2011-04-23, 22:04
  #10585
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det som PC åtalar för i det här fallet är ju ett uppsåtligt dödande, inte vård som får den principiellt beklagliga bieffekten att livet förkortas.
Med tanke på DN-artikeln är frågan vad PC och Västerort egentligen är ute efter.

Hur kommer det sig egentligen att man kommunicerar så brett om ett fall där man har så dålig teknisk bevisning?

Jag tycker att uppgifterna från RMV i Linköping borde manat till försiktighet i det tidiga skedet. Har verkligen åklagare och polis så dålig insikt om sina begränsningar i att förstå denna komplicerade situation?
Citera
2011-04-23, 22:11
  #10586
Medlem
NurseRatched #10589
One flew over the Cookies Nest:

stycket som börjar med "under natten den 3 och 5 juni" . . . etc står det "XXXX visade sig ha hjärnskador och avled den 20 juni. Man ska då komma ihåg att den infon som står i sleepydoc3s inlägg #10582 angående fysiologin för molaliteten i blodbanan och följderna av dessa höga koncentrationerna. Det är alltså uteslutet att dessa hjärnskador inte ska ha uppkommit av den höga koncentrationen av NaCl i blodet. (Se-Na+ 181 då redan värden runt 175 är dödligt.)


Som jag ser det var denna lille flicka redan död innan man beslutade att avsluta en utsiktslös behandling på et vackert och värdigt sätt i stället för att förlänga döden.

Barash, Cullen et Stoelting: Clinical Anesthesia, Fifth Edition/2006: Sidan 192: 1.ste spalt, 12.te linjen från nedan:

“The clinical consequences of hypernatremia are most severe at the extremes of ages and when hypernatremia develops abruptly. Geriatric patients are at increased risk because of decreased renal concentration ability and thirst. Brain shrinkage secondary to rapidly developing hypernatremia may damage delicate cerebral vessels, leading to subdural hematoma, subcortical parenchymal damage , subarachnoid hemorhage, and venous trombosis etc. ; - - -; “ Although the mortality of hypernatremia is 40-55 % it is unclear whether hypernatremia is the cause or a marker of severe associated disease.

sidan 192: 2.dre spalt linje 3 från ovan:
“ Surprisingly, if plasma Na+ Is initially normal, moderate acute increase in plasma Na+ do not appear to precipitate central pontine myelinolysis. However, larger accidental increases in plasma Na+ have produced severe consequences in children.
In experimental animal, acute severe hypernatremia ( acute increase from 146 to 170 milli mol / liter[~16,5 % ökning i osmolalitet]) caused neuronal damage at 24 hours, suggestive of early central pontine myelinolysis”.
Citera
2011-04-23, 22:11
  #10587
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
SoS äger frågan om legitimering av vårdpersonal. Vad de kan göra är i kraft därav att säga till syrran Vi rycker legitimationen om du inte går med på den eller den undersökningen. Däremot kan de inte i sig tvinga henne till att undergå undersökningen
Det låter rimligt. Det blir bara så makabert när det blir skriverier om tvångsundersökning. Det var länge sedan vi skulle äta 68 skivor bröd så det kanske är dags för en ny kampanj.

Socialstyrelsen vill tvångsundersöka dig!
Citera
2011-04-23, 22:20
  #10588
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sleepydoc3
NurseRatched #10589
One flew over the Cookies Nest:

stycket som börjar med "under natten den 3 och 5 juni" . . . etc står det "XXXX visade sig ha hjärnskador och avled den 20 juni. Man ska då komma ihåg att den infon som står i sleepydoc3s inlägg #10582 angående fysiologin för molaliteten i blodbanan och följderna av dessa höga koncentrationerna. Det är alltså uteslutet att dessa hjärnskador inte ska ha uppkommit av den höga koncentrationen av NaCl i blodet. (Se-Na+ 181 då redan värden runt 175 är dödligt.)


Som jag ser det var denna lille flicka redan död innan man beslutade att avsluta en utsiktslös behandling på et vackert och värdigt sätt i stället för att förlänga döden.

