2021-08-11, 09:55
Medlem
Stratocaster68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meood
Reagerade också väldigt starkt på det. Jag hade blivit så förbannad om en främling filmade mitt barn och la ut det online. Fy fan, jag blir så äcklad av hennes beteende ibland. Saknar helt och hållet hänsyn, sunt förnuft och gränser.

Detta är enligt mig bland det mest gränslösa hon har gjort. Speciellt med tanke på att hon har 56 tusen följare(även om många är köpta följare) där hon omöjligt kan veta om det finns pedofiler eller andra som skulle missbruka filmerna.

Nu är inte jag något expert på lagar varken i Sverige eller Spanien kring fotografering av andras barn utan samtycke från föräldrar(för det tror jag inte att hon har), men detta känns ju nästan olagligt.
Senast redigerad av Stratocaster68 2021-08-11 kl. 09:59.
Citera
2021-08-11, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stratocaster68
Detta är enligt mig bland det mest gränslösa hon har gjort. Speciellt med tanke på att hon har 56 tusen följare(även om många är köpta följare) där hon omöjligt kan veta om det finns pedofiler eller andra som skulle missbruka filmerna.

Nu är inte jag något expert på lagar varken i Sverige eller Spanien kring fotografering av andras barn utan samtycke från föräldrar(för det tror jag inte att hon har), men detta känns ju nästan olagligt.

Det är obehagligt ur flera aspekter. Dels barnet som blir delat på en stor instagramsida där följare kan skärmklippa och sprida hur som helst. Sedan är det ur ett större perspektiv, att en människa sitter och filmar okända människor för att sedan sprida på nätet. Det finns inga gränser för den personliga integriteten längre, utan var och en av oss kan bli nästa "klipp" utan att veta om det.
Citera
2021-08-11, 10:46
Medlem
Coolvid19s avatar
Citat:

Det vet däremot jag. Du får filma precis vad du vill och hur du vill, med vissa undantag. Det är naturligtvis privat mark. Men det här är offentligt plats. Där får man fota filma. Hade fontänen varit det primära hon ville avbilda hade vi förstått det. Då hade det varit ok om en unge kutade förbi i förbifarten. Allt över tre fyra personer (minns inte exakt) räknas som en folksamling. Du får fota folksamlingar om det inte tydligt framgår att du egentligen är ute efter en särskild person i folksamlingen.
Är där en specifik person som avbildas på en offentlig plats går det bra om den personen har gett sitt samtycke (eller föräldrarna). Har de inte det är det brottsligt att lägga ut bilderna. (Lagen skrevs av EU innan det blev poppis att lägga upp selfies varför man talar om modellarvode.) Det var väl mest då för att skydda så en okänd person inte frontade ett vykort framför Eiffeltornet utan att veta o det eller få betalt för det. Var det en grupp på fem personer gjorde det inte så mycket eftersom man inte pekade ut någon enskild människa.
Citera
2021-08-11, 10:46
Medlem
TPLs avatar
Otäckt att hon fotar andra, för henne främmande, och lägger ut på nätet. Av det jag läst tycker jag att Anna är ute på hal is nu.
Är det här godkänt av Instagram som inte ens tillåter en synlig bröstvårta? 🤔

På en juridiksida hittade jag följande:
Citat:
En bild utgör en personuppgift som omfattas av GDPR. GDPR gäller dock inte om fotona tas enbart för privat bruk, exempelvis om man har bilderna på mobilen eller i fotoalbum. GDPR gäller vid publicering av bilder på nätet. I sådana fall måste en intresseavvägning göras för att avgöra om bilderna kan läggas ut. Man får då väga personens intresse av att publicera bilden gentemot barnens intresse av att inte bli exponerade. Eftersom bilderna är på barn anses det vara extra skyddsvärda uppgifter.
Citera
2021-08-11, 11:36
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:

