2009-03-11, 13:19
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Nej, det stämmer inte om man läser kontexten.

Det är inget speciellt med de s.k. tolv lärjungarna mer än att de var de första.

De var inga superhjältar utan vanliga människor.

Snarare är alla sanna kristna lärjungar till Jesus.

Matt 28:19

Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn.

Så även dessa kan bota sjukdomar, flytta berg och uppväcka döda.

Eller ja, bör tro sig kunna

Allright, då tror vi inte på samma sätt!
Citera
2009-03-11, 13:29
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Allright, då tror vi inte på samma sätt!

Så på vad baserar du din tro på att de tolv lärjungarna var annat än vanliga människor?

Att de skulle skilja sig markant från övriga kristna?
Citera
2009-03-11, 13:46
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Så på vad baserar du din tro på att de tolv lärjungarna var annat än vanliga människor?

Att de skulle skilja sig markant från övriga kristna?

Hur menar du?
De 12 apostlarna var ju speciellt utvalda av Jesus och vi kan läsa att dom fick "gåvor" som de kunde förmedla... Jag har aldrig läst att de andra kristna förmedlade "gåvorna", har du?
Citera
2009-03-11, 14:56
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Hur menar du?
De 12 apostlarna var ju speciellt utvalda av Jesus och vi kan läsa att dom fick "gåvor" som de kunde förmedla... Jag har aldrig läst att de andra kristna förmedlade "gåvorna", har du?

Nej, inte enbart de tolv lärjungarna har fått dessa gåvor:

Luk 10:17
P

De sjuttiotvå kom glada tillbaka och sade: "Herre, till och med demonerna lyder oss när vi uttalar ditt namn."

Luk 10:18
P
Han svarade: "Jag har sett Satan slungas ner från himlen som en blixt.

Luk 10:19
P
Ja, jag har gett er makt att trampa på ormar och skorpioner och att stå emot fiendens hela styrka, och ingenting skall skada er.

Luk 10:20
P
Men gläd er inte över att andarna lyder er, utan gläd er över att era namn är upptecknade i himlen."

Dessa är de "kallade", vilket alla de som är kallade att bli kristna är.
Citera
2009-03-11, 15:55
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Nej, inte enbart de tolv lärjungarna har fått dessa gåvor:

Luk 10:17
P

De sjuttiotvå kom glada tillbaka och sade: "Herre, till och med demonerna lyder oss när vi uttalar ditt namn."

Luk 10:18
P
Han svarade: "Jag har sett Satan slungas ner från himlen som en blixt.

Luk 10:19
P
Ja, jag har gett er makt att trampa på ormar och skorpioner och att stå emot fiendens hela styrka, och ingenting skall skada er.

Luk 10:20
P
Men gläd er inte över att andarna lyder er, utan gläd er över att era namn är upptecknade i himlen."

Dessa är de "kallade", vilket alla de som är kallade att bli kristna är.

Citerar från Jehovas Vittnens litteratur:

Det är uppenbart att dessa gåvor gavs bara i närvaro av en eller flera av de apostlar som blivit direkt utvalda av Jesus Kristus. (Apg. 2:1, 4, 14; 8:9-20; 10:44-46; 19:6) I och med dessa apostlars död upphörde alltså de mirakulösa gåvorna att ges, tror jag.

Paulus hade själv hade fått mirakulösa gåvor i överlägsen grad, men erkände han att hans kunskap bara var ett styckverk. Han skulle behöva vänta till dess "det kommer, som är fullkomligt", för att förstå andliga ting helt och fullt. I hans eget fall skulle detta inte komma att hända under hans livstid på jorden. Men sedan han uppnått sin himmelska belöning, skulle han till sist se uppfyllelsen av alla bibliska profetior och komma till fullständig kunskap om Guds vilja och uppsåt, som uppenbaras i bibeln. Följaktligen måste orden "när det kommer, som är fullkomligt", ha avseende på den tid då bibelns profetior såväl som Guds vilja och uppsåt förstås helt och fullt.

Vi lever nu i den tid då det som är fullkomligt skall komma. Verkliga fakta i uppfyllelse av bibelns profetior bekräftar att Jesus Kristus mottog konungslig myndighet över människovärlden år 1914. I och med denna händelse blev Guds "hemliga rådslut" eller "heliga hemlighet" "bragt till fullbordan" i den betydelsen att denna händelse avlägsnade den "hemliga" aspekten i fråga om detta rike.