Barash, Cullen et Stoelting: Clinical Anesthesia, Fifth Edition/2006: Sidan 192: 1.ste spalt, 12.te linjen från nedan:

“The clinical consequences of hypernatremia are most severe at the extremes of ages and when hypernatremia develops abruptly. Geriatric patients are at increased risk because of decreased renal concentration ability and thirst. Brain shrinkage secondary to rapidly developing hypernatremia may damage delicate cerebral vessels, leading to subdural hematoma, subcortical parenchymal damage , subarachnoid hemorhage, and venous trombosis etc. ; - - -; “ Although the mortality of hypernatremia is 40-55 % it is unclear whether hypernatremia is the cause or a marker of severe associated disease.

sidan 192: 2.dre spalt linje 3 från ovan:
“ Surprisingly, if plasma Na+ Is initially normal, moderate acute increase in plasma Na+ do not appear to precipitate central pontine myelinolysis. However, larger accidental increases in plasma Na+ have produced severe consequences in children.
In experimental animal, acute severe hypernatremia ( acute increase from 146 to 170 milli mol / liter[~16,5 % ökning i osmolalitet]) caused neuronal damage at 24 hours, suggestive of early central pontine myelinolysis”.

OK Kul att du förstod referensen. (Jag delar bara professionen med Louise, jag är altså psykiatri-ssk.)

Tack för den intressanta men tragiska läsningen. Ja jag delar din åsikt att om man injicerar 4 molar Na-katjoner i den mängd att Se-Na stiger till 181, i blodbanan är det ett under att den lilla flickan inte avled av bara den felbehandlingen.
__________________
Senast redigerad av NurseRatched 2011-04-23 kl. 22:23.
Citera
2011-04-23, 22:21
  #10589
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Med tanke på DN-artikeln är frågan vad PC och Västerort egentligen är ute efter.

Hur kommer det sig egentligen att man kommunicerar så brett om ett fall där man har så dålig teknisk bevisning?

Jag tycker att uppgifterna från RMV i Linköping borde manat till försiktighet i det tidiga skedet. Har verkligen åklagare och polis så dålig insikt om sina begränsningar i att förstå denna komplicerade situation?

Nu kan det ju vara vanskligt att uttolka vad åklagarna var ute efter, men jag anar att man var ute efter att korrigera en missuppfattningen som var rätt allmän i början. Tyvärr var det ju så att den samlade läkarkåren (det är en överdrift) gav sitt oreserverade stöd till läkaren och utgick helt från att polisen och åklagaren agerat på normal behandling, inte på något som rimligen sett ut som en avsiktlig förgiftning.

Jag vet att du har åsikten att åklagarna gjort sjukvården mycket illa med detta, men det kan ju också vara möjligt att se det som att åklagare ansåg det var viktigt att tala om att det INTE var normal praxis man sköt in sig på utan ett uppsåtligt dödande.
Citera
2011-04-23, 22:24
  #10590
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Med tanke på DN-artikeln är frågan vad PC och Västerort egentligen är ute efter.

Hur kommer det sig egentligen att man kommunicerar så brett om ett fall där man har så dålig teknisk bevisning?

Jag tycker att uppgifterna från RMV i Linköping borde manat till försiktighet i det tidiga skedet. Har verkligen åklagare och polis så dålig insikt om sina begränsningar i att förstå denna komplicerade situation?
Hej! Kul att se dig igen.

Jag svarar dig som vanligt att det var Lagerkrantz horribla artikel som tvingade åklagarna att gå i svaromål.
Citera
2011-04-23, 22:25
  #10591
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej allt finns uppenbarligen inte i tråden då hade du vetat att sköterskan fick en varning för att hon injicerade (eller möjligen infunderade men normalt använder man inte den tekniken när man flushar utan injicerar isoton NaCl i infarten med alla reservatione för at det var några år sedan jag arbetade med sådant) och inte påstått att jag hittat på det.

Jag är inte heller så hemma på neonatalvård, men det framgick rätt tydligt för mig i
rapporten att lösningen blandades i en spruta som satt i en sprutpump för att hålla
artärkatetern öppen.
Citera
2011-04-23, 22:29
  #10592
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej allt finns uppenbarligen inte i tråden då hade du vetat att sköterskan fick en varning för att hon injicerade (eller möjligen infunderade men normalt använder man inte den tekniken när man flushar utan injicerar isoton NaCl i infarten med alla reservatione för at det var några år sedan jag arbetade med sådant) och inte påstått att jag hittat på det.

Jag vet att sköterskan fick en varning för att hon förväxlat preparaten.
Det är också det som står i HSAN PDF:en. Inget annat hur mycket du än vill det.

Vi vet fortfarande inte huruvida barnet föddes med bara 20% kvar av hjärnan eller inte.
Det går liksom inte att fastställa i efterhand hur mycket du än vill det.

Att du läser in saker som inte står skrivet är en smula vanskligt.
Dessutom något förvånande.
Citera
2011-04-23, 22:39
  #10593
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrHugo
Jag är inte heller så hemma på neonatalvård, men det framgick rätt tydligt för mig i
rapporten att lösningen blandades i en spruta som satt i en sprutpump för att hålla
artärkatetern öppen.

