Citat:
Du får ursäkta men en förklaringsmodell uppbyggd på tankar som "Åklagaren är part i ett mål som uteslutande är en konsekvens av ett insiktslöst och oprofessionellt agerande av åklagarmyndigheten." attraherar inte mig.
Ursprungligen postat av Wibom
Om du tror att begreppet "eller sådan fara endast på grund av tillfälliga omständigheter varit utesluten" innebär att det kan bli fråga om försök trots att offret redan varit dött så betraktar vi nog lokutionen "tillfälliga omständigheter" något olika. Att beskriva ett dödsfall som en tillfällig omständighet för att kreera ett försöksbrott känns aningen magstarkt.
Jag gav en källa till stöd för min (och den gängse) uppfattning/en. Du svarade genom att hänvisa till åklagaren. Även om jag tror att du kanske inte helt förstått bevekelsegrunderna bakom åklagarens alternativyrkande, vill jag kommentera styrkan hos din källa.
Åklagaren är part i ett mål som uteslutande är en konsekvens av ett insiktslöst och oprofessionellt agerande av åklagarmyndigheten. Åklagaren har två val; återkalla talan eller köra för fullt. På något obegripligt sätt har åklagaren än så länge lyckat gå en tredje väg men det lär inte hålla i så många år till och då kan vi anta att han fullföljer talan. Det är den här personen du anger som stöd för din teori om försöksbrott. Det är inte någon rättsvetenskapsman vid en etablerad akademi, det är inte någon dom från en prejudikatfäig domstol, det är inte ett uttalande i något förarbete till brottsbalken - det är en part i målet.
Du förefaller värna om rättssäkerheten. Vad skulle du tycka om en domsmotivering där domstolen anger att åklagarens talan om försöksbrott måste bifallas eftersom han är åklagare och därmed vet hur saken ligger till?
Jag gav en källa till stöd för min (och den gängse) uppfattning/en. Du svarade genom att hänvisa till åklagaren. Även om jag tror att du kanske inte helt förstått bevekelsegrunderna bakom åklagarens alternativyrkande, vill jag kommentera styrkan hos din källa.
Åklagaren är part i ett mål som uteslutande är en konsekvens av ett insiktslöst och oprofessionellt agerande av åklagarmyndigheten. Åklagaren har två val; återkalla talan eller köra för fullt. På något obegripligt sätt har åklagaren än så länge lyckat gå en tredje väg men det lär inte hålla i så många år till och då kan vi anta att han fullföljer talan. Det är den här personen du anger som stöd för din teori om försöksbrott. Det är inte någon rättsvetenskapsman vid en etablerad akademi, det är inte någon dom från en prejudikatfäig domstol, det är inte ett uttalande i något förarbete till brottsbalken - det är en part i målet.
Du förefaller värna om rättssäkerheten. Vad skulle du tycka om en domsmotivering där domstolen anger att åklagarens talan om försöksbrott måste bifallas eftersom han är åklagare och därmed vet hur saken ligger till?
Märker du inte hur du rullar över i det konspiratoriska när du skall förklara åklagarens agerande?