2009-03-11, 17:22
Medlem
hehe

Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
4 dgr hade Lasarus legat.
Det står i bibeln att han hade börjat lukta.
Men det står inget om att han var ett kolli pga hjärnskador?
eller var han en helig ande med taskig intimhygien bara?
Citera
2009-03-11, 17:25
Medlem
[quote=BattleBitch]Citerar från Jehovas Vittnens litteratur:

Det är uppenbart att dessa gåvor gavs bara i närvaro av en eller flera av de apostlar som blivit direkt utvalda av Jesus Kristus. (Apg. 2:1, 4, 14; 8:9-20; 10:44-46; 19:6) I och med dessa apostlars död upphörde alltså de mirakulösa gåvorna att ges, tror jag.

QUOTE]

Eftersom du upprepade gånger har kritiserat mitt sätt attt citera kan jag inte låta bli att påtala att du gör en hel massa fel när du citerar.

För det första anger du inte källan. Det har jag, och andra med mig. alltid gjort. Jehovas Vittnens litteratur räcker inte som källhänvisning, utan ange publikation, och ev årtal och nummer.
Ange dessutom gärna var du har tagit det ifrån, dvs skriver du av stycken, eller klipper du in från JV hemsida. Det kan ibland spela lika stor roll för mig, som det gör för dig att det inte är från avfälligforum.
Därför citerar jag alltid genom att skriva av från litteratur som jag har tillgång till.

För det andra, använd detta lilla tecken "..." i början och slutet av citatet, så att det inte ser ut som om det står "tror jag" i den citerade litteraturen.
Det ska alltid framgå tydligt vad som är citat, och vad som är dina egna tankar!

Tänkte att du kunde ha nytta av dessa råd i framtiden.
Citera
2009-03-11, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Än så länge har ni ju ljugit allihopa om datum! Ännu har jag inte fått se en enda artikel från V eller VT... Vad ska jag tro? Att ni inte ljuger? Att ni driver med mig?

Vem är antikrist?

Till dem som förnekar att Jesus är Kristus och Guds Son hör oundvikligen alla som förnekar något eller allt av det Bibeln lär om honom: hans ursprung, hans plats i Guds anordning, hans tjänst, hans läror, hans profetior och att han uppfyllde de hebreiska skrifternas profetior om den utlovade Messias. Till dessa hör också alla som motarbetar honom eller som försöker ersätta honom som Guds förordnade överstepräst och kung. Detta framgår av andra bibelställen som uttrycker i stort sett samma tanke utan att använda uttrycket ”antikrist”. Jesus sade till exempel: ”Den som inte är med mig, han är emot mig, och den som inte samlar med mig, han skingrar.” (Lu 11:23) Andra Johannes 7 visar att sådana kan agera som bedragare. Därför måste ”antikrist” också inbegripa ”falska messiasgestalter” och ”falska profeter” och alla dem som utför kraftgärningar i Jesu namn men som Jesus ändå räknar som sådana ”som utövar laglöshet”. (Mt 24:24; 7:15, 22,*23)

Med tanke på Jesu princip om att det som görs mot hans sanna efterföljare också görs mot honom (Mt 25:40, 45; Apg 9:5) måste uttrycket omfatta dem som förföljer hans lärjungar, vilket betyder att det omfattar det symboliska ”stora Babylon” och dem som kallas ”den onde slaven” i en av Jesu liknelser. (Lu 21:12; Upp 17:5,*6; Mt 24:48–51)

Johannes riktar särskild uppmärksamhet på att avfällingar tillhör dem som utgör antikrist genom att han nämner dem som ”har utgått från oss” och alltså har övergett den kristna församlingen. (1Jo 2:18,*19) Antikrist inbegriper därför ”laglöshetens människa”, eller ”tillintetgörelsens son”, som Paulus nämner, och de ”falska lärare” som Petrus fördömer för att de har bildat fördärvbringande sekter och som till och med förnekar ”den ägare som har köpt dem”.

Dina gärningar visar vem du är, jag behöver inte döma någon och gör inte.

Nu får du väll sansa dig lite.... Ingen av dom som du kallar antikrist har någonstans skrivit någonting om att förneka Jesus.

Det som har skrivits har handlat om JV och JV´s människosyn, JV´s självpåtagna rätt att dömma medmänniskor till förvisning och JV´s totala avsaknad av eget tänkande.

Om jag har förstått dom rätt så är det troende människor som inte delar din syn på hur det kristna budskapet skall tolkas.

Vi som läser/skriver här kan antagligen kalla dig både det ena och det andra, men detta avstår vi ifrån pga. att det inte är OK i en debatt.

Ok, vi har kallat dig för hjärntvättad, men detta är inget som du har valt att bli, det är JV som bär skulden till det.
Citera
2009-03-11, 17:45
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -myself-
Nu får du väll sansa dig lite.... Ingen av dom som du kallar antikrist har någonstans skrivit någonting om att förneka Jesus.

Det som har skrivits har handlat om JV och JV´s människosyn, JV´s självpåtagna rätt att dömma medmänniskor till förvisning och JV´s totala avsaknad av eget tänkande.

