2019-08-23, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Finns massor med folk som bor i hus tills de är 80, men oftast har de ju då bott där i kanske 50 års tid. Men man kan ju köpa hantverkshjälp och städ om man har råd och är skröplig. Det gör min svärfar som bor ensam i en villa och är åttio.
Ja,precis Om dom har bott i villan i 50 år Inte samma sak som att köpa ett hus i 50års ålder,med vuxna barn.
En stor skillnad.
Dessutom så måste man ha kunskap,ekonomi att sköta ett hus.
Har dom det?

Citat:
Ursprungligen postat av Jonsson99
Stolledanos har varken råd eller är skröpliga så den teorin passar inte i den här tråden.

+1
Citera
2019-08-23, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Ja,precis Om dom har bott i villan i 50 år Inte samma sak som att köpa ett hus i 50års ålder,med vuxna barn.
En stor skillnad.
Dessutom så måste man ha kunskap,ekonomi att sköta ett hus.
Har dom det?

+1
Jag är 59 år och köpte mitt hus för tre år sen. Hus kan man köpa i vilken ålder som helst bara tid, lust och pengar finns. Fördelen med att köpa hus på äldre dagar är att barnen är stora och man får ägna all tid åt trädgård och renovering. Så det tycker jag inte Anna ska klandras för. Något husliv lever dom dock inte. Bara köpa nya möbler och gardiner i massor plus sitta i bilen och filma alla bilresor känns inte som någon hängiven husentusiast. När får vi se bilder på trädgårdsprojekt? Byggprojekt? Ja, sånt som vi med hus sysslar med på all vår lediga tid? Deras tomt behöver hundratals timmar med jobb om det ska se något ut.
Citera
2019-08-23, 23:46
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annafluktaren
Jag är 59 år och köpte mitt hus för tre år sen. Hus kan man köpa i vilken ålder som helst bara tid, lust och pengar finns. Fördelen med att köpa hus på äldre dagar är att barnen är stora och man får ägna all tid åt trädgård och renovering. Så det tycker jag inte Anna ska klandras för. Något husliv lever dom dock inte. Bara köpa nya möbler och gardiner i massor plus sitta i bilen och filma alla bilresor känns inte som någon hängiven husentusiast. När får vi se bilder på trädgårdsprojekt? Byggprojekt? Ja, sånt som vi med hus sysslar med på all vår lediga tid? Deras tomt behöver hundratals timmar med jobb om det ska se något ut.

De verkar ju inte ha tid med huset. Som du säger krävs mycket arbete kring trädgården och annat men tyvärr kommer det hela att växa igen och bli en djungel pga att de inte vet ett dugg om trädgårdsskötsel eller husskötsel.
Det är därför vi sitter som frågetecken i tråden och undrar varför de köpte ett hus. Det blir ju bara bortkastade pengar som de hade kunnat få ett annat boende för.
Citera
2019-08-23, 23:53
Medlem
Citat:
Medhålles. Att ha hus innebär ständiga förbättringar. Funderar själv pä solpaneler men inväntar ekonomin. Trädgård är en heltidssyssla, inte bara elda sly när det känns för. Men det märker de nog. När första snön kommer sitter jag med popcornen redo och tänker pä 2008 när jag fick skotta varje dag för att komma til jobbet.
Citera
2019-08-23, 23:57
Medlem
Citat:
Anna Book är rik och kommer anställa en trädgårdsmästare. Maken arbetar och sliter så mycket så det skulle han inte orka hålla på med. Han säljer väl klockor också från butiken som han vaktar. Såg att frun har ett vackert ur som hon fått av maken. Inte bara ett och barnen har nog också fått klockor av väktaren.
Senast redigerad av gurkelurkan 2019-08-24 kl. 00:11.
Citera
2019-08-24, 00:47
Citat:
Ursprungligen postat av gurkelurkan
Anna Book är rik och kommer anställa en trädgårdsmästare. Maken arbetar och sliter så mycket så det skulle han inte orka hålla på med. Han säljer väl klockor också från butiken som han vaktar. Såg att frun har ett vackert ur som hon fått av maken. Inte bara ett och barnen har nog också fått klockor av väktaren.

