2009-04-01, 01:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Oberoende källor

Och vilka skulle dessa "oberoende källor" vara? Historiker eller styrande kretsen, vars påbud kan ändras lite hur som haver?
Citera
2009-04-01, 08:47
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Och vilka skulle dessa "oberoende källor" vara? Historiker eller styrande kretsen, vars påbud kan ändras lite hur som haver?

Jag googlar rätt mycket... Försöker att hålla mig "up to date"
Så viss kan det slinka emellan vinklat material från forskare, andra religioner, politiker, samt övriga organisationer...
Citera
2009-04-01, 08:49
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Den mest utförliga medicinska förklaring som gjorts till Jesu död är den som läkaren Dr. Frederick Zugibe gett i sin stora bok betitlad THE CRUCIFIXION OF JESUS, som kom ut 2005 i en reviderad och utökad upplaga. Den var på hela 384 sidor.

Zugibes slutsats är att Jesus dog på ett kors med tvärarmar. Dödsorsaken fastslogs till massiv blodförlust som ledde till chock. I ett särskilt kapitel gick Zugibe in på frågan om "blod och vatten" och avvisade 10 olika hypoteser om detta. Han fastslog att blodet sannolikt kom från den högra övre kammaren i hjärtat. "Vattnet" kom inte från lungorna utan från området KRING lungorna där vätska samlats efter den hårdhänta misshandlingen före korsfästelsen.

Dr. Zugibe är en auktoritet på anatomi, så jag litar på honom. Att det skulle samlas vatten i lungorna vid "pålfästning" men inte vid korsfästelse förefaller också vara en obestyrkt hypotes.

Språkligt sett kan frågan om formen på avrättniongsredskapet inte avgöras, dvs orden stauros och xylon var alltför mångbetydande för att de ensamt skulle kunna utgöra någon indikation. I stället är det detaljer i bibeltexten, romarnas metoder och tidiga skribenters vittnesbörd som är avgörande. Och bevisen pekar då klart på en korsfästelse, och de medicinska aspekterna är i harmoni med detta.

Har du någon mer att luta dig tillbaka på eller är Dr. Zugibe´s ord din lag?
Citera
2009-04-01, 08:55
Medlem
Som jag påpekat ovan

Citat:
Ursprungligen postat av Quartus
Nu har jag inte läst hela tråden men tydligen har ni diskuterat korset (?).
(Finns en bra wikipedia-artikel om det inte redan nämnts i tråden http://en.wikipedia.org/wiki/Cross_or_stake_as_gibbet_on_which_Jesus_died)

En fråga bara som jag funderat på är hur man förklarar Joh 19:34 om det rör sig om ett kors. Som jag förstått det (dvs rätta mig om jag har fel) samlas bara vatten i lungorna om det är fråga om en påle då man upphängd på ett kors kan använda hela lugnorna. Någon som är duktig på biologi och kan förklara?

är detta en missuppfattning. Dr. Zugibe, som är duktig på biologi har visat hur "blod och vatten" skall förstås. Den misshandel som Jesus utsattes för före korsfästelsen ledde till att området kring lungorna fylldes med vatten, och en del av detta följde medf spjutet när detta drogs ut ur Jesu sida. Blodet kom från det penetrerade hjärtat. Frågan om kors eller påle har ingen inverkan här, men läkaren Zugibe menar att det handlade om ett kors. Se också mitt inlägg ovan.
Citera
2009-04-01, 09:00
Medlem
Dr Zugibe

Citat:
Har du någon mer att luta dig tillbaka på eller är Dr. Zugibe´s ord din lag?

är läkare med mångårig erfarenhet och som sysslat med frågeställningen i många år. Något som skulle vederlägga vad han kommit fram till har aldrig lagts fram. Ingen har bemött honom, vilket är fullständigt förståeöigt. Vad han skriver räcker mer än väl beträffande de medicinska aspekterna. Beträffande frågan om kors eller påle finns det ett massivt material som visar att det var ett kors.
Citera
2009-04-01, 09:04
Medlem
Men det gör man ju inte

Citat:
Oberoende källor

Man är inom Jv högst selektiva och undviker ofta oberoende källor som inte passar med Jv-uppfattningarna. Och så fuskar man med och vränger vad källor säger, som jag då och då gett smakprov på här.
Citera
2009-04-01, 11:57
Medlem
Citat:
Jag har redan undersökt det mesta...
Vet att det här är sanningen efter allt jag har undersökt!

