2004-06-22, 19:19
Medlem
Hispervispers avatar
Personligenärjagjätteemotsärskrivningdetblirjättes vårtattläsaommaninförförmångamellanrumitexten.

Skämt åsido, felaktig särskrivning suger fett! Läsbarheten försvinner mer eller mindre, man tvingas sänka sin läshastighet för att kunna uttyda vad som står där. Jag är mycket intolerant mot särskrivning.
Citera
2004-06-22, 19:24
Medlem
jenas avatar
Flyttas till språk!
/moderator
Citera
2004-06-22, 19:25
Medlem
Laments avatar
Jag tycker det är grymt irriterande eftersom man måste stanna upp när man läser och tänka efter på vad fan skribenten egentligen menar. Antar att det har en del att göra med att de i t.ex. engelska inte skriver ihop ord. Håller med om det här med att det är för djävligt att t.o.m. vissa lärare särskriver. Min biologilärare gör det hela tiden.
Citera
2004-06-22, 19:26
Medlem
Skolan har säkert sitt ansvar i misshandeln. Men tror att internet är största boven. Alla får helt enkelt dra sitt strå till stacken och alltid påpeka på mest störande möjliga sätt för folk att dom särskriver. Har en bror som går i grundskolan och ska tveklöst slå honom i magen varje gång han särskriver. På de sättet lär man sig fort.
Citera
2004-06-22, 19:28
Medlem
Laments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sade
Skolan har säkert sitt ansvar i misshandeln. Men tror att internet är största boven. Alla får helt enkelt dra sitt strå till stacken och alltid påpeka på mest störande möjliga sätt för folk att dom särskriver. Har en bror som går i grundskolan och ska tveklöst slå honom i magen varje gång han särskriver. På de sättet lär man sig fort.
Håller med. Jag retar alltid mina kompisar så fort jag ser en särskrivning. På det sättet har de lärt sig, även om jag får en viss besserwisser-stämpel .
Citera
2004-06-22, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lament
Håller med. Jag retar alltid mina kompisar så fort jag ser en särskrivning. På det sättet har de lärt sig, även om jag får en viss besserwisser-stämpel .
Brukade göra det och de flesta har bättrat sig avsevärt faktiskt. Men jag har en kompis som rättar folk hela tiden. Därför brukar jag inte ens hinna komma med någon bitande kommentar innan han kommenterat och de är förbannade på honom.

Sen finns det ju olika nivåer av särskrivning också. Skriver man exempelvis "full ständigt" , "brun hårig" och dylikt förtjänar man hån.
"Stephen King bok" och "Clint Eastwood film" är inte lika illa tycker jag. Förtjänar bara en vänlig men bestämd tillrättavisning.
Citera
2004-06-22, 20:21
Medlem
Mockens avatar
En stark bidragande faktor tror jag är läsböckerna barnen får i lågstadiet nuförtiden. Där skriver man "rodd-båt", "kanel-bulle" osv med bindestreck.
De inpräntas alltså från första början att det är två ord som ska hållas isär, fast det egentligen är två morfem som ska hållas ihop.
Jag påpekade detta för mina barns lärare, men fick aldrig något gehör.

Måste också passa på att gnällklaga på en liknande företeelse, det rumphuggna sms-språket: Hoppas ngn förstår va ja menar med d lr?

Dagens ungdom.....
Citera
2004-06-22, 20:34
Medlem
Viktorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
En stark bidragande faktor tror jag är läsböckerna barnen får i lågstadiet nuförtiden. Där skriver man "rodd-båt", "kanel-bulle" osv med bindestreck.
De inpräntas alltså från första början att det är två ord som ska hållas isär, fast det egentligen är två morfem som ska hållas ihop.

Det har jag också sett i läro-böcker i sven-ska för låg-stadiet. Helt horribelt. Vi som lärt oss stava klarade att lära in kanelbulle och roddbåt utan bindestreck så varför skulle inte barn på 2000-talet kunna fixa det?
Citera
2004-06-22, 20:41
Medlem
jobes avatar
Citat:

Måste också passa på att gnällklaga på en liknande företeelse, det rumphuggna sms-språket: Hoppas ngn förstår va ja menar med d lr?

Dagens ungdom.....

Är det så!!!
Citera
2004-06-22, 21:01
Medlem
Mockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobe
Är det så!!!

Ja! Åtminstone för tio år sedan. Tror det är likadant nu.
Citera
2004-06-22, 23:14
Medlem
jobes avatar
Citat:
Ja! Åtminstone för tio år sedan. Tror det är likadant nu.

Skrämmande :mad:
Citera
2004-06-22, 23:18
Medlem
Enders avatar
Engelskan är också en bidragande faktor till detta bekymmer eftersom man på engelska inte alls skriver ihop ord som "hör iop" på samma sätt som vi gör på svenska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in