Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
"I New Catholic Encyclopedia (1967) finns ett långt avsnitt om treenigheten, och där erkänner man: ”Treenighetsdogmen är när allt kommer omkring ett påfund från slutet av 300-talet..."
"Det är tydligt att det som Jesus och de första kristna trodde skiljer sig mycket från treenigheten, som lärs ut i kyrkorna i dag."
Mer förklaring och info:
http://www.watchtower.org/z/20050422/article_02.htm
Sen hänvisar jag till JV´s sida vilket jag inte ser som något problem. Det är ju bara fritt fram att hänvisa till vad som är fel på deras sida och lägga fram bevis för att dom har fel

Det vore intressant om de kunde ge någon källa på det som de säger, men jag skall själv ta och kolla upp detta när jag skrivit detta inlägg. Tron på att Jesus var Gud fanns redan under första och andra århundradet. Ignatios som föddes nångång under år 30 och dog martyrdöden omkring 107 skrev så här i ett av sina brev till Efesíerna:
"Det finns en läkare, köttslig och andlig, född och ofödd, Gud som antagit kött, i döden ett verkligt liv, som är både av Maria och av Gud som först led och sedan är utan lidande, Jesus Kristus, vår Herre.
"Okunskapen försvann, det gamla väldet gick under då Gud uppenbarade sig i mänsklig gestalt så att vi skulle få nytt och evigt liv"
"Vår Gud Jesus Kristus blev buren i Marias sköte enligt Guds frälsningsplan"
Irenaues som levde under andra århundradet skriver
"Alltså är Fadern herre, och Sonen är herre. Fadern är Gud och Sonen är Gud, ty den som är född av Gud är Gud. " Irenaues skriver otroligt mycket om Jesu gudomlighet, och han levde omkring 130 och dog omkring 202!
Men den viktigaste är Ignatius, som levde redan under det första århundradet! Så mitt svar måste bli att treenigheten inte alls började på 300 talet, den fanns redan under det första århundradet!
Grekisk satiriker och kristendomskritiker vid namn Lukianos skrev under det första - andra århundradet:
"Dessa vilseförda stackare utgår från en allmän övertygelse att de är odödliga för evigt, vilket förklarar det förakt för döden och det frivilliga självoffrande som är så vanligt bland dem: därtill har deras ursprungliga laggivare intalat dem att de alla är bröder, från den stund de blir omvända och förnekar Greklands gudar, och tillber den korsfäste vise mannen, och lever efter hans regler. Allt detta tar de till sig, med resultatet att de föraktar samtliga världens gudar och betraktar dem som enbart ägodelar."
Plinius den yngre, "född: 63, död omkring 113 hade en brevväxling med kejsar Trajanus. I ett av dessa brev skriver han:
”Jag har frågat dem om de är kristna, och om de erkänner det upprepar jag frågan en andra och tredje gång, tillsammans med en varning om vilket straff som väntar dem. Om de framhärdar befaller jag att de ska föras bort och avrättas. Ty oavsett erkännandets natur är jag övertygad om att deras envishet och orubbliga styvsinthet inte bör gå ostraffad … De förklarar även att deras sammanlagda skuld eller förseelse bara uppgick till att de regelbundet hade samlats före gryningen en viss dag för att inom gruppen sjunga verser växelvis till Kristi ära, som om det var till en gud, och också för att med ed förbinda sig, inte för något brottsligt, utan att avhålla sig från stöld, rån och äktenskapsbrott … Detta fick mig att besluta att det var än mer nödvändigt att med tortyr dra sanningen ur två slavkvinnor som de kallade diakonissor. Jag fann inget annat än en fördärvad slags kult som gått orimligt långt"
Så det finns även utombibliska skrifter som berättar vad de kristna trodde på. De tillbad den korsfäste Jesus.
De sjöng till Kristi ära som om det var till en Gud.
De följde hans regler, osv!