Nja, jag tror inte på att du har undersökt det mesta.

Ta tex 607, där hävdade du först att det fanns delade meningar, några trodde att det var 587, andra att det var 607.
Du visste inte ens att JV står ganska ensamma om att tro att det är 607 som är det rätta!
Då sa du att man måste tro mer på Bibeln, än på världsliga källor, och där håller jag med dig.
Men du visste inte ens att år 607 f Kr inte alls är förankrat i Bibeln.

Så inte kan du ha studerat oberoende källor särskilt noga i den här frågan.

Detsamma gäller med all önskvärd tydlighet även frågan om kors eller påle.

Du har helt enkelt litat på sällskapets litteratur.
Citera
2009-04-01, 12:44
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Nja, jag tror inte på att du har undersökt det mesta.

Ta tex 607, där hävdade du först att det fanns delade meningar, några trodde att det var 587, andra att det var 607.
Du visste inte ens att JV står ganska ensamma om att tro att det är 607 som är det rätta!
Då sa du att man måste tro mer på Bibeln, än på världsliga källor, och där håller jag med dig.
Men du visste inte ens att år 607 f Kr inte alls är förankrat i Bibeln.

Så inte kan du ha studerat oberoende källor särskilt noga i den här frågan.

Detsamma gäller med all önskvärd tydlighet även frågan om kors eller påle.

Du har helt enkelt litat på sällskapets litteratur.

Jodda! Det är fler som är med på 607, det borde du veta om du nu verkligen har undersökt. Kanske är det du som inte har undersökt

Tro vad du vill, men jag har förmodligen undersökt mer än du någonsin kommer att göra i hela ditt liv!
Citera
2009-04-01, 13:07
Medlem
Citat:
Jodda! Det är fler som är med på 607, det borde du veta om du nu verkligen har undersökt. Kanske är det du som inte har undersökt

Tro vad du vill, men jag har förmodligen undersökt mer än du någonsin kommer att göra i hela ditt liv!

Då skulle jag gärna vilja ha en länk, eller en hänvisning till någon annan grupp som tror på 607?
Jag vet att det finns de som har året 606, men det är grupper som har sitt ursprung från Russel. Alltså samma grund som JV.
Sedan finns det enskilda JV som har skrivit böcker där de försvarar 607, men eftersom de är JV så ändrar det ju inte saken.

Men som sagt, jag ser gärna en länk, eller en litteraturhänvisning som oberoende av JV/Russel håller fast vid året 607.

Tyvärr framkommer det inte i debatten att du skulle ha undersökt särskilt mycket, förutom litteraturen.
Det är bara denna litteratur du hänvisar till, förutom då wikipedia, men det räknar jag inte ens.
Citera
2009-04-01, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Vad tycker du att man ska undersöka och med hjälp av vad?

T ex den djupare innebörden av Matt 28:18-20 : Matt 24:14.
"Apg 17:17; Apg 20:20

Med hjälp av Guds ord Bibeln.
Citera
2009-04-01, 17:05
Medlem
Citat:
Då skulle jag gärna vilja ha en länk, eller en hänvisning till någon annan grupp som tror på 607?
Jag vet att det finns de som har året 606, men det är grupper som har sitt ursprung från Russel. Alltså samma grund som JV.
Sedan finns det enskilda JV som har skrivit böcker där de försvarar 607, men eftersom de är JV så ändrar det ju inte saken.

Men som sagt, jag ser gärna en länk, eller en litteraturhänvisning som oberoende av JV/Russel håller fast vid året 607.
.

Väntar.
Citera
2009-04-01, 19:23
Medlem
Citat:

Tyvärr framkommer det inte i debatten att du skulle ha undersökt särskilt mycket, förutom litteraturen.
Det är bara denna litteratur du hänvisar till, förutom då wikipedia, men det räknar jag inte ens.

De länkarna skulle jag också vilja se. Jag har verkligen letet efter dem då när jag var övertygad om att JV hade rätt och att det skulle bli lätt att bevisa det. Hur kommer det sig att jag aldrig hittade dem hur mycket jag än försökte? Det enda jag såg var precis det som du hänvisar till, det brukade i regel gå att spåra källan till JV eller närstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in