2009-04-14, 06:03
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Nej foto, det gör inte JV.

De tror på en Gud och en son till denna Gud. Naturligtvis är denne son en gudalik varelse men han kan aldrig bli Gud eftersom han är skapad av Gud. Gud är inte skapad, han har alltid funnits.

Och sonen blir inte heller en annan Gud (med eller utan litet g) eftersom det endast finns en sann Gud.
Att JV menar att det står "en gud" i versen beror på att det är en gudalik varelse, en varelse av ande -lik sin Fader, son till den ende Guden.

Varför kan du inte ta den här förklaringen som sanning i vad JV tror?
Varför måste du fortsätta tjafsa om vad du anser att JV tror?

Jag har nu förklarat för dig hur de tror och det borde räcka.

Jag talar inte om för dig hur du tror, det vet du nog bättre själv.
Det är lika åt andra hållet.

Men fortsätter du nu jollra om att JV tror på två gudar är det antagligen bara för att hånfullt käfta emot, och då är det bara synd om dig.

Jag käftar inte hånfullt emot.... Ni har ju översatt "var Gud" till "en gud" då kan det ju inte betyda annat än det. Gudalik varelse blir ju också en gud. Så hur du än försöker förklara så blir det två gudar.

Jesus är inte heller skapad, lika lite som Gud är det.

Vadå en varelse av ande förresten?? Vad betyder det nu då?
Citera
2009-04-14, 06:11
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Adam och Eva fick inga själar.
De var själar.

Adam och Eva var väl människor?
Citera
2009-04-14, 09:03
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foto

Jesus är inte heller skapad, lika lite som Gud är det.

Ännu inte hittat någon bibel?

Jag har ju bevisat för dig att Jesus är Guds förstfödde, hans första skaparverk, som BIBELN säger
Citera
2009-04-14, 09:06
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Om man skall tro på din lära Battlebitch så har Gud sagt emot sig redan vid skapelsen. För detta är ett faktum: Antingen så har Gud skapat himmel och jord helt ensamen och utan någons hjälp, eller så har han inte gjort det helt ensamen och utan någons hjälp och därmed fått hjälp med att skapa himmel och jord, Och enligt Gud själv i Jesaja så gör han allt, och han gör det ensamen och utan någons hjälp, men enligt Hebreerbrevet så har Sonen skapat allt. Alltså måste både Fadern och Sonen vara Gud. Antingen så är Jesus Gud själv, eller så säger Gud emot sig själv, och jag tror inte att han gör det!

Vi tar bibeln till hjälp. Det bästa som finns är att låta bibeln tolka sig själv med den heliga andens hjälp!

1 mos 1: 26*Och Gud sade vidare: ”Låt oss göra människor till vår avbild, så att de liknar oss, och må de råda över havets fiskar och himlens flygande skapelser och husdjuren och hela jorden och alla andra djur som rör sig och som det myllrar av på jorden.
Citera
2009-04-14, 09:11
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Vi tar bibeln till hjälp. Det bästa som finns är att låta bibeln tolka sig själv med den heliga andens hjälp!

1 mos 1: 26*Och Gud sade vidare: ”Låt oss göra människor till vår avbild, så att de liknar oss, och må de råda över havets fiskar och himlens flygande skapelser och husdjuren och hela jorden och alla andra djur som rör sig och som det myllrar av på jorden.

Jag älskar detta bibelcitatet för det bekräftar verkligen att Gud 'r flera eftersom han talar i pluralisk ton till sig själv. Och sedan står det: "Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem"

Men samtidigt så är det Gud ensamen som gör allt och utan någons hjälp!
Citera
2009-04-14, 09:12
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ännu inte hittat någon bibel?

Jag har ju bevisat för dig att Jesus är Guds förstfödde, hans första skaparverk, som BIBELN säger

Det är skillnad på att vara född och skapad!
Citera
2009-04-14, 12:00
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Det är skillnad på att vara född och skapad!

Kol1:13-15 Han har räddat oss ur mörkrets välde och fört oss in i sin älskade sons rike,och genom Sonen har vi friköpts och fått förlåtelse för våra synder. Han är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen,

2 kor.4:4 Ty denna världens gud har förblindat förståndet hos dem som inte tror, så att de inte ser ljuset från evangeliet om härligheten hos Kristus, Guds avbild.

Ordspråksboken 8:22 Jehova frambringade mig som begynnelsen av sin väg, det tidigaste av sina verk för länge sedan.

Upp.3:14 Och skriv till ängeln för församlingen i Laodikeia:
Så säger han som är Amen, det trovärdiga och sanna vittnet, början till Guds skapelse.

Jag orkar inte skriva så mycket mer ... Ser du inte vad som står så är dt synd tycker jag!

Frid!
Citera
2009-04-14, 14:56
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Okey, själv så tror jag att han ÄR vägen, sanningen och livet! Jesus är sanningen därför att Gud är Sanning. Jesus är vägen, till Gud, ingen kommer till Fadern förutom genom Jesus. Jesus är Livet, eftersom han är Gud och Gud är självexisterande!
Jag tycker den versen talar om att människan har svårt att hitta vägen till Skaparen och därmed följa Hans vilja, om vi inte följer de som Han skickat ut som vägvisare som klargör den vägen och vad den viljan är. Jesus (fvmh) sändes till Israels barn för att visa dem vägen, men de var visst inte så intresserade av att lyssna. Så Han blev tvungen att påminna människorna igen, den här sista gången, till hela mänskligheten, inte bara en viss nation, när det blev profeten Muhammads (fvmh) uppgift att göra detsamma.
Citera
2009-04-14, 14:59
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Nej jag menar inte att Bibeln ljuger, eftersom den är Guds ord. Men faktum kvarstår att man inte både kan se Gud Fadern, men samtidigt inte se honom. Det funkar inte logiskt sett. Alltså är väldigt rimligt att när profeterna såg Gud så var det Guds synliga sida - Jesus Kristus innan sitt människoblivande som profeterna såg!
Det är nog därför en del tycker att Bibeln haltar lite och säger emot sig själv. Kan man se Gud och överleva eller kan man inte? Det lutar ju starkt emot att man inte kan det, å andra sidan gick en av Guds personligheter runt på jorden och skådades av en del människor. Svårt att få ihop logiskt det där.

Vilka profeter har sett Gud? Är det 'ansikte mot ansikte' eller så som vi alla upplever Honom? Genom Hans skapande och upprätthållande?
Citera
2009-04-14, 15:01
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Okey och i min bibel står det: "Och Herren danade människan av stoft från jorden och inblåste livsande i hennes näsa, och så blev människan en levande varelse."

En fråga till dig då! Du anser att själen är kroppen, ellerhur? Då måste jag ställa denna fråga: Är Hades samma sak som graven enligt Jehovas vittnens tro?
Det här är ju intressant. Det visar ju att Gud skapar liv i människan med sin livsande, inte med DHA. Dvs Hans skaparkraft är något som utgår från Honom och är inte en enskild person i gudomen.
Citera
2009-04-14, 15:04
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:

Hur går det ihop med;
Exodus 20:4-5 - "Thou shalt not make unto thee any graven image, or any likeness of any thing that is in heaven above, or that is in the earth beneath, or that is in the water under the earth: Thou shalt not bow down thyself to them, nor serve them: for I the LORD thy God am a jealous God."
Citera
2009-04-14, 15:13
Medlem
Lasermannen2009s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Vilka profeter har sett Gud? Är det 'ansikte mot ansikte' eller så som vi alla upplever Honom? Genom Hans skapande och upprätthållande?

Moses.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in