2009-04-27, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Har en fråga till dig sleepaz!

Finns det mer är en sann religion?

37 tusen olika kristan inriktningar i kristenheten.

Några igenkenningstecken på en sann religion

Johannes 17:3
” 3 Detta betyder evigt liv: att de lär känna dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt ut, Jesus Kristus.”

Markus 7:6-8
” 6 Han sade till dem: ”Jesaja profeterade träffande om er, hycklare, som det står skrivet: ’Detta folk ärar mig med sina läppar, men deras hjärta håller sig långt borta från mig. 7 Förgäves fortsätter de att dyrka mig, eftersom de som lärosatser lär ut människobud.’ 8 Ni överger Guds bud och håller fast vid människors tradition.”

Matteus 6:15-18
” 15 men om ni inte förlåter människor deras överträdelser, skall inte heller er Fader förlåta era överträdelser. 16 När ni håller på att fasta, sluta då upp med att ta på er en sorgsen min likt hycklarna; de vanställer ju sina ansikten, så att det skall synas för människor att de håller på att fasta. Jag säger er i sanning: De får nu sin lön fullt ut. 17 Men när du håller på att fasta, smörj då in ditt huvud med olja och tvätta ditt ansikte, 18 så att det inte skall synas för människor att du håller på att fasta, utan för din Fader som är i det fördolda; då skall din Fader, som ser på i det fördolda, återgälda dig.”

Kolosserna 3:10
” 10 och klä er i den nya personligheten, som genom exakt kunskap ständigt förnyas efter bilden av honom som har skapat den,”

Johannes 8:32
” 32 och ni skall förstå sanningen, och sanningen skall göra er fria.”

Johannes 17:17
” 17 Helga dem med hjälp av sanningen; ditt ord är sanning.”

Jakob 3:17
” 17 Men visheten från ovan är först och främst ren, därefter fridsam, resonlig, redo att lyda, full av barmhärtighet och goda frukter, inte partisk, fri från hyckleri.”

Johannes 13:34-35
” 34 Jag ger er nu ett nytt bud, att ni skall älska varandra – att alldeles som jag har älskat er skall också ni älska varandra. 35 Av detta skall alla veta att ni är mina lärjungar: om ni har kärlek inbördes.”

Matteus 28:18
” 18 Och Jesus gick närmare och talade till dem och sade: ”All myndighet i himlen och på jorden har blivit mig given.”

1 Thessalonikerna 2:13
” 13 Ja, därför tackar vi också Gud oupphörligt, för att ni, när ni mottog Guds ord, som ni hörde av oss, inte tog emot det som människors ord, utan som vad det verkligen är: Guds ord, som också är verksamt i er som tror.”

Jakob 1:3
” 3 eftersom ni vet att den prövade äktheten hos er tro frambringar uthållighet.”
Citera
2009-04-27, 15:24
Medlem
schabo-labos avatar
De flesta bibelställen kan man använda emot er, men du ser inte det eftersom du inte har öppna ögon, utan Sällskapets skyggslappar sitter på. Ni tror också på "människors tradition" dvs; styrande kretsen. Enligt styrande kretsen så anser de ju själva att Jehova och Jesus litar på dem, det är stora ord.

"Har då enskilda medlemmar anledning att ha förtroende för slaven? Ja av två mycket viktiga skäl; 1 Jehova litar på slavklassen 2 Jesus litar på slavklassen. Ja Jehova ger slaven vägledning vi kan därför helt o fullt lita på den insikt förståelse och vägledning grundad på bibeln som slaven ger oss"

Sid 20, paragraf 3.
http://www.lewissaddleshop.com/watchtowers/2009/02-Feb-09.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt

” 6 Han sade till dem: ”Jesaja profeterade träffande om er, hycklare, som det står skrivet: ’Detta folk ärar mig med sina läppar, men deras hjärta håller sig långt borta från mig. 7 Förgäves fortsätter de att dyrka mig, eftersom de som lärosatser lär ut människobud.’ 8 Ni överger Guds bud och håller fast vid människors tradition.”
Citera
2009-04-27, 16:08
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Finns det mer är en sann religion?

37 tusen olika kristan inriktningar i kristenheten.

Några igenkenningstecken på en sann religion

” 3 Detta betyder evigt liv: att de lär känna dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt ut, Jesus Kristus.”

Matteus 6:15-18
” 15 men om ni inte förlåter människor deras överträdelser, skall inte heller er Fader förlåta era överträdelser. 16 När ni håller på att fasta, sluta då upp med att ta på er en sorgsen min likt hycklarna; de vanställer ju sina ansikten, så att det skall synas för människor att de håller på att fasta. Jag säger er i sanning: De får nu sin lön fullt ut. 17 Men när du håller på att fasta, smörj då in ditt huvud med olja och tvätta ditt ansikte, 18 så att det inte skall synas för människor att du håller på att fasta, utan för din Fader som är i det fördolda; då skall din Fader, som ser på i det fördolda, återgälda dig.”

Kolosserna 3:10
” 10 och klä er i den nya personligheten, som genom exakt kunskap ständigt förnyas efter bilden av honom som har skapat den,”

Johannes 8:32
” 32 och ni skall förstå sanningen, och sanningen skall göra er fria.”

Johannes 17:17
” 17 Helga dem med hjälp av sanningen; ditt ord är sanning.”

