2009-04-11, 18:10
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Intressant diskussion.

Vill bara kommentera detta med personer. Att Gud är tre i en. Varför det blir ohållbart för mig är att jag överför tanken av 'tre i ett' till en logisk ekvation som jag försöker att förstå, som är mer verklighetsbetonad för att den ska kunna förstås alls.

Så tanken blir exempelvis att omvandla Gud till något som innehåller tre delar. Varför inte en människa som är både morfar, pappa och son? Dör en av dessa personer låt säga personen 'morfar', så dör hela personen med de olika roller som han har att uppfylla.

Det är inte logiskt att få ihop det att människan kan leva vidare om en av dessa 'personer' faller ifrån. Dör morfar så är människan död och hans roll som pappa och son dog på samma gång.

Visst skulle man kunna dra det vidare och tänka att personen inte längre behöver vara pappa för hans son (som inte är en del av egenskaperna/rollerna utan en biologisk sådan) dog så han behöver inte längre vara pappa. Å andra sidan behöver han inte heller då vara morfar heller eftersom även den rollen inte längre behövs. Men det här blir ju ett oresonligt resonemang som inte förklarar något utan snarare förvirrar.

Jag tycker ändå det går att tänka i termerna 'en mänsklig död', då Jesus (fvmh) var en människa som dog. Så dör en av personerna så dör alla (av Fadern, Sonen eller DHA), eftersom den varelse som innehåller alla dessa tre egenskaper/roller/personer dör. Så ser jag det i alla fall. Skulle så inte vara fallet utan endast en av personerna dör, så kan man inte hålla fast vid att kalla det treenighet, då en av personerna/enheterna sägs ha dött under ett antal dagar. Jag har då aldrig läst någon förklaring att Gud skulle ha varit en tvåenighet under en begränsad tid. Vilket knappast är möjligt att framlägga för det innebär att man måste medge att Gud är dödlig när allt kommer omkring, trots att det inte lär råda någon tvekan om att Han är odödlig ur en kristen teologisk synvinkel.

Du glömmer en sak vännen. Jesus var inte endast Gudomlig, utan också mänsklig. Det var hans mänskliga kropp som dog på korset, eftersom Jesus till sitt yttre var Guds lamm, och den lidande tjänaren. Men till sitt inre väsen så var Jesus "väldig Gud" och Emmanuel vilket betyder "Gud med oss"

Jag skall försöka förklara hur jag ser på detta! Jag kan säga såhär: När jag säger "Varde Bigmac och co." så skapas ingen Bigmac och co. fram från absoluta intet, just därför att jag inte har någon kraft i mina ord. Men däremot så är det annorlunda med Guds ord, som enligt min tro är Levande. När Gud uttalar ett Ord, så skapas det pga. kraften i hans ord. Detta Ord är och var Gud, som sedan blev människa = Kristus! När Ordet blev människa, så blev Ordet ringare än änglarna, eftersom människan till sitt yttre är ringare än Änglarna. Därför kunde Jesus säga: "Fadern är större än jag" eftersom Fadern är större än Änglarna! Men ordet utgick ifrån Fadern och blev en människa, alltså är dem två personer till sitt yttre. När vi ser Gud så kommer vi se Fadern sitta på tronen och Sonen sitta på Faderns högra sida, just därför att Ordet blev människa och sedan uppstog till evigt liv. På samma sätt som Ordet sändes till jorden, sänder Fadern och Sonen Den heliga Anden till oss som tror på Guds son. Om vi inte har Den heliga Anden i vår kropp så kan vi inte leva i gemenskap med Jesus och lära känna honom. Om vi inte lär känna Sonen så lär vi heller inte känna Fadern. Fadern, Sonen och Den heliga Anden är alltså en treenighet där alla tre är lika viktiga om vi vill ha evigt liv "inom den kristna tron"

Jag kanske kom lite offtopic nu, men ställ frågor om du undrar över något!
Citera
2009-04-11, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matheyus
Sen en tid tillbaka har jag fått frekventa besök av en Jehovas anhängare. Första gången han knackade på var jag trevlig och vänlig, för att avfärda människor hur som helst är inte min grej. Jag sade bestämt till honom att jag inte tror på religion.
Han kom dock tillbaka, och nu besöker han två gånger i månaden, och jag är ganska irriterad nu.
senast så kom han förbi med en kvinna, och de bjöd in mig på någon Jehovas träff, eller något. Något sektmöte av något slag.

