2009-04-10, 23:44
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Båda delar för maximal förståelse. Och då tråden handlar om JV kan jag nämna att jag inväntar jag en del materiel från dom att gå igenom. Som en god person offrar sin tid på att skaffa fram till mig

hehe okey! Jag skulle själv vilja rekomendera dig boken "Kan man vara kristen?" med CS Lewis. När du har tid och känner för det, försök då få tag i den. Jag rekomenderar den varmt!=) Boken är lättläst, och den förklarar mycket bra saker!=) "Ett brev från en skeptiker" med Gregory Boyd är också väldigt bra, och den rekomderar jag också!=) Boken handlar om en brevväxling mellan Greg och han pappa. Pappan är tvivlare och ställer frågor och Greg ger väldigt bra svar! Det handlar mycket om onskan, och lidanden i världen, sedan om man kan lita på evangelierna, osv! Så det handlar mycket om apologetik!
Senast redigerad av Rottweilern 2009-04-10 kl. 23:49.
Citera
2009-04-11, 00:12
Medlem
TheEagle123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Deras jobb är ju att hjärntvätta människor, så visst kan dom vara farliga.
Som alla andra religioner.
Citera
2009-04-11, 01:05
Medlem
ConDodgys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Okey! Då har jag en fråga till dig! Har du deltagit i nattvarden? Är det många Jehovas vittnen som deltar i Nattvarden?

Problemet då det kommer till ändringarna, är ju att översättarna till eran bibel har ändrat på alla dessa saker som JV inte står för. Jag tycker det är rätt anmärkningsvärd att de helt plötsligt översatte "I gemenskap med Kristus" när det i alla andra överstättningar står "I Kristus" Eller när det står i våran Bibel Ordet var Gud, så står det i eran bibel "Ordet var en gud" Varför denna ändring?:P

Den intressanta frågan är väl vilken översättning som är mest rätt. Bara för att 80 % av svenska folket laddar ner illegalt så betyder inte det att det är rätt. =)

Angående "Ordet var en gud" så kan du läsa detta:

"Enligt Bibel 2000 lyder Johannes 1:1: ”I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud.” Somliga påstår att det här betyder att ”Ordet”, Jesus, som föddes på jorden som ett litet barn, är den allsmäktige Guden. Stämmer det?

Om man skulle tolka den här versen som att Jesus var den allsmäktige Guden, skulle det motsäga det föregående uttalandet: ”Ordet fanns hos Gud.” Man kan inte vara ”hos” någon samtidigt som man är den personen. För att visa att Ordet inte var Gud den Allsmäktige görs det därför i många bibelöversättningar en åtskillnad mellan de två. Några bibelöversättningar lyder till exempel: ”Ordet var en Gud”, ”en gud var Ordet” och ”Ordet var gudomlig”.*

Översättningar av bibelställen som på grekiska har en liknande konstruktion som den i Johannes 1:1 använder uttrycket ”en gud”. När folkskaror fick höra ett tal av Herodes Agrippa I ropade de: ”Det är en gud som talar.” Och när Paulus överlevde ett bett från en giftig orm sade människor att ”han var en gud”. (Apostlagärningarna 12:22; 28:3–6; Bibel 2000) Det är i överensstämmelse med både grekisk grammatik och Bibelns lära att tala om Ordet som ”en gud” och inte som Gud. (Johannes 1:1)"

http://www.watchtower.org/z/20050422/article_03.htm

Jag är inte så värst insatt i ämnet så jag kan inte kommentera.
Citera
2009-04-11, 01:25
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConDodgy
Den intressanta frågan är väl vilken översättning som är mest rätt. Bara för att 80 % av svenska folket laddar ner illegalt så betyder inte det att det är rätt. =)

Angående "Ordet var en gud" så kan du läsa detta:

"Enligt Bibel 2000 lyder Johannes 1:1: ”I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud.” Somliga påstår att det här betyder att ”Ordet”, Jesus, som föddes på jorden som ett litet barn, är den allsmäktige Guden. Stämmer det?

Om man skulle tolka den här versen som att Jesus var den allsmäktige Guden, skulle det motsäga det föregående uttalandet: ”Ordet fanns hos Gud.” Man kan inte vara ”hos” någon samtidigt som man är den personen. För att visa att Ordet inte var Gud den Allsmäktige görs det därför i många bibelöversättningar en åtskillnad mellan de två. Några bibelöversättningar lyder till exempel: ”Ordet var en Gud”, ”en gud var Ordet” och ”Ordet var gudomlig”.*

Översättningar av bibelställen som på grekiska har en liknande konstruktion som den i Johannes 1:1 använder uttrycket ”en gud”. När folkskaror fick höra ett tal av Herodes Agrippa I ropade de: ”Det är en gud som talar.” Och när Paulus överlevde ett bett från en giftig orm sade människor att ”han var en gud”. (Apostlagärningarna 12:22; 28:3–6; Bibel 2000) Det är i överensstämmelse med både grekisk grammatik och Bibelns lära att tala om Ordet som ”en gud” och inte som Gud. (Johannes 1:1)"

http://www.watchtower.org/z/20050422/article_03.htm

Jag är inte så värst insatt i ämnet så jag kan inte kommentera.

