2011-06-16, 10:31
  #11785
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
0.5 % eller 500 promille av alla provsvar är felaktiga. De allra flesta beror på felaktigheter uppkomna innan analysen. Vilka belägg ser du för att detta provsvaret är helt riktigt?

Du uttrycker dig försåtligt, möjligen för att du vill bemöta Pcuri. 0,5 % är en relevant storleksbeteckning, 500 promille är det inte. De allra flesta provsvar (99,5 %) är uppenbarligen korrekta vilket också bör sägas innan man påpekar att "de allra flesta beror på någon yttre faktor, inte på labbet.

Ett annat sätt att se på saken är att 99.5 % av alla provsvar är korrekta och att när det (sällan) är fel beror det på faktorer utanför labbet. Det låter i så fall inte riktigt lika bra, om man avser att bygga ett försvar mot gärningsbeskrivningen på att "provsvaret kan vara fel därför att labbet inte varit ackrediterat" eller liknande argument. Väljer man att ifrågasätta ett enstaka provs korrekthet på en så låg generell felprocent griper man efter halmstrån.

Det är i så fall sundare att kritisera det enstaka provets genomförande, om man har något att komma med mer än allmänna misstankar mot att "det nog visar fel".

Försök för övrigt sätta en procentsats på vad som sedan rättsligt menas med "bortom rimligt tvivel", om du vill.
__________________
Senast redigerad av Bergakungen 2011-06-16 kl. 10:36.
Citera
2011-06-16, 11:00
  #11786
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du uttrycker dig försåtligt, möjligen för att du vill bemöta Pcuri. 0,5 % är en relevant storleksbeteckning, 500 promille är det inte. De allra flesta provsvar (99,5 %) är uppenbarligen korrekta vilket också bör sägas innan man påpekar att "de allra flesta beror på någon yttre faktor, inte på labbet.

Ett annat sätt att se på saken är att 99.5 % av alla provsvar är korrekta och att när det (sällan) är fel beror det på faktorer utanför labbet. Det låter i så fall inte riktigt lika bra, om man avser att bygga ett försvar mot gärningsbeskrivningen på att "provsvaret kan vara fel därför att labbet inte varit ackrediterat" eller liknande argument. Väljer man att ifrågasätta ett enstaka provs korrekthet på en så låg generell felprocent griper man efter halmstrån.
Men med tanke på det här provsvarets anmärkningsvärt höga värde borde ändå sannolikheten öka för att det trots allt kan vara ett av de väldigt få provsvar som är fel. Felprocentens storlek blir mindre viktig eftersom huvudsyftet skulle vara att visa att det ibland blir fel. I det avseendet känns det inte lika mycket som gripande efter halmstrån, om nu försvaret skulle välja att köra med den taktiken.
Citera
2011-06-16, 12:05
  #11787
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
0.5 % eller 500 promille av alla provsvar är felaktiga. De allra flesta beror på felaktigheter uppkomna innan analysen. Vilka belägg ser du för att detta provsvaret är helt riktigt?
Kan du bestämma dig för om det är 0,5 % eller 500 promille? Det är ändå en jäkla skillnad!!!
Citera
2011-06-16, 12:55
  #11788
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Jag håller med dig om den här meningen. Problemet är att mätvärdet - fram tills nu inklusive i åklagarens expertutredning - egentligen endast kan förklaras av en injektion efter döden.

Om du med "åklagarens expertutredning" menar Mörlands yttrande så uttrycker du dig verkligen vilseledande. Mörland är en oberoende sakkunnig som har fått i uppdrag att yttra sig om (i praktiken att avgöra) de rent vetenskapliga bitarna parterna har varit oense i. En föreställning om att han skulle vara åklagarens expert som skall tvista med försvarets experter i rätten är fullständigt felaktig.

Tvisten är avgjord i och med Mörlands yttrande och vad parterna kan göra är att i förhör med honom möjligtvis få han att nyansera sin något till partens favör.

