2009-03-13, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Bra då är JV avfällingar från kristendomen och kommer att brännas. Det är bara att läsa innantill. Den som förnekar Jesus som varandes Gud själv kommer Jesus att förneka, det har han lovat. Konstigt, jag trodde tidigare att JV var sanna kristna men ser nu att så inte är fallet, tråkigt.

Den enda som är indoktrinerad här är du och övriga låtsas-naturvetare som snorlyktan samt övriga sektmedlemmar som inte tillåts tänka själva. Om du skaffar tillräckligt med kunskaper så kommer du se att du har fel vad gäller ett flertal stora genier. I övrigt är sannolikheten att just du skulle vara intelligentare än mig extremt låg rent statistiskt sett.

1. Jo, att fråga Gud och att söka honom är samma sak.

2. Slump kan inte genereras. Slump kanske kan slumpas enligt någons ordnade naturlagar men du kan inte skapa slump. Kunde du SKAPA slump så kunde du skapa ett universum (annars gäller ju inte Niels Bohrs fysik).

3. Så enligt dig så är sinnessjukdom likvärdigt med hög intelligens?

4. Det vore mer intressant om du slutade slingra dig vad gäller grundfrågan innan vi får en OT-radering i tråden. Jag anser fortfarande att sekter som JV inte är farliga så länge deras äldste (plural) är av rätta virket och har en tro värd namnet. En sådan jättefamilj/sekt kan ju dock missbrukas grovt om någon småpåve hamnar i ledande ställning. Einstein har redan vittnat om sin övertygelse på många vis och att hävda att han inte hade en tro på att Gud är en enda Gud och styr universum är som att hävda att feminismen är logisk... genusvetenskap nästa för dig i så fall typ.

Dina kommentarer visar ju att du på något sätt har någon typ av hybris eller allvarlig mental störning. Sök vård för dina villfarelser och påstå inte saker om döda genier som inte är sant ditt mongo!
Citera
2009-03-13, 14:54
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
1. Jo, att fråga Gud och att söka honom är samma sak.

2. Slump kan inte genereras. Slump kanske kan slumpas enligt någons ordnade naturlagar men du kan inte skapa slump. Kunde du SKAPA slump så kunde du skapa ett universum (annars gäller ju inte Niels Bohrs fysik).

3. Så enligt dig så är sinnessjukdom likvärdigt med hög intelligens?

4. Det vore mer intressant om du slutade slingra dig vad gäller grundfrågan innan vi får en OT-radering i tråden. Jag anser fortfarande att sekter som JV inte är farliga så länge deras äldste (plural) är av rätta virket och har en tro värd namnet. En sådan jättefamilj/sekt kan ju dock missbrukas grovt om någon småpåve hamnar i ledande ställning. Einstein har redan vittnat om sin övertygelse på många vis och att hävda att han inte hade en tro på att Gud är en enda Gud och styr universum är som att hävda att feminismen är logisk... genusvetenskap nästa för dig i så fall typ.

1. Så att fråga Helge var han är är samma sak som att leta reda på honom i Storskogen? Gör dig inte dummare än du är. Kan man fråga någon behöver man inte söka denne någon.

2. Ordbajs. Vad du kallar att slump slumpas är vad vi och varenda matematiker i världen kallar att generera slump. Har du så dåligt med argument att du ska börja märka ord också?

3. Nej. Det finns rullstolsbundna som tar sig fram snabbare än mig, men att rullstolsbundenhet automatiskt leder till högre hastighet än mig är inte sant. Det finns korrelationer mellan riktigt hög intelligens och psykiska åkommor, det var vad jag sa. Att detta är så i hundra procent av fallen kan jag inte minnas att jag hävdat.

4. Vem är det som slingrar sig? DU hävdade att Einstein var troende jude. Var han det? Nej. Einstein räknar universum som gud, detta har han sagt upprepade gånger. Han tror inte på en personlig gud, sa han. Är detta att vara troende jude?
Att du har patologiska svårigheter med att erkänna att du har fel är inte mitt problem.
Jag har för övrigt sagt i ett inlägg tidigare i tråden att jag anser JV vara farlig på en personlig nivå, då sekten i princip förbjuder kritiskt tänkande och ifrågasättande. Som grupp är de för få för att utgöra någon direkt fara.
Citera
2009-03-13, 15:35
Medlem
Lasermannen2009s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Varför?

Kan ha att göra med att Nya Testamentet är en efterhandskonstruktion, och eftersom Jesus syftar till den judiska lagen bör man se över hur judendomen fungerar. Enligt judisk teologi går det inte att "uppfylla" lagen för att sätta den ur spel.
Citera
2009-03-13, 17:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Ok då var det överstökat och klart och du gjort ditt i alla fall för nu.

Jag måste tyvärr (för dig, inte för oss) upplysa dig om att du inte äger den här tråden, och kan inte bestämma vem som får skriva vad i den.

