Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Och då har jag två frågor: Gick jorden under 1914? Stämmer då årtalet 607?
Okej, en fråga till; har JV någonsin haft rätt i sina domedagsdatum? Det har ju varit ett antal larm, följda av flera vakttornsnummer där man bortförklarar...
Det var inte jordens undergång som var förutsagt till 1914. ...
Eller det kanske det var först....jo. Ok.
Sen vart det ändrat till att Jesus hade satt sig på tronen i det osynliga.
Och då kan vi konstarera att Harmageddon inte kom det årtalet.
Kan det vara så att man i egenskap som människa blev lite ivrig och la in sina egna önskningar i uträkningarna? Antagligen så.
Men då kan man undra hur mkt Guds ande hjälper den styrande kretsen...jo men det kan den nog göra, det är bara det att människorna i den styrande kretsen lät sina egna tolkningar gå före i sin iver att få se ett slut på den här världen. Så Guds ande fick ingen att påverka.
Sen fick de för att de rusat iväg i sina förutsägelser.
Jaa du, det där eländiga året 607...
Enligt de flesta andra som inte är JV så stämmer det ju inte.
De äldste och de JV jag pratat med om detta vet att det är så, men i det här fallet är det
tron som måste in.
Tron på bibelns uträkning om de 70 åren som då ska göra att 607 är det år som stämmer.
Detta är en fråga som stör mig en aning. Varför måste just det årtalet som är typ det viktigaste årtalet vara svårt/omöjligt att bevisa?
En del JV har tagit fasta på den frågan och ansett att det är just för att det är det viktigaste årtalet som den är höljd i dimma...just för att det är
tron som räknas.
Vad vet jag.
Och ang andra påstådda förutsagda år kan vi idag se hur det var med dem.
Jag minns år 2000, när vi sprang omkring med speciella traktat och delade ut dem till folk...åtminstone jag och mig veterligen en till hade en känsla av att det nog var det sista rycket av intensivt predikande som skulle göras. He he...