2009-03-07, 22:59
Medlem
Ursprungligen postat av dotty:
HTML-kod:
Angående risken för förväxling av läkemedel hittade jag en artikel från läkartidningen

http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/9/9817/LKT0828s2012_2017.pdf
Tack.
Senast redigerad av cikoria 2009-03-07 kl. 23:02.
Citera
2009-03-07, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aftonbladet
Nu måste du minnas fel. 4mmol/l kan knappast användas till att få upp natriumhalten.

Missade ett m, sorry.
4 mmol/ml skall det naturligtvis vara.
Senast redigerad av Sentic 2009-03-07 kl. 23:31.
Citera
2009-03-07, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clint Ruin
En sjuksköterska hämtar, bereder och tillför preparat från medicinskåpet till patienten efter en läkares ordination.

H*n skall också göra en rimlighetskontroll av ordinationen innan det tillförs patienten.

Läkaren har alltså inte tillgång (nyckel) till skåpet över huvud taget.

Hur kan detta då vara vara en försvårande omständighet för den häktade läkaren?

Det finns många sjuksköterskor som inte skulle säga nej om en läkare ber att få låna nyckeln till medicinskåpet men skulle läkaren själv ha hämtat det där så skulle det upptäckas nästa gång läkemedlet används då man alltid räknar det som finns och stämmer av det med loggen innan man tar ut något.
Däremot så skulle läkaren kunna skriva ett recept i barnets namn och hämta ut det själv på apoteket och då finns det dokumenterat där.
Alternativt så kan hon ha bett en USK hämta ut det och då kan det vara det som denna USK har reagerat på.
Om det har gått till på detta sätt så har förmodligen åklagaren dokument ifrån apoteket och det skulle förmodligen vara en synnerligen försvårande omständighet för läkaren.
Citera
2009-03-07, 23:46
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
hur populär moralkonservatism är i de breda folklagren.

Moral-konservatism populär i de breda folklagren ?
Tvärtom skulle jag säga.

Ja, förmodligen ot för tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Hag22
Har du tagit del av föräldrarnas hemsida?
Eftersom du har lite större förmåga att se det här ärendet, från den ena kanten till den andra, än vad de flesta andra har.
Där skriver de nämligen medicinska som inte nämns i tidningar,kan vara bra ha i tanken.
Annars blir dina inlägg bara gissningar som andras.
Media levererar inte alltid överensstämmande fakta!

Det fetmarkerade (av mig) kan man tolka som att du vet att föräldrarna har en egen hemsida och att du varit där. Är detta riktigt ?.

Nu blev det lite TOPIC i alla fall.
Senast redigerad av Celeron 2009-03-08 kl. 00:01.
Citera
2009-03-08, 00:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Vad som är vanligt läkemedel bland alla läkare i hela världen används av vissa idrottare som doping.

Jag vill minnas att jag läste att tiopental används i 35 olika amerikanska stater vid avrättningar. Vidare läste jag att tiopental används på samma sätt som här i Sverige i stort sett hela Europa. Så samma preparat används för olika ändamål. Det känns inte så konstigt. Det enda som är märkligt är att inte Aftonbladet eller Expressen gjort en stor sak av det. Jag "saknar" rubriken: Överläkaren gav flickan dödsdrog!
Man väntar på att läkaren ska släppas. Den som är snällast får oftast första intervjun.
Ingen på kvällstidningarna tror på det här, även om Aftonbladet körde med de klassiska hemliga bevisen på ettan.
Citera
2009-03-08, 00:18
Medlem
chribsson2s avatar
Vi fotsätter väl med spekulationerna: Den undersköterska som skall höras, är hon dåliga nyheter för VL? Är det månne hon som ligger bakom anmälan och som gör att Brandt tycker att hon har på fötterna? Det kan ju också förklara häktningen. Om huvudvittnet tycker att det skulle vara obehagligt att ha den anklagade på fri fot så skulle ju det "störa utredningen".
Citera
2009-03-08, 00:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Tiopental används också av veterinärer för avlivning av djur, dock inte som förstahandsval kanske utan mest när djuret redan är under narkos och man upptäcker obotliga sjukdomar etc.