Det är olagligt att göra så även i Spanien. Spanjorerna är mycket privata med familjen och dess integritet, och är dessutom inte lika benägna att ringa polisen som svenskar är. Är det barnet i en spansk familj hon filmat och lagt ut på nätet utan samtycke ligger hon illa till om det kommer fram.
Citera
2021-08-11, 11:56
Medlem
Far och dotter går på morgonpromenad. Mamma följer såklart inte med utan fixar frukost och filmar trädtoppar. Dottern utrycker att det var den godaste frukosten på länge och behöver sen upprepa det igen så mamma kan filma det och lägga ut på instagram.
https://postimg.cc/gallery/P5QGRCn
Citera
2021-08-11, 12:06
Medlem
TPLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenjoh75
Far och dotter går på morgonpromenad. Mamma följer såklart inte med utan fixar frukost och filmar trädtoppar. Dottern utrycker att det var den godaste frukosten på länge och behöver sen upprepa det igen så mamma kan filma det och lägga ut på instagram.
Skrynkliga dukar brukar hon ha men den här slår alla rekord. Ser ut att ha legat hopknölad och bortglömd i tumlaren i ett par dar.

https://i.postimg.cc/dtYFyf0w/F9065-...7-E097-D95.png
Citera
2021-08-11, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TPL
Skrynkliga dukar brukar hon ha men den här slår alla rekord. Ser ut att ha legat hopknölad och bortglömd i tumlaren i ett par dar.

https://i.postimg.cc/dtYFyf0w/F9065-...7-E097-D95.png
Jag reagerade också på det att Anna kan lägga en så skrynklig duk på bordet. Det spelar ingen roll om Anna är i Sverige eller Spanien Det är samma frukost med onyttigt rostat bröd och avocado, till middag är det bruna sörjor. Varför skulle 100tals personer skicka DM för att få receptet på oaptitlig mat. Det är bara hittepå. Enda skillnaden jämfört med Odensala är att de i Spanien har nära till stranden och havet. Jag tror att de har dålig ekonomi och därför äter de nästan hela tiden hemma och gör ingenting som kostar, bostaden har de lånat av Vicente så det är bara flygbiljetterna som kostar, mat måste de äta i Sverige också.
Citera
2021-08-11, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muminflickan
Jag reagerade också på det att Anna kan lägga en så skrynklig duk på bordet. Det spelar ingen roll om Anna är i Sverige eller Spanien Det är samma frukost med onyttigt rostat bröd och avocado, till middag är det bruna sörjor. Varför skulle 100tals personer skicka DM för att få receptet på oaptitlig mat. Det är bara hittepå. Enda skillnaden jämfört med Odensala är att de i Spanien har nära till stranden och havet. Jag tror att de har dålig ekonomi och därför äter de nästan hela tiden hemma och gör ingenting som kostar, bostaden har de lånat av Vicente så det är bara flygbiljetterna som kostar, mat måste de äta i Sverige också.
Det där med skrynkliga dukar vore i mina ögon inte så anmärkningsvärt om det inte vore just för hennes fejande och tvättande och noggrannhet med sängkläder och allt det där. Dukarna avviker liksom så markant från det.
Citera
2021-08-11, 12:55
Medlem
Tuttlutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenjoh75

Anna som är så hälsosam och går inne på sitt gåband hemma i Märsta borde väl följa med familjen?
Istället fixar hon mat
Citera
2021-08-11, 13:01
Medlem
Tuttlutts avatar
Såg när Vanessa äter frukost efter sin promenad med pappa.
"Åh vilken god frukost" säger hon.
Anna filmar och svarar "Så lite så. Tack för dina fina ord"
Hur många tror att detta var spontana ord från dottern
Snarare regi a la Anna!
Citera
2021-08-11, 13:04
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Vem handlar på Lidl om man är vid medelhavet?

Jättemånga. Lidl och Aldi är stora och populära i Spanien, både bland spanjorerna och turisterna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in