2011-04-23, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Sjukvården? Sättet man formulerade sig på har lett till onödigt lidande för många patienter. (I förhållande till normalt accepterad palliativ vård.)

Ja men det var litet olyckligt att SoS dröjde så länge med sitt utlåtande "Livsuppehållande åtgärder i livets slutskede" till 1992:2, speciellt skrivningarna på sid 18 om när det råder" Oklarhet om patientens inställning" har ju bäring på det här fallet. (jag har det bara på papper här det är möjligt att man kan hitta det på nätet men jag hittade det inte bland de vanliga SOFSarna, i hastigheten)

Vad jag förstår har inga ändringar i HSL gjorts mellan det att flickan sederades och utlåtandet kom. Därför måste man ju se på det tillägget som om det gällde även när flicka, så tragiskt avled?

Men jag är ju dessbättre ingen jurist . . .

Citat:
Ursprungligen postat av nono2

I skenet av att det nu passerat över två år sedan artikeln skrevs förstår man hur illa ställt det var med åklagare och polis insikt i ämnet. Jag hoppas sannerligen att detta inte är typiskt för vilka grunder man agerar på.

(Tjena Eloge, kul att du saknat mig Nej, jag trodde inte att en åklagarmyndighet hade så svag integritet.)
Senast redigerad av NurseRatched 2011-04-23 kl. 23:18.
Citera
2011-04-23, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Nix, det menar jag inte. Jag inte har en aning om så är fallet.

Nej men då kanske du inte ska uttala dig så korkat som du gör? Speciellt inte som du påstår att jag fantiserar och när man lägger fram belägg för vad jag säger så erkänner du att du inte begriper dem. Hur kan du då påstå att bevisen är felaktiga?

Citat:

Vad jag menar är att det inte går att bevisa att den felaktiga hanteringen ledde till
det som skedde. Flickan föddes med andningsstillestånd/svåra andningsproblem.
Hur mycket som fanns av hjärnan i detta tidiga skede kollades inte. Röntgen gjordes senare.
Och du tycker att jag fantiserar?
Citat:

Du tror inte att Elisabeth Brandt gladeligen åtalat sjuksköterskan för vållande alternativt dråp
om hon bara kunnat? Nu lades den utredningen ner. Men om du och sleepydoc3 vill så kan
ni säkert få henne eller PC att återuppta den utredningen.

Kan det vara så att HSAN har mörkat för åklagarna? Så att dom inte kunde åtala
sjuksköterskan. Jag menar med tanke på att dom inte skriver svart på vitt att
hon orsakade hjärnskadan utan istället anger ett värde på 181 som uppenbarligen
betyder att barnet tvärsäkert dog av det.

Ja men nu dog inte flickan eftersom man satte in respiratorterapi. Det var ett antal dagar (möjligen upp emot två-tre veckor) senare som flickan avled eftersom man beslutat avsluta den behandlingen eftersom skadorna visade sig vara irreversibla, Det är ju fundamenta i det här fallet. Det trodde jag var känt så här långt fram i tråden.

(Fast jag har väl träffat på slugare troll än så iofs. . . . . .)
Senast redigerad av NurseRatched 2011-04-23 kl. 23:27.
Citera
2011-04-23, 23:43
Medlem
Citat:

[- - -]

Flickan föddes med andningsstillestånd/svåra andningsproblem.

[- - -]

Ändå behöves inte respiratorn förrän senare.

Och uppenbarligen kunde babyn andas hyfsat trots en massa lugnande efter att respiratorn kopplats bort. Frågan är också om det inte är rätt vanligt att det går litet tyngre att andas på egen hand om patienten vant sig vid respirator.

Citat:

[- - -]

Du tror inte att Elisabeth Brandt gladeligen åtalat sjuksköterskan för vållande alternativt dråp
om hon bara kunnat? Nu lades den utredningen ner. Men om du och sleepydoc3 vill så kan
ni säkert få henne eller PC att återuppta den utredningen.

sjuksköterskan. Jag menar med tanke på att dom inte skriver svart på vitt att
hon orsakade hjärnskadan utan istället anger ett värde på 181 som uppenbarligen
betyder att barnet tvärsäkert dog av det.

Jaha, barnet dog av hjärnblödning orsakad av en massiv överdos av NaCl. Inget åtal dock. (Man definierar dock visst inte patient som kan andas själv som hjärndöd.)

Sedan massiv överdos av både tiopental och morfin. Nu blir det dock åtal. Åklagaren tar tålmodigt hänsyn till diverse invändningar och låter en extern expert granska provsvaren och tillhörande slutsatser i förundersökningen.