Som du vet så utesluter inte Mörland en så moderat dos som 250 mg +/- 25-30% även om hela injektionen är given innan hjärtat slutade slå. Vad försvaret kan göra åt det är att få Mörland att betona att en så låg dos inte är särskilt trolig.
Citera
2011-06-16, 13:12
  #11789
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverax
Men med tanke på det här provsvarets anmärkningsvärt höga värde borde ändå sannolikheten öka för att det trots allt kan vara ett av de väldigt få provsvar som är fel. Felprocentens storlek blir mindre viktig eftersom huvudsyftet skulle vara att visa att det ibland blir fel. I det avseendet känns det inte lika mycket som gripande efter halmstrån, om nu försvaret skulle välja att köra med den taktiken.

Du menar "för att det verkar fel är det fel" ? Klassiskt problem som ofta leder galet. Men i sak, ja, det är ett sundare sätt att argumentera än att generalisera i "det brukar bli fel 1 gång på 200"... Problemet är ju fortfarande (dvs, jag ser det inte som ett problem, utan som en konsekvens av rättsväsendets struktur och organisation) att försvaret får göra troligt för nämnden att provet har ett mycket mindre bevisvärde än vad provsvar och rättsintyg brukar ha. Noter nu att det till stor del kommer att hänga på hur Mörland och RMV förklarar vad värdet kan betyda I RÄTTEN. I nuläget har intyg och utredningar varit underlag för ett åtalsbeslut och förhandlingen är till för att klarlägga mer precist.


Citera
2011-06-16, 16:43
  #11790
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Om du med "åklagarens expertutredning" menar Mörlands yttrande så uttrycker du dig verkligen vilseledande. Mörland är en oberoende sakkunnig som har fått i uppdrag att yttra sig om (i praktiken att avgöra) de rent vetenskapliga bitarna parterna har varit oense i. En föreställning om att han skulle vara åklagarens expert som skall tvista med försvarets experter i rätten är fullständigt felaktig.

Tvisten är avgjord i och med Mörlands yttrande och vad parterna kan göra är att i förhör med honom möjligtvis få han att nyansera sin något till partens favör.

Som du vet så utesluter inte Mörland en så moderat dos som 250 mg +/- 25-30% även om hela injektionen är given innan hjärtat slutade slå. Vad försvaret kan göra åt det är att få Mörland att betona att en så låg dos inte är särskilt trolig.

Vad i hela friden menar du med att "tvisten är avgjord i och med Mörlands yttrande"? Vi har fri bevisföring och försvaret har rätt att kalla vittnen som ifrågasätter hans slutsattser - vilket för övrigt inte är särskillt svårt.
Ursäkta att jag säger det, men du verkar ha en m y c k e t stark tro på auktoriteter - det är sällan hälsosamt!
Citera
2011-06-16, 17:15
  #11791
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Vad i hela friden menar du med att "tvisten är avgjord i och med Mörlands yttrande"? Vi har fri bevisföring och försvaret har rätt att kalla vittnen som ifrågasätter hans slutsattser - vilket för övrigt inte är särskillt svårt.
Ursäkta att jag säger det, men du verkar ha en m y c k e t stark tro på auktoriteter - det är sällan hälsosamt!
Historian är faktiskt att båda parterna var överens om att en oberoende sakkunnig skulle yttra sig (och i praktiken avgöra) den rent vetenskapliga biten där parterna var oense. Är det inte liiite konstigt då att se den "domaren" som part i målet om inte avgörandet faller en i smaken?

Visst kan försvaret göra det här, så får vi se vilken framgång de får med det.

Du är helt fel ute när det gäller min auktoritetstro. Det är en helt annan sak att förstå hur mycket högre en domstol värderar en oberoende sakkunnig än en partsexpert.
Citera
2011-06-16, 19:51
  #11792
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Du missar poängen att om hjärtat slår (vilket du tror) sprids thiopentalet i kroppen (distribueras) och kan inte ge upphov till mätvärdet. DET är Mörlands poäng (dvs hjärtat måste ha slutat slå och merparten av injektionen måste ha skett efter att hjärtat slutat slå).

