2020-04-23, 16:23
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Nej men jag hade uppenbarligen rätt. Inlägget under mig skrev att dom gav närmare fem miljoner.

Du får inte mkt till kåk där för tre miljoner.

Fast du kanske bor i Mellerud så jag förstår att du tror man kan köpa en sån kåk för två.
Bor inte i Mellerud men har ändå en normalstor villa som kostade en mille för 10 år sedan, lite mer nu i dag men vi bor i skogen och där är hus billiga. I städerna runt här varierar det från två till fyra mille på "vanliga hus" ej nybyggda och 3,5 -5 på nya. 5 mil bort är Göteborgsgränsen och då är det genast dubbelt så dyrt för halva ytan.🤣
Suckunge gick dock för 2,8 bara året före Book köpte det. Men det fixades ju till FÖRE det lades ut till försäljning till skillnad från vad AB påstår
Citera
2020-04-23, 16:57
Medlem
Magictrixs avatar
Tidigare pratades det om att Anna och mattföretaget hade en 50/50 deal. Om jag fattade det hela rätt skulle hon då alltså betala halva priset för mattan.

Mattföretaget säger nu att Anna blivit erbjuden 30% rabatt. På 47.000 kronor. Detta erbjudande kom dock först när skulden gick till inkasso. De kände kanske att det var bättre att få något för mattan än ingenting?

Nu säger Anna att dealen var att hon skulle få mattan och monteringen gratis. Mot marknadsföring. Det är alltså hon som är offret här.

När nu domen fallit fick Anna alltså betala 30.000 plus rättegångskostnader (jag har ingen aning hur mycket såna brukar vara?) Plötsligt är Anna "supernöjd" med utfallet. Hur kan hon vara det om hon verkligen skulle fått mattorna gratis? Dessutom blir det ju ungefär 30% rabatt ändå, som hon inte var nöjd med.

En advokat inser naturligtvis att det inte går att vinna ett mål där det inte finns något skrivet avtal. Så vad är mest troligt? Att Anna gått till mattaffären och sagt "om jag får mattan gratis så skriver jag om er på min blogg" eller att Anna köpt mattan och sedan inte haft några pengar att betala med och när räkningen gått till inkasso ringt dem och föreslagit att hon kan göra reklam för dem om de stryker skulden, varvid de antagligen har sagt att du kan få 30% och Anna vägrat betala?

Jag undrar också hur mycket en reklamplats på en blogg kan kosta? Jag förstår ju att fler följare genererar högre annonskostnader. Hur många följare har Anna egentligen? Kvar? kanske man ska lägga till? eftersom hon skjuter skarpt i kommentatorsfältet numera. Är det rimligt för Anna att värdera ett omdöme i bloggen till 47.000 kronor?

Jag tänker även att om man gör en affär i den storleksordningen, att det är rimligt för både säljare och köpare att skriva ett avtal. Anna måste ju betala skatt på detta och mattföretaget borde väl då få dra av summan som reklamkostnad? Det är väl själva grundtanken?

Anna lyckas manipulativt flytta fokus till sig själv som vanligt. Det spelar ingen roll om dottern stulit kronjuvelerna och hon själv köpt en Ferrari hon inte tänker betala, det är i slutändan synd om henne. Ferrari ska vara jäkligt tacksamma att hon valt att köra runt i deras bil.
Citera
2020-04-23, 17:02
Medlem
Men i julas pantbrev på 420 tkr ! Då var det ju renoverat och klart.

Tunnan är dyr i drift tippar på att det mesta gått till blingbling i kåken samt till Ers Hemskhets renoveringar av den sexiga kroppen så hon kan hålla nivå på sin lyckade karriär. Naturligtvis har mycket gått in i kakhålet fika och maaat. Halmpyntet fick köpa en racklig bil och har säkerligen Tunnans ratade mat med sig i lådor till jobbet. Egentligen synd om Halmpyntet men låter man sig toppridas av Mamma Mu i 22 år får man skylla sig själv.
Citera
2020-04-23, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Det är en gammal byggnad och det första pantbrevet i modern tid var gissningsvis till handpenning, lagfart, pantbrevskostnader och lån till renovering. Det andra pantbrevet i modern tid är gissningsvis också för lån till renovering. Det som förbryllar är varför man tar ut ett pantbrev på 31 tkr när det borde finnas utrymme för mer. Visst, stämpelskatten är 2% på intecknat belopp, men ändå.

Det finns i princip ingen gräns för hur mycket pantbrev man kan ta ut i en fastighet, men man kan ju anta att en kreditgivare inte är så intresserad av pantbrev som säkerhet om pantbreven är 4.000 tkr / 12.000 tkr med ett marknadsvärde på fastigheten på 5.000 tkr.

Roberto gick till banken för att låna 31’ då behöver vi fastigheten som säkerhet sa dom säkert ? Kan det vara anledningen till ett så lågt pantbrev ?
Citera
2020-04-23, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Fastigheten kostade 4,8 mkr.

5 Uttagna pantbrev på totalt 703.200 kr. De två första på 29 och 23 tkr 1961, sedan ett i mars 2019 på 300 tkr (två dagar efter att Roberto köpt fastigheten), ett strax innan jul 2019 på 420 tkr och det sista den 17 mars i år på....ta da! 31 tkr. Kan det sista vara för ett lån för att betala en heltäckningsmatta?

