2009-06-18, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Opium66
Farliga är de då inte.
Bara dumma i huvudet.

Fantastiskt! Du känner alltså varje enskilt vittne och kan tala om att de är "dumma i huvudet"?

Nej, jag är inget vittne själv, och jag har en del allvarliga invändningar mot många av deras läror, men att bara avfärda dem som "dumma i huvudet" är fruktansvärt respektlöst...
Citera
2009-06-18, 23:59
Medlem
Zeimines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Du pratar bara dynga min vän!

Står det hur man bakar en sockerkaka elle lagar bilen o s v!

Nej men du hittar säkert det i bibeln om du letar lite.. alltså din JWT
Citera
2009-06-19, 00:00
Medlem
pernil90s avatar
Inte farliga, men störda.
Citera
2009-06-19, 00:04
Medlem
Zeimines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Och det är det här som e så synd.

ja, skulle Jv lägga om sin strategi gentemot alla som inte gillar JV skulle de nog bli bättre förstådda. DVS informera i skolorna utan att försöka värva utan helt enkelt upplysa vad deras tro är.
Då kanske de blir mer förstådda, mer om man går runt och knackar dörr och försöker värva medlemmar blir folk bara irreterade.
Har hittills inte funnit något som lockat mig till JV. Varken deras böcker, broschyrer eller en del av sk. vittnena på FB. (undantaget Leviticus).
Citera
2009-06-19, 00:08
Medlem
Korpikallas avatar
All religion är farlig, så ja.
Att Jehovas Vittnen är mindre accepterade än Kristna och Muslimer betyder inte att de är farligare.
Citera
2009-06-20, 08:43
Medlem
excelsiss avatar
Topic alltså: Är Jehovas vittnen farliga.

Överträdelse beivras!

/mod
Citera
2009-06-20, 18:06
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Jag skrev så för att få veta vad detta med att vandra i tro och hålla Guds bud betyder. I det vardagliga livet. Kanske enklare för dig att förklara när du såg hur jag ville ha det förklarat. Enkelt och rakt på bara...Det står om allt möjligt i Guds ord/bud, vad innebär det för dig i ditt liv? Eller vad borde det innebära i ditt liv? Eller borde det inte det?

Ja, som sagt så utgår jag ifrån Guds lag i min vardag, det är både min standard och strävan. Nu har ju jag lite annorlunda syn på detta med vad som är aktuellt i Guds bud i jämförelse med JV. Flera av de bud som jag menar att kristna skall hålla menar ni endast tillhörde Gamla Förbundet och är inte aktuellt idag för kristna. Så vi menar nog olika saker i en hel del fall, eller åtminstonde till viss del, när vi talar om Guds bud. Jag tillhör dem som bojkottar sådana hedniska traditioner som halloween, jul, valborg, hednisk påsk, midsommar etc. Men sedan är det ju också frågan om vilka högtider, seder och bruk man anammar i stället, och där ser jag t ex att sabbatsfrågan skiljer oss åt, liksom renhets- och matlagarna etc.

Citat:
Så jag får väl ta upp konkreta exempel...Hålla Guds bud...vad säger Guds bud t ex om homosexualitet?...vad innebär det i ditt liv och vad innebär det för dina åsikter? Alkohol, sex före äktenskapet, bo ihop utan att vara gifta, predika för människor, nationalism, politisk neutralitet....osv

Guds lag säger att homosexualitet är synd och att den som lever i denna synd gör styggelse och skall straffas med döden. Därmed följer att det är omöjligt för en kristen att vara positiv till detta.

Att bruka alkohol är inga problem så länge man inte blir onykter. Guds lag är ju inte emot alkohol i sig.

Bo ihop utan att vara gifta samt sex före äktenskapet är givetvis fel. Bibeln är mycket tydlig i detta.

Predika för människor, samt vittna om Kristus, bör man ta varje lägligt tillfälle att göra.

En sund patriotism är OK så länge den inte går till extrema överdrifter som rasism eller liknande. Viktigt dock att fastslå att lojaliteten mot Guds rike och Kristi kyrka måste ha oinskränkt prioritet.

Politisk neutralitet är en svårare fråga. Själv tror jag inte att några politiska ideologier representerar kristendomen särskilt bra, eller att politiskt engagemang alltid är enkelt att kombinera med ett kristet lärjungaskap, snarare väldigt sällan. Men jag tror inte heller att ett politiskt engagemang eller innehavet av statliga ämbeten etc är synd i sig, allt beror på omständigheterna, och vi har också flera bibliska exempel på Gudsmän som hade sådana befattningar.

