2010-02-11, 09:03
  #5773
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Ni som arbetar inom vården:
Hur ofta anser ni att bristfällig dokumentation (journalföring) stör, försämrar, hindrar adekvat vård etc.
Kanske enklare uttryckt ser ni detta som en påtaglig kvalitetsbrist i dess huvudsakliga syfte?

Jag kan kommentera detta utifrån ett allmänt kvalitetsstyrningsperspektiv:

De som operativt arbetar i verksamhet (billig ordvits, medges) brukar aldrig tycka att deras tid används bäst till dokumentation - de vill som regel "göra nytta". De som följer upp verksamhet eller utreder vad som hänt (av olika skäl, inte alltid sådana här tråkiga) tycker alltid att det finns utrymme för mer dokumentation.

Jag vågar påstå att denna konflikt är universell i alla konkurrensutsatta organisationer och där brister i dokumentation och uppföljning inte får omedelbara följder för verksamheten.
Citera
2010-02-11, 09:29
  #5774
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag kan kommentera detta utifrån ett allmänt kvalitetsstyrningsperspektiv:

De som operativt arbetar i verksamhet (billig ordvits, medges) brukar aldrig tycka att deras tid används bäst till dokumentation - de vill som regel "göra nytta". De som följer upp verksamhet eller utreder vad som hänt (av olika skäl, inte alltid sådana här tråkiga) tycker alltid att det finns utrymme för mer dokumentation.

Jag vågar påstå att denna konflikt är universell i alla konkurrensutsatta organisationer och där brister i dokumentation och uppföljning inte får omedelbara följder för verksamheten.
Jag kan delvis hålla med om det du skriver.

Eftersom jag jobbar en hel del med kvalitetssäkring och främst med den inriktning att kvalitet är att kunden skall få det som överenskommits med kunden har jag följande kommentar:
Det finns de som tror att ju mer som dokumenteras och mäts ju högre blir kvaliten.
Jag anser att det är helt fel. Så fort kontroller och dokumentation uppnår en nivå som är överdriven sjunker kvaliten (iaf per kost).

Jag kan i detta avseende rekommendera läsning av boken: Zen och konsten att sköta en motorcykel och dess uppföljare Lila (Pirsig)

Alltså riktat till er som JOBBAR i vården kvarstår min fråga om än något OT.
Citera
2010-02-11, 10:07
  #5775
Medlem
datjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Ni som arbetar inom vården:
Hur ofta anser ni att bristfällig dokumentation (journalföring) stör, försämrar, hindrar adekvat vård etc.
Kanske enklare uttryckt ser ni detta som en påtaglig kvalitetsbrist i dess huvudsakliga syfte?

Inte så ofta som man kan tro, faktiskt. Det viktiga skrivs ner. Det här fallet har inte så dålig journalföring. Dokumentations-beteendet skiljer sig mellan individer och -politiken mellan kliniker. Bergakungens observation är riktig och man brukar säga att den läkarspecialitet som klassiskt mest avskyr pappersarbete är IVA/narkosläkare. Därför är system som genererar dokumentation som biprodukt av ordination bra.

Konsekvenser med dålig journalföring uppstår mestadels vid överrapporteringar, flytt till andra kliniker osv. SoS avskyr dålig journalföring eftersom det försvårar tillsynsverksamheten. Det blir dock lätt också problem om för mycket oväsentligt hamnar i journalen, eftersom den av dem som arbetar fram ses som ett arbetsinstrument. Det går inte att använda journalen om man inte snabbt kan få överblick på de viktigaste sakerna.

Problemet med journaler ligger numera på ett annat plan, dels i läkemedelslistorna som datoriserade kan ändras från olika håll utan att någon enskild har ansvar för den, dels eftersom det finns idiotiska hyperintegritetsregler som förbjuder vårdgivare med olika huvudmän att se varandras anteckningar på samma patient, vilket medför missar och en massa dubbelarbete.
Citera
2010-02-11, 10:39
  #5776
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datja
Inte så ofta som man kan tro, faktiskt. Det viktiga skrivs ner. Det här fallet har inte så dålig journalföring. Dokumentations-beteendet skiljer sig mellan individer och -politiken mellan kliniker. Bergakungens observation är riktig och man brukar säga att den läkarspecialitet som klassiskt mest avskyr pappersarbete är IVA/narkosläkare. Därför är system som genererar dokumentation som biprodukt av ordination bra.

Konsekvenser med dålig journalföring uppstår mestadels vid överrapporteringar, flytt till andra kliniker osv. SoS avskyr dålig journalföring eftersom det försvårar tillsynsverksamheten. Det blir dock lätt också problem om för mycket oväsentligt hamnar i journalen, eftersom den av dem som arbetar fram ses som ett arbetsinstrument. Det går inte att använda journalen om man inte snabbt kan få överblick på de viktigaste sakerna.

