2005-01-11, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jena
För något år sedan försökte jag mig på detta, tyvärr kunde jag inte sitta så många timmar per dag för att det ens skulle märkas.

Det är ju därför som idén, att flera har tillgång till språkanvändaren, är så bra.

Tror du det skulle vara ok?
Citera
2005-01-12, 02:23
Medlem
Ariels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barsch
Det som oroar mig mycket just nu är att inte ens lärarstuderande av idag ser allvarligt på saken... Jag kom via kårarbete i kontakt med en lärarstuderandesektion för några år sedan, och både deras material och materialet från lärarfacket de samarbetade med gjorde mig mörkrädd... Översållat med särskrivningar. Och dessa ägg ska försöka lära mina barn att läsa i framtiden..
På Skrivihops forum hade vi en diskussion med en blivande svensklärare för
cirka ett år sen. Han var övertygad om att han skulle bli en bra lärare, trots
en mer än lovlig mängd särskrivningar, meningsbyggnads- och stavfel. Det
var naturligtvis ingen som trodde honom först när han klämde fram att han
faktiskt var på gång att bli språklärare. Vi lyckades till slut övertyga honom
om det orimliga i hans yrkesval.
Tyvärr har man tagit bort sökfunktionen på forumet, annars hade det blivit
en länk också.
Citera
2005-01-12, 02:24
Medlem
Ariels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Allvarligt, jag är med. Kliar i fingrarna.
Count me in!
Citera
2005-01-12, 02:58
Medlem
Barschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ariel
Vi lyckades till slut övertyga honomom det orimliga i hans yrkesval.

Det var ju för väl det...
Citera
2005-01-14, 21:58
Medlem
Jag har hört en teori som jag tror det kan ligga någonting i: I slutet på 70-talet fanns någon slags pedagogisk teori som gick ut på att det skulle vara lättare att lära sig korta ord. Läseböckerna var på grund av detta fyllda med korta ord som "os", "bi", "so", "ro" osv. För att underlätta för den som höll på att lära sig läsa var långa ord - särskilt sammansatta - försedda med bindestreck. Ex: "skol-dag" i stället för "skoldag". Sedan har det väl blivit så att många så att säga såg orden framför sig uppdelade i två, och bindestrecket försvann på något sätt.

Nu rådande norm inom skolan såvitt jag vet är att barn har lättare i i början av sin läsutveckling att läsa ord de är intresserade av än ord som bara är korta. "Dinosaurie" kan t ex vara intressantare att lära sig skriva/läsa för ett barn än "os" som är helt ointressant som begrepp för de allra flesta barn. Dessutom tror man nu att barn i början av läsutvecklingen ser "ordbilder" (den första är ofta det egna namnet) och inte de enskilda bokstäverna. De ser alltså ordet som en hel bild. Därför är det bäst att skriva orden med gemena bokstäver då olika ordsbilders konturer blir lättare att skilja åt.

Jag tror som fler har pekat på här att det är viktigt att läsa mycket för att utveckla ett eget bra skrivspråk, och att läsa mycket - särskilt när man är barn, men även i vuxen ålder. Och det är också viktigt att inte vuxna försöker "förenkla" för barn genom att avstava i onödan. Det kan vara en björntjänst.

För övrigt har vi i Knutbytråden märkt att särskrivning verkar vara mycket frekvent hos pastorer och andra frireligiösa människor som skriver i diverse gästböcker på nätet. Och vi får väl hoppas att det inte ska införas några språkpoliser här , för i Knutbytråden anammar vi ofta det Hel Överlåtna sätt att särskriva (och dessutom ofta ha versaler i början på vissa ord) som vi har observerat på diverse "kristna" siter.
Citera
2005-02-04, 19:37
Medlem
Jumanjis avatar
GMS Language Service söker en fransk lärare via arbetsförmedlingen i Sverige.

"Vårt språkföretag letar efter en Fransk lärare för utbildning av vuxna affärs människor i Stockholm."

Vem vill jobba på ett "språkföretag" som inte kan stava? :thumbsdow

Länk till annonsen.
Citera
2005-02-04, 21:00
Medlem
Megons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumanji
GMS Language Service söker en fransk lärare via arbetsförmedlingen i Sverige.

"Vårt språkföretag letar efter en Fransk lärare för utbildning av vuxna affärs människor i Stockholm."

Vem vill jobba på ett "språkföretag" som inte kan stava? :thumbsdow

Länk till annonsen.

Stor humor

Jag drog iväg en ansökan med lätt ironiskt innehåll, jag återkommer om jag får svar på den.
Citera
2005-02-04, 21:05
Moderator
impieteers avatar
Det här kommer att kännas som en oerhört konstig diskussion inom bara några år. Jag är säker på att alla särskrivningar som listats i den här tråden kommer att räknas som språkligt korrekta inom några år. Det är ju trots allt idioterna som styr världen.
Citera
2005-02-04, 21:16
Medlem
Barschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Det här kommer att kännas som en oerhört konstig diskussion inom bara några år. Jag är säker på att alla särskrivningar som listats i den här tråden kommer att räknas som språkligt korrekta inom några år. Det är ju trots allt idioterna som styr världen.

Säg inte så, livet är hårt nog som det är...
Citera
2005-02-06, 00:50
Medlem
Q8:as annons är bäst.

"Vi kontrollerar olja och spolar vätska på er bil för 20 kronor."
Undrar om de gör rent bilen efter att de spolat den med vätska?
Citera
2005-02-06, 15:07
Medlem
Några exempel jag stulit från avigsidan.com:

Annonser från blocket.se:
Citat:
En armad bandit tror att den är från sent 60-tal.lite defekt själva armen som du drar.
Citat:
"Ljus och fräsch 2:a på 60 kvm, 2 rum och kök
uthyres from 1/5.Den är delvis möbelerad.
Man ska vara djur och rökfri"
Citat:
"Har tidigare suttit som skum tank i ett av försvarets forden för brandbeskämpning av flygplan"
http://www.avigsidan.com/avigsidan/avigt008.html

Berättelse av en Marie:
Citat:
Min svärmor skrev ett brev till den lokala matbutiken. Hon ville påpeka att butiken tagit betalt för en vara hon inte hade handlat. Hon fick tillbaka ett brev från butiksägaren där han ber om ursäkt:
"Antagligen är det någon i min kassa personal som slagit in fel kod."
http://www.avigsidan.com/avigsidan/avigt008.html
Citera
2005-02-06, 16:43
Medlem
Asterixs avatar
Rubrik från dags tidningen Afton bladet.

Citat:
Ursprungligen postat av Afton bladet
Följ Victorias maffia liv i tv
Källa: http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...599587,00.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här