Tycker inte man kan påstå att svenska åklagare lättvindigt åtalar svensk sjukvårdspersonal. Snarare är det väl så att man inom sjukvården vet att standard är att polis och åklagare inte bryr sig och att läkare och sköterskor inte blir sparkade även om de medvetet begått brott visavi patienter i behandlingen. Hur många har egentligen blivit sparkade eller åtalade på dylik grund?
Citera
2011-04-23, 23:46
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej men då kanske du inte ska uttala dig så korkat som du gör? Speciellt inte som du påstår att jag fantiserar och när man lägger fram belägg för vad jag säger så erkänner du att du inte begriper dem. Hur kan du då påstå att bevisen är felaktiga?

Ja men nu dog inte flickan eftersom man satte in respiratorterapi. Det var ett antal dagar (möjligen upp emot två-tre veckor) senare som flickan avled eftersom man beslutat avsluta den behandlingen eftersom skadorna visade sig vara irreversibla, Det är ju fundamenta i det här fallet. Det trodde jag var känt så här långt fram i tråden.

(Fast jag har väl träffat på slugare troll än så iofs. . . . . .)
Vad tröttsam du är. Nog för att flickans liv blev kort, men det finns ingen anledning att framställa det som så kort som du gör nu. Kan du inte bara utelämna faktiska uppgifter i dina inlägg när du helt saknar förmåga att få en enda siffra rätt?
Citera
2011-04-23, 23:48
Medlem
Citat:
sjuksköterskan.

Myndigheterna med Socialstyrelsen i spetsen har i flera år sett med ogillande att
ett ökande antal disciplinärenden tas till allmän domstol. Man hävdar att kompetensen
saknas där för att kunna värdera händelser och anklagelser.
Det kanske finns en poäng i det?
Citera
2011-04-23, 23:52
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:

Jag påstår att du fantiserar när du säger att det står i HSAN rapporten att feldoseringen
orsakade hjärnblödningen. För det gör det inte. Beläggen som lagts fram kommer för övrigt
inte från dig, utan från sleepydoc3, så ta inte i så du spricker.

Citat:

Ja faktiskt, från och till gör du ju uppenbarligen det. Som jag skrev innan;
Gå tillbaka i tråden och läs om händelseförloppet.

Citat:
Ja men nu dog inte flickan eftersom man satte in repiratorterapi.

Ehh va? Jo flickan dog faktiskt. Man avbröt nämligen respiratorterapin. Detta p g a att flickan
var hjärndöd. Enligt dig bevisat p g a förväxlingen med NaCl. Alltså vållande alt. dråp.
Men bevisen räckte uppenbarligen inte.

I övrigt håller jag med sleepydoc3 när han/hon skriver att flickan redan var död.
resten av denna soppa är ett rent resursslöseri (min högst egna åsikt)

edit: såg nu att du gjort ett tillägg. Tyvärr blev det bara ännu mer fel.
Lägg ner nu. Det blir bara tradigt när du skriver saker du tror stämmer.
Senast redigerad av BoyGoneBad 2011-04-23 kl. 23:57.
Citera
2011-04-24, 00:05
Medlem
Citat:
Jag påstår att du fantiserar när du säger att det står i HSAN rapporten att feldoseringen
orsakade hjärnblödningen. För det gör det inte. Beläggen som lagts fram kommer för övrigt
inte från dig, utan från sleepydoc3, så ta inte i så du spricker.
Det står att man konstaterar att flickan har hjärnskador som inga symtom visat på tidigare, det är inte explicit skrivet eftersom man måste förstå att misstaget blev fatalt för flickan.

Citat:

Ja faktiskt, från och till gör du ju uppenbarligen det. Som jag skrev innan;
Gå tillbaka i tråden och läs om händelseförloppet.

Ehh va? Jo flickan dog faktiskt. Man avbröt nämligen respiratorterapin. Detta p g a att flickan
var hjärndöd. Enligt dig bevisat p g a förväxlingen med NaCl. Alltså vållande alt. dråp.
Men bevisen räckte uppenbarligen inte.

Nej hon dog inte i samband med felbehandlingen natten mellan 4 och 5 juni. Däremot fick hon symtom på andnigsuppehåll vilket föranledde respiratorterapi. Hon avled faktiskt så sent som den 20 sptember. Det står i dokumentet där HSAN meddelar att man ger sköterskan en varning.

