2005-02-06, 20:46
Medlem
I vissa kristna gästböcker skrivs det mycket illa (dessutom är uppförandet hos "skribenterna" i många fall rent bedrövligt. Jo, jag hyser personligt agg mot en viss "medkristen" (en av hans ca 20 pseudonymer. Han avslöjar sig själv på grund av sin smått unika språkhantering)):
Citat:
Bo det du lägger fram har jag samma åsikt om,Men så är det i den mordena kristen dommen.
Medkristen
- 06 Feb 2005 17:31:25
http://www.crossnet.se/kyrkor/pktyre...guestbook.html
Citera
2005-02-06, 20:53
Medlem
FetFulElaks avatar
Den här gillade jag:

Choklad över dragen skum tomte.. Ska det vara så jävla svårt att skriva chokladöverdragen skumtomte?
Citera
2005-02-06, 21:07
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Det här kommer att kännas som en oerhört konstig diskussion inom bara några år. Jag är säker på att alla särskrivningar som listats i den här tråden kommer att räknas som språkligt korrekta inom några år. Det är ju trots allt idioterna som styr världen.

Vi får verkligen hoppas att det aldrig blir så, även om du har rätt beträffande vilka som styr världen. Ett officiellt accepterande av särskrivning leder ju till ett ödesdigert semantiskt undergrävande av vårt modersmål.

Å andra sidan, vad hjälper påbud när skolornas språkundervisning uppenbarligen inte fungerar som den skall? I ett land där den bildade människan är utrotningshotad och det offentliga utrymmet svämmar över av andligt och kunskapsmässigt nivellerade fackidioter?
Citera
2005-02-06, 21:09
Medlem
SuperMarios avatar
På en bensinmack (bensin mack):

"Vi byter vatten och spolar vätska och olja på din bil"
Citera
2005-02-06, 21:17
Medlem
MorrissonEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasile
"Vi kontrollerar olja och spolar vätska på er bil för 20 kronor."
Undrar om de gör rent bilen efter att de spolat den med vätska?
Citera
2005-02-06, 21:26
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Den här gillade jag:

Choklad över dragen skum tomte.. Ska det vara så jävla svårt att skriva chokladöverdragen skumtomte?

Fan, ska man kalla tomten skum och dessutom hälla choklad över honom bara för att han gillar att ta sig en sup då och då?
Citera
2005-02-07, 08:14
Medlem
Jumanjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Det här kommer att kännas som en oerhört konstig diskussion inom bara några år. Jag är säker på att alla särskrivningar som listats i den här tråden kommer att räknas som språkligt korrekta inom några år. Det är ju trots allt idioterna som styr världen.

Min åsikt är att särskrivningar aldrig kommer att bli språkligt korrekta av den enkla anledningen att talspråket formar skrivspråket, inte tvärtom. Så länge folk inte uttalar sina särskrivningar kommer de inte bli språkligt korrekta.

Kommer folk att börja säga "Har du en halv bror?" när de menar "Har du en halvbror?"?.

Citera
2005-02-08, 12:43
Medlem
skitsillens avatar
Den särskrivna och språkligt tveksamma kombinationen "SLUT SALE", vilken jag sett på en skylt i en klädesaffärs skyltfönster, väckte en viss munterhet...
Citera
2005-02-12, 15:00
Medlem
Ur en kristen gästbok på nätet:
Citat:
L.A. SKREV bl.a. "Oj oj oj! Här rusar alla rättrogna fram till Greens försvar". JA det är fullt naturligt att man rusar fram till försvar för det som är äkta genuin Biblisk Kristen tro och övertygelse om man INTE är anti-biblisk, lättmjölks eller skum mjölks kristen som bejakar allt som Bibeln förbjuder.
Pastorsfamiljen NILS ALVAR "Vajda" EKSTÉN <israel-friends-eksten@home.se>
SVALÖV, Södra Sverige - 12 Feb 2005 12:26:33
http://www.crossnet.se/kyrkor/pktyre...guestbook.html

Innehållet är diffust även om det hade stått "skummjölkskristen", men vad är en skum mjölks kristen för något?
Citera
2005-03-15, 12:25
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
En krönika i dagens Journalisten hävdar att orsaken till det utbredda särskrivandet inte främst är påverkan från engelskan utan "gestalttexter" från reklamens och den grafiska formgivningens värld - förpackningar och reklamskyltar utnyttjar ofta särskrivningar av typen VETE MJÖL därför att man inte vill bryta den grafiska enhetligheten med ett bindestreck - och detta smittar så av sig i andra sammanhang där man har behov av korta texter, t.ex. i tidningsrubriker. Vad tror ni?

Länk till artikeln:
http://www.journalisten.se/a.asp?article_id=8680
Citera
2005-03-15, 13:56
Medlem
scitors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
...förpackningar och reklamskyltar utnyttjar ofta särskrivningar av typen VETE MJÖL därför att man inte vill bryta den grafiska enhetligheten med ett bindestreck...

Så författaren menar att det heter "vete-mjöl"? Det var konstigt.
Citera
2005-03-15, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scitor
Så författaren menar att det heter "vete-mjöl"? Det var konstigt.

Dumbom

Om man bryter raden, vilket man oftta gör i reklamsammanhang, ska det vara bindestreck:

VETE-
MJÖL

inte

VETE
MJÖL

Tyvärr står det ofta såhär på förpackningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in