2009-03-11, 01:38
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FRA-mannen
Om man är lätt påverkad så ja så är dom farliga och vill du bara bli av med dom så kunde du ha bjudit in damer till en 3:a vilket som du vinner på det hela
Nu förstår jag inte. Du skriver något knepigt.

Kanske skulle ha bjudit in dem, ändå. Trekant.

Det är väl det Du menar med "3:a"?
Citera
2009-03-11, 02:10
Medlem
Har inte läst hela tråden, men jag kan inte se varför Jehovas Vittnen skulle vara "farliga". Hjärntvättade kanske (som de flesta sekter), men knappast samhällsfarliga.
Citera
2009-03-11, 07:14
Medlem
FRA-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s

haha, precis! antagligen så sticker dom eller så får du lite kul, vilket som du faller i alla fall inte offer för deras propaganda
Citera
2009-03-11, 07:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s

Jag för min del undrar vad han menar med "lätt påverkad"? Lätt påverkad av vad? Ska man vara salongsberusad?
Citera
2009-03-11, 08:32
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Jätte intressant mening....

Jesus som du känner till var enormt avskydd av fariseérna för att han
inte följde skrifterna i Gamla testamentet.

Tror du att Fariseérna tänkte, så länge vi håller alla bud så har vi ryggarna fria?

Fariseerna och Jesus låg i ständig fejd mot varandra. Fariseerna var ett
judiskt religiöst parti som höll noga på reglerna och buden inom den judiska
lagen.
När Jesus och hans lärjungar ifrågasatte en del av dessa lagar blev de
fiender till fariseerna. (AVFÄLLINGAR I FARISEÈRNAS ÖGON KANSKE?)

Det fanns omkring 4 000 - 5 000 fariseer i Jerusalem när Jesus levde. Några
av dessa var präster och skriftlärda men många var vanligt folk, fromma och
rättroende, som ville följa Gud
. En av de mer kända fariseerna var Paulus som
innan sin omvändelse hatiskt jagade de kristna.

Super intressant... Tycker jag. Hade fariseérna ryggarna fria när de följde
gamla testamentet till varje pris?

Det fick tiden utvisa....

Om du rycker min mening ur sitt sammanhang så klart att det bli fel.

Jag skrev;

Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Helt rätt!
Tror du inte att Gud har en utvald organisation på jorden?
Värt för Gud att vi efterliknar Jesus:
-Predikar
-Sätter Guds kungarike främst
-Är redo att dö för vår tro
-Älskar alla människor

Kan vi bevisa vår tro med belägg ifrån Bibeln så är jag övertygad om att vi har ryggen fri!

Så jag anser att alla aspekter spelar in!
Citera
2009-03-11, 08:36
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Om du rycker min mening ur sitt sammanhang så klart att det bli fel.

Jag skrev;

Helt rätt!
Tror du inte att Gud har en utvald organisation på jorden?
Värt för Gud att vi efterliknar Jesus:
-Predikar
-Sätter Guds kungarike främst
-Är redo att dö för vår tro
-Älskar alla människor

Kan vi bevisa vår tro med belägg ifrån Bibeln så är jag övertygad om att vi har ryggen fri!

Så jag anser att alla aspekter spelar in!

Fortfarande inget unikt för JV....

Om du hade rätt skulle Många religioner ha ryggen fria... Definitivt Fariseerna.
Senast redigerad av Tuzz 2009-03-11 kl. 08:44.
Citera
2009-03-11, 08:45
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Vet att detta inte var riktat till mig, men det häpnar mig att det viktigaste
för JV är att predika (dörr knackning).

Den ultimata kristna handlingen är att ge sitt liv åt syndare.

- Finns olika sätt att predika, genom sitt handling sätt, genom att vara ett
föredömme som kristen medmänniska och stå för sin kristna tro. Inte unikt för JV.
Tänkvärt i alla fall för mig:
http://web.telia.com/~u38010778/predika.htm

- Många kristna sätter inte Guds Kungarike främst utan Kristi Kärlek och
kärleken. Det känns som om det eviga livet i paradiset är viktigare att
fokusera på än att vara en god medmänniska här på jorden.

- Många kristna är redo att dö för Gud.
Inte unikt för JV. Intressant dock att du skriver tro, eftersom min upplevelse
som Jv var att man hade större kärlek till organsiationen och trosuppfattningar
än till Gud.

- Att vara kristen på riktigt innebär att du har kärlek innbördes då är det lätt
att älska alla människor och även sig själv. Definitivt inte unikt för JV.

Nu gör du samma fel igen, du plockar ut saker...
För mig är det viktigt att helheten finns dvs alla delar, inklusive kärlek och missionerande.

Matteus 28:19 Gå därför och gör lärjungar av människor av alla nationerna, döp dem i Faderns och Sonens och den heliga andens namn

Markus 6:15 *Och han sade till dem: ”Gå ut i hela världen och predika de goda nyheterna för hela skapelsen.

Apg 10:42 Han gav oss också order om att predika för folket och att grundligt vittna om att han är den som av Gud har blivit bestämd till att vara domare över de levande och de döda

Rom 10:13-15 Ty ”var och en som anropar Jehovas namn skall bli räddad”. 1Men hur skall de anropa honom som de inte har satt tro till? Och hur skall de sätta tro till honom som de inte har hört något om? Och hur skall de höra utan att någon predikar? *Och hur skall de predika, om de inte har blivit utsända? Alldeles som det står skrivet: ”Vilken vacker syn: till fots kommer de som förkunnar goda nyheter om goda ting!”

2 Tim 4:1,2 Jag uppfordrar dig högtidligt inför Gud och Kristus Jesus, som skall döma levande och döda, och vid hans tydliga framträdande och hans kungarike: *predika ordet, håll enträget på med det i gynnsam tid, i ogynnsam tid, tillrättavisa, förebrå, förmana, med allt tålamod och all undervisningskonst.