Jag tycker mer och mer synd om Jv, med såna representanter...BattleBitch har iofs lugnat ner sig ett par hekto och blivit riktigt trevlig, men du är ju rent sanslöst underlig och otrevlig!
Citera
2009-03-13, 18:24
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasermannen2009
Kan ha att göra med att Nya Testamentet är en efterhandskonstruktion, och eftersom Jesus syftar till den judiska lagen bör man se över hur judendomen fungerar. Enligt judisk teologi går det inte att "uppfylla" lagen för att sätta den ur spel.

Aha, så du tror inte på nya testamentet. Då förstår jag...

Det gör jag.
Citera
2009-03-13, 18:27
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Jag måste tyvärr (för dig, inte för oss) upplysa dig om att du inte äger den här tråden, och kan inte bestämma vem som får skriva vad i den.

Jag tycker mer och mer synd om Jv, med såna representanter...BattleBitch har iofs lugnat ner sig ett par hekto och blivit riktigt trevlig, men du är ju rent sanslöst underlig och otrevlig!

Har insett att jag gick ut på tok för hårt, ber om ursäkt för det.
Citera
2009-03-13, 20:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Har insett att jag gick ut på tok för hårt, ber om ursäkt för det.

Det är okej. Jag var väl kanske liiiite dum jag också. Liiiite.

En sak bara, och ta det på "rätt sätt": Tänk på att du faktiskt representerar Jv när du skriver här och på andra forum. Om du har en alltför aggressiv stil kommer folk felaktigt förknippa alla vittnen med "den där otrevliga tjejen på FB/FL/vardetnuvar."

Som sagt, du har ändrat stil och bett om ursäkt och det är bra, men du lär bli provocerad igen och då kan det vara bra att tänka på det!

Så, nu ska jag inte "predika" mer utan se om det tillkommit något annat nytt under dagen.
Citera
2009-03-13, 20:23
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Det är okej. Jag var väl kanske liiiite dum jag också. Liiiite.

En sak bara, och ta det på "rätt sätt": Tänk på att du faktiskt representerar Jv när du skriver här och på andra forum. Om du har en alltför aggressiv stil kommer folk felaktigt förknippa alla vittnen med "den där otrevliga tjejen på FB/FL/vardetnuvar."

Som sagt, du har ändrat stil och bett om ursäkt och det är bra, men du lär bli provocerad igen och då kan det vara bra att tänka på det!

Så, nu ska jag inte "predika" mer utan se om det tillkommit något annat nytt under dagen.

Jo jag får lära mig att tänka 2 och 3 gånger innan jag trycker på skicka. Det är så lätt hänt att man inte riktigt tänker på hur det uppfattas av andra. Tror att Flexbärts inlägg gav mig en bränna... "Är det så här jag upplevs" .. kanske inte så illa (hoppas) men endå.

Du har rätt i att man får tänka på vem man företräder ... Känner mig ju bara som en "allmän forums råtta" egentligen
Citera
2009-03-13, 20:44
Medlem
Citat:

Jag äger inget, däremot Bibelns ord äger allt.

Du behöver inte tycka synd om någon mer än dig själ.
Och vad du tycker, vem bryr sig?
Citera
2009-03-13, 20:50
Medlem
Citat:

Får påminna om att Judarna är inte Guds utvalda folk längre om du nu missat det.
Citera
2009-03-13, 20:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Får påminna om att Judarna är inte Guds utvalda folk längre om du nu missat det.

Gud tar inte tillbaka sina löften.. det står i Bibeln..
Senast redigerad av Tubbo 2009-03-13 kl. 20:53.
Citera
2009-03-13, 20:55
Medlem
Citat:
Uppfyllde, hur uppfyller man lagen?

Man ger sit liv som löser lagen.

Lagen var till för att de som dog innan Jesus typfyllt lagen med sitt slutgiltiga ocffer skulle kunna få en uppståndelse.

Hebréerna 9:11, 12, 24
"11 Men Kristus har kommit som överstepräst för det goda som har blivit till. Genom det större och fullkomligare tält som inte är gjort av händer, det vill säga inte är av denna skapelse,
12 gick han in en gång för alla till den heliga platsen, nej, inte med bockars och ungtjurars blod, utan med sitt eget blod, och vann en evig befrielse for oss.
24 Ty Kristus gick inte in till en helig plats som är gjord med händer och som är en efterbildning av verkligheten utan in i själva himlen för att nu träda fram inför Guds person för vår skull.

Apostlagärningarna 13: 39
”Och att allt det som ni under Mose lag inte kunde bli förklarade utan skuld till, det blir nu var och en som tror förklarade utan skuld till med hjälp av honom.”

Romarna 3:23, 24
”23 Alla har ju syndat och saknar* Guds härlighet, 24 och som en fri gåva blir de nu förklarade rättfärdiga igenom hans oförtjänta omtanke, med hjälp av frigörelsen genom lösen som betalats i Kristus # Jesus.
* Eller når inte upp till.
# Eller med hjälp av friköpandet (Återlösningen) som är i (Genom) Kristus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in