2009-03-31, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Som människa så har du ju en grad av andlighet, vissa har ingen och vissa är så att de nästan springer på moln.

Vissa måste TA på bevis för att kunna tro på någon men vissa ser sannolikheten och andra saker som "bevis".

Sen är hjärtinställningen viktig, hur man är som person. En stolt och ond människa(något man bestämmer själv) är inget "material" som Gud kan arbeta med..

Man måste ha "viljan" för att tro och för att gud skall dra en

En stolt och ond människa....
Hm.
Vem är så?
Finns det en orsak till att människor är på vissa sätt?
Har funderat på detta.
Många av de som sitter inne i fängelse har tex bokstavssjukdomen adhd, vilket gör livet väldigt bökigt och man beter sig på sätt som inte är så konstruktivt...är de onda och stolta då? Kan de rå för att de föddes med en sjukdom?
Hur många av de som döms av andra "bättre" folk runt omkring har dolda orsaker till det trubbel de hamnar i?
Jag har svårt att se det så oerhört kallt/svartvitt.

Hur ser Gud på dem?
Senast redigerad av Leviticus 2009-03-31 kl. 19:36.
Citera
2009-03-31, 21:07
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Vad tycker du att man ska undersöka och med hjälp av vad?

Oberoende källor
Citera
2009-03-31, 21:09
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
En stolt och ond människa....
Hm.
Vem är så?
Finns det en orsak till att människor är på vissa sätt?
Har funderat på detta.
Många av de som sitter inne i fängelse har tex bokstavssjukdomen adhd, vilket gör livet väldigt bökigt och man beter sig på sätt som inte är så konstruktivt...är de onda och stolta då? Kan de rå för att de föddes med en sjukdom?
Hur många av de som döms av andra "bättre" folk runt omkring har dolda orsaker till det trubbel de hamnar i?
Jag har svårt att se det så oerhört kallt/svartvitt.

Hur ser Gud på dem?

Mycket tänkvärda ord.. Något att grubbla på!
Jag tror att jag funnit mitt svar, men sökandet och grubblandet fortsätter på vad ondska är! Samt hur man blir ond!
Citera
2009-03-31, 21:15
Medlem
Citat:
Motbevisa då!

Jag tycker nog att Eberhard har motbevisat sällskapets teorier om påle i stället för kors ganska tydligt i inlägg 1274.
Citera
2009-03-31, 21:19
Medlem
Citat:
Oberoende källor

Undersöka oberoende källor med hjälp av oberoende källor?
Citera
2009-03-31, 21:53
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Jag tycker nog att Eberhard har motbevisat sällskapets teorier om påle i stället för kors ganska tydligt i inlägg 1274.
Nu har jag inte läst hela tråden men tydligen har ni diskuterat korset (?).
(Finns en bra wikipedia-artikel om det inte redan nämnts i tråden http://en.wikipedia.org/wiki/Cross_or_stake_as_gibbet_on_which_Jesus_died)

En fråga bara som jag funderat på är hur man förklarar Joh 19:34 om det rör sig om ett kors. Som jag förstått det (dvs rätta mig om jag har fel) samlas bara vatten i lungorna om det är fråga om en påle då man upphängd på ett kors kan använda hela lugnorna. Någon som är duktig på biologi och kan förklara?
Citat:
"utan en av soldaterna stack upp sidan på honom med sin lans, och då kom det ut blod och vatten."
Citera
2009-03-31, 21:59
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:

Tycker inte att det bevisar något alls..
Citera
2009-03-31, 22:01
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quartus
(Finns en bra wikipedia-artikel om det inte redan nämnts i tråden http://en.wikipedia.org/wiki/Cross_or_stake_as_gibbet_on_which_Jesus_died)

En fråga bara som jag funderat på är hur man förklarar Joh 19:34 om det rör sig om ett kors. Som jag förstått det (dvs rätta mig om jag har fel) samlas bara vatten i lungorna om det är fråga om en påle då man upphängd på ett kors kan använda hela lugnorna. Någon som är duktig på biologi och kan förklara?

En mycket intressant tanke!
Citera
2009-03-31, 22:27
Medlem
Citat:

Det är en bra sammanfattning där. Den visar klart att de tidiga historiska källorna talar om ett kors. JV påstår att det kom först iom Konstantin den store vilket är en uppenbar lögn eftersom källor som är flera hundra år före honom talar om korset. Man får väl lita på att de visste vad de talade om annars kan vi skrota all historia.
Citera
2009-03-31, 23:19
Medlem
Utan relevans

Citat:

Den mest utförliga medicinska förklaring som gjorts till Jesu död är den som läkaren Dr. Frederick Zugibe gett i sin stora bok betitlad THE CRUCIFIXION OF JESUS, som kom ut 2005 i en reviderad och utökad upplaga. Den var på hela 384 sidor.

Zugibes slutsats är att Jesus dog på ett kors med tvärarmar. Dödsorsaken fastslogs till massiv blodförlust som ledde till chock. I ett särskilt kapitel gick Zugibe in på frågan om "blod och vatten" och avvisade 10 olika hypoteser om detta. Han fastslog att blodet sannolikt kom från den högra övre kammaren i hjärtat. "Vattnet" kom inte från lungorna utan från området KRING lungorna där vätska samlats efter den hårdhänta misshandlingen före korsfästelsen.

Dr. Zugibe är en auktoritet på anatomi, så jag litar på honom. Att det skulle samlas vatten i lungorna vid "pålfästning" men inte vid korsfästelse förefaller också vara en obestyrkt hypotes.

Språkligt sett kan frågan om formen på avrättniongsredskapet inte avgöras, dvs orden stauros och xylon var alltför mångbetydande för att de ensamt skulle kunna utgöra någon indikation. I stället är det detaljer i bibeltexten, romarnas metoder och tidiga skribenters vittnesbörd som är avgörande. Och bevisen pekar då klart på en korsfästelse, och de medicinska aspekterna är i harmoni med detta.
Citera
2009-03-31, 23:26
Medlem
Quartuss avatar
Citat:

Citat:
"utan en av soldaterna stack upp sidan på honom med sin lans, och då kom det ut blod och vatten."
Citera
2009-03-31, 23:31
Medlem
Men om

Citat:
Tycker inte att det bevisar något alls..

Jv-ledningen skrivit vad jag skrivit så skulle du utan tvekan ha betraktat det som bevis.

Verkligheten som jag visade är:

1) "spikarna" i händerna tyder på att armarna var utsträckta i sidled.

2) Romarna korsfäste verkligen folk och tidiga kristna skribenter konstaterade att det handlade om ett kors med tvärarmar. Dess tidiga kristna var väl förtrogna med romarnas sätt att avrätta folk.

3) Orden stauros och xylon missdbrukas av Jv. Inget av dessa ord pekar i sig på en enkel påle. Båda användes om såväl enkla pålar som pålar med tvärslå, alltså kors. Det är en lögn att dessa ord bevisar att redskapet hade formen av en enkel påle.

Det finns MER ÄN DETTA som visar att det var ett kors, men det ovan nämnda var vad jag framhöll.

Jv har fuskat inte bara angående de grekiska orden utan också med vad olika skribenter påstått. Det gäller t ex Parsons och The Imperial Bible Dictionary. Man har också ljugit om hur fornkyrkan uppfattade saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in