Mörland prövade aldrig frågan vilken volym som krävs för att först akut få hjärtat att sluta slå och sedan fylla upp det venösa systemet. Det var frågeställningen som jag försökte gräva i. Min slutsats är att det är nästan orimligt att tro - och inte förenligt med vittnesmålen heller - på en injektion som uppnår bägge rekvisiten utan att vara till volymen mycket stor.



Det verkar som eloge redan svarat på frågan om hjärtat måste ha slutat slå innan tiopentalinfusionen skedde:

https://www.flashback.org/sp31197810

Merparten av injektionen måste inte alls ha getts efter att hjärtat slutat slå.

Är det förresten så att du menar att eftersom hjärtat inte slog så kan koncentrationen av tiopental i provet ha blivit missvisande p g a att det då koncentrerats på ett sätt som gjort provet icke representativt?
Citera
2011-06-16, 20:00
  #11793
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
0.5 % eller 500 promille av alla provsvar är felaktiga. De allra flesta beror på felaktigheter uppkomna innan analysen. Vilka belägg ser du för att detta provsvaret är helt riktigt?


Signaturen eloge har väl redan påpekat det där med 500 promille (500 promille är inte hälften av 1 % utan hälften av 1000 d v s 50 %). Ett sådant matematiskt fel tror jag dock inte att den här erfarna läkaren gjort sig skyldig till.

Men låt oss anta att 0,5 % av alla provsvar är felaktiga. Frågan är då vad det är fråga om för slags fel. Avvikelser i storleksordningen större än 10 %? 50%? Även med en avvikelse på 50 % hamnar vi på en klart dödlig dos.

När det gäller DNA-tester skall visst sannolikheten för fel resultat (om man bortser från ihopblandade provresultat och liknande) vara 1 på 1 miljon. I USA, där man använder en annan metod, har man ännu högre säkerhet på DNA-testerna. Minns inte om den var 1 på 10 miljoner eller 1 på 100 miljoner.
Citera
2011-06-16, 20:23
  #11794
Medlem
letsdoits avatar
Exakt vad gjorde uskan JN c:a kl. 22.15 och fram till midnatt 080920?

Uskan AS:
Uskan JB:
Som synes är AS:s resp. JB:s berättelser samstämmiga betr. vad som förevarit efter att L avlidit och föräldrarna tvingats lämna salen så att L skulle kunna göras i ordning.

JN om detta tidsskede:
Vad var det JN skulle ”avsluta” – och som varken föräldrarna, farmor, eller uskorna JB och AS tycks ha fått vara med om?
Citera
2011-06-16, 20:26
  #11795
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Som du vet så utesluter inte Mörland en så moderat dos som 250 mg +/- 25-30% även om hela injektionen är given innan hjärtat slutade slå. Vad försvaret kan göra åt det är att få Mörland att betona att en så låg dos inte är särskilt trolig.

Den beräkningen förutsätter precis det scenario som jag skissade på i min post - dvs att hjärtat slutar slå bums och merparten av injektionen sker efter döden. Dessutom ingen redistribution. Läs ordentligt. (Mörland lägger också till att han inte ser scenariot som sannolikt vilket är precis vår konklusion i tråden)

Den beräkningen som gäller för scenariot att hjärtat inte slutar slå omedelbart är 1+g utan redistribution (och dessutom att kroppen endast är 640gram - vilket även en haverist inser är ett antagande som inte stämmer med verkligheten).
__________________
Senast redigerad av Sikhander 2011-06-16 kl. 20:44.
Citera
2011-06-16, 20:33
  #11796
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Vad var det JN skulle ”avsluta” – och som varken föräldrarna, farmor, eller uskorna JB och AS tycks ha fått vara med om?

Intressant data givet ljuset av hur värdet bör ha kunnat uppstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in