde det och skuld hos de som blev utsatta samt hos vittnena som skäms för att de inte gjorde mer för att förhindra det.
Sen är det ju så att även om domen är offentlig så är det eventuellt ett brott att publicera den i detta sammanhanget som det gjorts, i en tråd där man lämnat normalt skvaller och till majoriteten håller på med personpåhopp och förolämpningar. Förtal skulle jag bedöma att det klassas som nu i denna trådens sammanhang.
Som svar på ev följdfråga, -ja, det kan räknas som förtal även om uppgiften är sann. Allt som finns tillgängligt som offentliga handlingar behöver inte göras tillgängligt för den stora massan människor vara för att man kan göra det.
Dessutom så är det inte bara några stycken som läser den, Fb är stort och sånt här sprider sig snabbt. De inblandade var 16, 15, 13 och däromkring när brottet skedde, de ska få hjälp att ta sig igenom det hela, offret för att kunna gå vidare och de som gjorde det ska få hjälp/stöd/insatser för att de inte skall återfalla i brottslighet igen. Sånt här skadar oftast de inblandade och kan försvåra/förstöra det man kanske redan uppnått.
Så nej, jag anser fortfarande inte att domen hör hemma här, många här verkar ha tappat sitt omdöme i sitt förakt och hat mot Anna B och nu dras även hennes omyndiga barn in i det hela och det anser inte jag vara ok helt enkelt. Jag fattar att man kan ha synpunkter på AB och vad hon gör/skriver, hon är vuxen och en rätt känd person som säkert räknar med att det skrivs om henne, låt det stanna med AB och de vuxna i hennes närhet och håll barnen utanför.