2009-05-10, 14:26
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Nej de är inte ens nämnda i NT, står inte en stavelse om att det skall finnas präster i den kristna jordiska församlingen.

Det står inget om Jehovas vittnen heller!
Citera
2009-05-10, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Det står inget om Jehovas vittnen heller!

Bara att Jesus gjorde Guds namn känt och att Jesu efterföljare skulle fortsätta med att bekantgöra hans faders namn.

Jesus lärde sina efterföljare att be: ”Vår Fader i himlarna, må ditt namn bli helgat [eller ”hållas heligt; behandlas som heligt”].” (Matt. 6:9, fotnot i NW, studieutgåvan)
Under den sista natten av sitt jordiska liv sade Jesus i bön till sin himmelske Fader: ”Jag har gjort ditt namn uppenbart för de människor som du har gett mig ur världen.
De var dina, och du gav dem åt mig, och de har hållit ditt ord. Och jag har gjort ditt namn känt för dem och skall göra det känt, för att den kärlek, med vilken du har älskat mig, må vara i dem och jag i gemenskap med dem.” (Joh. 17:6, 26)
Detta var egentligen det främsta syftet med att Jesus kom till jorden.
Citera
2009-05-10, 15:53
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Bara att Jesus gjorde Guds namn känt och att Jesu efterföljare skulle fortsätta med att bekantgöra hans faders namn.

Jesus lärde sina efterföljare att be: ”Vår Fader i himlarna, må ditt namn bli helgat [eller ”hållas heligt; behandlas som heligt”].” (Matt. 6:9, fotnot i NW, studieutgåvan)
Under den sista natten av sitt jordiska liv sade Jesus i bön till sin himmelske Fader: ”Jag har gjort ditt namn uppenbart för de människor som du har gett mig ur världen.
De var dina, och du gav dem åt mig, och de har hållit ditt ord. Och jag har gjort ditt namn känt för dem och skall göra det känt, för att den kärlek, med vilken du har älskat mig, må vara i dem och jag i gemenskap med dem.” (Joh. 17:6, 26)
Detta var egentligen det främsta syftet med att Jesus kom till jorden.

Jesus sade också att han hade skyddat sina lärljungar i Faderns namn, och då återstår frågan: Skyddade Jesus sina lärljungar genom att säga till Israel att Guds namn är Jehova? Eller skyddade Jesus sina lärljungar genom Guds kraft som också kan vara synonymt med namn! Vad tror du Flexbärt?
Citera
2009-05-10, 16:03
Medlem
fotos avatar
Citat:
Nej de är inte ens nämnda i NT, står inte en stavelse om att det skall finnas präster i den kristna jordiska församlingen.

Upp 5:10 Du har gjort dem till ett konungadöme, till präster åt vår Gud, och de skall regera på jorden.
Citera
2009-05-10, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Självklart! Men det är skillnad på att tro på Jesus som sanningen, eller att tro på en viss tolkning som sanningen. Det gör Jesus "enligt mig" endast till en tolkning om man samtidigt tror att den tolkningen man har är sanningen, när Jesus i själva verket ansåg sig vara Sanningen.

Det här låter rörigt, jag skall försöka lägga upp det så bra som möjligt.

Jesus ansåg sig vara sanningen och det tror vi på.
Många anser att deras tolkning av skriften är sanningen.
Då blir Jesus endast en tolkning, och inte en levande person.

Och jag tror att det bästa är att ödmjuka sig, och låta Jesus vägleda en!=)

Samtidigt så blir ju allt han sagt, som står nedskrivet i bibeln, tolkat av den som läser.
Vi har ju inte tillgång till honom som människa idag så vi kan fråga honom rakt på.
Citera
2009-05-10, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Tror? Det är ju ett jävla faktum. Läs de fyra olika evangelierna, de skiljer sig åt på fler än en punkt. Hur fasen kan det röra sig om SANNINGEN, om boken som ska innehålla sanningen innehåller fyra olika versioner?

Det skiljer sig pga att det var olika personer som skrev evangelierna och de skrev utifrån sina egna vinklar, utifrån sina egna erfarenheter och personligheter.
Naturligvis blir det då skillnader.
Citera
2009-05-10, 18:21
Medlem
Citat:

"Av detta ska alla veta att ni är mina lärjungar: om ni har kärlek inbördes."

Detta är Jesu egna ord som står i Joh 13:35.

Jag tror att de oxå betyder ngt...
Citera
2009-05-10, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Upp 5:10 Du har gjort dem till ett konungadöme, till präster åt vår Gud, och de skall regera på jorden.

"...och du gjorde dem till ett kungarike och till präster åt vår Gud, och de ska härska som kungar över jorden." -Upp 5:10

De ska regera över jorden, alltså från himlen.
Citera
2009-05-10, 18:33
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Det skiljer sig pga att det var olika personer som skrev evangelierna och de skrev utifrån sina egna vinklar, utifrån sina egna erfarenheter och personligheter.
Naturligvis blir det då skillnader.

Jodå, men faktiska händelser skiljer sig också. Då blir det mer problematiskt.
Citera
2009-05-10, 18:36
Medlem
fotos avatar
Citat:
"...och du gjorde dem till ett kungarike och till präster åt vår Gud, och de ska härska som kungar över jorden." -Upp 5:10

De ska regera över jorden, alltså från himlen.

Man pratar inte så. Om du får ett land av mig och jag säger att du ska härska över det så betyder inte det att du gör det från himlen.
Citera
2009-05-10, 18:52
Medlem
Citat:
Samtidigt så

Exempel på avfällighet i den kristna församlingen

1 Timoteus 1:19-20
”i det att du har tro och ett gott samvete, vilket några har skjutit åt sidan och därigenom lidit skeppsbrott i sin tro. 20 Till dem hör Hymenẹus och Alexander, och jag har överlämnat dem åt Satan, för att de genom tuktan skall lära sig att inte häda”

2 Timoteus 2:18
”De har avvikit från sanningen och säger att uppståndelsen redan har skett; och de kullkastar tron hos några.”

2 Timoteus 4:10
”Demas har nämligen övergett mig, eftersom han har fattat kärlek till den nuvarande tingens ordning, och han har begett sig till Thessalonịke; Crescens till Galatien, Titus till Dalmatien.”
Citera
2009-05-10, 19:12
Medlem
Citat:

Står inget om "styrande kretsen" presiderande tillsyningsmän, kretstillsyningsmän, eller pionjärer heller!

Och återigen, inget om "rapporter för tjänst".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in