Jakob 3:17
” 17 Men visheten från ovan är först och främst ren, därefter fridsam, resonlig, redo att lyda, full av barmhärtighet och goda frukter, inte partisk, fri från hyckleri.”

Johannes 13:34-35
” 34 Jag ger er nu ett nytt bud, att ni skall älska varandra – att alldeles som jag har älskat er skall också ni älska varandra. 35 Av detta skall alla veta att ni är mina lärjungar: om ni har kärlek inbördes.”

Matteus 28:18
” 18 Och Jesus gick närmare och talade till dem och sade: ”All myndighet i himlen och på jorden har blivit mig given.”

1 Thessalonikerna 2:13
” 13 Ja, därför tackar vi också Gud oupphörligt, för att ni, när ni mottog Guds ord, som ni hörde av oss, inte tog emot det som människors ord, utan som vad det verkligen är: Guds ord, som också är verksamt i er som tror.”

Jakob 1:3
” 3 eftersom ni vet att den prövade äktheten hos er tro frambringar uthållighet.”

Du tar upp många intressanta bibelcitat! Som jag personligen håller med om. Men det är viktigt att se till helheten i det som Jesus förkunnar.

Här berättar Jesus att vi kan ärva evigt liv då vi känner Gud och hans son. Hur känner vi Gud då? Jo genom att älska våra syskon i Kristus. Och att älska sin nästa som sig själv. Den kärlek som vi älskar varandra med är frukten från den heliga Anden. Jag antar att du som alla andra Jehovas vittnen anser att det citatet handlar om att åkalla namnet Jehova, men jag tror att det handlar om mer än så! Att vi skall lära känna Gud, och när vi har lärt känna Gud så vet vi att Gud är kärlek, och genom att vi vet att Gud är kärlek, så skall vi också älska varadra! Den som inte älskar sin broder, älskar heller inte Gud!

Markus 7:6-8[/b]

Den versen tror jag handlar om att fariserna inte hade hjärtat på rätta stället. De älskade inte sin nästa, men då det kom till traditioner och lagar som har med det jordiska att göra, då var de framme, och ville tillrättavisa andra människor. Men själva så hade dem ingen kärlek för varken Gud eller människor, vilket enligt Jesus var det viktigaste av buden. Jag har förstått att du vill påpeka om julen här. Om en människa av kärlek vill ge en gåva för att fira att Jesus föddes till världen "oavsett vilket tid på året det än var" så tror jag att det går bra. Däremot så kanske det har gått över styr när vissa kräver julklappar och presenter, och många köper julklappar endast pga. tradition. Håller man kärleken till sin nästa nära i hjärtat så tror jag att Gud accepterar detta! =)

Du tog upp en himla massa bibelcitat, kanske återkommer. Annars får någon annan fortsätta med de andra bibelverserna!=)

Guds frid!
Citera
2009-04-27, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
De flesta bibelställen kan man använda emot er,

Ja vill man inte se vad Gus vill säga oss så använd du den återstående tiden till att fjärma dig från sanningen, ditt val.
Citera
2009-04-27, 18:52
Medlem
Citat:
Du tar upp många intressanta bibelcitat! Som jag personligen håller med om. Men det är viktigt att se till helheten i det som Jesus förkunnar.

Vad menar du att det var Jesus predikade som är till stor tröst för oss i denna svåra tid?
Citera
2009-04-27, 19:08
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Vad menar du att det var Jesus predikade som är till stor tröst för oss i denna svåra tid?

Jag sade att man måste se till helheten, Alltså varför Jesus sade så till Fariserna, och vad de hade sagt som fick honom att säga så! självklar är väldigt mycket utav det som Jesus sade och gjorde en tröst till oss idag, men det var inte det som jag sade!
Senast redigerad av Rottweilern 2009-04-27 kl. 19:14.
Citera
2009-04-27, 19:12
Medlem
dglzs avatar
slår man igen dörren i nyllet på dom å spelar hösta volym på sterion kan man ju inte de
Citera
2009-04-27, 19:20
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dglz
slår man igen dörren i nyllet på dom å spelar hösta volym på sterion kan man ju inte de
Nej, inte jag heller
Citera
2009-04-27, 21:03
Medlem
Citat:
Jag sade att man måste se till helheten, Alltså varför Jesus sade så till Fariserna, och vad de hade sagt som fick honom att säga så! självklar är väldigt mycket utav det som Jesus sade och gjorde en tröst till oss idag, men det var inte det som jag sade!

Vad sade du?
Citera
2009-04-27, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dglz

Tänk så fegt och ohövligt!
Sparkar ni på äldre människor med som har rullator och skryter om det.
Citera
2009-04-28, 15:36
Medlem
Citat:
Ja vill man inte se vad Gus vill säga oss så använd du den återstående tiden till att fjärma dig från sanningen, ditt val.

Att du bara har mage att påstå att DU vet vad Gud vill säga.....jag är inte troende, men ändå vänder det sig i magen när jag läser dina inlägg.

Jag tycker synd om er andra som ÄR kristna, och måste stå ut med Flexbärts
pladder.
Citera
2009-04-28, 16:29
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Vad sade du?

Vad är det som du undrar över? Är det hela inlägget eller är det något särskild som du undrar över?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in