Nu börjar jag bli lite skraj och förbannad. Jag vill inte vara elak på något sätt, men de borde väl förstå någon gång att man inte vill ha med dem att göra? ska man bli "harassed" bara för att man varit trevlig några gånger? Hur fan ska jag avfärda honom?

Säg åt honom att du verkligen inte vill ha fler besök. Fortsätt vara vänlig men var oxå väldigt bestämd. Lycka till!
Citera
2009-04-11, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Öpnna inte dörren när han ringer på?:P

Då återkommer de tills ngn öppnar. Bättre att bestämt (inte otrevligt) säga ifrån.
Citera
2009-04-11, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
På Rikets sal" lyder man inte Jesu befallning. Han har inte sagt "fira" utan "gör detta", dvs ät och drick. Det finns ingen anledning att gå till Rikets sal i uppsåt att titta på, beskåda. För det har Jesus aldrig sagt något om.

Nej, det var det jag funderade på när jag satt där igår...
Citera
2009-04-11, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Hamnade boven som hängde på korset brevid Kristus bland de 144 000?

Nej det gjorde han troligen inte.
Bland de 144000 ska det bara finnas trogna efterföljare.
Och han som hängde vid Jesu sida hade inte hunnit visa sig trogen.
Citera
2009-04-11, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Ja, Jesus sa att han skulle med till paradiset? Eller var det paradiset på jorden Jesus menade?

Det va det nog.
Citera
2009-04-11, 18:31
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Då återkommer de tills ngn öppnar. Bättre att bestämt (inte otrevligt) säga ifrån.

Men killen hade ju sagt ifrån, men de fortsatte ändå. Då är det ju lika bra att ignorera dem och inte öppna när de ringer på, ellerhur?
Citera
2009-04-11, 18:31
Medlem
flygande mattans avatar
Rottweilern

Citat:
Du glömmer en sak vännen. Jesus var inte endast Gudomlig, utan också mänsklig. Det var hans mänskliga kropp som dog på korset, eftersom Jesus till sitt yttre var Guds lamm, och den lidande tjänaren. Men till sitt inre väsen så var Jesus "väldig Gud" och Emmanuel vilket betyder "Gud med oss"
Jag har inte glömt den kristna doktrinen om det, jag har det i bakhuvudet. Det hjälper dessvärre inte att veta det för att förstå treenigheten. Inte för min del i alla fall.

Citat:
Jag skall försöka förklara hur jag ser på detta! Jag kan säga såhär: När jag säger "Varde Bigmac och co." så skapas ingen Bigmac och co. fram från absoluta intet, just därför att jag inte har någon kraft i mina ord. Men däremot så är det annorlunda med Guds ord, som enligt min tro är Levande. När Gud uttalar ett Ord, så skapas det pga. kraften i hans ord.

Vi är överens när vi talar om att skapa med endast ord, då det är något som endast är givet Skaparen. 'Han säger 'bli!' och det blir'. Det är något som är en del av Hans skaparkraft kan man säga. Han bestämmer vad som ska skapas och Hans ord, tanke, vilja eller vad vi nu helst vill förknippa det med, är det som gäller.

