2009-06-13, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Nej men de kalls det även på de första kristnas tid.

Titus 3:9-10
"9 Men sky dåraktiga diskussioner och släktregister och osämja och stridigheter om lagen, för de är onyttiga och meningslösa. 10*En människa som främjar en sekt skall du avvisa efter en första och en andra förmaning,
.

Ok, men ditt förra inlägg kunde uppfattas som att du med stöd av bibeln visade att JV är en sekt.
Bra om du till dina bibelcitat slänger in en förklaring ang vart du vill komma.
Citera
2009-06-13, 14:58
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Så den fria viljan som han skänkte dessa skapelser var bara en förevändning till att få se när de misslyckades i sina liv och så att han kunde få plåga dem sen.

Det står inget om någon fri vilja i Skriften, det är en mänsklig filosofi som människor har hittat på för att lösa diverse "teologiska problem", som de kallar dem. Däremot står det att människan är en slav under synden, som hon måste lösköpas ifrån.

Citat:
Människorna gav han order om att älska varann och fiender och alla, att förlåta alla och fiender upp till sju ggr sjuttiosju ggr, att ständigt vända andra kinden till och inte tala respektlöst mot varann...Föräldrar fick inte ens reta upp sina barn och barn skulle ära sina föräldrar. En Gud som ger sina undersåtar en mängd råd om hur livet ska levas på ett fridfullt och kärleksfullt sätt...ett förlåtande sätt...

Ja, det stämmer. Men det är vi människor som skall göra detta. Detta hindrar inte att Gud också har hat, som riktar sig mot människor. Se Rom.9:13 om du tvivlar på detta.

Citat:
Är det rimligt att detta livet är chansen de får???

Tror du inte att Gud har kontroll över allt? Han som låter oss veta att inte en sparv faller till marken utan att det är Hans vilja.

Sedan har du missförstått frälsningen totalt, det handlar inte om någon "chans", alla vore lika chanslösa i så fall, det handlar om vad Kristus har gjort - för sina får, inte vad människor kan göra! Och det verket av Kristus är helt fullbordat på Golgata. Frälsningen är alltså redan en realitet.
Citera
2009-06-13, 15:03
Medlem
Citat:
Jo det är väl det jag sagt.

Troligen har du det, inte lätt att hålla reda på vem som är vem och vad.
Citera
2009-06-13, 15:05
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Ok, det blir hårt mot de människor som idag lever med osynliga handikapp som gör att livet blir motigt för dem.
Alla som begår brott pga dåliga barndomsupplevelser eller störningar i hjärnan.

De har först ett liv nu som de fötts till, utan att kunna göra ngt åt det och sen ska Gud elda på dem för att de hade mage att bete sig som skitstövlar när de levde.

Kärleksfullt och rättvist. Absolut.

Om alla syndare har alla lika dålig utgångspunkt så är det ju ingen skillnad, vi är alla lika förlorade och avskilda från gemenskapen med Gud. Men, tack och lov, Gud har förbarmat sig över somliga i sin stora nåd.

Men är det nåd så är det nåd, då handlar det inte om några som helst mänskliga meriter, prestationer, gärningar, kvalitéer eller viljor, då handlar det uteslutande och allena om vad Gud gör!

Citat:
Ursäkta om jag uttrycker mig så här men jag blir ledsen över den domsmentalitet som kommit fram i dina inlägg och i din Gudssyn.

Du är ledsen för att du tänker på människosätt. Du förstår inte vad "synd, rättfärdighet och dom" innebär.

Varför inte tro att Gud har större kontroll över sin skapelse än att Han måste revideras av det mänskliga förståndet?

Jag har skrivit flera andra svar till dig, som jag väntar på att du skall svara på innan jag svarar på nytt.

För min del är det ledsamt att se att ni i JV tror att syndaren kan göra något av sig själv för att komma i rätt ställning inför Gud. Det är Kristusförnekelse.
Citera
2009-06-13, 15:22
Medlem
Redivivuss avatar
Måste bara kommentera detta:

Citat:
JV menar inte att människan får "ständiga" chanser.
De menar bara att alla ska uppstå, att den som dött blivit frikänd från sin synd och därigenom blir de gärningar personen gör från och med dagen hon uppstod de gärningar hon kommer att dömas pga vid de tusen årens slut, om inte tidigare.

Ingenstans säger Skriften att döden frikänner någon från någon synd. Ej heller står det någonstans i Skriften att de ogudaktiga skall uppstå för att gå in i tusenårsriket för att där få en "andra chans" och sedan dömas utifrån detta.

