2009-03-07, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Om man vet hur våra möten går till så inser man att detta är helt naturligt!

Varför är det naturligt?
Citera
2009-03-07, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Hur tolkar Sällskapet Apg 1: 6,7 när det står
Varför har man räknat ut 1914 när man inte tillkommer få veta tider eller stundern som är fastställd?

Det är väl så att den exakta tidpunkten inte går att veta.
Sen i just den versen pratade han med sina lärjungar som på den tiden inte kunde veta ngt om de sista dagarna.

1914 är ju, som du vet, uträknat från 607.
Och stämmer 607 är det inte ngn invecklad och konstig uträkning.
Citera
2009-03-07, 11:16
Medlem
Citat:
Sällskapet tycker inte man skall debattera på internet. Vakttornet eller Vakna har en spalt som heter "Frågor från läsekretsen", september i fjol hade de en fråga som löd såhär;

Ord och inga visor.

"De har skapat hemsidor och diskussionsforum för att utbyta tankar och debattera åsikter"... "Därför ger Den trogne och omdömesgille slaven inte sitt godkännande till att någon litteratur eller några webbsidor produceras, eller att några möten organiseras utan dess överinseende". "Hela hans folk...", "eniga i tankar och åsikter..." "andlig föda i sista dagar"... "Jesus jordiska församling..." - man sätter Sällskapet på höga hästar.

När man ser texten så där ser det ju inte så kul ut.
Men det vet ni väl nu att det som står i litteraturen inte alltid följs av medlemmarna....det är vi levande bevis på.
Och vi lär antagligen inte vara de enda.
Citera
2009-03-07, 11:20
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Sen i just den versen pratade han med sina lärjungar som på den tiden inte kunde veta ngt om de sista dagarna.

Och då har jag två frågor: Gick jorden under 1914? Stämmer då årtalet 607?

Okej, en fråga till; har JV någonsin haft rätt i sina domedagsdatum? Det har ju varit ett antal larm, följda av flera vakttornsnummer där man bortförklarar...
Citera
2009-03-07, 11:21
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:

"Det tillkommer icke eder att få veta tider eller stunder som Fadern i sin makt har fastställt", tjadu jag vet inte vad jag ska svara mister. Sällskapet är ju kända för att räkna årtal (det vet de flesta) dels 1914 och 1975 och Jesus sa att det tillkommer icke eder att få veta.. visst man kan tolka det hursomhelst och se det från lärjungarnas perspektiv. MEN ISÅFALL ska ju de sista dagarna också ses från järjungarnas perspektiv och inte hänvisas till våra dagar?
Citera
2009-03-07, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Det är din tro, men inte kommer den att ge dig evigt liv!
En vacker dag kommer du att tänka, skit oxå hon hade rätt!!

Nej det kommer jag inte!
Citera
2009-03-07, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
I dagens samhälle finns bara själviskhet och skulle mått bra att leva efter budet "älska din nästa."

Du vet väl om att de tio budorden i bibeln är den Babyloniska kungen Hammurabis lagar kopierade nästan rakt av! FRA-lagen någon!!
Citera
2009-03-07, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Och då har jag två frågor: Gick jorden under 1914? Stämmer då årtalet 607?

Okej, en fråga till; har JV någonsin haft rätt i sina domedagsdatum? Det har ju varit ett antal larm, följda av flera vakttornsnummer där man bortförklarar...

Det var inte jordens undergång som var förutsagt till 1914. ...

Eller det kanske det var först....jo. Ok.

Sen vart det ändrat till att Jesus hade satt sig på tronen i det osynliga.

Och då kan vi konstarera att Harmageddon inte kom det årtalet.
Kan det vara så att man i egenskap som människa blev lite ivrig och la in sina egna önskningar i uträkningarna? Antagligen så.

Men då kan man undra hur mkt Guds ande hjälper den styrande kretsen...jo men det kan den nog göra, det är bara det att människorna i den styrande kretsen lät sina egna tolkningar gå före i sin iver att få se ett slut på den här världen. Så Guds ande fick ingen att påverka.
Sen fick de för att de rusat iväg i sina förutsägelser.

Jaa du, det där eländiga året 607...
Enligt de flesta andra som inte är JV så stämmer det ju inte.
De äldste och de JV jag pratat med om detta vet att det är så, men i det här fallet är det tron som måste in.
Tron på bibelns uträkning om de 70 åren som då ska göra att 607 är det år som stämmer.
Detta är en fråga som stör mig en aning. Varför måste just det årtalet som är typ det viktigaste årtalet vara svårt/omöjligt att bevisa?
En del JV har tagit fasta på den frågan och ansett att det är just för att det är det viktigaste årtalet som den är höljd i dimma...just för att det är tron som räknas.

Vad vet jag.

Och ang andra påstådda förutsagda år kan vi idag se hur det var med dem.
Jag minns år 2000, när vi sprang omkring med speciella traktat och delade ut dem till folk...åtminstone jag och mig veterligen en till hade en känsla av att det nog var det sista rycket av intensivt predikande som skulle göras. He he...
Citera
2009-03-07, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Det otroligaste med Noaks ark är inte hur de fick plats med alla arterna på en båt. Att alla jordens arter inte dog ut av inavel eller att alla växtätare inte blev dödade av rovdjuren när de släpptes ut är däremot helt omöjligt. Självklart är det omöjligt att få plats med miljontals arter med men om man tänker sig att de bara tog ett par från varje artgrupp eller liknande.