Så om jag försöker översätta det du här har skrivet om ordet, så är det inte egentligen Jesus (fvmh) som du menar utan kanske mer DHA? Eftersom det är den som utför? Dvs samma typ av ande som du hittar i GT, ruach (kommer banne mig aldrig ihåg hur det stavas...)? Dvs Guds skaparkraft helt enkelt, som utgår från Honom, inte något som är en del av Hans varelse. Förstår du hur jag tänker här? Det är samma tanke som finns även i Islam, att Skaparen skapar med sitt ord. Att då försöka koppla ett namn till det ordet blir lite som en kullerbytta som slutar i kaos helt enkelt för det är blir inte möjligt att logiskt få ihop den tanken.

Citat:
När Ordet blev människa, så blev Ordet ringare än änglarna, eftersom människan till sitt yttre är ringare än Änglarna. Därför kunde Jesus säga: "Fadern är större än jag" eftersom Fadern är större än Änglarna!

Förstår inte vad du menar här i jämförelsen med änglarna? Kanske för jag tänker på mitt sätt, att änglarna är varelser som inte har en egen vilja utan endast lyder Allah (swt) vilket vi andra inte måste göra. Eftersom vi har en fri vilja. Är det därför du säger att änglarna är 'större' än Jesus (fvmh)?

Citat:
När vi ser Gud så kommer vi se Fadern sitta på tronen och Sonen sitta på Faderns högra sida, just därför att Ordet blev människa och sedan uppstog till evigt liv.
Det här är också svårt att få ihop. Om det är 'en Gud', men personer av dem agerar utanför den ende Guden och sitter på olika platser, är på lika platser (en i det osedda och en på jorden) så blir det ännu konstigare.
Citera
2009-04-11, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten

Lite omskakad gick jag hem för att kolla om jag hade missuppfattat vad som skrevs i Vakttornet. Men det hade jag inte. Jag upptäckte att i stort sett varje artikel om treenighetsläran användes samma argument. Det gav bara två alternativ och båda var nästan lika illa. Antingen var Sällskapet dåligt pålästa eller så ljög de. Att de inte på 130 år skulle ha fått reda på fakta var inte logiskt och då återstod bara alternativet att de medvetet ljög. Om de ljög i den här frågan så uppkom frågan om de ljuger om något annat också. Det märkte jag senare att de gjorde. Ofta. Ditt citat från Vakttornets hemsida visar att de fortfarande gör det.

Men de svar man oftast får av de som tror på treenigheten är att de är tre i en.Och sen att detta inte är meningen att vi ska kunna förstå...vi är bara människor.

Jag tror inte att Gud vill vara ett mysterium för oss eftersom det eviga livet hänger på att lära känna honom och hans son.
Om ngn kan förklara för mig så jag kan fatta hur detta med treenigheten verkligen ska förstås kanske jag kan ändra uppfattning....men jag måste ju fatta först.
Citera
2009-04-11, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten

Katoliken: (förvånad) Vad har du fått det ifrån? Treenighetstanken säger inte alls att Jesus är samma person som Fadern.

Katoliken: (hämtar katekesen) Jag ska visa dig här var vi menar med en treenig Gud.
"Detta är den katolska tron: att vörda en enda Gud i hans Trefaldighet och tillbedja Trefaldigheten i dess enhet, utan att blanda samman personerna och utan att dela upp Guds väsen. Faderns person är en, Sonens en annan och den helige Andes en tredje."
Det står tydligt och klart att det är tre olika personer.

Är detta den ursprungliga tron?
Kan det vara så att det även inom treenighetskristna blir så att medlemmarna inte riktigt själva förstår vad de tror på så förklaringarna blir...ofullständiga och mystiska?
Citera
2009-04-11, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Men killen hade ju sagt ifrån, men de fortsatte ändå. Då är det ju lika bra att ignorera dem och inte öppna när de ringer på, ellerhur?

Och då kommer de tillbaka tills han öppnar...

Det är kanske så att han inte varit tillräckligt tydlig i vad han sagt. Det är trist att de JV som går till honom inte fattar vinken men vissa är väl trögare än andra.
Citera
2009-04-11, 18:51
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Rottweilern

Jag har inte glömt den kristna doktrinen om det, jag har det i bakhuvudet. Det hjälper dessvärre inte att veta det för att förstå treenigheten. Inte för min del i alla fall.