Skriften säger att vi skall dömas efter detta jordelivs gärningar (Joh.5:25-29).

Läs Lukas 16 om Lazarus och den rike mannen!

Citat:
Jesu lösenoffer blir inte värdelöst bara för att ens död frikänner från synd.

Endast Jesu lösenoffer frikänner från synd. Den som dör i sina synder går evigt förlorad.

Citat:
Hade inte Jesus dött så hade vi inte haft en enda chans till evigt liv. Då hade inte heller vår död frikänt oss från synd. Jesus gjorde så att allt i det stora hela öht blev möjligt. Han gjorde så att återställelsen av paradiset blev möjligt, att döda får uppstå, att allting kan bli nytt.

Det handlar alltså inte om varken chans eller möjlighet, för människor är det omöjligt att frälsa sig själva, säger ju Jesus. Jesu offergärning köpte verkligen till fullo ut ett folk åt Gud. Han betalade deras synder till fullo. Och endast genom Kristi försonade blod och tillräknade rättfärdighet kan detta folk tillbringa evigheten tillsammans med Gud.
Citera
2009-06-13, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redivivus

För min del är det ledsamt att se att ni i JV tror att syndaren kan göra något av sig själv för att komma i rätt ställning inför Gud. Det är Kristusförnekelse.

Alla kan visa sann Gudaktig ånger till och med strax innan döden, det visad ogärningsmannen som dog vid sidan av Jesus.

Jesaja 1:18
”Kom nu, och låt oss rätta till förhållandet mellan oss”, säger Jehova. ”Även om era synder skulle visa sig vara som scharlakan, skall de göras vita som snö; även om de skulle vara röda som karmosinrött tyg, skall de bli som ull."

Romarna 14:12
”Så skall då var och en av oss avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.”
Citera
2009-06-13, 15:50
Medlem
Citat:
Ingenstans säger Skriften att döden frikänner någon från någon synd. Gud.

Romarna 6:7 "Den som har dött har nämligen blivit frikänd från sina synd."
Romarna 6:7 (1981)
"den som är död är frikänd från synden"
Romarna 6:7 (Hedengård)
"En död man kan inte mer ställas till ansvar för någon synd.

Så varför ängslas – Flertalet är garanterad en uppståndelse utom de ogudaktiga!
Citera
2009-06-13, 15:58
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Romarna 6:7 "Den som har dött har nämligen blivit frikänd från sina synd."
Romarna 6:7(1981)
"den som är död är frikänd från synden"
Romarna 6:7 (Hedengård)
"En död man kan inte mer ställas till ansvar för någon synd.

Så varför ängslas – Flertalet är garanterad en uppståndelse utom de ogudaktiga!

Kontexten i Rom.6 är att de kristna har dött bort från synden, eftersom vi är korsfästa med Kristus (och därmed frikända inför Gud) och att de därför inte längre skall leva i synden. Sammanhanget handlar om att dö bort från synden och leva för Kristus - i denna världen (Rom.6:11). Man kan inte utläsa av detta att den naturliga döden skulle frikänna någon från synden! Det vore absurt.

Sedan är alla, ond som god, garanterade en uppståndelse. Antingen till evigt liv eller dom.
Citera
2009-06-13, 16:01
Medlem
baoms avatar
När jag gick på mellanstadiet så gick det en kille i min klass som var jehovas vittne. Han firade varken jul eller födelsedagar, tyckte synd om honom.
Citera
2009-06-13, 16:03
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Alla kan visa sann Gudaktig ånger till och med strax innan döden, det visad ogärningsmannen som dog vid sidan av Jesus.

Nej, ingen kan, om inte det blir henne givet av Gud. Genom Guds nåd. Då skall Gud ha hela äran också.

Matt.19:26, Joh.6:28-29,37-44,64-65.
Citera
2009-06-13, 16:17
Medlem
fotos avatar
Citat:
Att goda gärningar och lydnad följer som en frukt av rättfärdiggörelsen och tron är en helt annan sak än att tro att dessa kan utgå från en människa som inte är pånyttfödd, eller att de, som sådana, bidrar till frälsningen.

Sedan är ju hela problemet med JVs falska läror att "räddningen" är villkorad på syndarens gärning, inte Kristi gärning. Lag och evangelium blandas samman fullständigt.

Jag tror inte att jag en enda gång har sett nåt jv hänvisa till Romarbrevet ang tro och gärningar. Det är bara några verser i Jakobs brev som finns tydligen.

Undrar varför? Kanske nåt jv kan svara på det?
Citera
2009-06-13, 16:28
Medlem
Farliga

Nej, dom är inte farliga men du verkar farlig för dig själv!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in