Lugas 9:1-6 Sedan kallade han samman de tolv och gav dem makt och myndighet över alla demonerna och till att bota sjukdomar.*Och så sände han ut dem att predika Guds kungarike och ge läkedom,*och han sade till dem: ”Ta inget med er på färden, varken stav eller matpåse eller bröd eller silverpengar; ha inte heller två underklädnader. Men varhelst ni går in i ett hem, stanna där och utgå därifrån. Och varhelst man inte tar emot er: skaka dammet av era fötter, när ni går ut ur den staden, till ett vittnesbörd mot dem.” Så gav de sig i väg och gick igenom distriktet från by till by, under det att de förkunnade de goda nyheterna och botade sjuka överallt.

Lukas 10:1,2 Därefter utsåg Herren sjuttio andra och sände ut dem två och två framför sig till varje stad och ort dit han själv stod i begrepp att gå. Sedan sade han till dem: ”Skörden är verkligen stor, men arbetarna är få. Be därför ivrigt skördens Herre att han sänder ut arbetare till sin skörd.

Matteus 24:14 Och dessa goda nyheter om kungariket skall bli predikade på hela den bebodda jorden till ett vittnesbörd för alla nationerna; och sedan skall slutet komma.

Jag kan omöjligen se hur man skulle kunna kalla sig en sann kristen om man inte som Jesus, går ut och predikar från hus till hus.
Citera
2009-03-11, 08:45
Medlem
Rousseaus avatar
http://www.hjalpkallan.org/forum/index.php

Avhoppare diskuterar.
Citera
2009-03-11, 10:42
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Nu gör du samma fel igen, du plockar ut saker...
För mig är det viktigt att helheten finns dvs alla delar, inklusive kärlek och missionerande.

Matteus 28:19 Gå därför och gör lärjungar av människor av alla nationerna, döp dem i Faderns och Sonens och den heliga andens namn

Markus 6:15 *Och han sade till dem: ”Gå ut i hela världen och predika de goda nyheterna för hela skapelsen.

Apg 10:42 Han gav oss också order om att predika för folket och att grundligt vittna om att han är den som av Gud har blivit bestämd till att vara domare över de levande och de döda

Rom 10:13-15 Ty ”var och en som anropar Jehovas namn skall bli räddad”. 1Men hur skall de anropa honom som de inte har satt tro till? Och hur skall de sätta tro till honom som de inte har hört något om? Och hur skall de höra utan att någon predikar? *Och hur skall de predika, om de inte har blivit utsända? Alldeles som det står skrivet: ”Vilken vacker syn: till fots kommer de som förkunnar goda nyheter om goda ting!”

2 Tim 4:1,2 Jag uppfordrar dig högtidligt inför Gud och Kristus Jesus, som skall döma levande och döda, och vid hans tydliga framträdande och hans kungarike: *predika ordet, håll enträget på med det i gynnsam tid, i ogynnsam tid, tillrättavisa, förebrå, förmana, med allt tålamod och all undervisningskonst.

Lugas 9:1-6 Sedan kallade han samman de tolv och gav dem makt och myndighet över alla demonerna och till att bota sjukdomar.*Och så sände han ut dem att predika Guds kungarike och ge läkedom,*och han sade till dem: ”Ta inget med er på färden, varken stav eller matpåse eller bröd eller silverpengar; ha inte heller två underklädnader. Men varhelst ni går in i ett hem, stanna där och utgå därifrån. Och varhelst man inte tar emot er: skaka dammet av era fötter, när ni går ut ur den staden, till ett vittnesbörd mot dem.” Så gav de sig i väg och gick igenom distriktet från by till by, under det att de förkunnade de goda nyheterna och botade sjuka överallt.

Lukas 10:1,2 Därefter utsåg Herren sjuttio andra och sände ut dem två och två framför sig till varje stad och ort dit han själv stod i begrepp att gå. Sedan sade han till dem: ”Skörden är verkligen stor, men arbetarna är få. Be därför ivrigt skördens Herre att han sänder ut arbetare till sin skörd.

Matteus 24:14 Och dessa goda nyheter om kungariket skall bli predikade på hela den bebodda jorden till ett vittnesbörd för alla nationerna; och sedan skall slutet komma.

Jag kan omöjligen se hur man skulle kunna kalla sig en sann kristen om man inte som Jesus, går ut och predikar från hus till hus.

Och du gör samma sak som fariseérna, vad är viktigast? Att knacka dörr eller
att buskapet kommer ut? Når man inte människan i dagens samhälle genom
att knacka dörr kanske man måste hitta andra vägar?

För viktigast är väl ändå att nå ut till människor? Hur man gör är väl ändå
ganska ointressant.
Citera
2009-03-11, 10:44
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:

Är man en sann kristen om man inte botar sjukdommar överallt?
Citera
2009-03-11, 10:59
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Och du gör samma sak som fariseérna, vad är viktigast? Att knacka dörr eller
att buskapet kommer ut? Når man inte människan i dagens samhälle genom
att knacka dörr kanske man måste hitta andra vägar?

För viktigast är väl ändå att nå ut till människor? Hur man gör är väl ändå
ganska ointressant.

Visst kan man använda andra metoder, men att skita i den viktigaste metoden, som Jesus visade oss känns inte som en sann kristen för mig.
Bibeln finns ju där för att vi ska kunna se hur Jesus levde och efterfölja honom.
Senast redigerad av BattleBitch 2009-03-11 kl. 10:59. Anledning: sär skrivning
Citera
2009-03-11, 11:00
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Är man en sann kristen om man inte botar sjukdommar överallt?

Absolut, det tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in