Haha enligt Jv så fanns det inga rovdjur på arken utan den egenskapen utvecklade (evolution) vissa arter EFTER syndafloden. Enligt Jv så åt rovdjur gräs och växter innan syndafloden. Snacka om turboevolution alltså!

Visst guden kan ju bara knäppa med fingrarna så löstes det problemet men varför ska en omnipotent gud göra sig omaket att dränka hela jorden. Verkar jävligt omständigt och ologiskt. Sagor är inte logiska det lär man sig redan när man är liten. Att någon vuxen köper bibelns sagor är ju skrämmande.....

Var kom allt vattnet ifrån och var har det tagit vägen?
Citera
2009-03-07, 11:43
Medlem
Citat:
"Det tillkommer icke eder att få veta tider eller stunder som Fadern i sin makt har fastställt", tjadu jag vet inte vad jag ska svara mister. Sällskapet är ju kända för att räkna årtal (det vet de flesta) dels 1914 och 1975 och Jesus sa att det tillkommer icke eder att få veta.. visst man kan tolka det hursomhelst och se det från lärjungarnas perspektiv. MEN ISÅFALL ska ju de sista dagarna också ses från järjungarnas perspektiv och inte hänvisas till våra dagar?

JV menar att bibelns profetior har dubbla uppfyllelser.
Jerusalems förstöring och Harmageddon osv.
De på den tiden såg tecknen som förebådade det förstnämnda men sen kommer det till ngn vers där det visar sig handla om hela jorden...och man går in på den "sista tiden", "de yttersta dagarna".
Den ena gången såg de som levde då och den andra gången är det vår(?) tur.
Paradiset blev inte återställt då, den första gången...så då måste det vara under den andra gången, den större uppfyllelsen, som det händer.

Att gå ut med årtal är galet egentligen.
Jag håller med om att man borde skippa det, för människan kan omöjligen veta.
Och nuförtiden säger ju inte heller JV ngt om årtal, nu är det väldigt nära mest hela tiden.
Citera
2009-03-07, 11:49
Medlem
Citat:
Det var inte jordens undergång som var förutsagt till 1914. ...

Eller det kanske det var först....jo. Ok.

Sen vart det ändrat till att Jesus hade satt sig på tronen i det osynliga.

Och då kan vi konstarera att Harmageddon inte kom det årtalet.
Kan det vara så att man i egenskap som människa blev lite ivrig och la in sina egna önskningar i uträkningarna? Antagligen så.

Men då kan man undra hur mkt Guds ande hjälper den styrande kretsen...jo men det kan den nog göra, det är bara det att människorna i den styrande kretsen lät sina egna tolkningar gå före i sin iver att få se ett slut på den här världen. Så Guds ande fick ingen att påverka.
Sen fick de för att de rusat iväg i sina förutsägelser.

Jaa du, det där eländiga året 607...
Enligt de flesta andra som inte är JV så stämmer det ju inte.
De äldste och de JV jag pratat med om detta vet att det är så, men i det här fallet är det tron som måste in.
Tron på bibelns uträkning om de 70 åren som då ska göra att 607 är det år som stämmer.
Detta är en fråga som stör mig en aning. Varför måste just det årtalet som är typ det viktigaste årtalet vara svårt/omöjligt att bevisa?
En del JV har tagit fasta på den frågan och ansett att det är just för att det är det viktigaste årtalet som den är höljd i dimma...just för att det är tron som räknas.

Vad vet jag.

Och ang andra påstådda förutsagda år kan vi idag se hur det var med dem.
Jag minns år 2000, när vi sprang omkring med speciella traktat och delade ut dem till folk...åtminstone jag och mig veterligen en till hade en känsla av att det nog var det sista rycket av intensivt predikande som skulle göras. He he...

Finns en utmärkt text på länken nedan som tar upp ämnet. Tror jag länkat den tidigare men nya debattörer har tillkommit!

www.christerjohansson.se/JV/70years.htm
Citera
2009-03-07, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Haha enligt Jv så fanns det inga rovdjur på arken utan den egenskapen utvecklade (evolution) vissa arter EFTER syndafloden. Enligt Jv så åt rovdjur gräs och växter innan syndafloden. Snacka om turboevolution alltså!

Visst guden kan ju bara knäppa med fingrarna så löstes det problemet men varför ska en omnipotent gud göra sig omaket att dränka hela jorden. Verkar jävligt omständigt och ologiskt. Sagor är inte logiska det lär man sig redan när man är liten. Att någon vuxen köper bibelns sagor är ju skrämmande.....

Var kom allt vattnet ifrån och var har det tagit vägen?

Det där med att det inte fanns rovdjur innan floden är jag ju då skeptisk till...
Djurriket har en balans där det rensas och äts så att antalen håller sig i schack.

Men det jag mest undrat över är utseendet på djuren...rovdjur är utformade som just såna och bytesdjuren på sitt sätt.
Ögonens placering och sånt där....

Varför skapade i så fall Gud djuren på det sättet om det inte fanns en mening med det?

Att de fick det att funka i arken kan ju förklaras med att Gud på ngt sätt lugnade djuren...utan hans hjälp med det praktiska kan jag inte förstå hur det skulle gått till.
Men då måste man ju tro på Gud först och främst.
Finns han blir lixom inget omöjligt.

Vattnet kom (JVs förklaring), till en del iaf, eller kanske allt, från det hölje av vatten som omgav jorden, det var nämligen innan floden ett annat klimat..typ växthus.
Det höljet brast och forsade ner.
Då strömmade även kyla in från rymden (då det skyddande höljet inte var kvar) och isade ner mammutar osv
Senast redigerad av Leviticus 2009-03-07 kl. 11:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in