Och Anna som sa att huset köpte vi utan att behöva låna några pengar... Det kommer lånas så mycket banken som banken ställer upp med med tanke på robertos lön, sen är det slutlånat
Citera
2020-04-23, 18:04
Avstängd
FindAways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 60plus
Och Anna som sa att huset köpte vi utan att behöva låna några pengar... Det kommer lånas så mycket banken som banken ställer upp med med tanke på robertos lön, sen är det slutlånat
Och??
Citera
2020-04-23, 18:31
Medlem
nickomyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruOl
Bor inte i Mellerud men har ändå en normalstor villa som kostade en mille för 10 år sedan, lite mer nu i dag men vi bor i skogen och där är hus billiga. I städerna runt här varierar det från två till fyra mille på "vanliga hus" ej nybyggda och 3,5 -5 på nya. 5 mil bort är Göteborgsgränsen och då är det genast dubbelt så dyrt för halva ytan.🤣
Suckunge gick dock för 2,8 bara året före Book köpte det. Men det fixades ju till FÖRE det lades ut till försäljning till skillnad från vad AB påstår
Och vad spelar det för roll vad det kostade ett år innan? Då var det fortfarande en (mkt mindre , inte renoverad sommarstuga .
Citera
2020-04-23, 19:57
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Det kallas väl bara lyxvilla rent ironiskt?
I själva verket är det väl bara en uppgraderad sommarstuga?

Det är självklart högst ironiskt. Förstår inte hur ni ens kan diskutera detta.

Men jag förstår heller inte hur någon kan köpa Hänt i väskan. Jag antar att det är ni.
Citera
2020-04-23, 20:07
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Det vi har lärt os av mattaffären är att Anna Book inte skriver avtal med de företag hon ”samarbetar” med. Med ett avtal tvingas hon ta upp rabatter och eventuella gratis saker till förmånsbeskattning och det varken vill hon eller har råd med. Jag tycker vi gör en gemensam sak av det här och anmäler all hennes reklam till skatteverket så får dom utreda huruvida dom ska kräva skatt. Anmälan görs enkelt på skatteverkets hemsida. Jag börjar med solariet, helt uppenbart att hon får sola gratis ett antal gånger mot reklam, likaså SE-Möbler, gardinerna, krukmakarn, frisör, nagelsalongen osv osv.. allt detta är och ska beskattas som inkomst enligt svensk lag.

Hon måste ju definitivt skatta för detta samarbete med mattafären. Alldeles oavsett hur hon nu misslyckades i tingsrätten.
Citera
2020-04-23, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NY2020
Oj ! Vilka kommentarer hon fick på dagens första IG inlägg ! Hann läsa dom innan hon raderat !
Verkar som att Aftonbladet äntligen börjat våga skriva sanningen om primadonnan !
Hon fattar inte att Sverige är dödens trött på hennes falska sätt att vara.
Själv skulle jag emigrera och vilja gömma mig på obestämd tid efter allt som kommit fram.
Hoppas verkligen att Flisans rättegång kommer bevakas av media.
Alla vet redan att det är Annas avkomma som stulit från en åldring liksom.
Förstår inte varför media inte vågat uppmärksamma hennes märkliga beteende på sociala medier mer.
Hon har förlänge sen upphört att vara "Folkkära artisten" som hon brukade omnämnas. Äntligen händer det 👏
Det värsta är att hon inte verka skämmas när hon ska bluffa och inte betala för sig. Hon är väl bara stolt att få flera tidningsklipp i sin lilla, tjocka klippbok om sig själv. Madamen är helt klart störd i sitt beteende.
Citera
2020-04-23, 20:47
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Roberto gick till banken för att låna 31’ då behöver vi fastigheten som säkerhet sa dom säkert ? Kan det vara anledningen till ett så lågt pantbrev ?
Förmodligen. Dessutom bättre ränta när det finns säkerhet (i detta fall huset) än ett blancolån.

Ett pantbrev kostar dessutom pengar. 2% av pantbrevets belopp plus 375 kr. Enkel matematik ger 620 kr + 375 kr = 995 kr. Man tar alltså inte ut så små pantbrev om det inte är kris och plånboken är totalt tom helt enkelt.

Mattfirman ska ha 30 000 kr, pantbrevet kostar 995 kr. Det innebär 5 kr kvar till en present åt Roberto.

Det tyder även på att sparkontona är riktigt tomma hos familjen. Något som inte är en höjdare när man är husägare. Och hur har de tänkt finansiera Attefallshuset? Nästa företag som får dra dem till tinget?

Utan någon annan med fast inkomst i familjen gör att enbart Robertos betalningsförmåga ligger till grund för eventuella lån som kan beviljas. Min kristallkula säger att ekonomin kommer gå åt pipsvängen om något oförutsett händer med huset - vilket ALLTID sker. Suck!
Citera
2020-04-23, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Förmodligen. Dessutom bättre ränta när det finns säkerhet (i detta fall huset) än ett blancolån.

Ett pantbrev kostar dessutom pengar. 2% av pantbrevets belopp plus 375 kr. Enkel matematik ger 620 kr + 375 kr = 995 kr. Man tar alltså inte ut så små pantbrev om det inte är kris och plånboken är totalt tom helt enkelt.

Mattfirman ska ha 30 000 kr, pantbrevet kostar 995 kr. Det innebär 5 kr kvar till en present åt Roberto.

Det tyder även på att sparkontona är riktigt tomma hos familjen. Något som inte är en höjdare när man är husägare. Och hur har de tänkt finansiera Attefallshuset? Nästa företag som får dra dem till tinget?

Utan någon annan med fast inkomst i familjen gör att enbart Robertos betalningsförmåga ligger till grund för eventuella lån som kan beviljas. Min kristallkula säger att ekonomin kommer gå åt pipsvängen om något oförutsett händer med huset - vilket ALLTID sker. Suck!

Sant. Både För oplanerade händelser och för planerat underhåll bör man ha en budget. Gissar att ”det tar vi när det kommer” mentaliteten är planen för framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in