Har du nåt som helst belägg för dina antaganden? Gossebarn!
Citera
2019-08-24, 02:39
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkelurkan

Får är väl egentligen de bästa trädgårdsmästarna på den där skogstomten? Att valla får borde passa dem fint. De kan mjölka fåren också och göra ost som de kan sälja
Citera
2019-08-24, 02:53
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Medhålles. Att ha hus innebär ständiga förbättringar. Funderar själv pä solpaneler men inväntar ekonomin. Trädgård är en heltidssyssla, inte bara elda sly när det känns för. Men det märker de nog. När första snön kommer sitter jag med popcornen redo och tänker pä 2008 när jag fick skotta varje dag för att komma til jobbet.
Husägandet är avklarat för min del...Men popcornen kommer jag njuta av när snön o mörkret lägger sig över Märstas egen lilla Suckunge.
Citera
2019-08-24, 07:28
Medlem
Anna Book tillhör den s.k "Borgerliga Offentligheten" ett begrepp fångat och myntat av Hans-Magnus Enzenberger.
Rådande makt under vårt borgerliga styre med borgerlig demokrati samt "fri marknad" eller självcensurerande "fristående myndigheter" i ett "rättssamhälle" avskuret makten och fördelat att tolkas genom lagen "lika för alla".....bla bla.
Så brukar det låta.
I detta "normaltillstånd" mellan diktatur och anarki så har framväxten av i underhållning och kultur osv osv uppkommit en ideologi kring hur denna "masskultur" ska se ut.
Makten som "vill se människan" ett individuellt borgerligt perspektiv uppmuntrar (alltså styr genom sitt kulturella och ekonomiska kapital) ägare av media teater och kulturproduktionen att inte bara sälja systemgoda idéer eller vara reklampelare för något säljbart att tjäna pengar på utan att även marknadsföra ideologin och den borgerliga psykologin/sociologin kring den mänskliga naturen med sina uttryck .
Denna blir då individualiserad i sina uttryck men vänt emot en grupp som ska påverkas eller manipuleras i syftet av att må bra,styras i maktens intressen och finna sig tillrätta i en tillvaro de lever i eller önskar för sig själv.
De ska även i botten anse deras egen vilja ligga i deras händer för en förändring av utseende ,klasstillhörighet eller sina hängande bröst.
Nå Anna Book.Anna Book är en produkt anpassad den officiella lögnen("Den Offentliga Lögnen",även denna formulering född av Hans-Magnus Enzenberger) kring en "vanlig tjej" som sjunger ABC...men inte kan resten av alfabetet.
Hur många sådana "Anna Book" finns därute att spegla sig i "Den Anna Book"?
10 000?
100 000?
1 000 000?
Som önskar ett eget hus!
Citera
2019-08-24, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mendetta
Husägandet är avklarat för min del...Men popcornen kommer jag njuta av när snön o mörkret lägger sig över Märstas egen lilla Suckunge.

Instämmer. Att vara husägare är ett jäkla jobb. Ständigt saker att fixa. Kostar både tid och pengar.

MEN. Åtskilliga som bor i hus, och som skiter i att fixa allt som behöver göras. Så visst, Anna kan lugnt bo kvar i huset i alla tider utan att göra ett skvatt - men det kommer att se för jävligt ut efter ett tag.

Vi har alla sett dessa nedgångna kåkar runt om i landet, hus där ägarna fullständigt skiter i att ta hand om trädgård och boende. Just så det kommer bli hos Märsta-Anna. Hoppas på en riktig snöchock i Märsta i vinter Upp och skotta varje dag i 2 månader, flera gånger om dagen?
Citera
2019-08-24, 09:07
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Jag längtar också tills det blir lite tuffare väder för husägarna men med 5 friska vuxna borde inte snöskottandet vara några problem, min mamma som är 90 klarar det själv. Har det gjorts någonting på tomten överhuvud taget än att ta bort lite sly, jag har inte läst eller sett något. Det är väl bland det första man tar tag i och en av orsakerna man vill bo i hus.

OT, skippa solpanelerna. Bortkastade pengar än så länge, det måste bli effektivare. Kanske har de betalt sig om 20 år då det är dags att byta och med tillverkning och skrotning ger det noll för miljön. Inte ens i Spanien på solkusten är solpaneler särskilt efterfrågade.
Citera
2019-08-24, 11:17
Medlem
Deras bostadsrätt lyckades löjliga familjen risa ner totalt att de kommer att kunna hålla ordning på en kåk är en utopi. Om några år kommer Tunnan att lipa över att hon hatar sitt hus nu är det smekmånad ett tag till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in