2009-03-07, 16:47
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Detta svar gav du Leviticus som skrev:
"Men har man pga påtryckningar döpt sig i för unga år och sen åker ut...då blir konsekvenserna väldigt hårda.
De som utövat påtryckning får inga konsekvenser, bara den som tagit steget.

Och förresten så måste de som levde på 80 & 90-talen oxå leva vidare i de situationer som de hamnat i. Kanske som uteslutna."

Och på detta svarar du alltså:

"Men som tur är det sällan eller aldrig som det du talar om sker! "

Nejdu, det händer väldigt, väldigt ofta!
Och det måste du också veta, med tanke på att du skriver om svårigheter med uteslutningsanordningen!

Jag vet väldigt många som har döpt sig i mycket unga år, ofta efter påtryckningar, och sedan blivit uteslutna, eller självmant lämnat.

Ja, jag har ganska många av dessa personer i min närmaste släkt.
Och ytterligare en del goda vänner!

Och de allra flesta av dessa har förlorat all kontakt med sin närmaste familj!

Kom inte och påstå att detta sker sällan eller andra, för då ljuger du.

Allt är relativt!
Självklart är det tråkigt när det går snett, men gjort är gjort. Det går inte att ändra tiden...

I dagens läge däremot, så tror jag att de flesta har lärt sig av misstagen som skedde på 1900-talet som tur är.
Citera
2009-03-07, 16:49
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Det spelar väl egentligen ingen roll i sammanhanget.
Är tveksam till att tala om det, eftersom fallet kan kännas igen av berörda personer, och jag vill inte "strö salt i såren".

Valet är fritt, jag var bara nyfiken
Du kan PM:a om det känns bättre.
Citera
2009-03-07, 16:51
Medlem
Schejkens avatar
Farliga tycker ja väl inte, dom tar ju inte över världen direkt. Dom får gärna komma över och berätta om sin religiösa ideologi för mig, men jag är och förblir oreligiös. Och till er som säger att jehovas använder sig av hjärntvättning, gör inte alla religiösa grupper det?
Citera
2009-03-07, 17:01
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schejken
Farliga tycker ja väl inte, dom tar ju inte över världen direkt. Dom får gärna komma över och berätta om sin religiösa ideologi för mig, men jag är och förblir oreligiös. Och till er som säger att jehovas använder sig av hjärntvättning, gör inte alla religiösa grupper det?

Hjärntvättning får man väl dagligen i nyhetstidningarna, på TV i TVspel, i Remlam och när man umgås i olika sociala grupper... Allt är relativt!
Citera
2009-03-07, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -myself-
Hur kan det bli ett varmt klimat när vattnet stänger ute strålningen från solen?

Hur kan solljud tränga djupt ner i havet.
Citera
2009-03-07, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Som sagt, för att täcka jorden över de högsta bergen skulle det krävas tre gånger jordens oceanvolym.
Intressant är att vatten är ganska dålig på att släppa igenom ljus. Vid 200 meters djup är ljusnivån 1% av vad den är vid ytan; under detta djup kan inte fotosyntes pågå.

Tre gånger jordens oceanvolym, även om den befann sig strax över jordens atmosfär skulle vara bra mycket djupare än 200 meter, vilket i princip hade inneburit en död värld.

Det har skett veckningar sedan dess.
Det mesta vattnet bands vid polerna.
Citera
2009-03-07, 17:15
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Hur kan solljud tränga djupt ner i havet.

Det kan det inte. Som jag sa, bara en procent av solljuset vi vattenytan når ner till 200 meter. Under det är det evig natt.

Avstår från att göra mig rolig över "solljud".
Citera
2009-03-07, 17:24
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Det har skett veckningar sedan dess.
Det mesta vattnet bands vid polerna.

Nordpolen flyter till stor del, isen där har redan föst undan det vatten den består av. Testa att ta ett glas och lägg i ett par isbitar. Markera var vattenytan är, och vänta tills isbitarna smält. Vattenytan är oförändrad. Det var gamle Arkimedes som kom på det, du vet "Eureka!".

