2009-03-06, 13:00
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattleBitch
Hoppsan kerstin, du kanske ska undersöka fakta innan

http://www.newsdesk.se/view/pressrelease/69329

Felaktigheter från programmet:

* Övergreppen mot Johanna och Anders är inte korrekt återgivna
* Janne Josefsson säger att dokument visar att det är församlingens rykte som är viktigast och att det är bättre att lida en personlig förlust än att låta händelsen bli allmänt känd
* De f.d. Jehovas vittnen som medverkat i programmet är inte tillförlitliga
* I reportaget där en äldstebroder hade förgripet sig på två 13-åriga pojkar säger Janne Josefsson att tre äldstebröder som utrett fallet valt att hålla polisen utanför. Det finns ingen grund för detta påstående
* I programmet sägs det att uteslutning är att likna vid ett dödstraff.
* Programledaren har tagit ställning och inte varit opartisk
* Reportrarna visade ingen respekt för privatlivet, när de besökte en äldste på hans arbetsplats.

Hoppsan Arne, vem har sagt att det är det fall du hänvisar till jag menar?
Kolla i stora JV-tråden, där finns många finfina exempel.

Men för att kika lite på dina argument här:

Så smidigt att hävda att de f.d. JV-medlemmarna inte är tillförlitliga. Varför är de inte det? För att de är just f.d.?

På vilket sätt finns det inga grunder för att de äldste valde att hålla polisen utanför vad det gällde äldstebrodern? Menar du att det ändå finns en polisrapport? Tveksamt, va? Finns ingen polisrapport hölls polisen utanför, det är väl en slutledning så enkel att även du torde förstå den?

"I programmet sägs det att uteslutning är att likna vid ett dödstraff." Är det ett argument? Nåja, ingen JV får prata med en utesluten, är inte detta att likna vid ett dödsstraff? En uteslutens föräldrar ska väl helst inte ens tänka på sin uteslutna unge?

Och hoppsan, en programledare som tar ställning mot sexuella övergrepp, jäklar. Finns det verkligen sådana svin?

Reportrarna visade ingen respekt för privatlivet? Gör JV det när de dyker upp vid ytterdörren för att pladdra?
Senast redigerad av Snorlyktan 2009-03-06 kl. 13:05.
Citera
2009-03-06, 13:01
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
En persons egna erfarenheter istället då: http://svtplay.se/v/1374827/rapport/christiina_avara_om_tiden_i_jehovas_vittnen

Men uppenbarligen ser du inget problem trots att alla andra utomstående på forumet gör det. Vad säger det dig?

Jag har vart JV i många år, så jag är övertygad om att jag sitter inne på mer information och fakta än vad du någonsin kommer att göra!

Därför kan jag bara säga att ditt inlägg är LÖJLIGT, när man ser till verkligheten!
Citera
2009-03-06, 13:03
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Hoppsan Arne, vem har sagt att det är det fall du hänvisar till jag menar?
Kolla i stora JV-tråden, där finns många finfina exempel.

Och hoppsan, en programledare som tar ställning mot sexuella övergrepp, jäklar. Finns det verkligen sådana svin?

Reportrarna visade ingen respekt för privatlivet? Gör JV det när de dyker upp vid ytterdörren för att pladdra?

Så Flashback har blivit en tillförlitlig källa helt plötsligt?
Nu kan du ju inte vara seriös, snälla du gå o göm dig innan det blir pinsamt!
Citera
2009-03-06, 13:03
Medlem
Det farligaste som finns på våran jord är, enligt mig, div. personer, religioner, grupper och sekter som vill ta kontrollen över människors sätt att tänka.

Dom lockar med olika saker tex. evigt liv i paradiset, lycka eller rikedom.

När dom har lyckats snärja ett antal undersåtar, så hittar dom på olika hemskheter som kommer att drabba syndaren om den väljer att lämna gruppen.

Samtidigt så finns det givetvis en grupp i gruppen som är lite bättre/heligare/klokare än dom övriga. I vissa fall så består den gruppen av endast en person. Sektledaren.

Medlemmarna blir inte hjärntvättade i ordets rätta betydelse, utan dom leds sakta men säkert i den riktning som ledaren/ledarna vill.
Detta sker i sådan takt att medlemmen inte förstår att det som hon anser vara sin "egna vilja" egentligen är någon annans. Hmm... Det är visst ordets rätta betydelse.

Därför ser vi detta hårdnackade försvar från BattleBitch mfl.

Dom anser att detta är deras åsikter. Och det är det ju också.... fast det är åsikter som någon annan har sagt att dom skall ha.
Senast redigerad av -myself- 2009-03-06 kl. 13:09.
Citera
2009-03-06, 13:05
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Jag har vart JV i många år, så jag är övertygad om att jag sitter inne på mer information och fakta än vad du någonsin kommer att göra!

Därför kan jag bara säga att ditt inlägg är LÖJLIGT, när man ser till verkligheten!

