Citat:
Ursprungligen postat av mjukiskillen
Framförallt är det för många och långa inlägg av medicinnördar som man behöver en läkarexamen för att förstå.
[- - -]
Det är inte meningen att du skall förstå. Poängen är att blanda bort korten och få det att framstå som extremt osannolikt att något fuffens skett. Notera att "medicinnörden" letsdoit som uttrycker sig klart mer begripligt och tydligt verkar luta åt att något olagligt skett medan de andra verkar övertygade om att läkaren är oskyldig.
Jag noterar vidare de stora variationerna i argumentation hos åtminstone en av de "medicinnördar" som anser det så osannolikt att något brottsligt skett. Det skall enligt vederbörande vara mer sannolikt att någon slags tidigare (ej antecknad naturligtvis) dos gett de påstått extrema mätvärdena än att en 20 ggr så stor dos strax innan döden gett detta resultat. Resonemanget verkar, även om han undviker att säga det explicit eftersom detta nog skulle låta alltför fantastiskt, bygga på att i stort sett allt tiopental diffuserat ut ur blodkärlen och sedan därefter på något sätt kontaminerat det som fanns i blodkärlen vid provtagningen. Denna kontamination skall vidare ha varit av den graden att koncentrationen tiopental skulle kunna förefalla typ 20 ggr större än den var.
En annan variant är att kristaller av tiopental bildats. Tiopentalet skall alltså ha varit ojämnt fördelat där provtagning skedde. Och då skall man ha råkat få med någon eller några stora kristaller som ger en till synes högre koncentration än den som injicerats. Alltså skulle en normaldos kunna ge de här påstått fantastiska mätvärdena. Men inte en 20 ggr högre dos.
Apropå kristaller. En central fråga som varken Bustopher eller Sikhander kunnat svara på verkar ha utkristalliserat sig. Och denna fråga är hur mycket mer eller mindre tiopental jämfört med andra ämnen i blodet som kan antas lämna blodkärlen under tidsperioden ca 1 dygn efter döden till ca 24 dygn efter döden under de förhållanden som rådde där liket förvarades.
Sedan kan man fråga sig varför "medicinnördarna" som tror att det är så osannolikt att något olagligt skett hänvisar till Dershowitz rapport som verkar mäta något slags tiopentalvärde (oklart vilket, verkar inte vara samma som FASS och Mercks mått på halveringstid i blodet i alla fall) i blodet upp till 1 timme efter döden. Inte 1 dygn efter döden, alltså. Och än mindre 24 dygn efter döden. Vitsen med att hänvisa till Dershowitz verkar vara att det finns en massa förvillande diagram i artikeln som ser avancerade ut och som verkar ge för handen att det nästan direkt inte finns något tiopental kvar i blodet.
Mitt intryck är att man försöker sprida så stor osäkerhet som möjligt genom att torgföra resonemang som är svåra att analysera så att journalister som läser i tråden inte skall skriva artiklar som gör att det framstår som om läkaren är skyldig p g a den höga uppmätta dosen tiopental. Jag minns att en läsare i tråden länkade till en artikel i Aftonbladet med ett sådant budskap (det inlägget plockades snabbt bort).
Jag har också noterat att "medicinnördarna" verkar ondgöra sig över otillräcklig provtagning. Jag kan inte tillräckliga rättsläkarkunskaper för att avgöra om omfattningen på provtagningen var otillräcklig eller inte. Jag noterar dock att jag fick en väldigt sur reaktion från en annan kategori läkare i tråden (jag skulle vilja kalla dessa psykopatläkarna) när jag föreslog utökad provtagning, övervakning och dokumentation som skydd för patienten. "Usch så dumt", blev reaktionen. Men om man vänder på det, borde det inte vara bra om det fanns bevis för att stackars oskyldigt anklagade läkare inte haft något fuffens för sig? Den typen av reaktion på mitt förslag uteblev dock, vilket är väldigt talande.