Du missuppfattar treenigheten här vännen! Vi kristna tror inte att Fadern och Sonen är samma person, vi tror att de är två personer men samtidigt en enda Gud. På samma sätt som människan är kropp, själ och Ande så är Israels Gud Fadern, Sonen och Den heliga Anden.

Jag har hört hur johovas vittnen brukar förklara detta problem. Det står inte Ton theos, utan endast theos. Men problemet är att det står exakt samma sak i Johannes 1:6

1:6 egeneto anthrôpos apestalmenos para theou onoma autô iôannês

Ingen "ton theou" utan endast "theou" Och då borde det väl stå såhär också.

"Det kom en man som var sänd av en gud, hans namn var Johannes"

Eller?:P

Och som svar på din fråga om Ordet som blev människa. Ja, jag tror att Jesus är Gud, och att Gud blev människa. Jesaja 9:14 "Ty ett barn blir oss fött, en son till oss given, och på hans skuldror skall herradömet vila, och hans namn skall vara: underbar i råd, VÄLDIG GUD, Evig Fader, Fridsfurste"

Dessutom så finns det ingen översättning tillgänglig över Internet där det står "en gud var Ordet” eller ”Ordet var gudomlig”.*

KJ "and the Word was God"
ESV "the Word was God
DP " and the Word was God"
TNIV "and the Word was God"
NLT "and the Word was God"
NASB "the Word was God"
AB "and the Word was God [b]Himself.(A)"
NKJV "and the Word was God."
NCV "and the Word was God."
YLT "and the Word was God"
SB 1917 "och Ordet var Gud"

http://www.biblegateway.com/passage/?search=John%201%20;&version=15;

Du kan själv kolla där!
Senast redigerad av Rottweilern 2009-04-11 kl. 02:01.
Citera
2009-04-11, 02:00
Medlem
ConDodgys avatar
Gud och Jesus är 2 personer? Samtidigt är dom en och samma gud? I mina öron låter detta mindre troligt.

"Och vid nionde timmen ropade Jesus med hög röst och sade: "Eli, Eli, lema sabaktani [2]?"; det betyder: "Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?"" (Matt. 27:46)

Här pratar då Jesus med sig själv? =)

"I New Catholic Encyclopedia (1967) finns ett långt avsnitt om treenigheten, och där erkänner man: ”Treenighetsdogmen är när allt kommer omkring ett påfund från slutet av 300-talet..."

"Det är tydligt att det som Jesus och de första kristna trodde skiljer sig mycket från treenigheten, som lärs ut i kyrkorna i dag."

Mer förklaring och info:
http://www.watchtower.org/z/20050422/article_02.htm

Sen hänvisar jag till JV´s sida vilket jag inte ser som något problem. Det är ju bara fritt fram att hänvisa till vad som är fel på deras sida och lägga fram bevis för att dom har fel
Senast redigerad av ConDodgy 2009-04-11 kl. 02:15.
Citera
2009-04-11, 02:03
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
"Och vid nionde timmen ropade Jesus med hög röst och sade: "Eli, Eli, lema sabaktani [2]?"; det betyder: "Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?"" (Matt. 27:46)

Här pratar då Jesus med sig själv?

Nej han talar till Fadern! Eftersom Fadern och Sonen är två olika personer i Gudomen! Sonen levde på jorden, Fadern var i himlen. Dessutom så är detta en profetia ifrån Psalm 22!
Citera
2009-04-11, 02:28
Medlem
ConDodgys avatar
Psalm 22? Vad har det med saken att göra? =)

http://www.crossnet.se/kyrkor/brobyggarna/378.treenigheten.html

Om man kikar in den sidan och de förklaringar till skriftställena som då skulle vara bevis för treenigheten så blir iallafall jag snurrig. De flesta av de skriftställena är ju bevis mot.
Citera
2009-04-11, 02:38
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
"I New Catholic Encyclopedia (1967) finns ett långt avsnitt om treenigheten, och där erkänner man: ”Treenighetsdogmen är när allt kommer omkring ett påfund från slutet av 300-talet..."

"Det är tydligt att det som Jesus och de första kristna trodde skiljer sig mycket från treenigheten, som lärs ut i kyrkorna i dag."

Mer förklaring och info:
http://www.watchtower.org/z/20050422/article_02.htm

Sen hänvisar jag till JV´s sida vilket jag inte ser som något problem. Det är ju bara fritt fram att hänvisa till vad som är fel på deras sida och lägga fram bevis för att dom har fel

Det vore intressant om de kunde ge någon källa på det som de säger, men jag skall själv ta och kolla upp detta när jag skrivit detta inlägg. Tron på att Jesus var Gud fanns redan under första och andra århundradet. Ignatios som föddes nångång under år 30 och dog martyrdöden omkring 107 skrev så här i ett av sina brev till Efesíerna:

"Det finns en läkare, köttslig och andlig, född och ofödd, Gud som antagit kött, i döden ett verkligt liv, som är både av Maria och av Gud som först led och sedan är utan lidande, Jesus Kristus, vår Herre.

