2009-04-08, 21:43
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Men jag skrev ju att det säkert var ett JV som hade skrivit det när du kom med vikipedia.
Och att denna källa därför inte är mycket att komma med.

Läskigt att så många så gärna hänvisar till detta "verk".

Jag vågar inte uttala mig då jag inte har fakta om vem som från början lagt upp 607 f.vt.

Men jag håller med, nu när man vet hur det funkar så är det löjligt att hänvisa dit fortsättningsvis
Citera
2009-04-08, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Jag är rätt insatt, min låtsas pappa är med i blodkomitén så jag vet vilka möten de hade med läkarna på KS, LUND, Danderyd osv... Om folk bara visste hur tacksamma läkarna är för allt jobb Jehovas vittnen har lagt ner på blodfri kirurgi och öppnat en ny "värld" bör bättre hälsa i sambande med operationer utan blod

Hörde denna nyligen, en broder var på -90 talet med i en bilolycka.

Han krossade benet(blev amputerat vid höften) krossade foten, och bröt nacken(rejält, så att han fick ha sån här äcklig skruvställning i nacken).

Han låg i koma i EN MÅNAD med ett blodvärde på 26 under den perioden!!

Idag är han pionjär i sin rullis....

Nja, jag skulle väl inte kalla dig insatt för att din låtsas-pappa är i den kommitén!
Eller rättare sagt, du kanske är insatt i JVs syn på det hela, men knappast i läkarnas. Eller för den delan andra inom sjukvården.

Har hört en del av dessa beklaga JVs halsstarriga inställning i frågan.

Kan berätta en annan erfarenhet:
När jag fick barn, var det en annan kvinna som var nära att dö på förlossningsbordet.
Livmodern sprack, och man kunde inte stoppa blödningen.
Hon höll på att förblöda!

De försökte med alla medel, och kallade in fler läkare.

När de trodde att hon var förlorad, kom det en läkare och, som hon själv berättade för mig sedan, "bara pumpade in blod i henne" så snabbt att det fylldes på i samma takt som hon blödde.
Det gjorde att andra läkare under tiden lyckades operera henne.
Citera
2009-04-08, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Inte?
Jag har visserligen inte tagit mig igenom hela boken än...men hittills är det jag läst inte ngt som e fullständigt främmande.

Minns inte i detalj, det är en del år sedan jag läste boken.
Men jag tyckte att den var överdriven, trots många JV i min omgivning under min barndom och ungdom har jag aldrig hör någon säga sådant till sina barn som Mariannes mamma påstås ha sagt.

Redan titeln "Då gråter änglarna" känns inte riktigt som JV.
Det var fler saker jag reagerade på, men jag minns inte riktigt just nu.
Kanske borde friska upp minnet lite, men det får bli efter påsk.
Citera
2009-04-08, 22:21
Medlem
Anemons avatar
Citat:
*1 Ja, GUD, Fader, Jehova(JHWH) som är Allsmäktig.

*2
Ja, vi tror inte att det var ett kors däremot, men en påle.

*3 Ja.

Ok , men läser ni just denna trosbekännelse? Alltså inte om ni tror på innehållet, utan att församlingen läser den ordagrant eller er präst eller vad det kallas läser den för er?
Citera
2009-04-08, 22:25
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anemon
Ok , men läser ni just denna trosbekännelse? Alltså inte om ni tror på innehållet, utan att församlingen läser den ordagrant eller er präst eller vad det kallas läser den för er?

Nej vi använder varken förskrivna böner eller radband. Bönen måste komma från hjärtat, från mig själv så att säga. Jag tror inte att Gud vill höra mig läsa upp ett brev som någon annan har skrivit.

Däremot läser vi högt ur bibeln på våra möten
Citera
2009-04-08, 22:28
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Nja, jag skulle väl inte kalla dig insatt för att din låtsas-pappa är i den kommitén!
Eller rättare sagt, du kanske är insatt i JVs syn på det hela, men knappast i läkarnas. Eller för den delan andra inom sjukvården.

Har hört en del av dessa beklaga JVs halsstarriga inställning i frågan.

Kan berätta en annan erfarenhet:
När jag fick barn, var det en annan kvinna som var nära att dö på förlossningsbordet.
Livmodern sprack, och man kunde inte stoppa blödningen.
Hon höll på att förblöda!

De försökte med alla medel, och kallade in fler läkare.

När de trodde att hon var förlorad, kom det en läkare och, som hon själv berättade för mig sedan, "bara pumpade in blod i henne" så snabbt att det fylldes på i samma takt som hon blödde.
Det gjorde att andra läkare under tiden lyckades operera henne.

Jag kan fortsätta jag med... Men tanken är väl inte att vi skall sitta här o slåss med "erfarenheter"

Jag är övertygad om att jag har full koll på blodfri kirurgi och hur läkare i Sverige ställer sig till det, så jag har inget behov att att övertyga dig som inte inser värdet av blodfria operationer samt livsfaran i blodet.
Citera
2009-04-08, 22:50
Medlem
Anemons avatar
Tack battlebitch . Jag kikade runt lite på nätet och hittade följande:

Vad är det egentligen som skiljer Jehovas vittnen från kristendomen? (I.B.)