Om jag har förstått dom rätt så är det troende människor som inte delar din syn på hur det kristna budskapet skall tolkas.

Vi som läser/skriver här kan antagligen kalla dig både det ena och det andra, men detta avstår vi ifrån pga. att det inte är OK i en debatt.

Ok, vi har kallat dig för hjärntvättad, men detta är inget som du har valt att bli, det är JV som bär skulden till det.

Jag förnekar visserligen Jesus som annat än en potentiell historisk figur och sektledare, men jag har å andra sidan inte kallats antikrist. Än.
Citera
2009-03-11, 18:33
Medlem
Citat:
Det var apostlarna som hade gåvorna, och i sin tur kunde förmedla dom. Men när de dog så tror jag att gåvorna dog ut med dem... Så, jag tror inte att gåvorna lever kvar i våra dagar inte...

Jo det är alltid så i bibeln. Förr drällde det tydligen av mirakler och under men sen dess har ingen sett röken av några mirakel. Du drar ingen slutsats av detta?
Citera
2009-03-11, 21:22
Medlem
Citat:
Som sagt rätta mig om jag har fel.
Vad är "när det som är fullständigt kommer"?

1 Kor.13:8-13 Kärleken upphör aldrig. Men vare sig det finns gåvor till att profetera, skall de tas bort, eller tungotal, skall det upphöra, eller kunskap, skall den tas bort. Ty vi har kunskap styckevis, och vi profeterar styckevis; men när det som är fullständigt kommer, skall det som är styckevis tas bort....Just nu ser vi nämligen i oklara konturer med hjälp av en metallspegel, men då skall det vara ansikte mot ansikte. Just nu har jag kunskap styckevis, men då skall jag lära känna exakt, liksom jag själv är exakt känd. Men nu består tro, hopp, kärlek, dessa tre; men störst av dem är kärleken.

Som jag har förstått det så har vi kunskap styckevis tills det som är fullständigt kommer, och det som är fullständigt har inte kommit ännu?!

Det fullständiga kom ca år 30 och då bögjade Matt 28:18 - 20

1 Korinthierna 13:8 - 13 Sryckevis

”8 Kärleken upphör aldrig *. Men vare sig det finns gåvor till att profetera, skall de tas bort, eller tungotal, skall det upphöra, eller kunskap, skall den tas bort. 9 Ty vi har kunskap styckevis, och vi profeterar styckevis; 10 men när det som är fullständigt kommer, skall det som är styckevis tas bort. 11 När jag var barn, talade jag som ett barn, tänkte jag som ett barn, resonerade jag som ett barn; men nu då jag har blivit man, har jag lagt bort de barnsliga dragen. 12 Just nu ser vi nämligen i oklara konturer med hjälp av en metallspegel, men då skall det vara ansikte mot ansikte. Just nu har jag kunskap styckevis ¤, men då skall jag lära känna exakt, liksom jag själv är exakt känd. 13 Men nu består tro, hopp, kärlek, dessa tre; men störst av dem är kärleken.

*
1 Joh 4:8
” Den som inte älskar har inte lärt känna Gud, eftersom Gud är kärlek

¤
Ord 4:18
” Men de rättfärdigas stig är lik gryningens ljus, som växer i klarhet tills det är full dag-”

Aposteln Paulus jämförde den förståelse av Guds avsikt som de första kristna hade i början med den djupare förståelse de skulle få när de hade tagit emot sin himmelska belöning och skulle förstå Guds avsikt i sin helhet allteftersom profetiorna uppfylldes.
Han sade: ”Just nu ser vi nämligen i oklara konturer med hjälp av en metallspegel, men då skall det vara ansikte mot ansikte.” (1Kor 13:12; jfr 2Kor 3:18; 4:6.)
------

de icke-judiska proselyterna för att sedan, när tiden var inne för det, gå vidare till samariterna.
De förstod inte att de skulle gå till de oomskurna hedningarna. (Matteus 28:19, 20)
Utan tvivel var det så att Jehova höll tillbaka sådan upplysning, för i Daniels profetia sades det att Messias skulle behålla förbundet med judarna ”i kraft” under resten av den sjuttionde veckan. — Daniel 9:24—27.

När den ”veckan” var slut år 36 v.t., skred Jehova Gud till handling, så att de ”goda nyheterna” kunde förmedlas till människor av nationerna.
Petrus behövde sannerligen få hjälp med att rätta till sitt tänkesätt innan han kunde gå in i en oomskuren hednings hem, eftersom detta var någonting som betraktades som orent i lagen.
Han behövde få anvisningar, och det fick han medan han var i trance: ”Sluta du upp med att kalla de ting befläckade, som Gud har renat.” Petrus och de andra apostlarna behövde således ändra sin syn i denna fråga.
Petrus gjorde det och blev använd av Gud till att förkunna för hedningarna att vägen till Guds himmelska rike nu var öppen även för dem. — Apostlagärningarna 10:9—43.
Citera
2009-03-11, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -myself-
Antikrist

Betyder mot eller i stället för Kristus. Uttrycket gäller all dem som förnekar det som sägs om Jesus Kristus i Bibeln, alla som motstår hans kungarike (Dan 2:44)
0ch alla som behandlar hans efterföljare illa.
Det innefattar också enskilda individer, organisationer och nationer som falskeligen påstår sig representera Kristus eller som med orätta tillskriver sig Messias uppgift.