Från och med den tiden har de sanna Kristna folk fått erfara en fortsatt ökning av andlig kunskap och insikt beträffande profetiorna. Detta är i överensstämmelse med Daniel 12:4: "Vad dig beträffar, o Daniel, håll orden hemliga och försegla boken till ändens tid. Många skall ströva omkring [i boken], och den sanna kunskapen skall bli överflödande." Följaktligen syftar orden "det ... som är fullkomligt" på den fulla insikten i Guds uppsåt, sådant det uppenbaras i bibeln. Eftersom detta är en tid för sådan ökad insikt i Guds ord och uppfyllelsen av dess profetior, måste det "som är fullkomligt" vara nära.
Citera
2009-03-11, 15:57
Medlem
Som jag har förstått det hitintills så är det som är fullständigt Jesus, så vi kommer inte att ha full kunskap förns han kommer vid Harmageddon...[/quote]

Har vi redan.
Vi vet vad Guds krav är,

Blanda nu inte ihop Harmageddon med Domens dag som är något helt annat.
Citera
2009-03-11, 15:59
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Har vi redan.
Vi vet vad Guds krav är,

Blanda nu inte ihop Harmageddon med Domens dag som är något helt annat.

Som sagt rätta mig om jag har fel.
Vad är "när det som är fullständigt kommer"?

1 Kor.13:8-13 Kärleken upphör aldrig. Men vare sig det finns gåvor till att profetera, skall de tas bort, eller tungotal, skall det upphöra, eller kunskap, skall den tas bort. Ty vi har kunskap styckevis, och vi profeterar styckevis; men när det som är fullständigt kommer, skall det som är styckevis tas bort....Just nu ser vi nämligen i oklara konturer med hjälp av en metallspegel, men då skall det vara ansikte mot ansikte. Just nu har jag kunskap styckevis, men då skall jag lära känna exakt, liksom jag själv är exakt känd. Men nu består tro, hopp, kärlek, dessa tre; men störst av dem är kärleken.

Som jag har förstått det så har vi kunskap styckevis tills det som är fullständigt kommer, och det som är fullständigt har inte kommit ännu?!
Senast redigerad av BattleBitch 2009-03-11 kl. 16:02.
Citera
2009-03-11, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheef
F.d bekanta till mig som tyvärr halkade in på JV spåret för att dom råkade träffa en sjukt manipulativ släkting från Malå (usch frikyrkofäste) hela familjen"gick med" samtliga arbetande "skänkte" 30-50% av sina skattade pengar till "församlingen" för "så gjorde man bara" resulterade i extremt försämrade levnadsvillkor för deras barn etc, men GUD tog väl hand om deras hungriga magar....

Men JV kanske är så rika nu så man slipper.

Det var knappast JV de "gick med" i, om din beskrivning stämmer!
Bland JV ger man frivilligt, vad man själv vill.

Visst, ibland pålyses det att det behövs mer pengar, tex till ny Rikets Sal. och vissa JV kanske känner trycket att ge mer än de egentligen vill och kan.

Men jag har aldrig varit med om att någon har gett "30-50% av sina skattade pengar till "församlingen" för "så gjorde man bara".

Läter som en skröna!
Citera
2009-03-11, 16:09
Medlem
schabo-labos avatar
Eftersom ni gärna läser original får ni ett exemplar här;

http://img99.imageshack.us/my.php?image=psj57280.jpg

Sällskapets kontrollbehov över sina medlemmar genomsyrar hela texten.

(Eventuellt får ni spara texten på datorn och sedan klicka på den så ser ni bättre)
Citera
2009-03-11, 16:14
Medlem
Varangians avatar
Citat:

Det är uppenbart att dessa gåvor gavs bara i närvaro av en eller flera av de apostlar som blivit direkt utvalda av Jesus Kristus. (Apg. 2:1, 4, 14; 8:9-20; 10:44-46; 19:6) I och med dessa apostlars död upphörde alltså de mirakulösa gåvorna att ges, tror jag.

Nix, inte enligt Paulus:

1 Kor 12:7
P
Hos var och en framträder Anden så att den blir till nytta.

1 Kor 12:8

Den ene får genom Anden gåvan att meddela vishet, den andre kan med samma Andes hjälp meddela kunskap.