Sedan tror jag att det är både tämligen omöjligt och även otjänligt att till varje pris eftersträva "neutralitet" i politiska spörsmål, eftersom våra liv i högsta grad påverkas av politiken. Att vara neutral t ex till det forna sovjetväldet ser jag som direkt felaktigt, liksom det vore fel att vara neutral inför vår liberala abortlagstiftning etc. En antikristen politik finns det all orsak att ta ställning emot.

Slutligen så säger jag igen att jag menar att budhållandet är en mycket viktig del av tron, men att trons föremål är Kristus, inte vår egen gärning.
Senast redigerad av Redivivus 2009-06-20 kl. 18:12.
Citera
2009-06-20, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeimine
ja, skulle Jv lägga om sin strategi gentemot alla som inte gillar JV skulle de nog bli bättre förstådda.

Det är frågan om att välja väg och den går det inte och kompromissa om.
Citera
2009-06-20, 22:57
Bannlyst
Citat:
Det är frågan om att välja väg och den går det inte och kompromissa om.

Inte det? Vad säger du om detta då?

Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
En sak som nämns i boken är hur den styrande kretsen agerade i en situation
där bröder och systrar i Malawi vägrade att köpa ett medlemskort av det
regerande politiska partiet, Malawi är en enpartistat (allstå ingen annan
politisk organisation finns att ta parti för). Vittnerna rådfrågade den styrande
kretsen, men sällskapet var stränga och ansåg att de skulle hålla fast vid
detta. Under 1964, 1967, 1972 och 1975 fick 1081 familjer sina hus
nedbrända, 588 åkrar blev förstörda, 1967 rapporterades att mer än 1000 av
deras kvinnor hade blivit våldtagna, varav en mor hade blivit våldtagen av 6
olika män och hennes 13 åriga dotter av tre. Fler mördades och regeringen
gjorde ingenting.

Sattidigt i Mexico, fanns det bröder som vägrade militärtjänst, eller rättare
sagt, köpte (betalade mutpengar) sig ett "Identitets cartilla". Män i Mexico
skall under ett år genomgå en särskild period av militär träning, vid
inskrivningen får de ett certifikat "identitets cartilla", där man kan se deras
närvaro vecka för vecka. Tjänstemännen som fyller i dessa kan mutas till att
fylla i dem utan brödernas närvaro, det är straffbart för en tjänsteman att
fylla i närvarorutorna när de inte har deltagit i utbildningen.

Men bröderna i Mexico blev oroliga när de fick läsa om hur bröderna i Malawi
hade det, skrev ett brev till styrande kretsen och frågade. Här mutar vi
tjänstemännen, vi uppmuntrar dem till att bryta mot lagen. Men i Malawi får
man inte ens köpa ett partikort av det enda partiet i landet. Men man får
betala olagliga mut pengar för att får ett oärligt ifyllt kort och samtidigt
riskera att den man betalar mutpengar för hamnar i fängelse.

Att köpa ett partikort i Malawi ansågs som en kompromiss och otrohet mot
GUD, men det som skedde i Mexico var inte det???

Och vad säger du om kompromissen angående blodtransfusioner i Bulgarien?
Citera
2009-06-20, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia
Och vad säger du om kompromissen angående blodtransfusioner i Bulgarien?

Kommenterar inte andras ställningstaganden utan står för mina, sedan läser jag inget från avfällingar.
Citera
2009-06-20, 23:18
Medlem
Citat:
Kommenterar inte andras ställningstaganden utan står för mina, sedan läser jag inget från avfällingar.

Vakna min vän du befinner dig på ett forum som kryllar av avfällingar och motsåndare till JV.

Men som vanligt sticker du huvudet i sanden som en annan stuts och gömmer huvudet.

Så för att hålla sig till ämnet: Ja vissa JV är farliag för sig själva och gör skit för oss andra JV.

Och sen anklagar man andra för att prata dynga håhåjaja
Citera
2009-06-20, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Vakna min vän du befinner dig på ett forum som kryllar av avfällingar och motsåndare till Jv.

Men som vanligt sticker du huvudet i sanden som en annan stuts och gömmer huvudet.

Så för att hålla sig till ämnet: Ja vissa Jv är farliag för sig själva och gör skit för oss andra Jv.

Och sen anklagar man andra för att prata dynga håhåjaja

Läser bar det jag vill, kan finnas en fyrklöver.

T ex läste jag inte ditt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in