Citat:
Ursprungligen postat av P-W
Gör Mörland det?
Vad bra, då är allt klart då. Nu kan Claeson med stort självförtroende gå till rättegången i flipflops och hawaiiskjorta och bara glida igenom medan han tillbakalutad smuttar på en piña colada.
Jag trodde i min enfald att Mörland förde ett hypotetiskt resonemang för att försöka förklara mätvärdet utifrån de data han har/hade tillgängligt, inte att han till 100% kunde bekräfta händelseförloppet. Det måste vara bra många medicinare som känner sig dumma när Mörland kan bekräfta att någon aktivt tagit livet av barnet medan de inte kan dra den slutsatsen utifrån mätvärdena av det enda tillgängliga blodprovet. Det är tur Mörland bor i Norge, behöver han inte åka så långt för att ta emot Nobelpriset i medicin.
Nä, det är ju klart, det finns kanske något typ 0,0001 % sannolikhet att babyn inte dött av överdoserna. Och sannolikheten för att detta inte varit ett resultat av ett medvetet handlande är väl kanske något typ 0,001 %.
Sedan har vi frågan om det med tillräckligt stor säkerhet kan binda just den åtalade läkaren till tiopentalet. I och med att läkaren sagt att hon destruerat allt tiopental på salen så tycker jag att det borde vara rätt uppenbart att det borde bli fällande dom. Men man vet ju aldrig.
Andra osäkerhetsfaktorer finns väl också. Försvaret kan kanske fiska upp statistik som kan visa att si eller så många promille eller procent av provsvaren är missvisande. Tycker väl dock att sannolikheten för både missvisande resultat för både morfin och tiopental borde vara rätt liten. Sedan kan man kanske försöka sig på att etablera ny rättspraxis genom att t ex säga att det i utbildad praxis är "tillåtet" att avliva folk med massiva överdoser morfin och att tiopentalet ur medicinsk synvinkel och ur lidandesynvinkel "förbättrade" resultatet av morfinöverdosen.
Får man ett prejudikat på det sistnämnda blir det nog farligt att vara patient. Men med tanke på vad insatta idag ser mellan fingrarna med så framstår det väl inte som helt otroligt med en friande dom. Problemet med ett sådant scenario är dock att den breda allmänheten tror att man fortfarande bedriver klassisk vård med någon slags kristen etik eller liknande i botten. Jag tror i och för sig att det går att få allmänheten att acceptera rätt långtgående åtgärder mot döende och svårt sjuka patienter. Vi hade ju tidigare s k ättestupor. Och får man litet tid på sig, tar det hela steg för steg och säljer det hela som någon slags "humanism" så kan man kanske få den breda massan att gå på det här. Jag lutar dock att hoppet upplevs som litet för stort om man i ett slag gör det här till ny rättspraxis. Men om man lyckas sälja en eventuellt friande dom som att sådana här åtgärder bara gäller små bebisar och detta bara är ungefär som sena aborter som inte kan drabba nämndemanspensionärer om de blir svårt sjuka så kan dessa kanske svälja betet. Just den här biten tror jag åklagaren får se upp med.