1 Kor 12:9
P
En får tron genom Anden, en annan genom samma Ande gåvan att bota,

1 Kor 12:10
P N
en annan får kraft att göra under. En får förmågan att tala profetiskt, en annan att skilja mellan olika andar. En kan tala olika slags tungotal, en annan kan tolka tungotal.

Så visst har ni kristna superpowers
Citera
2009-03-11, 16:26
Medlem
schabo-labos avatar
För kännedom; För nya individer som söker sig till Jehovas vittnen finns här en utmärkt artikel om hur ni övervinner självbefläckelse, du kan exempelvis prata med en äldste i församlingen och sedan frågar han dig efter mötet om du ännu har onanerat och berömmer dig om du lyckats avstå.

”Från det han var 13 år hade han haft för vana att onanera, vilket vanligtvis skedde när han var ensam i stitt sovrum... Till slut talade C – med en andlig äldste i församlingen. Denne förkunnare brukade vid mötena fråga C – hur det gick och regelbundet berömma och uppmuntra honom i hans föresats.”

Läs själva om ”Han övervann självbefläckelse":
http://img99.imageshack.us/my.php?image=ray45645.jpg
Citera
2009-03-11, 16:29
Medlem
Citat:

Följaktligen måste orden "när det kommer, som är fullkomligt", ha avseende på den tid då bibelns profetior såväl som Guds vilja och uppsåt förstås helt och fullt.

Vi lever nu i den tid då det som är fullkomligt skall komma. Verkliga fakta i uppfyllelse av bibelns profetior bekräftar att Jesus Kristus mottog konungslig myndighet över människovärlden år 1914. I och med denna händelse blev Guds "hemliga rådslut" eller "heliga hemlighet" "bragt till fullbordan" i den betydelsen att denna händelse avlägsnade den "hemliga" aspekten i fråga om detta rike.

Från och med den tiden har de sanna Kristna folk fått erfara en fortsatt ökning av andlig kunskap och insikt beträffande profetiorna. Detta är i överensstämmelse med Daniel 12:4: "Vad dig beträffar, o Daniel, håll orden hemliga och försegla boken till ändens tid. Många skall ströva omkring [i boken], och den sanna kunskapen skall bli överflödande." Följaktligen syftar orden "det ... som är fullkomligt" på den fulla insikten i Guds uppsåt, sådant det uppenbaras i bibeln. Eftersom detta är en tid för sådan ökad insikt i Guds ord och uppfyllelsen av dess profetior, måste det "som är fullkomligt" vara nära.

Igång med citat igen. Varför inte hela artikeln.

Men det här citat är ganska motsägelsefullt:

1. "I och med dessa apostlars död upphörde alltså de mirakulösa gåvorna att ges, tror jag."
Hmm, du skrev att det var ett citat från litteraturen, står det verkligen "tror jag" i denna litteratur?
Men ok, det är JVs uppfattning.

2. "Följaktligen måste orden "när det kommer, som är fullkomligt", ha avseende på den tid då bibelns profetior såväl som Guds vilja och uppsåt förstås helt och fullt."
Och det sammanföll med apostlarnas död.

3. "Vi lever nu i den tid då det som är fullkomligt skall komma."
Hoppsan, då skulle väl inte gåvorna ha upphört med apostlarna. De skulle ju upphöra när det fullkomliga kommer!

4. "Verkliga fakta i uppfyllelse av bibelns profetior bekräftar att Jesus Kristus mottog konungslig myndighet över människovärlden år 1914."
Tyvärr, inga fakta bekräftar detta. Och glöm inte att 1914 hänger ihop med 607 f.Kr, som inte heller bevisas av verkliga fakta.

5. "Följaktligen syftar orden "det ... som är fullkomligt" på den fulla insikten i Guds uppsåt, sådant det uppenbaras i bibeln. Eftersom detta är en tid för sådan ökad insikt i Guds ord och uppfyllelsen av dess profetior, måste det "som är fullkomligt" vara nära."
Jaha, så nu är det fullkomliga nära.
Hur kan ni då hävda att gåvorna, som skulle upphöra när det fullkomliga kommer, upphörde med apostlarnas död?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in