Vi är överens när vi talar om att skapa med endast ord, då det är något som endast är givet Skaparen. 'Han säger 'bli!' och det blir'. Det är något som är en del av Hans skaparkraft kan man säga. Han bestämmer vad som ska skapas och Hans ord, tanke, vilja eller vad vi nu helst vill förknippa det med, är det som gäller.

Så om jag försöker översätta det du här har skrivet om ordet, så är det inte egentligen Jesus (fvmh) som du menar utan kanske mer DHA? Eftersom det är den som utför? Dvs samma typ av ande som du hittar i GT, ruach (kommer banne mig aldrig ihåg hur det stavas...)? Dvs Guds skaparkraft helt enkelt, som utgår från Honom, inte något som är en del av Hans varelse. Förstår du hur jag tänker här? Det är samma tanke som finns även i Islam, att Skaparen skapar med sitt ord. Att då försöka koppla ett namn till det ordet blir lite som en kullerbytta som slutar i kaos helt enkelt för det är blir inte möjligt att logiskt få ihop den tanken.

Ordet fick namnet Jesus då han blev människa i Jesus Kristus! Man kan se det på ett annat sätt också. I Bibeln så har dem oftast ett namn som de är. Israel betydet "vad jag har förstått, rätta mig om jag har fel" (han som slåss med Gud. Abraham "fader till många" Det är samma sak med Guds namn, tror jag. Han heter JHWH som betyder "Jag Är" vilket betyder att Gud är självexisterande. Han heter "Elohim" som betyder "Den allsmäktige Skaparen" eftersom Gud är Den allsmäktige Skaparen. Han heter "El Elyon" vilket betyder "Gud den högste" eftersom han ÄR Gud den högste. På samma sätt är det "tror jag" med Jesus, eller Yeshua som namnet uttalas och skrivs på Hebreiska. Yeshya betyder "JHWH Frälser" Han heter också "Emmanuel" som betyder "Gud med oss" Du säger att det blir ologiskt när vi försöker koppla namn till Guds ord. Guds Ord är levande, människans ord är inte levande överhuvudtaget. Om Guds ord är levande så kan också Guds ord bli människa. Jag personligen tror att Gud är sååå otroligt mycket större än människan, så att vi knappt kan fatta det. Men när vi försöker forma Gud till mänskliga termer, då tror jag att vi begår ett fel, eftersom vi försöker minska Guds egenskaper, hans väsen och den han är, till tolkningar som vi själva endast kan förstå utifrån oss själva. Jag kan ärligt talat inte förstå hur Gud kan vara evig, men jag tror på det, eftersom Gud säger det i Bibeln. Men bara för att jag inte kan förstå det, så ger det inte mig någon rätt att förklara Gud i mänskliga termer och säga: Gud har en begynnelse. För det har han inte.
Jag har helt enkelt låtit Gud vara den som Bibeln säger att han är. Fadern är Gud, Sonen är Gud och Den heliga Anden är Gud. Men samtidigt så är dem en enda Gud.

Citat:
Förstår inte vad du menar här i jämförelsen med änglarna? Kanske för jag tänker på mitt sätt, att änglarna är varelser som inte har en egen vilja utan endast lyder Allah (swt) vilket vi andra inte måste göra. Eftersom vi har en fri vilja. Är det därför du säger att änglarna är 'större' än Jesus (fvmh)?

Det här är också svårt att få ihop. Om det är 'en Gud', men personer av dem agerar utanför den ende Guden och sitter på olika platser, är på lika platser (en i det osedda och en på jorden) så blir det ännu konstigare.

Att människokroppen är begränsad, medans änglarna och Gud är andliga varelser och på så sätt kan vara på olika ställen. När Jesus levde på jorden kunde han endast vara på ett ställe åt gången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in