Dödlig dos är ungefär dubbla den normala dosen för anestesi. Det är alltså inte så stor skillnad mellan norma och dödlig dos..
Jag och min mamma skötte om pappa i hemmet när han skulle dö.
Intresserad som jag är kollade jag upp dödlig dos för morfin och konstaterade att pappa fick ungefär den tredubbla dödliga dosen varje dag. Man bör inte bortse från tillvänjningseffekten. Under hela hans cancer höjdes dosen Dolcontin kontinuerligt. Inte för att smärtorna blev värre utan för att kroppen vande sig.
Citera
2009-03-08, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Moral-konservatism populär i de breda folklagren ?
Tvärtom skulle jag säga.

Ja, förmodligen ot för tråden.

Det fetmarkerade (av mig) kan man tolka som att du vet att föräldrarna har en egen hemsida och att du varit där. Är detta riktigt ?.

Nu blev det lite TOPIC i alla fall.
Läst lite grann det som gäller flickans liv/vård.
Citera
2009-03-08, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag och min mamma skötte om pappa i hemmet när han skulle dö.
Intresserad som jag är kollade jag upp dödlig dos för morfin och konstaterade att pappa fick ungefär den tredubbla dödliga dosen varje dag. Man bör inte bortse från tillvänjningseffekten. Under hela hans cancer höjdes dosen Dolcontin kontinuerligt. Inte för att smärtorna blev värre utan för att kroppen vande sig.
Är det inte så att smärtan "äter upp morfinets verkan"? Alltså, en patient som har ont kan ta en viss dos morfin dagligen medans samma patient under lägre smärtkänsla upplever symptom på överdosering.
Citera
2009-03-08, 00:30
Medlem
flashforwards avatar
det här med källor....

Citat:
Ursprungligen postat av Telcel
Detta är en oerhört central fråga för omständigheterna: All morfin, och överhuvudtaget narkotiska preparat, dokumenteras och loggas när de tas ur medicinförråd. Alltså måste detta ha skett om allt följt gängse rutiner. Detta torde vara ganska lätt att ta reda på. Varje vårdavdelning har rutiner för detta och dessa loggar kontrollförs också. Om spädbarnet har en mycket hög halt av morfin och motsvarande inte kvitterats ut för tillförsel eller dokumenterats i journalen är det mycket bestickande. Samma gäller om det "försvunnit" morfin ur avdelningens medicinskåp eller det finns utkvitterad morfin som inte använts. Det torde höja misstankegraden. Om så inte är fallet har ju morfinet tillförts från någon "annan källa". Det torde vara ganska lätt att ta reda på. Tips till dig Elisabet Brandt om du läser detta: kolla loggen för narkotiska preparat! Hursomhelst: Stefan D13 skriver att det inte loggats i avdelningens medicinskåp: Det har jag inte sett för övrigt i medierna och jag undrar vad som kan styrka att så var fallet: rykte, inside kunskap via Stefans sambo eller hur vet du det?

är svårt, t.ex för stefan D13.
Denna centrala uppgift borde fått källhanvisning. Var är källan??
För övrigt skriver han att åklagaren INTE har ansvaret för den kritiserade hämtningen och efter förfrågan om ansvarig anger han polisen som ansvarig i tidigare tråd, men enligt Expressen så:" Efter att åklagare Elisabeth Brandt tagit beslut om ett gripande fick två polispatruller i uppdrag att hämta den misstänkta kvinnan." Jag trodde att det var självklart att polisen gör hämtningar på uppdrag av åklagare.
Citera
2009-03-08, 00:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hobbesstuga110
Är det inte så att smärtan "äter upp morfinets verkan"? Alltså, en patient som har ont kan ta en viss dos morfin dagligen medans samma patient under lägre smärtkänsla upplever symptom på överdosering.
Det stämmer absolut. Men i pappas fall frågade vi läkarna om den ständigt ökande dosen berodde på att han fick mer ont. Eftersom det inte var någon tumörtillväxt sista året var troligen smärtan likadan, medan tillvänjningen krävde högre doser. Heroinister kan pumpa i sig tio gånger det som är dödlig dos för en nybörjare. Det är mycket vanligt att heroinister som kommer ut från avvänjning får överdos vid första fixen efter utsläppandet.
Citera
2009-03-08, 00:32
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Man väntar på att läkaren ska släppas. Den som är snällast får oftast första intervjun.
Ingen på kvällstidningarna tror på det här, även om Aftonbladet körde med de klassiska hemliga bevisen på ettan.

Men det hindrade inte slaskpresshyenorna att ta till värsta rännstensretoriken de hade under tiden och som förmodligen orsakat långvarigt lidande och problem både för läkaren själv och hela Barnsjukhuset.

Snällast får första intervjun ?. En smäll på käften ska de ha (eller flera).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in