Problemet med journaler ligger numera på ett annat plan, dels i läkemedelslistorna som datoriserade kan ändras från olika håll utan att någon enskild har ansvar för den, dels eftersom det finns idiotiska hyperintegritetsregler som förbjuder vårdgivare med olika huvudmän att se varandras anteckningar på samma patient, vilket medför missar och en massa dubbelarbete.
Tack för vad jag uppfattar som en god redogörelse.

Vad jag förstår är det tämligen naturligt att dokumentation kräver större resurser i akut-/intensiv-vård.

Min åsikt är att Sverige hittills har varit förskonat från en hel del onödig dokumentation i samband med sjukvård tack vare att det har funnits ett förtroende mellan patienter, personal och i den mån de varit inblandade rättsväsendet.

Tuffare tider kan givetvis ändra förutsättningarna. I det här fallet verkar ju främst läkaren förlora på att viss dokumentation verkar saknas.

Vi får väl se vad fallet leder till långsiktigt när det gäller vårdkvalitet och kostnader.

(En brasklapp är väl på sin plats: Jag förstår givetvis att ingen är särskilt benägen att dokumentera en eventuell uppsåtlig brottslig handling.)
Citera
2010-02-11, 12:28
  #5777
Medlem
Finns det verkligen ingen digital kopia på FUP:en som någon kan lägga ut på nätet och länka till?

Om någon kan tänka sig låna ut en papperskopia kan jag själv skanna in den (förutsatt man kan köra lösblad, tänker inte bläddra manuellt) och lägga ut på nätet.
Citera
2010-02-11, 15:59
  #5778
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datja
Finns det i så fall något annat narkosmedel som har dokumenterats i samband med magnetkameran?

Det skall ha givits inhalationsanestesi med sevofluran enligt K Nilssons yttrande, jag (som helt saknar sakunskap) vet dock inte om detta kan vara det behövliga narkosmedlet (FUP bilaga Socialstyrelsen sid 22).
__________________
Senast redigerad av Bananchoklad 2010-02-11 kl. 16:01.
Citera
2010-02-11, 18:56
  #5779
Medlem
Inte särskilt troligt att man inlett med Sevofluran(eterbarnbarnsbarn) på mask idetta fall.
Däremot standardförfarande att börja med t.ex.Pentothal intravenöst.
Citera
2010-02-11, 19:12
  #5780
Medlem
datjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Det skall ha givits inhalationsanestesi med sevofluran enligt K Nilssons yttrande, jag (som helt saknar sakunskap) vet dock inte om detta kan vara det behövliga narkosmedlet (FUP bilaga Socialstyrelsen sid 22).

Nej.
Citera
2010-02-12, 00:54
  #5781
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardtimes
Inte särskilt troligt att man inlett med Sevofluran(eterbarnbarnsbarn) på mask idetta fall.
Däremot standardförfarande att börja med t.ex.Pentothal intravenöst.

Citat:
Ursprungligen postat av datja
Nej.

Utveckla gärna (inte så att jag ifrågasätter på något sätt men det är alltid intressant att begripa och det kan man bara (om än hjälpligt) göra om man får en förklaring).
Citera
2010-02-12, 01:15
  #5782
Medlem
datjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Utveckla gärna (inte så att jag ifrågasätter på något sätt men det är alltid intressant att begripa och det kan man bara (om än hjälpligt) göra om man får en förklaring).

I och för sig har Sevofluran indikation att också inducera anestesi, så jag tar tillbaka mitt tvärsäkra nej. Gaser brukar dock oftare användas för underhåll av narkos, medan t.ex. thiopental används för att inducera densamma.

Liten ABC: http://www.medicinkompendier.se/index.asp?themakatid=19&titelid=465&j=1
Citera
2010-02-12, 09:41
  #5783
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datja
I och för sig har Sevofluran indikation att också inducera anestesi, så jag tar tillbaka mitt tvärsäkra nej. Gaser brukar dock oftare användas för underhåll av narkos, medan t.ex. thiopental används för att inducera densamma.

Liten ABC: http://www.medicinkompendier.se/index.asp?themakatid=19&titelid=465&j=1
Undrar om det inte kan vara lite olika på vuxna vs barn? Har hört om många barn som sövts "med mask" (gas) medan jag inte hört någon vuxen som har det?
Citera
2010-02-13, 08:53
  #5784
Medlem
YONIs avatar
Barmhärtighetsmord.. eller aktiv dödshjälp. Vad är skillnaden? Ännu en läkare som misstänks för mord. För en händelse som inträffade för 3 år sedan?! Är detta något som kommer att förändra på sikt gällande vår lagstiftning?

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1880342/lakare-misstankt-for-dodshjalp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in