Ja vilken administration man använde är ju av underordnad betydelse när man (enlig HSANs underökning) uppmätte ett Se-Na+ på 181.. Vid det värdet är man i princip död. Se sleepydoc3s väldokumenterade inlägg #10582. (Med referenser även till HSAN, alltså)

Jag trodde faktiskt inte att detta med hur flickans hjärnskada upplommit, skulle vara ett tvisteämne så långt fram i tråden. Det bådar inte gott för debattklimatet när de naturvetenskapligt kunniga misstänkliggörs för att hålla läkaren om ryggen av någon slags "kåranda" och fakta avvisas som "egna fantasier" och liknande.

Det gör ingenting egentligen, eftersom jag vet att den naturvetenskapliga allmänbildningen är katastrofalt dålig i Sverige av idag (om det beror på Sosse-skolan eller kapitalismens nya opium för folket i form av dokusåpor eller bara att folket blir dummare vet jag inte men jag märker att folk inte fattar enkla naturvetenskapliga resonemang i tråden) och detta bara är ett diskussionsforum på nätet utan större egentligt inflytande.

Det riktigt skrämmande är, som debattören nono2 också varit inne på, är att åklagarmyndigheten verkar stå lika handfallen inför medicinska, kemiska och fysiologiska fakta.
Citera
2011-04-23, 22:41
  #10594
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Jag vet att sköterskan fick en varning för att hon förväxlat preparaten.
Det är också det som står i HSAN PDF:en. Inget annat hur mycket du än vill det.

Vi vet fortfarande inte huruvida barnet föddes med bara 20% kvar av hjärnan eller inte.
Det går liksom inte att fastställa i efterhand hur mycket du än vill det.

Att du läser in saker som inte står skrivet är en smula vanskligt.
Dessutom något förvånande.

Så att du menar att med ett värde på serum-Na på 181 så lever man gott och hjärnan får inga ytterligare skador?
Citera
2011-04-23, 22:46
  #10595
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nu kan det ju vara vanskligt att uttolka vad åklagarna var ute efter, men jag anar att man var ute efter att korrigera en missuppfattningen som var rätt allmän i början. Tyvärr var det ju så att den samlade läkarkåren (det är en överdrift) gav sitt oreserverade stöd till läkaren och utgick helt från att polisen och åklagaren agerat på normal behandling, inte på något som rimligen sett ut som en avsiktlig förgiftning.

Jag vet att du har åsikten att åklagarna gjort sjukvården mycket illa med detta, men det kan ju också vara möjligt att se det som att åklagare ansåg det var viktigt att tala om att det INTE var normal praxis man sköt in sig på utan ett uppsåtligt dödande.
Sjukvården? Sättet man formulerade sig på har lett till onödigt lidande för många patienter. (I förhållande till normalt accepterad palliativ vård.)

I skenet av att det nu passerat över två år sedan artikeln skrevs förstår man hur illa ställt det var med åklagare och polis insikt i ämnet. Jag hoppas sannerligen att detta inte är typiskt för vilka grunder man agerar på.

(Tjena Eloge, kul att du saknat mig Nej, jag trodde inte att en åklagarmyndighet hade så svag integritet.)
__________________
Senast redigerad av nono2 2011-04-23 kl. 22:54.
Citera
2011-04-23, 23:08
  #10596
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Så att du menar att med ett värde på serum-Na på 181 så lever man gott och hjärnan får inga ytterligare skador?

Nix, det menar jag inte. Jag inte har en aning om så är fallet.

Vad jag menar är att det inte går att bevisa att den felaktiga hanteringen ledde till
det som skedde. Flickan föddes med andningsstillestånd/svåra andningsproblem.
Hur mycket som fanns av hjärnan i detta tidiga skede kollades inte. Röntgen gjordes senare.

Du tror inte att Elisabeth Brandt gladeligen åtalat sjuksköterskan för vållande alternativt dråp
om hon bara kunnat? Nu lades den utredningen ner. Men om du och sleepydoc3 vill så kan
ni säkert få henne eller PC att återuppta den utredningen.

Kan det vara så att HSAN har mörkat för åklagarna? Så att dom inte kunde åtala
sjuksköterskan. Jag menar med tanke på att dom inte skriver svart på vitt att
hon orsakade hjärnskadan utan istället anger ett värde på 181 som uppenbarligen
betyder att barnet tvärsäkert dog av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in