2009-04-13, 19:49
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Jag har fråga till dig. I eran Bibel står det såhär i Rom 10:9-13:

"9 Ty om du offentligt bekänner det ”ordet i din mun”, att Jesus är Herre, och i ditt hjärta utövar tro på att Gud uppväckte honom från de döda, skall du bli räddad. 10 Ty med hjärtat utövar man tro till rättfärdighet, men med munnen avger man offentlig bekännelse till räddning.

11 Skriften säger ju: ”Ingen som tror på honom skall bli besviken.” 12 Det är nämligen ingen skillnad mellan jude och grek, ty över alla är samme Herre, som är rik för alla som anropar honom. 13 Ty ”var och en som anropar Jehovas namn skall bli räddad”.

Säger inte versen att Jesus är Jehova Gud här? Med tanke på att man skall anropa Jehovas namn och då blir man räddad, och i vers 9 står det att man med sin mun skall bekänna Jesus som Herre?

" Det är nämligen ingen skillnad mellan jude och grek, ty över alla är samme Herre, som är rik för alla som anropar honom. "

Ty ”var och en som anropar Jehovas namn skall bli räddad”.

Säger inte eran skrift detta: "Det är nämligen ingen skillnad mellan Jude och grek, ty över alla är samma Herre, som är rik för alla som anropar honom som Jehova"? Eller?:P

Absolut inte, den bekräftar bara att de är två.
"du offentligt bekänner det ”ordet i din mun”, att Jesus är Herre, och i ditt hjärta utövar tro på att Gud uppväckte honom från de döda"

Jesus är herren och Jehova är Gud

Johannes 17:3 Detta betyder evigt liv: att de lär känna dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt ut, Jesus Kristus.

1+1=2 Varför envisas folk med att bortförklara och försöka hitta på motsatser när allt är så uppenbart?
Citera
2009-04-13, 19:50
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Kan du bekräfta med bibeln att Heliga anden utgår ifrån Jesus? Jag har aldrig läst det, bara att den utgår från Jehova

Vart i bibeln hittar du det?

Nu sa jag inte "utgår", utan "utför" men okey!

Joh 16:12 "Jag har mycket mer att säga er, men förmår inte ta emot det nu. Men när han kommer, sanningens ande, skall han vägleda er med hela sanningen: han skall inte tala av sig själv utan förkunna det han hör och låta er veta vad som kommer att ske.

Joh 15:26 "När Hjälparen kommer, som jag skall sända er från Fadern, sanningens ande, som utgår från Fadern, då skall han vittna om mig.

Citat:
Men då bekräftar ju det jag har sagt hela tiden, att Jesus är underställd Gud. Det är inte samma väsen.

Läser du egentligen vad som står här ovanför?

Det står att Jesus var förstfödd av all skapelse. Han SKAPADES INNAN ALL ANNAN SKAPELSE, det jag har sagt hela tiden!

Jesus är underställd på sätt och vis, eftersom viljan kommer före ordet eller befallningen, det gör inte Jesus mindre Gud än Fadern, eftersom de är tre eniga!
Citera
2009-04-13, 19:53
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Absolut inte, den bekräftar bara att de är två.
"du offentligt bekänner det ”ordet i din mun”, att Jesus är Herre, och i ditt hjärta utövar tro på att Gud uppväckte honom från de döda"

Jesus är herren och Jehova är Gud

Johannes 17:3 Detta betyder evigt liv: att de lär känna dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt ut, Jesus Kristus.

1+1=2 Varför envisas folk med att bortförklara och försöka hitta på motsatser när allt är så uppenbart?

Men det står ingenting om att man skall utropa Fadern, utan endast utropa Jesus! Man skall utropa Jesus som Herre, och i sitt hjärta tro att Fadern har uppväckt sonen. Det står ingenting om att man skall utropa Fadern, Men däremot så står det i Joel att "den som utropar Jehovas namn skall bli räddad" Vad blir då Jesus?
Citera
2009-04-13, 19:54
Medlem
Citat:
Sonen sitter på Faderns högra sida därför att han har utgått ifrån Fadern och kommer ifrån honom. Guds skaparOrd har ju fått en ny kropp, som Fadern uppväckte till evigt liv, därför sitter Ordet brevid Fadern!

Jag har en fråga till dig: Skapade Jehova himmel och jord?

.....försöker verkligen fatta detta.....

...utgått ifrån Fadern...Guds ord?

Hans vilja/ord personifierad i Jesus?

Så eftersom ordet fanns i Gud och sen kom ut...och blev Jesus...så är Jesus en del av Gud??
Men nu även en egen person?

