2009-03-12, 15:09
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Är det denna du tänker på?

https://www.flashback.org/showpost.php?p=15472822&postcount=167

Det sista med att det kom så mycket regn att man skulle få dyka i vatten är också anmärkningsvärt, konstigt att arken höll för det.. en träbåt alltså med massa djur.. bra summering mister.

https://www.flashback.org/showpost.php?p=15473181&postcount=174

Man får tacka.
Citera
2009-03-12, 15:19
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Märkligt svar.
Kan väl säga att jag har misstänkt att han antingen är utesluten, eller, kanske troligare, att han har hamnat utanför församlingen pga att han inte orkar leva upp till kraven.

Men OBS, deta är bara min misstanke.

Och hur som helst så har han hjärtat, och hjärnan, hos JV,

Tror du har rätt.

Well well, tragiskt är vad det är.
Citera
2009-03-12, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
[

Det här kan väl likaväl passa in på JV som vilken annan kristen frikyrka som
helst. Jahovas Vittnen är ju en"utbrytar grupp" från själva kristendomen.
JV kan likaväl vara en "falsk kristen", speciellt med tanke på den okulta
bakgrund som finns enligt skrifter från förr, beskrivelsen "vilken hade sitt
upphov hos Guds ärkefiende, Djävulen, skulle börja spridas ”medan
människorna sov”. " Förbluffande...

Den här meningen var jag bara tvungen att reagera på och kommentera,
i och med att den trogne och omdömmes gille slaven ur ett "värdsligt"
perspektiv är friska på att göra affärer med JV's pengar kände jag att det var
en slående beskrivning.

Jehovas Vittnen är främst en affärsverksamhet om man ser det ur ett
affärsmässigt "värdsligt" perspektiv.

Tror du att du får svar med sådant tal?

Då säger du ångrar dig, men det visar du inte.
Citera
2009-03-12, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Miraklen du nämner utfördes av Gud själv. Det är enda sättet som mirakel kan utföras. Efter att Guds inkarnation på jorden, Jesus, utfört sitt värv (friköpt de människor som erkänner honom som Gud fader själv från all tänkbar skuld och upptagit dem i hans eviga härlighet) och färdats tillbaka till himmelriket finns det ingen större anledning att förvänta sig mirakel innan han väljer att återkomma hit.

OnT:

Jehovas är väldigt bokstavstroende. Detta är den största potentiella faran med fundamentalism och sekterism. När bokstavstroende utför handlingar ställs de i relation till en tolkning av en ide, inte ursprungsiden i sig själv (som hos icke bokstavstroende). Det är detta som är tänkbart farligt om fel person styr sekten.

Du tror inte att det kan vara så att vi inte är så vidskepliga nuförtiden? Man kan säga att det finns fler skeptiker till sånt nonsens....
Citera
2009-03-12, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Du tror inte att det kan vara så att vi inte är så vidskepliga nuförtiden? Man kan säga att det finns fler skeptiker till sånt nonsens....

I så fall borde du ju förkasta Newton, Leibniz, Bach ... många fler genier ... Einstein. Man kan säga att den som är tvärsäker sällan är den som kommer att komma med något revolutionerande. Det är även så att det finns fler (ja långt många fler) ointelligenta människor än det finns intelligenta...

Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Hahahaaaa....
Om du hade läst lite bättre så är det jag och Leviticus som är döpta Jehovas Vittnen.

Du däremot har inte bekänt färg. Är du verkligen ett Jehovas Vittne?

En sak jag alltid undrat vad gäller Jehovas vittnen är om det är så att ni anser att alla som erkänner Jesus som varandes Gud själv och enda vägen till frälsning också kommer att upptas i himmelriket eller om det bara är några få stycken utvalda?
Senast redigerad av Einar-Fredrik 2009-03-12 kl. 17:30.
Citera
2009-03-12, 17:32
Medlem
Citat:
I så fall borde du ju förkasta Newton, Leibniz, Bach ... många fler genier ... Einstein. Man kan säga att den som är tvärsäker sällan är den som kommer att komma med något revolutionerande. Det är även så att det finns fler (ja långt många fler) ointelligenta människor än det finns intelligenta...

En sak jag alltid undrat vad gäller Jehovas är om det är så att ni anser att alla som erkänner Jesus som varandes Gud själv och enda vägen till frälsning också kommer att upptas i himmelriket eller om det bara är några få stycken utvalda?

Varför skulle jag förkasta Newton eller Bach? De var barn av sin tid! Einstein var inte troende så varför ska du dra upp honom ur graven???
Citera
2009-03-12, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Varför skulle jag förkasta Newton eller Bach? De var barn av sin tid! Einstein var inte troende så varför ska du dra upp honom ur graven???

