2009-03-08, 00:33
Medlem
Megans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Man väntar på att läkaren ska släppas. Den som är snällast får oftast första intervjun.
Ingen på kvällstidningarna tror på det här, även om Aftonbladet körde med de klassiska hemliga bevisen på ettan.

Det låter bra.

Har inte från dag ett trott att läkaren gjort sig skyldig till vare sig dråp eller barmhärtighetsmord.

Åklagaren borde få en rejäl reprimand bland annat för hur läkaren hämtades på sin arbetsplats inför kollegor och vårdtagare.

Edit:

Hittar inte föräldrarnas hemsida, om någon har url så tar jag gärna emot ett PM.
Senast redigerad av Megan 2009-03-08 kl. 00:37.
Citera
2009-03-08, 00:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashforward
är svårt, t.ex för stefan D13.
Denna centrala uppgift borde fått källhanvisning. Var är källan??
För övrigt skriver han att åklagaren INTE har ansvaret för den kritiserade hämtningen och efter förfrågan om ansvarig anger han polisen som ansvarig i tidigare tråd, men enligt Expressen så:" Efter att åklagare Elisabeth Brandt tagit beslut om ett gripande fick två polispatruller i uppdrag att hämta den misstänkta kvinnan." Jag trodde att det var självklart att polisen gör hämtningar på uppdrag av åklagare.
Det fungerar så att åklagaren (förundersökningsledaren) beslutar om "hämtning till förhör utan föregående kallelse".
FUL kontaktar spaningsledaren (normalt en kriminalkommissarie i den här typen av fall) som i sin tur kontaktar vakthavande / inre befäl. Denne bedömer vilka insatser som krävs. Det kan vara allt från att spana och gripa lugnt när hon kommer hem till att skicka in Operativa Nationella Insatsstyrkan på sjukhuset.
Åklagaren har ingen orsak att detaljstyra HÄFÖ:n.

Jag har ingen källa på detta mer än att jag jobbat som krimreporter (slaskpresshyena enligt Celerons retorik) i 20 år och sett att detta alltid är tillvägagångssättet.
Senast redigerad av smålandtintin 2009-03-08 kl. 00:39.
Citera
2009-03-08, 00:36
Medlem
Jag kan inte riktigt släppa det här med att advokat Björn Hurtig enligt Aftonbladet sa så här efter häktningsförhandlingen (liknande citat i de andra tidningarna):

"Björn Hurtig säger att läkaren blev mycket överraskad när hon fick veta vilka höga doser som orsakat den lilla flickans död.
– Det var en chock för henne när hon såg det."

Det stämmer ju bara inte med teorin om att den eventuellt brottsliga handlingen är den lindring hon gav inför avstängningen av respiratorn. Om det hade varit fallet borde hon ju varit väl insatt i vilka doser som getts. Förstår verkligen inte det här... Teorierna som givits här om att läkemedel kan ansamlas i spädbarn och så, borde ju även hon ha känt till så även i det fallet kan hon ju knappast blivit så överraskad. Om man nu ska utgå ifrån att advokaten uppfattat henne rätt måste ju någon ha gett barnet väldigt höga "extra doser" utan läkarens vetskap, och hur har det gått till? Det här med tolerans mot morfin och så kan vi nog räkna bort, låter ju på advokaten som det var typ 10x normalt dödliga dosen. Citatet från Lagerkrantz om att det inte är så viktigt att ge rätt dos vid palliativ vård spelar heller ingen roll för även då borde hon känt till doserna.
Eller har jag missat något viktigt i diskussionen?
Citera
2009-03-08, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megan
Det låter bra.
Har inte från dag ett trott att läkaren gjort sig skyldig till vare sig dråp eller barmhärtighetsmord.
Åklagaren borde få en rejäl reprimand bland annat för hur läkaren hämtades på sin arbetsplats inför kollegor och vårdtagare.
Håller med. Men jag tror tyvärr att s.k. hämtningar sker helt i onödan publikt/officiellt. Många gånger tror jag det skulle räcka med ett hederligt telefonsamtal. Strategin bakom detta kan vara ambitionen att "rubba balansen" hos den misstänkte, i syfte att erhålla psykologiska fördelar med utgångspunkt från intressen hos den dömande sidan av rättsmaskineriet.
Citera
2009-03-08, 00:43
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:
Det låter bra.

Edit:

Hittar inte föräldrarnas hemsida, om någon har url så tar jag gärna emot ett PM.
En annan iaktagelse. Stämmer verkligen det namn som läkaren har givits här?
För att vara läkare på en av Sveriges kändaste vårdinstitutioner så förekommer hennes påstådda namn mycket sparsamt på google. Eller rättare sagt de enda träffarna är på denna tråd. Jag dryftade detta med en som har (en extremt lös) koppling till sjukhuset. Hon bara himlade med ögonen när jag nämnde namnet.....jag tror det är fel. Eller?
Senast redigerad av chribsson2 2009-03-08 kl. 00:46.
Citera
2009-03-08, 00:45
Medlem
Megans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hobbesstuga110
Håller med. Men jag tror tyvärr att s.k. hämtningar sker helt i onödan publikt/officiellt. Många gånger tror jag det skulle räcka med ett hederligt telefonsamtal. Strategin bakom detta kan vara ambitionen att "rubba balansen" hos den misstänkte, i syfte att erhålla psykologiska fördelar med utgångspunkt från intressen hos den dömande sidan av rättsmaskineriet.

Jo det förstår jag men då kunde de lika gärna hämtat henne i bostaden. På ett sätt och vis var det bra att det skedde på sjukhuset för nu kunde kollegorna som kände henne väl hjälpa till så att rätt kontakter ställde upp med uttalande i pressen.
Citera
2009-03-08, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chribsson2
För att vara läkare på en av Sveriges kändaste vårdinstitutioner så förekommer hennes påstådda namn mycket sparsamt på google. Eller rättare sagt de enda träffarna är på denna tråd. Jag dryftade detta med en som har (en extremt lös) koppling till sjukhuset. Hon bara himlade med ögonen när jag nämnde namnet.....jag tror det är fel. Eller?

Jasså? Jag har då fått flera träffar på google. Naturligtvis ett flertal bloggar och dylikt som behandlar mordet men även i anslutning till ECMO-enheten bl a....
Senast redigerad av dotty 2009-03-08 kl. 00:52.
Citera
2009-03-08, 00:50
Medlem
Megans avatar
Citat:

Jo det skall stämma.
Citera
2009-03-08, 00:54
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Jo det förstår jag men då kunde de lika gärna hämtat henne i bostaden. På ett sätt och vis var det bra att det skedde på sjukhuset för nu kunde kollegorna som kände henne väl hjälpa till så att rätt kontakter ställde upp med uttalande i pressen.

Om jag inte minns fel stod det i en artikel att de först åkte till hennes hem för att hämta henne där, men att hon var inte hemma. Då åkte de vidare till sjukhuset.
Citera
2009-03-08, 00:56
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:

Namnet stämmer. Det har varit offentligt sedan anhållandet.
Citera
2009-03-08, 01:01
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:
Jo det skall stämma.
mmmm...ber om ursäkt....fyra glas rödvin och det blev svårt att skilja på C och K
Senast redigerad av chribsson2 2009-03-08 kl. 01:18.
Citera
2009-03-08, 01:14
Medlem
flashforwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det fungerar så att åklagaren (förundersökningsledaren) beslutar om "hämtning till förhör utan föregående kallelse".
FUL kontaktar spaningsledaren (normalt en kriminalkommissarie i den här typen av fall) som i sin tur kontaktar vakthavande / inre befäl. Denne bedömer vilka insatser som krävs. Det kan vara allt från att spana och gripa lugnt när hon kommer hem till att skicka in Operativa Nationella Insatsstyrkan på sjukhuset.
Åklagaren har ingen orsak att detaljstyra HÄFÖ:n.

Jag har ingen källa på detta mer än att jag jobbat som krimreporter (slaskpresshyena enligt Celerons retorik) i 20 år och sett att detta alltid är tillvägagångssättet.

Tack, det låter som en rimlig kedja.
Däremot BORDE väl åklagaren ha orsak att detaljstyra HÄFÖ:n i viss grad eftersom åklagaren är högst ansvarig och bör kunna bedöma insatsen bäst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in