Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Vet att detta inte var riktat till mig, men det häpnar mig att det viktigaste
för JV är att predika (dörr knackning).
Den ultimata kristna handlingen är att ge sitt liv åt syndare.
- Finns olika sätt att predika, genom sitt handling sätt, genom att vara ett
föredömme som kristen medmänniska och stå för sin kristna tro. Inte unikt för JV.
Tänkvärt i alla fall för mig:
http://web.telia.com/~u38010778/predika.htm
- Många kristna sätter inte Guds Kungarike främst utan Kristi Kärlek och
kärleken. Det känns som om det eviga livet i paradiset är viktigare att
fokusera på än att vara en god medmänniska här på jorden.
- Många kristna är redo att dö för
Gud.
Inte unikt för JV. Intressant dock att du skriver
tro, eftersom min upplevelse
som Jv var att man hade större kärlek till organsiationen och trosuppfattningar
än till Gud.
- Att vara kristen på riktigt innebär att du har kärlek innbördes då är det lätt
att älska alla människor och även sig själv. Definitivt inte unikt för JV.
Nu gör du samma fel igen, du plockar ut saker...
För mig är det viktigt att
helheten finns dvs alla delar, inklusive
kärlek och missionerande.
Matteus 28:19 Gå därför och gör lärjungar av människor av alla nationerna, döp dem i Faderns och Sonens och den heliga andens namn
Markus 6:15 *Och han sade till dem: ”Gå ut i hela världen och predika de goda nyheterna för hela skapelsen.
Apg 10:42 Han gav oss också order om att predika för folket och att grundligt vittna om att han är den som av Gud har blivit bestämd till att vara domare över de levande och de döda
Rom 10:13-15 Ty ”var och en som anropar Jehovas namn skall bli räddad”. 1Men hur skall de anropa honom som de inte har satt tro till? Och hur skall de sätta tro till honom som de inte har hört något om? Och hur skall de höra utan att någon predikar? *Och hur skall de predika, om de inte har blivit utsända? Alldeles som det står skrivet: ”Vilken vacker syn: till fots kommer de som förkunnar goda nyheter om goda ting!”
2 Tim 4:1,2 Jag uppfordrar dig högtidligt inför Gud och Kristus Jesus, som skall döma levande och döda, och vid hans tydliga framträdande och hans kungarike: *predika ordet, håll enträget på med det i gynnsam tid, i ogynnsam tid, tillrättavisa, förebrå, förmana, med allt tålamod och all undervisningskonst.
Lugas 9:1-6 Sedan kallade han samman de tolv och gav dem makt och myndighet över alla demonerna och till att bota sjukdomar.*Och så sände han ut dem att predika Guds kungarike och ge läkedom,*och han sade till dem: ”Ta inget med er på färden, varken stav eller matpåse eller bröd eller silverpengar; ha inte heller två underklädnader. Men varhelst ni går in i ett hem, stanna där och utgå därifrån. Och varhelst man inte tar emot er: skaka dammet av era fötter, när ni går ut ur den staden, till ett vittnesbörd mot dem.” Så gav de sig i väg och gick igenom distriktet från by till by, under det att de förkunnade de goda nyheterna och botade sjuka överallt.
Lukas 10:1,2 Därefter utsåg Herren sjuttio andra och sände ut dem två och två framför sig till varje stad och ort dit han själv stod i begrepp att gå. Sedan sade han till dem: ”Skörden är verkligen stor, men arbetarna är få. Be därför ivrigt skördens Herre att han sänder ut arbetare till sin skörd.
Matteus 24:14 Och dessa goda nyheter om kungariket skall bli predikade på hela den bebodda jorden till ett vittnesbörd för alla nationerna; och sedan skall slutet komma.
Jag kan omöjligen se hur man skulle kunna kalla sig en sann kristen om man inte som Jesus, går ut och predikar från hus till hus.