Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Som sagt rätta mig om jag har fel.
Vad är "när det som är fullständigt kommer"?
1 Kor.13:8-13 Kärleken upphör aldrig. Men vare sig det finns gåvor till att profetera, skall de tas bort, eller tungotal, skall det upphöra, eller kunskap, skall den tas bort. Ty vi har kunskap styckevis, och vi profeterar styckevis; men när det som är fullständigt kommer, skall det som är styckevis tas bort....Just nu ser vi nämligen i oklara konturer med hjälp av en metallspegel, men då skall det vara ansikte mot ansikte. Just nu har jag kunskap styckevis, men då skall jag lära känna exakt, liksom jag själv är exakt känd. Men nu består tro, hopp, kärlek, dessa tre; men störst av dem är kärleken.
Som jag har förstått det så har vi kunskap styckevis tills det som är fullständigt kommer, och det som är fullständigt har inte kommit ännu?!
Det fullständiga kom ca år 30 och då bögjade Matt 28:18 - 20
1 Korinthierna 13:8 - 13 Sryckevis
”8 Kärleken upphör aldrig *. Men vare sig det finns gåvor till att profetera, skall de tas bort, eller tungotal, skall det upphöra, eller kunskap, skall den tas bort. 9 Ty vi har kunskap styckevis, och vi profeterar styckevis; 10 men när det som är fullständigt kommer, skall det som är styckevis tas bort. 11 När jag var barn, talade jag som ett barn, tänkte jag som ett barn, resonerade jag som ett barn; men nu då jag har blivit man, har jag lagt bort de barnsliga dragen. 12 Just nu ser vi nämligen i oklara konturer med hjälp av en metallspegel, men då skall det vara ansikte mot ansikte. Just nu har jag kunskap styckevis ¤, men då skall jag lära känna exakt, liksom jag själv är exakt känd. 13 Men nu består tro, hopp, kärlek, dessa tre; men störst av dem är kärleken.
*
1 Joh 4:8
” Den som inte älskar har inte lärt känna Gud, eftersom Gud är kärlek
¤
Ord 4:18
” Men de rättfärdigas stig är lik gryningens ljus, som växer i klarhet tills det är full dag-”
Aposteln Paulus jämförde den förståelse av Guds avsikt som de första kristna hade i början med den djupare förståelse de skulle få när de hade tagit emot sin himmelska belöning och skulle förstå Guds avsikt i sin helhet allteftersom profetiorna uppfylldes.
Han sade: ”Just nu ser vi nämligen i oklara konturer med hjälp av en metallspegel, men då skall det vara ansikte mot ansikte.” (1Kor 13:12; jfr 2Kor 3:18; 4:6.)
------
de icke-judiska proselyterna för att sedan, när tiden var inne för det, gå vidare till samariterna.
De förstod inte att de skulle gå till de oomskurna hedningarna. (Matteus 28:19, 20)
Utan tvivel var det så att Jehova höll tillbaka sådan upplysning, för i Daniels profetia sades det att Messias skulle behålla förbundet med judarna ”i kraft” under resten av den sjuttionde veckan. — Daniel 9:24—27.
När den ”veckan” var slut år 36 v.t., skred Jehova Gud till handling, så att de ”goda nyheterna” kunde förmedlas till människor av nationerna.
Petrus behövde sannerligen få hjälp med att rätta till sitt tänkesätt innan han kunde gå in i en oomskuren hednings hem, eftersom detta var någonting som betraktades som orent i lagen.
Han behövde få anvisningar, och det fick han medan han var i trance: ”Sluta du upp med att kalla de ting befläckade, som Gud har renat.” Petrus och de andra apostlarna behövde således ändra sin syn i denna fråga.
Petrus gjorde det och blev använd av Gud till att förkunna för hedningarna att vägen till Guds himmelska rike nu var öppen även för dem. — Apostlagärningarna 10:9—43.