"Okunskapen försvann, det gamla väldet gick under då Gud uppenbarade sig i mänsklig gestalt så att vi skulle få nytt och evigt liv"

"Vår Gud Jesus Kristus blev buren i Marias sköte enligt Guds frälsningsplan"

Irenaues som levde under andra århundradet skriver

"Alltså är Fadern herre, och Sonen är herre. Fadern är Gud och Sonen är Gud, ty den som är född av Gud är Gud. " Irenaues skriver otroligt mycket om Jesu gudomlighet, och han levde omkring 130 och dog omkring 202!

Men den viktigaste är Ignatius, som levde redan under det första århundradet! Så mitt svar måste bli att treenigheten inte alls började på 300 talet, den fanns redan under det första århundradet!

Grekisk satiriker och kristendomskritiker vid namn Lukianos skrev under det första - andra århundradet:

"Dessa vilseförda stackare utgår från en allmän övertygelse att de är odödliga för evigt, vilket förklarar det förakt för döden och det frivilliga självoffrande som är så vanligt bland dem: därtill har deras ursprungliga laggivare intalat dem att de alla är bröder, från den stund de blir omvända och förnekar Greklands gudar, och tillber den korsfäste vise mannen, och lever efter hans regler. Allt detta tar de till sig, med resultatet att de föraktar samtliga världens gudar och betraktar dem som enbart ägodelar."

Plinius den yngre, "född: 63, död omkring 113 hade en brevväxling med kejsar Trajanus. I ett av dessa brev skriver han:
”Jag har frågat dem om de är kristna, och om de erkänner det upprepar jag frågan en andra och tredje gång, tillsammans med en varning om vilket straff som väntar dem. Om de framhärdar befaller jag att de ska föras bort och avrättas. Ty oavsett erkännandets natur är jag övertygad om att deras envishet och orubbliga styvsinthet inte bör gå ostraffad … De förklarar även att deras sammanlagda skuld eller förseelse bara uppgick till att de regelbundet hade samlats före gryningen en viss dag för att inom gruppen sjunga verser växelvis till Kristi ära, som om det var till en gud, och också för att med ed förbinda sig, inte för något brottsligt, utan att avhålla sig från stöld, rån och äktenskapsbrott … Detta fick mig att besluta att det var än mer nödvändigt att med tortyr dra sanningen ur två slavkvinnor som de kallade diakonissor. Jag fann inget annat än en fördärvad slags kult som gått orimligt långt"

Så det finns även utombibliska skrifter som berättar vad de kristna trodde på. De tillbad den korsfäste Jesus.
De sjöng till Kristi ära som om det var till en Gud.
De följde hans regler, osv!
Senast redigerad av Rottweilern 2009-04-11 kl. 03:25.
Citera
2009-04-11, 07:56
Medlem
fotos avatar
Citat:
[i]"Enligt Bibel 2000 lyder Johannes 1:1: ”I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud.” Somliga påstår att det här betyder att ”Ordet”, Jesus, som föddes på jorden som ett litet barn, är den allsmäktige Guden. Stämmer det?

Ja. "Fil 2:6 Fastän han var till i Gudsgestalt,
räknade han inte tillvaron som Gud såsom segerbyte*
7 utan utgav sig själv genom att anta en tjänares gestalt
då han blev människa.
Han som till det yttre var som en människa
8 ödmjukade sig och blev lydig ända till döden
- döden på korset."

Citat:
Man kan inte vara ”hos” någon samtidigt som man är den personen.

Prata om att med mänskliga tankar bestämma vad Gud kan och inte kan. Ena stunden säger man att människan Jesus inte kan vara Gud, nästa stund leker man Gud själv???

Varför??
Citera
2009-04-11, 09:37
Medlem
fotos avatar
Citat:
Man kan inte vara ”hos” någon samtidigt som man är den personen.

Citat:
För att visa att Ordet inte var Gud den Allsmäktige görs det därför i många bibelöversättningar en åtskillnad mellan de två.

Menar du alltså att bara för att du inte kan vara på flera ställen samtidigt så kan inte Gud det heller?

Och därför har ni ändrat i Bibeln??
Citera
2009-04-11, 13:22
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Menar du alltså att bara för att du inte kan vara på flera ställen samtidigt så kan inte Gud det heller?

Och därför har ni ändrat i Bibeln??

Ja, uppenbarligen så har dem gjort Gud mer förståerlig för människor. Snart har dem väl även bytt ut Guds evighet till en begynnelse också!
Senast redigerad av Rottweilern 2009-04-11 kl. 13:27.
Citera
2009-04-11, 13:57
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Ja, uppenbarligen så har dem gjort Gud mer förståerlig för människor. Snart har dem väl även bytt ut Guds evighet till en begynnelse också!

Det konstiga är att dom som vägrar tro att Gud kan bli människa själva gör Honom mänsklig.
Senast redigerad av foto 2009-04-11 kl. 14:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in