Citat:
I övrigt håller jag med sleepydoc3 när han/hon skriver att flickan redan var död.
resten av denna soppa är ett rent resursslöseri (min högst egna åsikt)

När var flickan redan död menar du? 5 Juni efter felbehandlingen eller när hon föddes eller vad?
sleepydoc3 menar ju att autonoma funktioner slogs ut av den magnifika Na-dosen så att hon i princip var död men att hon fick hjälp av respiratorn fram till 30 sept då man beslutade att stänga av maskinen.
Senast redigerad av NurseRatched 2011-04-24 kl. 00:21.
Citera
2011-04-24, 00:40
Medlem
eloges avatar
Citat:
Det står att man konstaterar att flickan har hjärnskador som inga symtom visat på tidigare, det är inte explicit skrivet eftersom man måste förstå att misstaget blev fatalt för flickan.

Nej hon dog inte i samband med felbehandlingen natten mellan 4 och 5 juni. Däremot fick hon symtom på andnigsuppehåll vilket föranledde respiratorterapi. Hon avled faktiskt så sent som den 20 sptember. Det står i dokumentet där HSAN meddelar att man ger sköterskan en varning.

När var flickan redan död menar du? 5 Juni efter felbehandlingen eller när hon föddes eller vad?
sleepydoc3 menar ju att autonoma funktioner slogs ut av den magnifika Na-dosen så att hon i princip var död men att hon fick hjälp av respiratorn fram till 30 sept då man beslutade att stänga av maskinen.
Nu skriver du att hon dog den 20 september men att hon fick hjälp av respiratorn fram till 30 september. Vi gamla kan skratta åt din kamp med siffrorna, men nya kan bli förvirrade. Vi kan väl enas om att hon dog samma dag som respiratorn stängdes av?
Citera
2011-04-24, 00:44
Medlem
Citat:

[- - -]

Man avbröt nämligen respiratorterapin. Detta p g a att flickan
var hjärndöd.

[- - -]

Den som kan andas själv anses visst inte vara hjärndöd enligt tidigare uppgifter i denna tråd.
Citera
2011-04-24, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Nu skriver du att hon dog den 20 september men att hon fick hjälp av respiratorn fram till 30 september. Vi gamla kan skratta åt din kamp med siffrorna, men nya kan bli förvirrade. Vi kan väl enas om att hon dog samma dag som respiratorn stängdes av?

Ja jag bjuder gärna på skratt men det är ju bara formalia; Flickan föddes prematurt och var inte fullgången. Det spelar ingen roll om hon dog de 30 eller den 20. Poängen är ju att hon imte dog (även om sleepydocs siffror indikerar att hon inte borde överlevt denna klantighet, det och han/hon själv skriver explicit att han/hon anser att flickan var så illa däran efter felbehandlingen att hon var så gott som död. Detta då andningen försämrades från usel till katastrofal omedelbart efteråt) den 5 juni utan att hon lades i respirator då (iofs kan jag inte verifiera det men det är vad som sagts mig).

Dessutom hävdar en del att hon hade hjärnskador redan när hon föddes samtidigt som man säger att det inte finns CT eller annan röntgen som visar det. Då undrar jag bara hur man kan vara så tvärsäker på att hon hade hjärnskador redan vid födseln?

Som ett litet exempel . . . . . .

Sedan har ju inte det här alls bäring på det egentliga spörsmålet som är betydligt viktigare. Det åtalet gäller är ju händelser som utspelar sig de sista minutrarna innan flickan dör eller till och med efter det.
Senast redigerad av NurseRatched 2011-04-24 kl. 01:51.
Citera
2011-04-24, 01:28
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ja jag bjuder gärna på skratt men det är ju bara formalia; Flickan föddes prematurt och var inte fullgången. Det spelar ingen roll om hon dog de 30 eller den 20. Poängen är ju att hon imte dog (även om sleepydocs siffror indikerar att hon inte borde överlevt denna klantighet, det och han/hon själv skriver explicit att han/hon anser att flickan var så illa däran efter felbehandlingen att hon var så gott som död. Detta då andningen försämrades från usel till katastrofal omedelbart efteråt).

Dessutom hävdar en del att hon hade hjärnskador redan när hon föddes samtidigt som man säger att det inte finns CT eller annan röntgen som visar det. Då undrar jag bara hur man kan vara så tvärsäker på att hon hade hjärnskador redan vid födseln?

Som ett litet exempel . . . . . .

Sedan har ju inte det här alls bäring på det egentliga spörsmålet som är betydligt viktigare. Det åtalet gäller är ju händelser som utspelar sig de sista minutrarna innan flickan dör eller till och med efter det.
Nu gör du mig riktigt nyfiken. Det måste finnas en fortsättning på det av mig fetade. Vad är poängen?
Citera
2011-04-24, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Nu gör du mig riktigt nyfiken. Det måste finnas en fortsättning på det av mig fetade. Vad är poängen?
Jag redigerar och lägger tillbaka det jag klapp ut av misstag . . .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in