Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
Advokat Hurtig har rätt nyligen lämnat in ny bevisuppgift till Solna tingsrätt. Av den skrivelsen ser det ut som om försvarets taktik nu är att försöka visa att flickan avlidit av sin allvarliga hjärnskada. Tidigare planerade förhör med doc. Kai Knudsen som var inriktade på analysresultatens tillförlitlighet har nu utgått och ersatts av två andra experter fd anestesiöverläkaren Sylvia Göthberg som ska tolka flickans övervakningskurvor och doc. Mikael Mosskin som ska höras om röntgenbilderna på flickans hjärna. Höras ska också sjuksköterskan Shirley Szpilman för att bekräfta att tiopental används på BIVA.
Intressant är också förslagen om att RMV:s experter Johan Ahlner och Gunilla Thelander ska höras mot prof. Olof Beck respektive att prof. Rune Dahlqvist ska höras mot prof. em. Göran Wahlström
"…så att de kan kommentera varandras uppgifter"
Bevisuppgiften finns här:
http://tinyurl.com/4xejav8
Tack!
Det var intressant att se det där dokumentet. Det enda frågetecknet är väl om man kan komma att anföra jäv mot Lönnqvist eftersom han är kollega till den åtallade (jag är inte jurist så jag har inte en susning, erkänner jag gärna). Det ska bli mycket intressant att se vad han har att säga annars!
Sedan ser jag fram emot att höra vad Beck anser om det faktum att det bara finns ett enda prov (och möjligheterna till felkällor som Mörland viftar bort
väl lättvindigt tycker jag), taget och vad det betyder för trovärdigheten i åtalet. Det borde han ha synpunkter på.