.....??.....
Citera
2009-04-13, 19:56
Medlem
Citat:
Och jag tror snarare att Jesus är Guds Ord! Jag håller med dig om att Fadern var i himlen och Sonen var på Jorden, men att de tillsammans är Jehova = Jag är!

Jag har en fråga till dig! Varför ville judarna stena Jesus när han sade: "Jag är och jag var innan Abraham blev till"?

"Jag är (=Jehova) och jag (=Jesus) var (=fanns till) innan Abraham.

= både Jehova och Jesus fanns till innan Abraham fanns till.

Och vad bevisar detta menar du....?
Citera
2009-04-13, 19:57
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Nu sa jag inte "utgår", utan "utför" men okey!

Joh 16:12 "Jag har mycket mer att säga er, men förmår inte ta emot det nu. Men när han kommer, sanningens ande, skall han vägleda er med hela sanningen: han skall inte tala av sig själv utan förkunna det han hör och låta er veta vad som kommer att ske.

Joh 15:26 "När Hjälparen kommer, som jag skall sända er från Fadern, sanningens ande, som utgår från Fadern, då skall han vittna om mig.

Som jag sagt hela tiden, den heliga anden utgår ifrån Gud Jehova ... inte från Jesus.

Citat:
Jesus är underställd på sätt och vis, eftersom viljan kommer före ordet eller befallningen, det gör inte Jesus mindre Gud än Fadern, eftersom de är tre eniga!

Nej, dom har inte samma kunskap och de har inte samma makt. Gud är allsmäktig, det är inte Jesus efter som Jehova har skapat Jesus.

Det står ju svart på vitt!!!

Citat:
Mark. 13:32 : "Dagen och timmen känner ingen, inte ens änglarna i himlen, inte ens Sonen, ingen utom Fadern."

Matt. 20:20-23 : "Sebedaios-sönernas mor [kom] fram till honom [Jesus] ... och hon sade: 'Lova mig att mina båda söner får sitta bredvid dig i ditt rike, den ene till höger och den andre till vänster.' Jesus svarade: ... 'Min bägare skall ni få dricka, men platserna till höger och till vänster om mig kan jag bara ge dem som har bestämts därtill av min fader.'"

Joh. 14:28: "[Jesus sade:] Om ni älskade mig, skulle ni vara glada över att jag går till Fadern, ty Fadern är större än jag."
Citera
2009-04-13, 19:58
Medlem
Jag tycker dock att det konstigaste är att den heliga anden inte nämns ihop med Jehova och Jesus speciellt ofta.
Det är oftast de två som det handlar om.

Varför om nu alla tre är lika "värda"?
Citera
2009-04-13, 20:01
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
.....försöker verkligen fatta detta.....

...utgått ifrån Fadern...Guds ord?

Hans vilja/ord personifierad i Jesus?

Så eftersom ordet fanns i Gud och sen kom ut...och blev Jesus...så är Jesus en del av Gud??
Men nu även en egen person?

.....??.....

Nej det tror jag inte, Jag tror att Ordet bytte gestalt men inte personlighet!
Citera
2009-04-13, 20:02
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Som jag sagt hela tiden, den heliga anden utgår ifrån Gud Jehova ... inte från Jesus.

Nej, dom har inte samma kunskap och de har inte samma makt. Gud är allsmäktig, det är inte Jesus efter som Jehova har skapat Jesus.

Om Jesus sänder oss Den heliga Anden så måste den heliga Anden även utgå ifrån honom!
Citera
2009-04-13, 20:05
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
"Jag är (=Jehova) och jag (=Jesus) var (=fanns till) innan Abraham.

= både Jehova och Jesus fanns till innan Abraham fanns till.

Och vad bevisar detta menar du....?

Att Jesus är "Jag är" och att han var "Jag är" innan Abraham blev till!
Citera
2009-04-13, 20:06
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Om Jesus sänder oss Den heliga Anden så måste den heliga Anden även utgå ifrån honom!

Tror jag lämnar diskussionen där hän, har visat vad bibeln säger.
Sen får man läsa och tro vad man vill!
Jag vet iaf vad jag tror!
Citera
2009-04-13, 20:06
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:

Jag upprepar frågan till dig nu!

"Men det står ingenting om att man skall utropa Fadern, utan endast utropa Jesus! Man skall utropa Jesus som Herre, och i sitt hjärta tro att Fadern har uppväckt sonen. Det står ingenting om att man skall utropa Fadern, Men däremot så står det i Joel att "den som utropar Jehovas namn skall bli räddad" Vad blir då Jesus?
__________________"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in