Det är flera olika saker som skiljer Jehovas vittnen från andra samfund inom kristenheten. Vad man i första hand kan peka på är att JV anser:

* att man ska använda sig av Guds namn (hebreiska JHVH, som man utläser Jehova);
* att 144 000 rättroende människor (Jehovas vittnen) ska regera över jorden från himmelen tillsammans med Kristus;
* att Kristus sedan år 1914 härskar aktivt som kung över hela jorden;
* att den "yttersta tiden" har pågått sedan 1914 och att några som levde då kommer att få se Jesu återkomst;
* att Jesus inte avrättades på ett kors utan på en enkel påle;
* att man ska avhålla sig från blod både i föda och genom transfusioner;
* att man inte ska fira födelsedagar, påsk, jul etc;
* att man inte ska göra militär tjänst;
* att helbrägdagörelse, tungotal och andens övriga gåvor upphörde redan under den första församlingens tid;
* att Jesus är Guds son men inte Gud;
* att Jesus var ängeln Mikael innan han föddes på jorden;
* att korset/krucifixet är en "avgudasymbol";
* att Jesu återkomst ägde rum 1914 och att han nu är osynligt närvarande på jorden;
* att kvinnor som ber i församlingen måste ha någon huvudbonad på sig;
* att treenigheten (att Gud består av Fader, Son och Ande) är en hednisk villfarelse.

I den omfattande World Christian Database, som sammanställs av Center for the Study of Global Christianity vid Gordon-Conwell Theological Seminary, finns för övrigt Jehovas vittnen medtagna som ett av världens 9000 (niotusen) olika kristna samfund.

Däremot ingår de inte i den ekumeniska rörelsen.
Citera
2009-04-08, 22:51
Medlem
Det finns väl antagligen olika åsikter ang blodfri kirurgi....

Alla läkare vill inte operera utan blod.
Citera
2009-04-08, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anemon
Tack battlebitch . Jag kikade runt lite på nätet och hittade följande:

Vad är det egentligen som skiljer Jehovas vittnen från kristendomen? (I.B.)

Det är flera olika saker som skiljer Jehovas vittnen från andra samfund inom kristenheten. Vad man i första hand kan peka på är att JV anser:

* att man ska använda sig av Guds namn (hebreiska JHVH, som man utläser Jehova);
* att 144 000 rättroende människor (Jehovas vittnen) ska regera över jorden från himmelen tillsammans med Kristus;
* att den "yttersta tiden" har pågått sedan 1914 och att några som levde då kommer att få se Jesu återkomst;
* att Jesus inte avrättades på ett kors utan på en enkel påle;
* att man ska avhålla sig från blod både i föda och genom transfusioner;
* att man inte ska fira födelsedagar, påsk, jul etc;
* att man inte ska göra militär tjänst;
* att helbrägdagörelse, tungotal och andens övriga gåvor upphörde redan under den första församlingens tid;
* att Jesus är Guds son men inte Gud;
* att Jesus var ängeln Mikael innan han föddes på jorden;
* att korset/krucifixet är en "avgudasymbol";
* att Jesu återkomst ägde rum 1914 och att han nu är osynligt närvarande på jorden;
* att kvinnor som ber i församlingen måste ha någon huvudbonad på sig;
* att treenigheten (att Gud består av Fader, Son och Ande) är en hednisk villfarelse.

I den omfattande World Christian Database, som sammanställs av Center for the Study of Global Christianity vid Gordon-Conwell Theological Seminary, finns för övrigt Jehovas vittnen medtagna som ett av världens 9000 (niotusen) olika kristna samfund.

Däremot ingår de inte i den ekumeniska rörelsen.

Dessa tre stämmer inte enligt vad JV tror.

**Jesus är inte osynligt närvarande på jorden
**Jesus härskar inte aktivt över jorden än. Satan är fortfarande den här världens härskare.
**Detta är en gammal trosuppfattning som inte gäller nuförtiden.
Citera
2009-04-08, 23:24
Medlem
Anemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus

Dessa tre stämmer inte enligt vad JV tror.

**Jesus är inte osynligt närvarande på jorden
**Jesus härskar inte aktivt över jorden än. Satan är fortfarande den här världens härskare.
**Detta är en gammal trosuppfattning som inte gäller nuförtiden.
Aha tack för klargörandet. Markant skillnad mot övriga kristna är ju också att man inte säger trosbekännelsen.
Citera
2009-04-08, 23:34
Medlem
Citat:
Jag kan fortsätta jag med... Men tanken är väl inte att vi skall sitta här o slåss med "erfarenheter"

Jag är övertygad om att jag har full koll på blodfri kirurgi och hur läkare i Sverige ställer sig till det, så jag har inget behov att att övertyga dig som inte inser värdet av blodfria operationer samt livsfaran i blodet.

Nej, full koll på blodfri kirurgi är jag övertygad om att du inte har!
Inte heller på hur läkare i Sverige ställer sig till det.
Dina "erfarenheter" är "friserade" genom en person i kommitén!

Och dessutom, jag inser absolut värdet av blodfria operationer.
Om möjligt väljer jag det själv.
Och de enda operationer jag har genomgått har varit blodfria.

Men jag inser också, till skillnad mot dig, att blod ibland behövs för att rädda liv.
Citera
2009-04-08, 23:34
Medlem
Lapetosss avatar
Är Jehovas vittnen farliga?

Så in i helvete - bara att skjuta av omedelbart

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem