Citat:
Ursprungligen postat av flashforward
är svårt, t.ex för stefan D13.
Denna centrala uppgift borde fått källhanvisning. Var är källan??
För övrigt skriver han att åklagaren INTE har ansvaret för den kritiserade hämtningen och efter förfrågan om ansvarig anger han polisen som ansvarig i tidigare tråd, men enligt Expressen så:" Efter att åklagare Elisabeth Brandt tagit beslut om ett gripande fick två polispatruller i uppdrag att hämta den misstänkta kvinnan." Jag trodde att det var självklart att polisen gör hämtningar på uppdrag av åklagare.
Det fungerar så att åklagaren (förundersökningsledaren) beslutar om "hämtning till förhör utan föregående kallelse".
FUL kontaktar spaningsledaren (normalt en kriminalkommissarie i den här typen av fall) som i sin tur kontaktar vakthavande / inre befäl. Denne bedömer vilka insatser som krävs. Det kan vara allt från att spana och gripa lugnt när hon kommer hem till att skicka in Operativa Nationella Insatsstyrkan på sjukhuset.
Åklagaren har ingen orsak att detaljstyra HÄFÖ:n.
Jag har ingen källa på detta mer än att jag jobbat som krimreporter (slaskpresshyena enligt Celerons retorik) i 20 år och sett att detta alltid är tillvägagångssättet.