- Personer som förnekar att Jesus verkligen är Messias. -
1 Joh. 2:22
"Vem är lögnare om det inte är den som förnekar att Jesus ä Kristus[eller Messias, den smorde]? Denne är antikrist."

- Alla som förnekar att Jesus är Guds unike Son -
1 Johannes 2:22
"Denne är antikrist, den som förnekar Fadern och Sonen." Jämför Joh. 10:36; Luk. 9:35.

- De som motstår Kristi sanna efterföljare -
"Joh. 16:20,21 "Om de har förföljt mig, skall de förfölja er också ... Men allt detta skall de göra mot er för mitt namns skull."

- Avfällingar -
1 Joh. 2:18, 19
"Många antikrister [har] blivit till .. De gick ut från oss, men de var inte av vår sort." (varit inneslutna med Jesus sanna efterföljare - dessa skulle man känna igen på deras kärlek inbördes och att de talade samstämmigt över hala världen)

- Enskilda individer och nationer som motstår Kristus som kung eller som falskeligen tillskriver sig Messias' uppgift -

Ps 2:22
Jordens kungar ställer upp sig, och höga ämbetsmän, de har gått samman som en man mot Jehova och mot hans smorde {Kristus eller Messias]."

Se också Upp 17:3, 12 - 14; 19:11 - 21.
Matt 24:24

"Falska Krister och falska profeter skall uppstå och skall göra stor tecken och under för att om möjligt vilseleda även de utvalda."

Antikrister som förnekar Kristus har inte JHVH Gud som sin vän. (Joh. 5:23)
För att vandra i Guds ljus och inte bli vilseledda av avfällingar antikrist behöver vi rätt andlig vägledning. (1 Joh. 2:26 - 29.)
Citera
2009-03-11, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Jo det är alltid så i bibeln. Förr drällde det tydligen av mirakler och under men sen dess har ingen sett röken av några mirakel. Du drar ingen slutsats av detta?

Miraklen du nämner utfördes av Gud själv. Det är enda sättet som mirakel kan utföras. Efter att Guds inkarnation på jorden, Jesus, utfört sitt värv (friköpt de människor som erkänner honom som Gud fader själv från all tänkbar skuld och upptagit dem i hans eviga härlighet) och färdats tillbaka till himmelriket finns det ingen större anledning att förvänta sig mirakel innan han väljer att återkomma hit.

OnT:

Jehovas är väldigt bokstavstroende. Detta är den största potentiella faran med fundamentalism och sekterism. När bokstavstroende utför handlingar ställs de i relation till en tolkning av en ide, inte ursprungsiden i sig själv (som hos icke bokstavstroende). Det är detta som är tänkbart farligt om fel person styr sekten.
Citera
2009-03-11, 22:11
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Det fullständiga kom ca år 30 och då bögjade Matt 28:18 - 20
Va?

VAD är det då som är det fullständiga? och hur vet du det? För sällskapet säger annat av vad jag har läst mig till!
Senast redigerad av BattleBitch 2009-03-11 kl. 22:14.
Citera
2009-03-11, 22:16
Medlem
Citat:
Va?

VAD är det som är fullständigt?
Är du verkligen ett Jv?

Jesus som uppfyllde lagen (år 33) som alla offer pekade fram mot. 1 Mos 3:15
Citera
2009-03-11, 22:17
Medlem
Citat:
Som sagt rätta mig om jag har fel.
Vad är "när det som är fullständigt kommer"?

1 Kor.13:8-13 Kärleken upphör aldrig. Men vare sig det finns gåvor till att profetera, skall de tas bort, eller tungotal, skall det upphöra, eller kunskap, skall den tas bort. Ty vi har kunskap styckevis, och vi profeterar styckevis; men när det som är fullständigt kommer, skall det som är styckevis tas bort....Just nu ser vi nämligen i oklara konturer med hjälp av en metallspegel, men då skall det vara ansikte mot ansikte. Just nu har jag kunskap styckevis, men då skall jag lära känna exakt, liksom jag själv är exakt känd. Men nu består tro, hopp, kärlek, dessa tre; men störst av dem är kärleken.

Som jag har förstått det så har vi kunskap styckevis tills det som är fullständigt kommer, och det som är fullständigt har inte kommit ännu?!

Det jag har hört om det som är "fullkomligt" i denna vers är att det skulle vara Bibeln.
På Jesu tid var den inte fullständigt skriven...men nu är den det.

(?!?)
Citera
2009-03-11, 22:19
Medlem
Citat:
Va?

VAD är det då som är det fullständiga? och hur vet du det? För sällskapet säger annat av vad jag har läst mig till!

Berätta då.
Du vet mycket väl att det har en först och en andra uppfyllse år 33 och år 1914.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in