2009-03-06, 10:34
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Vadå sekretessen bryts ju vid misstanke om mord? Edit: Läste slarvigt. Bara för polisen.

Nja, sjukhusjournaler är tillgängliga för fler än man tror. Förutom sjukvården själva så kan socialtjänsten, patientens försäkringsbolag, polisen och åklagare få ta del av journalerna. Även arbetsgivare som är myndigheter (t.ex. försvaret) har tillgång till journalerna.

Då sjukhuset själva granskat ärendet och aktuella journaler utan att hitta något fel så är det sannolikt att häktningsbeslutet baserar sig enbart på det rättmedicinska utlåtandet.
Citera
2009-03-06, 10:35
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nja, sjukhusjournaler är tillgängliga för fler än man tror. Förutom sjukvården själva så kan socialtjänsten, patientens försäkringsbolag, polisen och åklagare få ta del av journalerna. Även arbetsgivare som är myndigheter (t.ex. försvaret) har tillgång till journalerna.
NEJ NEJ NEJ!!!!
Så enkelt är det inte!!!!
Citera
2009-03-06, 10:43
Medlem
Dessa hemligstämplade dokument som åklagaren sägs besitta??

Kan det vara en kollega till den nu misstänkte läkaren som kontaktat polisen? Alltså för att sänka sin arbetskamrat?

Och jag tror att Läkaren i fråga är "bränd" även om hon blir frikänd. Synd att Aftonbladet fuckar en människas liv för att sälja lösnummer... händer ju varje vecka nuförtiden.
Citera
2009-03-06, 10:46
Medlem
Citat:

Då sjukhuset själva granskat ärendet och aktuella journaler utan att hitta något fel så är det sannolikt att häktningsbeslutet baserar sig enbart på det rättmedicinska utlåtandet.

Sjukhusjournaler är väldigt svåra att få ut för alla utom patienten själv, anhöriga och medicinsk personal direkt involverade i behandling.

(Tex Polisen ville ha ut listan över de som gått ur pku-registret, men gick bet då läkarna hänvisade till patientsekretessen.)
Citera
2009-03-06, 10:47
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
NEJ NEJ NEJ!!!!
Så enkelt är det inte!!!!

Jodå. Enskilda personer inom dessa organisationer kan inte själv välja att få ta del i valfria journaler, utan det är strikt kopplat till deras arbetsuppgifter. Men de har alltså större rätt att ta del av journaler än vad man tror ifall det finns behov av det.

I det aktuella fallet verkar det dock inte finnas journaler med uppgifter som styrker mord eller dråp. Det handlar snarare enbart om rättsutlåtande från rättsmedicin. Rättsmedicin tillhör inte sjukvården utan är en egen myndighet (rättsmedicinalverket). Rättsmedicin tillhör för övrigt de som har fritt förfogande över journaler.
Citera
2009-03-06, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anckarström
Dessa hemligstämplade dokument som åklagaren sägs besitta??

Kan det vara en kollega till den nu misstänkte läkaren som kontaktat polisen? Alltså för att sänka sin arbetskamrat?

Och jag tror att Läkaren i fråga är "bränd" även om hon blir frikänd. Synd att Aftonbladet fuckar en människas liv för att sälja lösnummer... händer ju varje vecka nuförtiden.

Så länge ingen lyckas googla fram en bild tror jag hon klarar sig. Sjukskrivning ett tag och att byta namn är säkert ett alternativ.
Citera
2009-03-06, 10:49
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Synd att Aftonbladet fuckar en människas liv för att sälja lösnummer... händer ju varje vecka nuförtiden.

Håller med dig helt och fullt men den stora synden är att det finns folk som mer än välvilligt köper skräpet, läser allt trams som skrivs och går på skiten utan eget kritiskt tänkande!
Citera
2009-03-06, 10:49
Medlem
Public Enemys avatar
Eftersom denna läkare häktats bör det ha att göra med narkosen vid CT röntgen.
De hemliga pappren bör vara obduktionsprotokollen.
Har man där hittat att barnet skadats avsiktligt vid narkosen genom att narkosdosen medvetet varit för hög eller att andra substanser påträffats som indikerar att barnet dödats medvetet skulle man förstå åklagarens yrkan.

Annars blir det obegripligt med ett sådant åtal.
Citera
2009-03-06, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Jag är med på allt som händer fram t.o.m. den 14 oktober men mellan den 14:e oktober och den 2:a mars tappar jag bort den röda tråden (inte pga dig SingleStar). Utifrån redogörelsen kan en novis som jag lätt få intrycket av att barnet kanske inte bara kunde ha överlevt men fått ett normalt liv om inte sköterskan gett fel dropp... men kopplingen till överläkaren?

Vad kan rimligen finnas för motiv för att mörda ett 3 månaders barn? Jag köper inte riktigt barmhärtighetsmord. Bärmhärtighetsmord begås (nu spekulerar jag) av de som har starka känslomässiga band eller är psykiskt sjuk. Utan att veta så känns det inte som att överläkaren tillhör någon av dessa kategorier. Begreppet "bärmhärtighetsmord" blir för enkelt som motiv tycker jag.
Barmhärtighetsmord är nog trams från medias sida.
Det är någon med det yttersta ansvaret som ska "hängas",tror jag.

Socialstyrelsen säger att fynden talar för att flickan avlidit till följd av sviterna av hjärnblödningen.Den orsakades av
Addex-Natriumklorid som injicerades kroppen, det är inte vanlig Natriumklorid utan koncentrerad .

Nu när man vet att bebisen hade bilateral hjärnblödning undrar man ifall det är ett normalt lyckat tillvägagångssätt och sända hem en sjuk bebis som behöver intensivvård.
Citera
2009-03-06, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Håller med dig helt och fullt men den stora synden är att det finns folk som mer än välvilligt köper skräpet, läser allt trams som skrivs och går på skiten utan eget kritiskt tänkande!

Fast det kommer bli ett jävla liv om det är så att det här är fel gripande. Hela läkarkåren kommer ställa sig bakom sin kollega och man kommer ifrågasätta risken att häktas pga sitt jobb. Stödet ifrån kollegorna lär rädda henne om hon visar sig clean i övrigt, tror jag.
Citera
2009-03-06, 10:51
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Sjukhusjournaler är väldigt svåra att få ut för alla utom patienten själv, anhöriga och medicinsk personal direkt involverade i behandling.

(Tex Polisen ville ha ut listan över de som gått ur pku-registret, men gick bet då läkarna hänvisade till patientsekretessen.)

Lite OT kanske, men i detta fall så fanns det inget ärende som berörde en specifik patient. Polisen kan begära ut uppgifter ur pku-registret för en specifik patient, men får inte begära uppgifter om ospecifierade patienter. De får dock fråga om vilka av 100 specifika personer som gått ur registret.

I det aktuella mordfallet så verkar det dock inte finnas något som tyder på att åklagaren begärt att få ta del av det aktuella barnets journaler. Frågan är vem som gjort en medicinsk bedömning i det här fallet?
Citera
2009-03-06, 10:54
Medlem
iatross avatar
Citat:

Inte utan att patienten ger sitt samtycke skriftligen.
När det gäller polisen kan sekretessen kringgår om det rör grövre kriminalitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in