2010-01-20, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Lars365, jag tror du misstagit dig litet både vad gäller vilken situationen var då flickan avled, och angående hur man inom vården försöker ordna när det gäller "planerade dödsfall".
Jag... och Svenska Dagbladet i så fall !

(Fast visst du kan mycket väl har rätt och det vore i så fall inte direkt första gången en tidning missuppfattat något, eller "missuppfattat" något också för den delen.)
Senast redigerad av Lars365 2010-01-20 kl. 17:23.
Citera
2010-01-20, 17:25
Medlem
Aspsusas avatar
Har SvD påstått att flickan avled i ett behandlingsrum eller "operationssal"???

Nu är det ju så att när man vet att någon snart skall dö så brukar det ordnas så att den döende får enskild sal (helt oberoende av om det fortfarande går dropp etc - smärtstillande iv är inte helt ovanligt när ngn dör) och anhöriga uppmanas att vara närvarande så mycket som möjligt. [tillägg] Och personalen försöker ge familjen så mycket privatliv som möjligt, inte störa i onödan för att kolla det ena eller det andra.

Detta sker t.o.m. på vårdhem med mycket gamla patienter, inom barnsjukvård kan jag tänka mig att man från vårdens sida ännu mer försöker involvera familj som stöd för de närmaste anhöriga.

Tiden då de flesta som dog på sjukhus gjorde det ensamma eller med inskränkningar i hur många besökande som tilläts är långt borta nu.
Citera
2010-01-20, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Tiden då de flesta som dog på sjukhus gjorde det ensamma eller med inskränkningar i hur många besökande som tilläts är långt borta nu.
Som jag förstått det så har detta med många personer i rummet även gällt vid tidigare tillfällen då det inte alls varit frågan om enskild sal och sista vilan.

Men har detta enbart handlat om just den sista tiden i enskild sal har jag haft helt fel och ber om ursäkt för det.
Senast redigerad av Lars365 2010-01-20 kl. 17:46.
Citera
2010-01-21, 02:42
Avslutad
facklig fråga?

Den bittra läxan från detta fall måste vara att absolut ingen medicin får ligga framme i en sal när anhöriga är på besök. Eventuellt måste det också finnas övervakningskameror utifall någon besökare skulle vilja ta tillfället i akt att skjuta in något medhavt gift i den sjukes sjunt? Kommer krav på en mer restriktiv policy för besök på sjukhussalarna? Vi får se om det blir frågor för vårdfacken framgent.
Citera
2010-01-21, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars365
Mordet som blev till dråp!

Något jag ser som ytterst oseriöst ifrån åklagarens sida är att åtala för mord fullt medveten om att mord aldrig skulle vara aktuellt som den slutliga brottsrubriceringen.

Men visst Aftonbladet/Expressen, Barnläkare anhållen för mord, har läkaren skjutit patienter inne på sjukhuset, vad? vad är det som har hänt?
Mord + Barnläkare på en löpsedel är ju de ultimata om man vill få genomslag i mediabruset, vill åklagaren bli kändis är det helt rätt tänkt att åtala för mord, dråp + läkare är inte alls lika intressant och för tankarna till kanske någon form av grov oaktsamhet alt ett slagsmål som urartat, medan då mord + läkare är sprängstoff och för tankarna till Mengele & Co. Hon åtalar således för mord och detta med primära syftet att få maximal effekt i media?, och isf är detta korrekt handlat?

Här är det ngn förstod redan i maj!!!!!
Citera
2010-01-21, 11:58
Medlem
Bustophers avatar
http://www.dagensjuridik.se/sv/Artiklar/2010/01/Uppmaning-till-aklagaren-i-barnlakarmalet-Forklara-morfinhalten/
Citera
2010-01-21, 12:22
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
http://www.dagensjuridik.se/sv/Artiklar/2010/01/Uppmaning-till-aklagaren-i-barnlakarmalet-Forklara-morfinhalten/

Bra artikel!
Hur länge kan åklagaren låta bli att utreda saker som är relevanta för fallet?
Citera
2010-01-21, 13:48
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Bra artikel!
Hur länge kan åklagaren låta bli att utreda saker som är relevanta för fallet?

Tills dess åklagaren själv byter uppfattning eller domtolen beslutar om utredningsåtgärderna.
Citera
2010-01-21, 20:15
Medlem
Citat:

Intressant artikel!

Finns den här undersökningen över morfinhalten tillgänglig nånstans så man kan ladda ner och läsa den?
Citera
2010-01-21, 21:07
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JPume
Intressant artikel!

Finns den här undersökningen över morfinhalten tillgänglig nånstans så man kan ladda ner och läsa den?

Den kommer förmodligen upp på Jakob Heidbrinks blogg i helgen. Jag lägger upp en länk här så fort den finns där.
Citera
2010-01-21, 21:35
Medlem
eloges avatar
Citat:
Visst behöver morfinhalten förklaras men jag har svårt att förstå varför i första hand åklagaren uppmanas att förklara den. Varför inte först rikta uppmaningen till behandlande läkare eller varför inte till Socialstyrelsen som inte verkar finna halten uppseendeväckande.

Åklagaren sitter inte på den anklagades bänk så det kanske vore bättre att uppmana åklagaren att kräva en förklaring än att avkräva en förklaring av åklagaren.
Citera
2010-01-21, 22:10
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Åklagaren sitter inte på den anklagades bänk så det kanske vore bättre att uppmana åklagaren att kräva en förklaring än att avkräva en förklaring av åklagaren.

Och exakt vilken roll har åklagaren i det här enligt din mening? Jag förutsätter att du känner till att åklagaren inte bara ska ta hänsyn till det som talar mot läkaren...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in