Det är klart att du inte tycker saker som händer inom JV är fel eftersom du är ett JV. Ska jag fråga en nazist om förintelsen var fel när jag vill ha en objektiv åsikt om förintelsen tycker du?

Ser du något problem med hur barn tvingas in i sekter och hur svårt det är att gå ur sekten? Du får gärna svara på frågan någon gång.
Citera
2009-03-06, 13:06
Medlem
Nate Blacks avatar
Några historier om hur skadligt JV kan vara; http://whatstheharm.net/jehovahswitnesses.html

Vilket leder mig till att anse att de är en sekt och borde motarbetas på fredligt sätt.
Citera
2009-03-06, 13:08
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Så Flashback har blivit en tillförlitlig källa helt plötsligt?
Nu kan du ju inte vara seriös, snälla du gå o göm dig innan det blir pinsamt!

Är du trög? Tråden innehåller länkar.
Om jag länkar till vakttornet från den här sidan, innebär det att informationen på vakttornet inte är tillförlitlig för att det finns en länk på flashback?

Dessutom finns flera fd JV som berättat sina historier. Har du mage att sitta där och hävda att de ljuger?
Citera
2009-03-06, 13:10
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -myself-
Det farligaste som finns på våran jord är, enligt mig, div. personer, religioner, grupper och sektersom vill ta kontrollen över människors sätt att tänka.

Dom lockar med olika saker tex. evigt liv i paradiset, lycka eller rikedom.

När dom har lyckats snärja ett antal undersåtar, så hittar dom på olika hemskheter som kommer att drabba syndaren om den väljer att lämna gruppen.

Samtidigt så finns det givetvis en grupp i gruppen som är lite bättre/heligare/klokare än dom övriga. I vissa fall så består den gruppen av endast en person. Sektledaren.

Medlemmarna blir inte hjärntvättade i ordets rätta betydelse, utan dom leds sakta men säkert i den riktning som ledaren/ledarna vill.
Detta sker i sådan takt att medlemmen inte förstår att det som hon anser vara sin "egna vilja" egentligen är någon annans. Hmm... Det är visst ordets rätta betydelse.

Därför ser vi detta hårdnackade försvar från BattleBitch mfl.

Dom anser att detta är deras åsikter. Och det är det ju också.... fast det är åsikter som någon annanhar sagt att dom skall ha.

Du känner mig inte för fem öre, du vet inget om mitt tidigare liv... Så dra inte in mig i ditt skit snack!!!
Citera
2009-03-06, 13:12
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Är du trög? Tråden innehåller länkar.
Om jag länkar till vakttornet från den här sidan, innebär det att informationen på vakttornet inte är tillförlitlig för att det finns en länk på flashback?

Dessutom finns flera fd JV som berättat sina historier. Har du mage att sitta där och hävda att de ljuger?

Vilken tråd? Du har inte visat någon tråd så hur ska jag veta att den innehöll länkar med fakta??? DOH!

F.D.
JV finns många fina och ärliga, men så finns det som smutsliga som drivs av hat och hämnd, dom återger oftast inte ens halva sanningar utan mest lögn och påhitt! Där är inte sagt att alla ljuger, men de flesta!
Citera
2009-03-06, 13:14
Medlem
Citat:
Du känner mig inte för fem öre, du vet inget om mitt tidigare liv... Så dra inte in mig i ditt skit snack!!!

Nej jag känner inte dig, MEN jag känner din sort. Det räcker.
Citera
2009-03-06, 13:15
Medlem
BattleBitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -myself-
Nej jag känner inte dig, MEN jag känner din sort. Det räcker.

Precis, då kan du vänligen sluta med din generalisering!

Jehovas Vittnen är alla olika och tänker/fungerar på olika sett.
Citera
2009-03-06, 13:17
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Absolut inte, man ska försöka nå fram till barnet och ta hjälp av utbildad personal för ändamålet!
Men ska ni sluta motsäga er själva hela tiden. Att inte anmäla i detta fall och lägga locket på är väl inte att "ta hjälp av utbildad personal för ändamålet!".

Citat:
Nope, det finns ingen anmälningsplikt hos privat personer i Sverige.
Ok

Citat:
Så bara för att man har gjort fel i ett fall, så anser du att alla är körda?
En person som gör fel, så är 7 miljoner helt rökta?
Vet inte vad du rökt... men jag har inte på något sett skrivit att jag anser att alla är rökta eller att JV är farliga på något sätt. Jag bara kommenterade fallen med barnövergreppen som inte vart anmälda till myndigheter och undrade varför inte...

Citat:
Jag fattar inte hur du tänker!! Men du kan inte tänka så långt direkt...
Jisses så defensiv och aggressiv man kan vara då! Kan du beskriva vad det är du tror jag ville komma fram till, med MINA inlägg och inte dina tolkningar mellan raderna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in