Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Dock ser jag fortfarande fram emot att Bergakungen ger oss sin syn på varför
(eftersom jag tror att han faktiskt tycker det) RMV's prov och Mörlands analys
ska väga så tungt?
Men jag kan ju ha helt fel i min tro om vad Bergakungen tycker och tänker.
Det har hänt förr och kommer att hända igen.
Fast hur han "till dels, kan ha helt rätt i sin gissning" är svårare för mig att fatta.
Två kommentarer, den ena mer kommentar än den andra;
RMV och Mörland är vad vi kan kalla institutionaliserat opartiska, dvs de har inte någon anledning att inta en position till fördel för endera sidan i detta. Det betyder dock inte att de aldrig har fel, utan att deras ord på saken lämnas utifrån ett sakkunnigperspektiv och utan bias. Det här fallet krävde att RMV:s utsaga granskades ytterligare, jag menar då att Mörland i stort bekräftar det som RMV påstått.
De får en särskild tyngd i rätten av samma skäl som polisers vittnesmål brukar få det, de vet vad de pratar om, de har träning i att observera och de har inget intresse att någon fälls eller frikänns.
Den andra delen av frågan, att "
till dels ha rätt i sin gissning" må väl bara vara en tanke om att att ovanstående uppfattning kan ha fog för sig?
Sedan kan jag ha en del funderingar på några av de tämligen tvärsäkra påståenden om att RMV:s experter, tillika Mörland har så fel att en sjuksköterska kan vederlägga deras synpunkter med kunskaper från grundutbildningen. Det tror jag liksom inte på, och det gör nog inte rätten heller.
Det förekommer också de som menar att rättssäkerheten naggas i kanten av denna process. Det är svårt att i förhand (före förhandling och dom) anse att så är fallet, och hittills har varje försök att välta processen överända också varit fruktlöst.