Du saknar kunskaper. Newton och Bach var mycket djupt religiösa. Einstein var visst troende jude men det är många ateister som hemskt gärna vill få det till något annat. Men jag gissar på att du är så tvärsäker som någon kan bli efter det att du blivit indoktrinerad i hur du skall tänka (i avsaknad av tankeförmåga?).
Citera
2009-03-12, 17:42
Medlem
BlueStars avatar
Citat:
Du saknar kunskaper. Newton och Bach var mycket djupt religiösa. Einstein var visst troende jude men det är många ateister som hemskt gärna vill få det till något annat. Men jag gissar på att du är så tvärsäker som någon kan bli efter det att du blivit indoktrinerad i hur du skall tänka (i avsaknad av tankeförmåga?).

Är du säker? Enligt en artikel i den Israeliska dagstidningen Yedioth Ahronoth så skrev Einstein i ett brev att tron på Gud var "barnslig vidskepelse":

Citat:
"...The word God is for me nothing more than the expression and product of human weaknesses, the Bible a collection of honourable, but still primitive legends which are nevertheless pretty childish...

http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3542818,00.html
Citera
2009-03-12, 17:46
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:

Skitsnack. Einstein var ICKE troende jude, det tog han avstånd från i flera personliga brev till vänner och bekanta.
Einstein sade sig mer gilla Spinozas gud, där gud är summan av all materia i universum.

Undrar vem det är som är indoktrinerad att tro på propaganda? I det här fallet från religiöst håll? Vem som saknar tankeförmåga?

It was, of course, a lie what you read about my religious convictions, a lie which is being systematically repeated. I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it. (Albert Einstein, 1954, The Human Side, edited by Helen Dukas and Banesh Hoffman, Princeton University Press)

I cannot conceive of a God who rewards and punishes his creatures, or has a will of the kind that we experience in ourselves. Neither can I nor would I want to conceive of an individual that survives his physical death; let feeble souls, from fear or absurd egoism, cherish such thoughts. I am satisfied with the mystery of the eternity of life and with the awareness and a glimpse of the marvelous structure of the existing world, together with the devoted striving to comprehend a portion, be it ever so tiny, of the Reason that manifests itself in nature. (Albert Einstein, The World as I See It)

Som jag minns det är ett liv efter detta en integral del av judendomen såväl som de flesta andra religioner, right?

I believe in Spinoza's God who reveals himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with the fates and actions of human beings.
(Albert Einstein, responding to Rabbi Herbert Goldstein who had sent Einstein a cablegram bluntly demanding "Do you believe in God?" Quoted from Victor J. Stenger, Has Science Found God? 2001, chapter 3.)
Senast redigerad av Snorlyktan 2009-03-12 kl. 17:49.
Citera
2009-03-12, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Skitsnack. Einstein var ICKE troende jude, det tog han avstånd från i flera personliga brev till vänner och bekanta.
Einstein sade sig mer gilla Spinozas gud, där gud är summan av all materia i universum.

Undrar vem det är som är indoktrinerad att tro på propaganda? I det här fallet från religiöst håll?

Einstein hade en klar uppfattning om att det finns en Gud (en enda) som styr i universum, det har han vittnat om. Varför snöar du in på Einstein? Kom igen nu, låt oss höra hur Bach eller Newton inte på något vis skulle ha varit religiösa. Det är nog du som saknar tankeförmåga då du inte ens samlat på dig hela bilden eller återger hans övriga citat, för att inte nämna samtalen med Niels Bohr... ("Jag tror inte att Gud kastar tärning!")
Citera
2009-03-12, 17:53
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Einstein hade en klar uppfattning om att det finns en Gud (en enda) som styr i universum, det har han vittnat om. Varför snöar du in på Einstein? Kom igen nu, låt oss höra hur Bach eller Newton inte på något vis skulle ha varit religiösa.

Därför att du hade fel om Einstein, det var därför jag snöade in på honom.
Som jag sa, Einsteins gud var Spinozas gud. Ska jag lägga upp en wiki-artikel om Spinoza? Jag gör det: http://sv.wikipedia.org/wiki/Baruch_Spinoza#Metafysik

Både Bach och Newton var religiösa.
Citera
2009-03-12, 17:56
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Det är nog du som saknar tankeförmåga då du inte ens samlat på dig hela bilden eller återger hans övriga citat, för att inte nämna samtalen med Niels Bohr... ("Jag tror inte att Gud kastar tärning!")

Yep. Han menar Spinozas gud här också. Einstein menade alltså att naturlagarna i det materialistiska universum som är gud inte är slumpbaserade, något Bohr (som för övrigt VAR religiös) påstod. Bohr fick dessutom rätt, och Einstein sa senare att uttalandet och hans hårda arbete med att bevisa det var hans livs största blunder.

Jag förstår för övrigt inte hur Einsteins klara uttalande (första citatet) om att han inte tror på en personlig gud skulle motsägas av ett annat han uttalade i en upphettad debatt? Använd den där tankeverksamheten du säger andra saknar, för fan.

Einstein trodde inte på en personlig gud. Bara där bryter han klart och tydligt mot judendomen.
Senast redigerad av Snorlyktan 2009-03-12 kl. 17:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in