2009-05-24, 00:07
Bannlyst
Jag hade faktiskt en lärare i samhällskunskap som uttalade äktenskapsförord som "äktenskaps förord"! Och ja, hon särskrev på svarta tavlan emellanåt. Det enda fall av "särpratning" jag känner till.
Citera
2009-05-24, 00:52
Medlem
Biskopsfingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Vi går till källan:[indent]Det är oändligt mycket svårare i Stockholm än i London att få ett jobb eller ens bli tagen på allvar om man misshandlar språket. Säger du ”Varfår anvenda sevora outlendska årt ner dät finz inhemskt adekfat våkaboulär dispånibäl?” kommer folk att börja tala långsamt, undvika svårare glosor och i övrigt behandla dig som sinnesslö. Och de kommer inte att vilja ha dig på sin arbetsplats. Enligt våra antirasister beror det på att svenskar är mer rasistiska än andra. Det är inte så säkert. Men de är avgjort mer musikaliska än andra.

”Mät din snorre”, skriver lärarkandidaten på tavlan. Eleverna famlar efter linjalerna, de andra lärarna stirrar mållöst. Tills någon fattar. ”Det är ’mät ditt snöre’, hon menar.”

Ni skrattar rått, antar jag. Skratta på. Ni anar inte vilket helvete det kan vara för en vuxen arab eller polack att höra skillnad på långa och korta vokaler. Eller att memorera att det heter ”ett” snöre. Finns det någon regel?

Den som är uppvuxen med svenskan inser inte vilket märkvärdigt språk hon talar. Försök få en kines eller en fransman att upprepa ”luspudeln tjuter vid husknuten”. Till skillnad från de flesta tungomål är svenskan en porlande bäck där vokalerna tänjs ut över stenar och där orden stiger och sjunker till synes utan anledning men med en sådan precision att det går att skriva en mening över en hel boksida utan ett enda kommatecken eftersom läsaren själv placerar pauserna där de skall vara ty också när svensken läser innantill hör han i sitt inre andrummen mellan orden.

”Prosodi” kallas det, nästintill omöjlig att härma för den som inte vyssjats i det lätet. Därför låter i era öron svenska med rysk melodi mest gnällig, med arabisk påstridig och med polsk ilsken och enformig som Uppsalaslätten. Samt – låt oss erkänna – plågsam som falsksång. Jag vet. Efter en kvart med kraxande ungersk-svenska önskar jag bara att det skall ta slut.

Till råga på detta bär den oberäkneliga melodin på betydelser (”Han skjuter på bilen”, ”Kan jag lämna paraplyt här? Nej, ställ’et i stället i stället”), så tro inte att du vet vad du säger bara för att orden hamnat rätt. Och så det svåraste av allt, inversionen, en sällsynt egenhet, svenskans sista försvarslinje, omöjlig att forcera utan år av träning: ”Förstår du, Boris, subjektet placeras alltid efter predikatsverbet då satsen inleds med en annan satsdel än subjektet.” Hänger ni med?
Detta berör prosodin, inte behovet av skiljetecken. Hur får du ihop det här egentligen?
Citera
2009-05-24, 01:56
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biskopsfinger
Detta berör prosodin, inte behovet av skiljetecken. Hur får du ihop det här egentligen?
Vi tar det igen:
Den som är uppvuxen med svenskan inser inte vilket märkvärdigt språk hon talar. Försök få en kines eller en fransman att upprepa ”luspudeln tjuter vid husknuten”. Till skillnad från de flesta tungomål är svenskan en porlande bäck där vokalerna tänjs ut över stenar och där orden stiger och sjunker till synes utan anledning men med en sådan precision att det går att skriva en mening över en hel boksida utan ett enda kommatecken eftersom läsaren själv placerar pauserna där de skall vara ty också när svensken läser innantill hör han i sitt inre andrummen mellan orden.

”Prosodi” kallas det, nästintill omöjlig att härma för den som inte vyssjats i det lätet.
See?
Citera
2009-05-24, 03:11
Medlem
Biskopsfingers avatar
Citat:
Vi tar det igen:

