Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Margareta Erixon var djupingen som intygade att ett spädbarn bevittnat styckningen av en viss Catrin da Costa. Stupiditeten i hennes göranden är så stor att det numera ingår i undervisningslitteraturen som varnande exempel. Är det misstag av den kalibern som man, i det godas namn, tillåter sig inom den sfär som mio-gruppen utgör så får vi nog räkna med rätt många besynnerliga åtal.
Spädbarnet var väl runt 2 år vill jag minnas. Få människor minns i vuxen ålder saker som hände när de var 2 år gamla. Mitt tidigaste minne som jag kan datera härrör sig från en tidpunkt när jag var 2 år och 9-10 månader gammal. Minns också att jag en gång frågade ett kusinbarn som vid det tillfället var 2 år om hon hade ätit upp maten. "Ja", svarade hon. Vid den tidpunkten var det ca 10-15 min sedan hon hade ätit upp. Frågan är hur länge väldigt små barn kan minnas saker. Vill minnas att 2-åringen i da Costa-fallet skall ha sagt att "pappa petade med pinnen i tanten" och att man tolkade detta som att 2-åringen varit närvarande vid styckningen av da Costa.
Spontant tycker jag väl att det verkar väldigt osäkert att basera en slutsats om att två läkare styckat en kropp på ett minne en 2-åring påstås ha haft. Man tänjde kanske litet på gränserna i styckmordsläkarfallet eftersom risken fanns att de kunde ha begått brottet och att det kändes väldigt läskigt att själv eventuellt kunna råka ut för några sådana figurer. Frågan är om man ansett det nödvändigt att i den friande domen föra in samma formuleringar om de åtalade varit, låt säga, asfaltläggare?
I det här fallet har vi dock väldigt konkreta bevis i form av mätvärden som visar på massiva överdoser av morfin och tiopental i kombination med en åtalad läkare som påstår att hon destruerat allt tiopental som fanns på sjuksalen. Den form av bevis som finns i det här fallet är av helt annat slag än i styckmordsläkarfallet.
(Jag har förresten inte fått något svar ännu från läkargänget om hur man vill förklara sitt påstådda minimivärde 10 mikrogram/gram med tidigare legala doser samtidigt som man påstår att allt tiopental försvinner så gott som direkt ur blodet.)