Vattnet på sydpolen räknar man med motsvarar en höjning av den globala havsnivån med 10-20 meter. Räcker inte långt för att täcka högsta berget (8848 meter vid senaste mätningen, Mount Everest).

Det har inte skett några signifikanta bergsformationer på 4000 år, annat än genom vulkanism. Geologi fungerar lite långsammare än så. Kontinentalplattorna rör sig 1-10 cm per år, Himalaya (som ju är krockzonen mellan den indiska och eurasiatiska kontinentalplattan, höjs med ungefär 5 mm per år, vilket ger cirka 20 meter sedan syndafloden påstås ha ägt rum.

Skulle inte vilja påstå att en höjning på 20 meter skulle förklara någonting gällande syndafloden, gör du?
Citera
2009-03-07, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Allt är relativt!
Självklart är det tråkigt när det går snett, men gjort är gjort. Det går inte att ändra tiden...

I dagens läge däremot, så tror jag att de flesta har lärt sig av misstagen som skedde på 1900-talet som tur är.

Det är tråkigt när det går snett, ja!
Men anledningen till att det gick snett var ju att Organisationen uppmuntrade till dessa barndop, som det i själva verket var.
Och i vanlig ordning tar man inte på sig någon skuld, eller något ansvar för konsekvenserna!
Vissa som döpte sig väldigt unga, har sedan försökt få sina dop upphävda, eftersom de inte förstod vad de gjorde!
Men det går sällan!

Alltså får de leva med konsekvenserna av detta resten av sina liv.
En person här i Sverige döptes som 8-åring, och insåg få år senare att hon inte ville vara ett JV.
Det ledde till att familjen bröt kontakten med henne redan när hon var 15-16 år, och så kommer det troligen att förbli.

Tänk dig det, ett misstag som 8-åring leder till livslångt avskärande från den närmaste familjen.

"Av deras frukt....."

8 år vid doptillfället är väl ganska ovanligt, men omkring 12 år var mycket vanligt tidigare.
Citera
2009-03-07, 17:51
Medlem
Citat:

Skulle inte vilja påstå att en höjning på 20 meter skulle förklara någonting gällande syndafloden, gör du?

Jag är ingen exoert men jag tror på Gud och att det som han säger oss i sitt ord Bibeln är sanning.

I Bibeln läser vi att ”vattenmassorna tog överhanden på jorden så mycket att alla de höga bergen som var under hela himlen kom att övertäckas”. (1*Moseboken 7:19)
När vattnet sjönk undan, sände Noa vid tre tillfällen med en veckas mellanrum ut en duva. Den andra gången kom duvan tillbaka med ”ett nyss avryckt olivlöv” i näbben, ”och så fick Noa veta att vattenmassorna hade sjunkit undan från jorden”. (1*Mos 8:8–11)
Citera
2009-03-07, 18:26
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Jag är ingen exoert men jag tror på Gud och att det som han säger oss i sitt ord Bibeln är sanning.

I Bibeln läser vi att ”vattenmassorna tog överhanden på jorden så mycket att alla de höga bergen som var under hela himlen kom att övertäckas”. (1*Moseboken 7:19)
När vattnet sjönk undan, sände Noa vid tre tillfällen med en veckas mellanrum ut en duva. Den andra gången kom duvan tillbaka med ”ett nyss avryckt olivlöv” i näbben, ”och så fick Noa veta att vattenmassorna hade sjunkit undan från jorden”. (1*Mos 8:8–11)

Tro står det dig helt fritt att göra, men du ska kanske vara mer försiktig med att kalla det sanning eller vetenskapligt korrekt.
Citera
2009-03-07, 19:32
Medlem
Citat:
Tro står det dig helt fritt att göra, men du ska kanske vara mer försiktig med att kalla det sanning eller vetenskapligt korrekt.

Men försiktig är jag inte utan jag försvarar Bibeln Guds ord ända till döden om det behövs.

Har redan bevisat det så din förmaning låter jag gå till någon annan.

Som sagt, du gör ditt val och jag mitt och sedan väntar vi på resultatet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in