”Prosodi” kallas det, nästintill omöjlig att härma för den som inte vyssjats i det lätet.
See?
Okej, jag läste inte ordentligt. Alldeles oavsett detta är det trams, då det, i likhet med Zarembas mening, inte kan sägas vara i enlighet med de språknormer som i allmänhet gäller. I mer litterära sammanhang må man utnyttja den poetiska licens som tillkommer den skönlitteräre författaren, men föregångaren härvidlag är ju Joyce, vilket visar detta inte är unikt för svenskan, utan fungerar utmärkt också på engelska, och den som påstår att det skulle vara annorlunda på ryska, polska, rumänska eller vad som tusan som helst åtar sig en kraftig bevisbörda. Skiljetecken är för övrigt inte till för att markera pauser, utan satser, så redan där har han trampat rejält i klaveret.
Senast redigerad av Biskopsfinger 2009-05-24 kl. 03:14.
Citera
2009-05-24, 14:47
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biskopsfinger
Okej, jag läste inte ordentligt. Alldeles oavsett detta är det trams, då det, i likhet med Zarembas mening, inte kan sägas vara i enlighet med de språknormer som i allmänhet gäller. I mer litterära sammanhang må man utnyttja den poetiska licens som tillkommer den skönlitteräre författaren, men föregångaren härvidlag är ju Joyce, vilket visar detta inte är unikt för svenskan, utan fungerar utmärkt också på engelska, och den som påstår att det skulle vara annorlunda på ryska, polska, rumänska eller vad som tusan som helst åtar sig en kraftig bevisbörda. Skiljetecken är för övrigt inte till för att markera pauser, utan satser, så redan där har han trampat rejält i klaveret.
Men satserna finns väl oberoende av skiljetecken? Vid längre uppräkningar så är ju semikolon att föredra med kommatecken som en sekundär avdelare. T.ex.
På parkeringen stod en Volvo, grå med försilvrade navkapslar; två Renaults, customiserade till oigenkännelighet; en Opel, med en rävsvans i antennen.
Lättare att läsa, men det fungerar utan.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2009-05-24 kl. 14:49.
Citera
2009-05-24, 15:14
Medlem
Biskopsfingers avatar
Citat:
Men satserna finns väl oberoende av skiljetecken?
I någon mån, men det betyder inte att de inte skall markeras.

Citat:
Vid längre uppräkningar så är ju semikolon att föredra med kommatecken som en sekundär avdelare. T.ex.
På parkeringen stod en Volvo, grå med försilvrade navkapslar; två Renaults, customiserade till oigenkännelighet; en Opel, med en rävsvans i antennen.
Lättare att läsa, men det fungerar utan.
Visst, det är alldeles riktigt. Fast, vad säger det? Skiljetecken har flera olika funktioner, och det här är en annan.
Citera
2009-05-27, 21:13
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Måste bara nämna ett levande exempel på särskrivnings-uttal:

Rösten som ropar upp hållplatserna på buss 58 mot Bergsjön (i Göteborg förstås). Sista hållplatsen innan Gärdsås:

"Valborgs Mässogatan"

Märkligt nog uttalar rösten dock "Mässogatan" som ett ord. Klassiskt exmpel på att inte tänka på vad det är man egentligen säger.
Citera
2009-06-13, 09:44
Medlem
BeeHaves avatar
Hittade denna:
http://camilllabostrom.blogspot.com/

Finns en pärla i första inlägget.
Citera
2009-06-13, 10:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BeeHave
Hittade denna:

"Camillla" med tre L till att börja med?!?

"syn undersökning" och "kassa personalen"...
Däremot skriver hon ett ihopskrivet "imorgon", som man helst ska skriva isär!
Citera
2009-06-13, 16:36
Medlem
pikzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeeHave
Hittade denna:

Och utöver det, meningen "De ha som varit irriterat ett bra tag, därav ja inte vågar ha linser ett längre tag" får mig att vilja gråta.

Till ämnet: jag irriterar mig naturligtvis på felaktig särskrivning, men det är ju främst när det särskrivna får en ny innebörd som författaren borde reagera. Problemet är väl att folk inte läser vad de skriver.
Citera
2009-06-17, 23:14
Medlem
Sär skrivning och allmänt förfall

Vad är det egentligen som har hänt med skriftspråket på senare? På bara tio år så har skriftspråket bland befolkningen försämrats avsevärt. Särskrivningar är mer regel än undantag, både bland löst folk och i media. Dessutom så verkar många ha svårt med stavningen. Beror detta på alla neddragningar inom skolan, eller ligger något annat bakom? Är det bara jag som börjar bli gammal och bitter, eller är det fler som känner likadant?
Senast redigerad av absent 2009-06-17 kl. 23:16.
Citera
2009-06-17, 23:16
Medlem
martiness avatar
Tror det har att göra med internet / mobiltelefoner.

Folk blir slarvigare på internet och i SMS, och det smittar av sig och används mer och mer. Det handlar om att det ska gå fort att skriva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in